Obstaja
obče prepričanje o tem, da je svoboda tisto stanje, v okviru katerega smeš-početi-vse-kar-ti-prija-in-na-način-kakršen-ti-prija,
prepričanje, ki ni le popolno
nasprotje resnice (dejanskih stanj), pač pa, absurd, celo – onemogoča obstoj
svobode!
Ko bi
zapisal, da je takšno pojmovanje značilno za celoten nagonski (nerazumski) svet,
bi krepko pogrešil! Ne, značilno je samo za tista nagonska bitja, ki živijo
v svetu človeka-razumskega bitja (in ki se skušajo izkazovati kot
človek-razumsko bitje), v svetu, v katerem obstajajo takšne vsebine,
kakršne so socialna skrb in (človekove) pravice, v svetu, ki temelji na
popolnoma drugačnih zakonitostih (kot so zakonitosti nagonskega sveta), se
izkazuje s popolnoma drugačnimi vsebinami (kot so vsebine nagonskega sveta),
potemtakem – v svetu človejakov.
Da, medtem ko lahko za preostalo naravo (za vsa nagonska in v naravi živeča
bitja) trdimo, da se (v okviru nagonov) izkazujejo umno ( = skladno z
delovanjem narave), pri človejakih ne gre drugače, kot da zapišemo resnico, in
jo zapišemo takole: ker živijo v sebi tujem svetu, so "zmedeni" (kadar
si znotraj okoliščin, katerih ne razume/va/š, ne moreš delovati drugače kot
neumno)! Pa, da ostanem zvest samemu sebi (in nekim pravilom razlage), tudi za
to trditev napišem pojasnilo, in ponj skočim tudi v (uraden) živalski svet, a
najprej – kaj pa sploh je, ta svoboda?!
Ko bi
se odločal za temeljno opredelitev svobode, potem bi zapisal: svoboda
je stanje, v katerem mi nič in/ali nihče ne govori o tistem to-MORAŠ-tako
narediti! Vendar, POZOR, ne dovoli si te neumnosti, da bi ta
nič-nihče-mi-ne-govori-o-tem-kaj-kako-moram enačil z občim pojmovanjem smem-početi-kar-in-kakor-mi-prija!!!
Čemu ne? Preprosto…
VSAKO
živetje živi (obstaja) znotraj neke skupnosti, in kadar živiš v skupnosti,
takrat MORAŠ upoštevati TUDI njene želje, namere, ravnanja (s tem, kakopak,
tudi želje, namere in ravnanja posameznikov, ki te skupnosti tvorijo!), kar
pomeni, da sem DOLŽAN ( = MORAM) zapisan »svoboda je stanje, v katerem mi
nič/ali nihče ne govori o tistem to-MORAŠ-tako-narediti« z nečim dopolniti,
moram poiskati nekaj/nekoga, s pomočjo česar/katerega samemu sebi omogočim to, da vem ( = se zavedam) česa NE SMEM početi,
kaj smem, in celo kaj/kako MORAM! V primeru, da tega ne naredim (torej
v primeru, da se obnašam natanko tako, kot mi prija), takrat se NE oziram na
želje, namere in ravnanja skupnosti, potemtakem nisem zmožen v tej skupnosti
živeti, kaj šele tega, da bi jo tvoril!
S tem
odločanjem med smem-ne smem-moram smo že prišli do izkazovanja, katero lahko
imenujemo – izbiranje. Pa bi lahko, celo dolžni smo, temeljno opredelitev
svobode zapisali tudi drugače, denimo – svoboda je ZMOŽNOST IZBIRE. A
tudi s tem nismo zaokrožili zgodbe (opredelitve svobode), kajti – če sem zmožen
izbirati, če sem zmožen tega, da samemu sebi dopuščam (se ne omejujem) in NE
dopuščam (samega sebe OMEJUJEM v svojih ravnanjih!!!), potem, v bistvu,
izkazujem neko samoomejevanje (samega sebe omejujem v ravnanjih, kajti zavedam
se, da NE smem vsega početi – in, ker mi tega omejevanja ne počenja nihče drug,
potemtakem to počnem po LASTNI VOLJI, sem svoboden = sam odločam o svojih
ravnanjih, o sebi!!!), potem je moč o svobodi povedati tudi: svoboda je ZMOŽNOST SAMOOBVLADOVANJA
(zmožnost »dovoliti si« in PREDVSEM zmožnost
»ne dovoliti si«)!
