sreda, 18. junij 2025

Ne govorim »na pamet«…

Z neumnostjo sem nehal »polemizirati«, kar sem potreboval zvedeti, o njej, sem zvedel, tudi to, da je ni moč spremeniti, da je ni moč odvrniti od njenega funkcioniranja, v okviru katerega »ve« na-prvi-pogled, ali, v nič boljšem primeru, na osnovi tistega strici-so-mi-povedali. V bistvu sem sploh nehal »polemizirati«, vsaj večinoma, in se le v redkih primerih podam v neko razpravo, kadar razumsko zasnovano bitje na strani sogovornika prepoznam, in dokler ne ugotovim, da je v svoji miselnosti podleglo obče veljavnim kalupom. Pač, pravijo, da je navada železna srajca, pa se te tisto, kar so te že od malega učili, doma, v šoli in tudi sicer v okolju, drži kot pribito. Da, je vrag, ko ugotoviš učinkovanje teh kalupov, zaradi katerih, in to kar dobesedno razumi, mišljenjske zmožnosti vsaj okrnijo, če celo do tega ne pride, da so povsem izničene. Kakorkoli že…
 
Že prek državne meje mi je bilo, vselej, nerodno iti, pa nikoli nisem »švercal«, a že misel na to, da utegnem biti nekemu cariniku sumljiv, pa se bo lotil preiskave avtomobila, mi je bila neljuba. Dovolj, da mi je povzročala nelagodje. In tako nekako ravnam tudi povsod drugod, pa…
 
Kadar nečesa ne vem, ali nisem prepričan, domnevam pa, da sem, ob poduku, zmožen narediti, takrat – povprašam.
Kadar sem o nečem povprašan, ali pa zgolj beseda, v nekem pogovoru, tako nanese, takrat pa…
 
Če premalo poznam zadevo, ali je sploh ne poznam, takrat bom, če že, izrazil neko svoje mnenje, ki bo, če na drugem ne, temeljilo na neki logiki obstajanja vsega, kar obstaja. In bom povedal, da je to zgolj moje mnenje, da pa si trditi ne upam… še raje pa bom nek svoj ne-vem izrekel.
 
Kadar bom vedel, in bom povprašan, v podobi nekega nasveta, in bom vedel tudi to, da spraševalec ni meni podoben, da ne obravnava, in ne živi, zadev tako, kot jih obravnavam in živim jaz, takrat bom izbiral med dvema možnostma: med tem, da zgolj pogojno, načeloma pojasnim, s pripombo, da se lahko tudi drugače pripeti oziroma izkaže (prav zaradi neistosti sogovornika z menoj), in tem, da svojega mnenja raje ne bom izpovedal…
 
Kadar vem, in moje razkritje dejstev neposredno ne vpliva na sogovornikovo »usodo«, takrat pa bom, če mi bo volja, seveda, brez slehernega zadržka spregovoril o dejstvih, o resnici. In to, običajno, tudi počnem, vsaj za kratek čas, vse dotlej, dokler me ne zaustavi to, da pa sogovornik o istem popolnoma drugače »ve«, kajti…
 
Temeljim na tem, da se resničnost neke teorije (bolje: njena skladnost z resnico) izkazuje izključno v praksi! Z drugimi besedami – če vem, v teoriji, kako je moč narediti kakovostno, uporabno mizo, potem jo bom tudi znal narediti (v kolikor bom razpolagal, seveda, s potrebnim materialom in pripomočki), če pa mi takšne mize ne bo uspelo narediti, se bo pa izkazalo, da je moje »vedenje« navaden lari-fari, izkaz moje neumnosti, posledično tudi domišljavosti. Potemtakem – vedno, kadar govorim o določenih zadevah, in predvsem o spoznanjih, do katerih sem dospel (in se popolnoma razlikujejo od občih »spoznanj«!), takrat vedno temeljim na praksi, na življenju, na konkretnih izvedenih zadevah, katere sem opravil, in so mi s tem, da so bile uspešno, ter skladno z načrtovanim opravljene, povedale, da je bilo moje razmišljanje, da so bile moje ugotovitve – pravilne. V nasprotnem bi se zgodilo enako kot z mizo, ne bi jih uspel izvršiti. Pri sogovornikih pa praviloma takšne poti pridobivanja (spo)znanj ne srečam.
 
