Moderno
je, v zadnjih časih, govoriti o permisivni vzgoji, bojda izjemno pripomore k
vzgojenosti populacije…
Najprej
– osebno ločujem med občo »vzgojo« in razumsko, človeško vzgojo!
Cilj
prve je iz janezka narediti janeza, iz micice micko, potemtakem sin postane
drugi ata, hči pa druga mat…
Takšna »vzgoja«
je, upoštevaje miselne nezmožnosti nagonskih bitij, edina možna izvedba
nekakšnega reproduciranja, fotokopiranja, znotraj katerega otroci prevzemajo
"vrednote" svojih staršev, ki so, v mnogočem, enake »vrednotam« širše
družbe, kajti – ne moreš biti del črede, v kolikor nisi čreden…
Pri
takšni »vzgoji« so problematična vsa vprašanja, kajti tam, kjer ne razlikujejo
med pravilnim, moralnim, ter nepravilnim, nemoralnim, tam, kjer na temelju
lastnega ravnanja in doživljanja ugotavljajo pravilnost sveta, tam drugače kot
tako, robotsko, naštancano, tudi ne gre, obenem pa – kako boš upošteval
določene »vzgojne« nasvete, ko pa tisti, ki te učijo-pravilnega, sami lastna
učenja kršijo?!
Potemtakem
je cilj takšne »vzgoje« popolnoma enak cilju »vzgoje«, katero je moč srečati
kjerkoli v naravi: mladiče naučiti tega, kar in kakor vesta starša, obenem pa
upati, da bodo mladiči vsaj toliko uspeli doseči v svojih živetjih, kolikor sta
dosegla njihova učitelja…
Hm, pa
govorijo o tem, kako so Japonci in Kitajci uspešni v robotiki…
Dejanska
vzgoja je tisti proces, v katerem skušaš otroka sicer naučiti ločevati med
dejanskim pravilnim in nepravilnim, ga usmeriti v pravilna izkazovanja, in v
odklanjanja nepravilnih, obenem pa ga skušaš oblikovati v – suvereno osebnost,
v bitje, ki bo na temelju lastne presoje nekih konkretnosti oblikovalo
stališča, nasploh odnos, do vsega, in tudi do vrednot, ali zgolj »vrednot«. In
samo takšna vzgoja do dejanske vzgojenosti vodi, do tega, da se kasneje oseba
zaveda ne samo pravilnosti, pač pa za sobivanje tudi nujne potrebnosti lastnega
izkazovanja! Vse ostalo pa je zgolj »pridnost«, »moralnost«, »poštenost«… ki
traja samo toliko časa, dokler sta prepoved in kazen učinkoviti…
Če
hočem iz janezka narediti janeza, ne morem permisivno vzgajat, ne morem otroku
prepuščat odločitve o tem, ali bo postal vzoren-janez, celo vzoren-slovenc ali
ne, to, preprosto, MORA postati!
Če
hočem iz janezka narediti suvereno osebnost, potem pa MORAM vzgojo kombinirati,
in sicer tako, da v njej obstaja tako prepoved (tudi, po potrebi, kazen), kakor
tudi dovoljenje, celo vzpodbujanje samoiniciativnosti, lastnega mnenja, lastnih
ravnanj… v kolikor so le-ta v pravilno usmerjena, seveda.
Permisivna
ali dovoljujoča vzgoja temelji na otrokovi pobudi, in, posledično, na
starševskem prilagajanju tem pobudam. To je nekako tako, kot bi v šoli učenci
učili učitelje, in bi le-ti posegali samo takrat v besedo, ko bi uk napak
potekal, potemtakem malodane vedno, kajti…
Veš, je
težava, pa ne ena sama, a kljub temu – leta resda ne zagotavljajo povečevanja
možganskih zmožnosti, zagotavljajo pa določene izkušnje, pridobljene skozi
živetje, pa bi malo čudno delovalo, ko bi nek lastovičji golič odraslo ptico
učil o tem, kako je potrebno leteti, z drugimi besedami: starši so tisti, ki
naj bi prvenstveno vzgajali… čeprav je res, da bi sočasno morali tudi biti
zmožni učiti-se-od-otrok…
Otrok,
v svojem odraščanju, niti svoje neposredne živetvene okolice ne pozna, kaj šele
širše, družbe kot take. Niti slučajno ne more vedeti kaj vse se v tej družbi
dogaja, kaj vse ga lahko, posledično, doleti, kako bi šele vedel o tem, kako
naj v določenih primerih reagira?! Obenem marsikaj, kar se kot pravilno kaže,
ni prav, denimo NI prav nekakšna (hvala bogu neobstoječa) absolutna svoboda, ni
prav, da smem početi tisto, kar mi prija, v kolikor gre to početje neposredno na
račun, v škodo drugih, pa – ker mu ni moč dopovedati, da ni vse tisto, kar mu
je v veselje, tudi pravilno in dopustno, mu je treba najprej »razširiti obzorje«,
da bo vsaj neke osnovne informacije o prav in ne-prav prejel. In pri takšnem
uku ni demokracije, so zgolj zapovedi, prepovedi in dovoljenja ter predvsem –
POJASNJEVANJA!
Kjer
otrok sme početi kar mu prija, in to marsikje sme, v stilu tistega
ga-bo-že-minilo, tam dejansko ni moč govoriti o permisivni vzgoji, pač pa
izključno o nevzgojenosti roditeljev, posledično tudi otroka!
Zapoved,
prepoved, tudi kazen, niso prav nič slabega, v kolikor: otroku dopoveš, zaradi
česa je potrebna; se otrok zaveda lastnega napačnega ravnanja; v kolikor ne
prekoračuje svojega osnovnega namena ( = vzgoja), pa se ne izkaže kot neko
maltretiranje, neko vsiljevanje starševske nadvlade; v kolikor s pomočjo vseh
prizadevanj dejansko oblikuješ, oziroma pomagaš pri oblikovanju, neko suvereno
bitje, temelječe na etičnih zapovedih!
Bog
pomagaj, tudi meni neposredno marsikaj ne prija, bi, morda, raje drugače,
vendar – če živiš v neki skupnosti, potem se moraš v prvi vrsti zavedati tega,
da v tej skupnosti nisi sam…
Da, nepravilni
sta tako ne-dovoljujoča kot tudi dovoljujoča »vzgoja«, kadar se izvajata
striktno na podlagi dovolim ali ne-dovolim, dočim sleherna vzgoja, brez
navednic, seveda, predstavlja kombinacijo, nekakšen seštevek, tako tistega
pod-nujno, kakor tudi tistega po-tvoji-presoji-oziroma-odločitvi, v odvisnosti
od okoliščin, v odvisnosti od konkretno izkazovanega, kakopak.
Bentiš,
od odraslih janezov in mick ni moč pričakovati neke zrelosti in odgovornosti,
boš pa to, pri svoji »permisivni vzgoji« našel pri nekaj let starem otroku?!
Ni komentarjev:
Objavite komentar