In ta
zmožnost DELUJE v človekovem svetu (v svetu razuma in razumevanja - tudi
skupnosti, v svetu načelnosti in, posledično, etičnosti), NE deluje pa v svetu
človejakov (v svetu nagonov, živečih v NEsvojem svetu, v svetu pogojnega
refleksa, v svetu NEnačelnosti = NEetičnosti, v svetu »priložnost dela tatu«,
ali »položaj pokvari«!)
Zdaj pa
poglejmo, koliko, če sploh, zapisane opredelitve svobode zdržijo, kot take, v
realnosti (v svetu dejstev, dejanskega), in se po preverko najprej odpravimo v
svet (uradno ugotovljenih) živali, kajti – če ne veljajo zanje (ki, po mnenju
občestva, živijo povsem svobodno = v neomejevanju), potem so napačne!
Zastavimo
s srno (ti pa lahko prebrano preneseš na katerokoli drugo žival, za VSE namreč
veljajo ista načela!) Je srna svobodna zato, ker sme iti kamor se ji zahoče,
ker se sme povsem sproščeno (ležerno) sprehajati naokoli, ker sme početi vse,
kar in kakor se ji zahoče? Na prvi pogled (a povsem napačen, pogled, taisti
pogled, ki v naravi vidi »harmonijo«… čudna »harmonija«, takrat, kadar volk
davi srno, kadar jo začne, morda še živo, žreti!) bi lahko rekli, da sme, celo
to bi lahko rekli, da opisana ravnanja v bistvu označujejo srno (so za srno
značilna), vendar…
Preden
bo stopila iz gozda, na jaso, bo, srna, najprej ovohavala zrak… da ugotovi, če
v bližini obstaja nek vonj, vonj, ki priča o prisotnosti plenilca ( =
nevarnosti), obenem bo »napela« ušesa… da tudi s pomočjo sluha zazna morebitno
grožnjo, obenem pa se bo ozirala naokoli… tudi z namenom odkritja nevarnosti.
Pomeni, da srna NE sme biti povsem sproščena, vedno in povsod, če želi
pre/živeti! Pomeni, da srna NE sme početi vsega, kar (in kakor) se ji zljubi,
če hoče pre/živeti. Pomeni, z drugimi besedami, tudi to, da ji volk (ali nek
drug plenilec oz. nevarnost) pogojuje način izkazovanja, pomeni, da ji nekaj-izven-nje-same
govori tisti tako-MORAŠ-če-želiš-pre/živeti! In da srna pri tem nima možnosti
izbire ( = svobodne volje), o tem priča dejstvo, da bo v primeru, ko bo zaznala
objektivno grožnjo, ostala skrita (oz. bo celo zbežala, šla dlje od
nevarnosti), in se ne bo odločila za to, da bo kljub (zaznani, ugotovljeni)
grožnji, šla na jaso (pa četudi JE lačna, četudi POTREBUJE hrano, četudi MORA
jesti)!
Ali pa,
recimo, da nastopi suša, in usahne potok, iz katerega je srna vedno pila. In
recimo, da je naslednja možnost pitja oddaljena deset kilometrov, ali več – ima
srna možnost izbirati med tistim ne-bom-šla-stran-ne-bom-hodila-deset-kilometrov-ne-bom-pila-četudi-s-tem-preneham-živeti
in tistim grem-k-vodi? NE, nima je, kajti nagoni (in med njimi nagon
pre/živetja) jo dobesedno prisilijo v to, da SE poda vodi naproti!