Pri tovrstnem nestrinjanju me ne moti najbolj to, da se sogovornik izkazuje z neznanjem, potemtakem tudi z domišljavostjo (ker samega sebe, svoje znanje, precenjuje, ga kot nekaj povsem neutemeljenega izkazuje) in z neumnostjo, pač pa me moti to, da – s svojim ugovarjanjem moje besede, trditve postavlja bodisi na laž, bodisi jih kot neumne pojmuje (pa četudi se tega ni zmožen zavedati)… pri čemer me takšno pojmovanje še krepko bolj moti pri tistih, ki me, tako vsaj pravijo, obravnavajo kot umnega, sposobnega, poštenega, obenem pa, s svojim nasprotovanjem, vso to mojo umnost, sposobnost, poštenost v trenutku »odpihnejo«…
 
V bistvu ima moj sogovornik samo tri temeljne možnosti: ali se strinja z mojimi trditvami, in je to njegovo strinjanje utemeljeno z dejanskim razumevanjem (kar je moč ugotoviti iz pogovora); ali se strinja zato, ker nima ustreznih protiargumentov (obenem pa se v pogovoru izkaže, da dejansko ne razume, potemtakem se ne bi smel strinjati); ali pa ne odneha in ostaja na svojih stališčih (s čemer mi izkaže nezmožnost razumevanja konkretno obravnavanega… da, »čudno« je učinkovanje omenjenih miselnih kalupov, kajti – pri nekih tabu-temah, pri zadevah, pri katerih bi se občost utegnila kot nemočna prepoznati, in bi jo posredno ogrožale, njene »resnice«, temelje njenega obstajanja, tam tako zdresirajo mlado po-svoje-misleče bitje, da mu dobesedno zmožnost razmisleka ubijejo, dočim pri »neškodljivih« temah, denimo, banalen primer, pri nekih pravilih nogometne igre, tam pa ne posegajo v obstoječe mišljenje, pa se zmore le-to celo z nekimi okrnjenimi svojimi zmožnostmi izkazovati, in to kar nekaj časa ter vse dotlej, dokler poslabšano psihično stanje tudi tega okrnjenega v celoti ne uniči… če zmore psihična bolezen pripeljati do običajnih zdravstvenih težav, pa do ohromelosti, slepote… čemu ne bi zmogla tega, da bi iz nadobudnega bitja naredila – povprečnega bedaka?!). In tu, pri slednjem, pri ostajanju-na-svojih-stališčih, sogovornik v bistvu ponuja samo dve možnosti (ne vem, meni in/ali sebi): ali se lažem ali pa sem neumen, pa ne vem kaj govorim!
 
Glede laži… ne maram je, skregan sem z njo, mi je dovolj življenje uničila, da bi želel z njo v korak. Obenem pa – če mi nekdo očita, da se lažem, potem od njega pričakujem, da mi bo razkril resnico, pri čemer tega ne more storiti s ponavljanjem nekih svojih prepričanj, pač pa izključno tako, kot to počne mizar, ki svoje poznavanje, svojo resnico spremeni v kakovostno izdelano mizo! Z drugimi besedami: če zares poznaš resnico, potem mi jo izkaži s praktičnimi, življenjskimi in vsem znanimi primeri, s takšnimi, katerim ne bo moč oporekati, pač pa jih kaže obravnavati v podobi pravil, veljavnih za vse in vsakogar! Takšna, in samo takšna, so namreč dejstva, ki za vse popolnoma enako obstajajo…
 
Glede neumnosti… enako, kot pri lažeh: če jaz trdim neumnost, potem mi boš ti izkazal svojo umnost, in boš to naredil na popolnoma enak način, kakršen je v prejšnjem odstavku opisan…
 
Običajno ne dospem niti do začetka nekih poskusov argumentiranja, raje zaslišim nek se-mi-ne-da, ali zdaj-nimam-časa, karkoli podobnega pač, pripeti se, da nezmožnost pojasnjevanja (dokazovanja) porodi slabo voljo, celo jezo sogovornika ter, posledično, demonstrativen odstop od pogovora… kar vse mi priča samo o tem, da v bistvu sogovornik operira z neresnicami (ki zanj, v njegovih prepričanjih, to niso) in z neumnostjo (katere v svojem »poznavanju« ni zmožen ugotoviti), vendar me to ne nagradi z nekim zadovoljstvom, češ zmagal-sem, daleč od tega, kajti – ko, čez čas, znova zastaviva, ugotovim, da sogovornika moje besede niso pripeljale niti do tega, da bi vsaj malo podvomil v svoje »znanje«, in se povprašal kaj-pa-če-ima-prav! Tako bi namreč razum moral delovati…
 
Da, obče mentalno stanje ni ravno hvale vredno. Da, prej boš nek triglav zgradil, kot pa neumnosti dopovedal. Da, razen na področju nekih ročnih, fizičnih del, na področju, kjer naprave (tehnologija) vsebinska vprašanja razrešujejo (ugotavljajo), na vseh ostalih področjih je absurdno pričakovati, da boš povprečje, vsebinsko gledano, česarkoli naučil, razen, v najboljšem primeru, nekakšnega obrtniškega delovanja, ki bo učinkovito, s svojo uspešnostjo, samo toliko časa, dokler bo potekalo v okvirih predvidljivih, znanih okoliščin! To pa je natanko takšna šola (šolanje), kakršno vsa Narava pozna, ko vzorce, načine delovanja, posledično tudi rezultate, prenaša iz generacije v generacijo, in prav zaradi tega tudi ni zmožna tvorno lastnega okolja spreminjati. In ko bi na primer Nikola Tesla razpolagal samo z »znanjem« iz takšne šole… ničesar, od tistega, kar je dognal in porodil, ne bi bilo!

Ni komentarjev:

Objavite komentar