sreda, 18. junij 2025

O nekem napačnem učenju…

Nekoč sem na nekem srečanju slišal »A vi ste tisti, zaradi katerega se morajo naši otroci vaše pesmice učiti«…
 
Učenje pesmic, na-pamet.
 
Izhajam iz osebnih izkušenj ter prav tako iz dejstva, da ni moč govoriti o tem, da bi bila poezija med občimi priljubljena. Tudi med odraščajočimi njimi ni. Ta literarna zvrst namreč terja nekaj, česar povprečje ne premore, zmožnost posrednega razumevanja in pa predvsem zmožnost čustvovanja, nekoliko drugačno od povprečne…
Dobro, že res, da je moč v marsikaterem domovanju najti neko pesniško zbirko, denimo Prešernove pesmi so sila praktične, a večinoma takšne knjige niso namenjene branju, pač pa so malodane obvezen inventar, s pomočjo katerega se da o lastni zavednosti, na primer, govoriti, ali kultiviranosti…
 
V verzih, sila preprostih, resda, sem se začel izražati še prej, preden sem se črke naučil pisati. Neke vrste igra je ubadanje z besedami, njihovo lovljenje, zlaganje, igra, po svojih značilnostih prej podobna nekemu šahu, denimo, kot pa nogometu. In ničesar pretresljivo presenetljivega ne izpovem, ko zapišem, da je šahistov krepko manj kot žogobrcarjev…
 
Da, že od povsem mladega sem imel rad pesmi, zelo rad. A so mi jih priskutili, popolnoma, in je to uspelo nikomur drugemu kot – učitelju slovenskega jezika, v osnovni šoli, kajti…
Krst pri Savici, na pamet se ga je bilo treba naučiti, od prve do zadnje črke, in bog ne daj, da bi se kjerkoli zmotil, ko si bil pozvan pred tablo, da svoje »znanje« izkažeš! Tudi, če si ga oddrdral, nič hudega, samo da si vse črke, v njih pravilnem vrstnem redu, izrekel…
 
Nihče ni smatral za potrebno, pri tem »učenju«, da bi se z ozadjem pesmi, z njeno vsebino ukvarjal. In ni bilo potrebno zavzemati nekega odnosa do (pre)branega, da bi se učil o tem, kako kaže pesmi brati, kje poudariti določene besede, kje upočasniti branje, kje zastati, za hipec, dva, ne, oddrdraj, pa bo dobra ocena, in »znal« boš tisto, o čemer zares – pojma nimaš!
 
Ko sem kasneje, leta za tem, govoril o takšnem »učenju« poezije, sem izvedel, da je namenjeno – urjenju spomina. S poezijo, z vrhuncem literarnega izražanja bi uril spomin?! In s tem »urjenjem«, ki nikomur ni ljubo, še dodatno odvračal od pesmi?! Kajti dejstvo je, da tisto, kar moraš, četudi te ne mika, samo še bolj odvrača, še bolj odtujuje. Ne moreš vzeti, na primer, telefonskega imenika, pa da bi z njim »uril« spomin?!
 
Kakorkoli že, to »urjenje« spomina in to pridobivanje »znanja« s področja literature, mi je poezijo priskutilo! In kar nekaj časa, v letih izkazanega, sem potreboval, da je vsiljen mi odpor do poezije poniknil, pa da sem, znova, začutil ne le željo, pač pa potrebo po tem, da verzom, rimam dopustim v sebi živeti…
 
Tudi na raznih nastopih, kjer nas je bilo več, pesnikov – večina je svoje zapise predstavljala na-pamet, jaz sem se vselej »opravičil«, na začetku svoje predstavitve, češ da nisem tako pameten, kot so moji kolegi, pa na-pamet ne znam, moram brati…
Da, tudi ob tem sem bil deležen nekih podukov, češ da je bolje, kadar občinstvu pesmi podajaš, gledati po dvorani, da imajo občutek neposrednega stika, vendar… jaz na takšne zadeve nisem hodil zaradi tega, da bi imela dvorana, polna neznancev, stik z menoj, pač pa z mojimi pesmimi, obenem pa – če napišeš deset pesmi na leto, potem ne dvomim v to, da se jih imaš tudi čas naučiti… obenem pa – ne pišem zaradi tega, da bi sam, ali kdorkoli drug, znal moje verze na-pamet, le kaj bi s tem… obenem pa – raje grem naprej, in pišem, pišem, kot pa da bi obstal pri nekem doseženem, pa mu s svojim na-pamet-znanjem nekakšne hvalnice izkazoval… obenem pa – jebat ga, a – nekako ni moč ne spregovoriti o neki samovšečnosti, takrat, kadar avtor teatralno s svojimi deli nastopa, prepričan v to, da ničesar drugega, omembe vrednega, razen njegovih zapisov, kakopak, ni (nekoč sem imel to »srečo«, na nekem druženju, da sem tri dni delil sobo z nekim pesnikom, ki – kadarkoli je odprl usta, in ni bilo treba nečesa dogovarjati, vselej so začele doneti njegove pesmi. In sem bil prvi večer še uvideven, čeprav mi je v zaspanost segal, po tem, seveda, ko sem že legel in ugasnil luč na svoji strani, ter skušal zaspati, ko pa je v drugem večeru zastavil… ej, daj, lepo te prosim, obljubim, da ti bom povedal, v kolikor si bom tvojih pesmi zaželel, zdaj bodi pa tiho, ker bi rad spal…)
 
Da, poezija, in učenje-na-pamet. Izjemno »domiselna« kombinacija! Zlasti v časih »demokratične enakosti«, ko smo-vsi-enaki, pa naj bi tudi vsem-enako-šlo, čeprav…
Čeprav – res je, ni zahtevnejšega pisanja, kot je prav poezija. Ni višjega literarnega vrha, kot je poezija. Ni izpovednejših besed, kot je poezija. Kakopak, ne govorim o besednih sranjih, s katerimi je dandanes že malodane vsak drug nekakšen »pesnik«…
Če segajo po najboljših avtomobilih, oblačilih, hrani, pijači, po vsem, kar naj bi bilo, po njihovem, na nekem vrhu, ali vsaj tik pod njim, potem bi, po neki logiki, tudi poezija morala imeti povsem drugačno vlogo, kot jo ima, a je stvar popolnoma drugačna, in je dandanes že sreča, če se založnik odloči neko zbirko natisniti, tako vražje dobro gredo te stvari v promet…
 
Da ne bo nesporazuma, ne govorim o tem, da bi morali učenje poezije črtati iz učnega programa, ne, nikakor, črtati bi morali samo prisilno, vsiljeno učenje pesmi na-pamet, pozornost pa posvetiti NAČINU branja, iskanju nekih bralčevih občutkov, porojenih z branjem, iskanju RAZLAG prebranega (kaj je avtor zares hotel povedati, z nekimi svojimi prispodobami, tega tako in tako nihče, z vsemi učitelji vred, ne ve!), kdo ve, morda pa bi se v takšnem primeru, ko bi bilo učenje zares učenje, vsaj število tistih, katerim s papagajščino določene stvari priskutijo, zmanjšalo, čeprav – priznam, nisem »strokovnjak«, niti neke diplome iz primerjalne književnosti ali pedagogike, na primer, nimam, pa obstaja možnost, da sem s tem zapisom, pardon, tudi z njim, popolnoma zgrešil…

Ni komentarjev:

Objavite komentar