Primer
bo, morda, bolj razumljiv, če pomisliš na selitve afriških živali, na množične
migracije, pogojene izključno z realnimi stanji, z okoliščinami, s sušo! Ko
nastopi suša, takrat umanjka tako vode, kakor tudi, posledično, trave, in
živali so dobesedno postavljene pred dejstvo, da morajo (v kolikor želijo imeti
oboje, vodo in travo, v kolikor želijo pre/živeti) tudi po deset dni in več
(ter celo BREZ hrane in vode!) hoditi, pri tej hoji premagovati razne ovire
(denimo reko, polno krokodilov… in je že na začetnem bregu, torej tam, kjer
komajda zastavijo prehod prek reke, zaznati negotovost teh reko-prehajajočih-bitij,
in strah, in že pri preskakovanju ovir – v času suše se reka še nekoliko nižje
spusti, in bregovi, ki zaradi tega nastanejo = se izkazujejo so strmi, tudi
relativno visoki – se lahko poškodujejo, medtem ko zmorejo med samim prečenjem
reke končati v krokodiljih čeljustih), da med selitvijo (brez hrane in vode)
postanejo izčrpane (vse bolj, ali celo, nemočne), da jih plenilci (ki
spremljajo selitev) lažje in hitreje požrejo, da marsikatera (že zaradi izčrpanosti)
NIKOLI NE DOSPE do uresničitve svojih želja (potreb)… kaj meniš, te živali to
počno (se selijo) zato, ker imajo možnost izbire, zato, ker zmorejo same sebe
obvladovati, zato, ker se jim, pač, to hoče početi… ali zaradi tega, ker druge
možnosti nimajo, ker jim realna stanja (narava) zapovedujejo kaj MORAJO narediti?!
Potemtakem,
kadar mi nekdo zapoveduje, kadar nimam možnosti lastne izbire – sem, takrat,
zares svoboden, svoboden na način, da smem-početi-vse-in-kakor-mi-prija?!
Pojdimo
zdaj v svet »civilizacije«. In zastavimo z absurdnim primerom: križišče,
semaforizirano, in meni sveti rdeča luč ( = ne smem zapeljati v križišče) –
smem, zaradi tega, ker sem-svoboden, in zaradi tega, ker menim, da
svoboden-smem-početi-vse-kar-in-kakor-mi-prija, zapeljati skozi rdečo?
Načeloma
smem (saj sem ja svoboden!), vendar – če me opazi policaj, me bo kaznoval
(potemtakem NE smem!), če pa povzročim nesrečo, potem – lahko zaradi mojega BEBAVEGA »razumevanja« svobode
nekoga ubijem (pomeni, da posežem v NJEGOVO PRAVICO do tega, da živi, pomeni,
da ima moja pravica do tega, da počnem kar mi prija, večjo težo od njegove
pravice, da varno dospe tja, kamor se je namenil, pomeni – da ravnam povsem po
pravilih »boja za obstanek«, povsem nerazumsko, na način, da močnejši,
spretnejši, »srečnejši« preživi, ostali pa lahko krepnejo! Pomeni, da NISEM
ZMOŽEN živeti v sobivanju, ker gledam in vidim izključno tisto, kar, in kakor,
meni prija!).
In ta
primer lahko preneseš na vse ostale vsebine, na katerekoli hočeš, in povsod boš
ugotovil (v kolikor si ugotovitve zmožen!), da – ne smeš početi vsega, kar in
kakor ti prija!
Potemtakem,
za zaključek – je svoboda res tisti človejaški smeš-početi-vse-kar-ti-prija-in-na-način-kakršen-ti-prija
( = nič in nihče mi ne sme govoriti tega, kaj/kako moram)? NE, ni, pač pa je svoboda
stanje, v katerem mi nič (izven mene) in nihče ne predpisuje kako/kaj moram,
pač pa JAZ SAMEGA SEBE OBVLADUJEM ( = omejujem, si NE dovoljujem), in to
samoomejevanje izkazujem na temelju upoštevanja realnih stanj, torej TUDI na
temelju uvidevnosti (do ostalih, do skupnosti, v kateri živim) in v okvirih MORALNO
DOPUSTNEGA ( = etičnega)!!! Pa, ker človejaki takšnega samoomejevanja,
objektivno, NISO zmožni, to pomeni, da NIKOLI ne bodo dočakali svobode,
kakršno pojmujejo (pričakujejo, celo zahtevajo)!
Ni komentarjev:
Objavite komentar