… pri
tati, in s tato, ti je tako lepo, kakor tudi ne-lepo. Večino, gromozansko
večino časa ti je lepo, ker si to, kar si, dete, malo, razigrano, navihano, in
se temu primerno tudi izkazuješ, pa tata uboga tebe. Je pa res, da te zagrabi,
in to ne malokrat, da bi počenjala tisto, česar ni za početi…
Tata ti
je že povedal, da je pri njem nedopustno vse tisto, s čemer neposredno zmoreš
škodovati tako sebi, kakor tudi drugim. In ti je tudi povedal, da je igra igra,
izživljanje pa le izživljanje. Prva zmore o lepem govoriti, drugo ene same
besede, ki bi o lepem zmogla, ne premore.
Tisa in
Furij nekoč nista bežala pred teboj, zdaj se oba umikata, tudi takrat, ko bi ju
ti božala. Tudi do živalic, tistih uradno prepoznanih, moraš biti dobra, tudi
one čutijo, tudi njih zmore ustrezen odnos razveseliti, neustrezen pa
prizadeti, boleti. Ne nazadnje, tudi do tate kaže nekaj uvidevnosti izkazati,
ker je tata tisti, ki za teboj pospravlja, tudi tisto, česar sicer ne bi bilo
treba, ko bi ti upoštevala nek prav oziroma ne-prav. In, veš, življenje, samo
po sebi, ni ne igra, ne zabava, in življenja vseh tistih, katere boš srečevala,
tudi niso predmeti, dani tebi v (ne)milost. Je že preveč, krepko preveč »odraslih«,
do skrajnosti sebičnih, nemoralnih, pokvarjenih bitij, na tem svetu, čeprav se
samih sebe, kot takšnih, niti zavedajo ne. In tudi tata je imel kar precej z
njimi opraviti, pa si drznem, nemarnež jaz, celo tako pomisliti, da – vsaj ta
leta, ki mi še ostajajo, v kolikor sploh mi, bi želel obstajati na način, da me
nihče ne izkorišča, izrablja, da mi nečednosti ne počne, da mu nisem nekakšen
predpražnik, na katerem bo lastno ničevost brisal… Ne, veš, tvoj tata celo
svoje življenje živi popolnoma drugače, kot ti, o katerih sem zapisal, in v
zameno pričakuje samo to, da – ga bo svinjak pri miru pustil?!
Tata ne
gleda na to, kako mu bo lažje sedaj, s teboj, ob tebi. Ko bi na to gledal, bi
sedel, lepo, v miru, ob kavi in cigareti, in ti pustil početi vse, kar se
nameniš, ampak – tata te skuša oblikovati za celo tvoje življenje, tata želi,
da nikoli niti na obrobju svinjaka ne boš, kaj šele, da bi se sredi njega
znašla! Ni vredno, biti del svinjaka, verjemi, četudi v njem mrgoli nekih
mikavnosti, na površen pogled celo lepih, celo vrednih, vendar, dete, verjemi –
v svinjaku razen rilcev, blata, iztrebkov, ničesar omembe vrednejšega ni! Vsaj
človeka vrednega ne.
Marsikje
ti lahko popuščam, pri načelih ne morem! Lahko me krog svojega mezinca vrtiš,
kakor ti prija, namenoma ti bom pustil, a ko gre za prav, na eni strani, in
ne-prav, na drugi, takrat pardona ni! Ga ne more biti, če želiš z načelnostjo,
z moralnostjo samo sebe izkazovati. Ne more! In tata bi rad, da si človek, ne
neka brezdušna gnida, neka ničeva majhnost, ki v lastnem ugodju sebi opravičilo
išče, za lasten obstoj. Za katerega bi bilo bolje, ko ga sploh bilo ne bi!
Trdijo,
veš, da so dobri, in pošteni. Ja, Mala, prav zaradi tega, ker so vsi dobri in
pošteni je svet krivičen, mar ne?! Popolnoma logično, za bebavo bebavost!
Dobroto in poštenost je treba plačevati, verjemi, vse svoje življenje zanju
plačuješ, in to krepko plačuješ! Ne poznam človeka, a sem jih kar nekaj
spoznal, ki bi že v srednjih svojih letih o lepem svetu in o lepem življenju
nakladal. Ne poznam, enega samega ne! Pa imajo kaj početi, ti ljudje, se s čem
izkazovati, ustvarjati in za seboj puščati, tako da imajo, v svojem delu, nek
zasilen izhod, neko svoje zatočišče, v katerega se zatekajo, nekako tako, kot
se je Tesla v svoj laboratorij… ne, ni bil, po naravi, deloholik, narava vsem
porodi tudi potrebo po počitku, in ugodju, le drugega mu ni preostalo, kot da
se je v laboratoriju skrival pred vsemi tistimi, med katerimi ni zmogel človeku
primerno živeti! Ja, pravijo, da so razumska bitja, a kaj, ko jim Ajnštajn
neskončno neumnost očita. In kaj ko ne-umnost in umnost, niti slučajno, nista
eno in isto!
Ja,
Mala, pri tati ti je tako lepo, kakor tudi grdo, vendar – potrpi, prosim, z
menoj, z mojimi napotki, ko zrasteš, takrat boš sama ugotavljala, katere boš,
katerih pa ne boš upoštevala. Tvoja brata in sestra mi itak očitajo, kako
marsičesa niso smeli, kar so, neki vsi ostali, neki drugi, smeli. Le – ko jih
povprašam o tem, če mi lahko enega samega svojega prijatelja, znanca, sošolca
pokažejo, ki je »nekaj naredil iz svojega življenja«, ja, takrat pa očitkov ni,
pravzaprav vse besede zamrejo. Ni moč obenem kakor-vsi-drugi in kot človek, ne,
nikakor ni moč! Zato tudi svet ni, in ne more biti, človečen, ker njihov
kot-drugi še zdaleč ni človečnosti blizu, še podoben ji, od daleč, ni!
Potrpi,
Malo, s tato, ne bo ti dolgo treba. V bistvu je tata edini, tebi in tvoj, ki
ve, kako naj bi bilo prav, in ki zmore in zna to svoje vedenje tudi prenesti,
denimo nate. Edini, pa naj ti še kako drugače povedo, ti vsi kot-drugi.
Ni komentarjev:
Objavite komentar