Svet, v
katerem si, bojda, vsi prizadevamo dospeti do resnice, še huje, svet, v
katerem, bojda, vsi poznamo resnice ( = vemo o njih), se izkazuje kot svet, v katerem VSAKDO
PO SVOJE »razumeva« (potemtakem tudi vsakdo po svoje dospeva do
ugotovitev) in (posledično) »ve« o resnici, ČEPRAV SO POSAMIČNE VSEBINE VEDNO SAME
SEBI ENAKE, SE VEDNO (v odvisnosti od svojih značilnosti in v okviru
SPREMINJAJOČIH SE OKOLIŠČIN) ENAKO
IZKAZUJEJO, kar pomeni, da bi jih, načeloma, MORALI VSI ENAKO RAZUMEVATI ( = vedeti o njih), KO BI BILI VSI – RAZUMEVANJA ZMOŽNI!
Daleč
od tega, da bi svet, katerega tvorimo, temeljil na resnici! Nasprotno, absolutna večina ugotovljenega so zgolj »resnice«,
neka povsem subjektivna (od – objektivnih, samih po sebi obstoječih – dejstev neodvisna)
»spoznanja«, dočim so redke (v odnosu do celote) tiste ugotovitve, pri katerih
se VSI strinjamo, in do katerih lahko dospevamo na povsem preprost način, na
temelju čutnih zaznav (denimo: vsakdo VE, in pravilno ve, da voda teče po bregu
navzdol, in da to počne VEDNO… RAZEN takrat, kadar je zamrznjena… razen takrat,
kadar človek poseže v njeno izkazovanje, in jo s črpalko potiska navzgor… razen
takrat, v nekih redkih primerih, kadar se, zahvaljujoč vzgonu, z nekega brega
spusti navzdol, in se potem – za nekaj časa in za neko razdaljo – zažene na
sosednji breg). Pa – ker so tudi
preproste vsebine ZGOLJ neka OBJEKTIVNA DEJSTVA, in ker so
zgolj-neka-objektivna-dejstva dobesedno VSE vsebine, ki obstajajo
(in s katerimi se soočamo, jih spoznavamo in, večinoma, le »spoznavamo«), potem bi, posledično, VSI morali enako
vedeti o VSEM (o vseh resnicah), ko
bi bilo zgolj od dejanskih stanj teh (posamičnih) vsebin odvisno naše vedenje (poznavanje, razumevanje). In, ker temu ni tako, ne ostane drugega,
kot to, da ugotovimo – da vsi NISMO zmožni razumevati objektivnih dejstev!
Tu ne
bi načenjal občega prepričanja, da je razumevanje-posledica-(pred)znanja, kajti
že samo ko pomislim na tiste, ki so »okrogle zemlje« odkrivali (naravne
zakonitosti), takrat se zavedam, da NISO temeljili na naučenem (na nekem občem »znanju«),
in se zavedam, da je to naučeno (to obče znanje) NAPAČNO razlagalo določene
zadeve (pomeni, da teh zadev NI razumevalo!), pač pa so do odkritij dospe(va)li
IZKLJUČNO ZAHVALJUJOČ SVOJI ZMOŽNOSTI
RAZUMEVANJA DEJSTEV ( = ugotovitve nečesa, prepoznavanja tega nečesa =
ugotovitev KAKO, KDAJ, ZAKAJ… se izkazuje tako, kot se), zmožnosti, s katero
absolutna večina, pač – ne razpolaga (ko bi razpolagala, potem bi Zemlja ne
potrebovala tisočletja, da se je smela v okroglo spremeniti)!
Ko
pomislim na to, da niti dejstev o SAMIH SEBI NE POZNAMO, ne vemo o njih
(vsesplošno prepričanje o tem, da smo-vsi-ki-hodimo-po-dveh-se-oblačimo-komuniciramo-z-besedami
ljudje, JE NERESNICA, zlahka
dokazljiva že na temelju genske strukture = sestavljenosti iz genov človečnjaka
in človeka), takrat mi je povsem razumljivo, da je obča veljavnost resnice –
nedosegljivo stanje (kako boš vedel o nečem/nekom drugem, ko pa NITI SAMEGA
SEBE NE POZNAŠ?)!
Čemu ta
uvod? Preprosto: zato, ker je že v njem, in, resda, na posreden način,
pojasnjeno to, kako dospevamo do verovanja. Vendar, pojdimo po vrsti…
KAJ
JE verovanje?
Povsem
preprosto zapisano bi bilo na sledeč način: verovanje je sleherna prepričanost v resničnost nečesa. Z
drugimi besedami to pomeni, da verovanje ni vezano izključno na obstoj boga,
pač pa lahko (in absolutna večina to tudi počne) verujem v vse, celo v takšne NEUMNOSTI,
kot so tisti »položaj pokvari«, »priložnost dela tatu«, »kar v drugem vidiš, to
si sam«, »kdor nima rad živali, ta nima rad ljudi«… celo takšne abotnosti, kot
so »od velikosti možganov so odvisne njih zmožnosti«, »umske zmožnosti so
pogojene s spolom« in podobne… po drugi strani pa je verovanje ( = biti
prepričan) tudi verjetje-v-to-da-voda-teče-po-bregu-navzdol. Potemtakem…
Potemtakem
obstajata DVE vrsti verovanja
( = prepričanosti)!
TEMELJNI
VRSTI verovanja.
Prva je tista obča, vsesplošna: brezpogojno verjetje v resničnost
ugotovitve, do katere dospem na temelju čutnega zaznavanja (potemtakem
dospem do tistega, o čemer mi neka vsebina govori s svojim izkazovanjem…
pomeni, da mi ta vsebina PREDSTAVI IZKLJUČNO
SVOJE IZKAZOVANJE, obenem pa mi NE POVE tistega ČEMU SE TAKO IZKAZUJE… pa,
ker NE poznam razloga njenega spreminjajočega se izkazovanja, v odvisnosti od
spreminjajočih se okoliščin, tudi NE morem poznati vsebine same – pomisli na
številne posameznike, ki so razočarali občestvo, čeprav jih je taisto občestvo
izbiralo kot najboljše-usposobljene-strokovne-dobre-poštene, in je taisto
občestvo šele kasneje, na temelju izkazovanj teh posameznikov, dospelo do
ugotovitve o tem kakšni-ti-posamezniki-so – pomeni, da občestvo NI ZMOŽNO
prepoznavati na temelju posrednega ugotavljanja dejstev, pač pa »spoznava«
IZKLJUČNO subjektivno, na temelju doživetega, čutno zaznanega, pa – ker je v
istem sistemu nekomu dobro, drugemu slabo, je vodja-taistega-sistema tako dober
/nekomu/, kakor tudi slab /drugemu/, kar pa, v praksi, in po vprašanju istih
vsebin, znotraj istih okoliščin – NE MORE BITI).
Tudi
učenje, kakor ga doživlja občestvo (sprejemanje nekih vsebin, njih spoznavanje
in, predvsem, »spoznavanje«, izvajajoče se tako v šoli, kakor doma, v vrtcu, na
cesti…), je oblika sprejemanja informacij na podlagi čutnega zaznavanja! To,
kar me učijo, vidim, to slišim, in za to, da izkažem »znanje«, potrebujem le –
ponoviti tisto, kar so me (na)učili! Pomeni, da, v bistvu, zares izkazujem
znanje PONAVLJANJA, in tudi slučajno NE znanja o dejanskosti ( =
razumevanja taistega)!!!
Mimogrede
– tudi opica, papagaj… zmore ponavljati.
Pri
tej, torej prvi, obči vrsti verovanja, obstaja težava. Najprej – različna učenja
= različna »znanja« = različna »razumevanja« = (posledično) različni načini
odnosa do naučenega. In kot drugo – različne izkušnje (temelječe na doživetju
izkazovanj posamičnih vsebin) = različna spoznanja (ugotovitve o) taistih
vsebin = različno »razumevanje« taistih vsebin = različen odnos do taistih
vsebin.
Da, tu
ni tako, kot pri vodi, pri kateri se vsi preoblečemo, takrat, ko sredi zimskega
mraza pademo vanjo (pomeni, da jo vsi enako doživljamo, razumevamo).
In
obstaja še tretja težava: kadar nečesa NE razumevaš, in si odvisen zgolj od
tega, kar (in kakor) te naučijo (od prepričanja, od tovrstnega verovanja),
takrat niti pojasnjevati NE zmoreš, tistega, kar naj bi razumel, a ne razumeš! Zato
temeljiš IZKLJUČNO na trditvah (na »zapovedih«, v katere so te naučili)! In
takrat »rešuješ« določene vsebine na način, da (ker jih NE poznaš, pač pa o
svojem poznavanju le domnevaš) jih – še bolj zapleteš, jih za še težje narediš!
Druga podoba verovanja (kolikor se temu
lahko reče verovanje): je značilna za posameznike,
ki so zmožni razumevati ( = SO razumska bitja), potemtakem so zmožni
tudi tega, da na temelju izkušenega ( = že spoznanega) in na temelju logičnega
sklepanja PRESOJAJO O REALNOSTI ( = ustreznosti dejstvom oz. resnici) uradno
veljavnih znanj, in predvsem »znanj«, pa so, posledično, zmožni tudi tega,
da do novih spoznanj (do novih, drugačnih znanj od že obstoječih) privedejo. In
se ta podoba verovanja izkazuje IZKLJUČNO na način če-nekaj-poznam-če-nekaj-razumem-potem-to-zmorem-tudi-pojasniti-dokazati-potem-zmorem-tudi-v-praksi-izkazati-veljavo-mojega-poznavanja.
In pri tej, drugi podobi verovanja, pri tistih, ki to zmožnost izkazujejo, pri
njih NI razočaranj (vsaj objektivno utemeljenih ne), kajti le-ti, in v prvi
vrsti, NE bodo obljubljali tistega, za kar vedo, da do tega niso zmožni
pripeljati!
RAZLOGI
OBSTOJA OBEH vrst verovanja?
Sicer
so pojasnjeni že v besedilu, a ponovimo…
Kadar
objektivno NISI ZMOŽEN razumevati (pa naj bo to zaradi tega, ker si, po svoji
zasnovanosti, NERAZUMSKO bitje, ali pa zaradi tega, ker te je okolje, in vsaj
po določenih vprašanjih, za takšnega naredilo = ti povzročilo psihično
okvaro!), takrat ti ne ostane drugega kot to, da veruješ, in to počneš na način, da za svoje
verovanje NE potrebuješ ugotavljanja, preverjanja, dokazovanja.
Kadar
si razumsko bitje, takrat pa, preprosto, najprej ugotavljaš, in šele naknadno,
ko si ugotovljeno (tudi in predvsem v praksi, ter v različnih možnih
okoliščinah) preveril ( = spoznal kot dejstvom ustrezno, resnično), v spoznano
veruješ ( = verjameš).
Ni komentarjev:
Objavite komentar