nedelja, 15. april 2018

Za nedojemljivost (nerazumskost) ni rešitve!

Dojemljivost, razumevanje, razumskost je naravna danost, potemtakem ali obstaja (že v sami zasnovanosti) konkretna zmožnoat, ali pa je ni. Razumevanja se namreč ne da naučiti, četudi je res, da podatki (znanja), v kolikor ustrezajo dejanskemu, pripomorejo k celovitejšemu poznavanju določene, katerekoli, vsebine, potemtakem pripomorejo tudi k njenemu razumevanju, vendar...

Za samo razumevanje sta pomembni dve zadevi, ki sta, na prvi pogled, med seboj ločeni posamičnosti, dejansko pa se prepletata, dopolnjujeta, in kot taki tvorita seštevek, celoto. Prva od omenjenih zadev je enovita zavest (zmožnost zavedanja ene in iste vsebine z različnih zornih kotov), katere ni moč ugotoviti pri nagonskih bitjih. Zaradi tega se ta bitja tudi izkazujejo po načelu pogojnega refleksa, ko se, v odnosu do povsem istih vsebin, izkazujejo (se nanje odzivajo) v različnih načinih (podobah) izkazovanja, v odvisnosti od konkretnih okoliščin, v katerih se znajdejo sama in v odnosu do neke vsebine.

Druga zadeva pa je zmožnost abstraktnega mišljenja (ob sočasni zmožnosti konkretnega, praktičnega mišljenja!), v okviru katere je moč povezovati tako (že) poznane različne zorne kote (neke, konkretne vsebine) oziroma različne podobe, v katerih se taista vsebina (v odvisnosti od okoliščin) izkazuje (navzven, opazovalcu), kakor tudi zorne kote oziroma podobe, o katerih je moč utemeljeno domnevati, da so realni/e v primeru spremembe okoliščin oziroma, konkretneje, v primeru nastanka takšnih okoliščin, kakršnih v praksi še ni bilo moč doživeti in jih, kot take, praktično spoznati (to je tisto, čemur bi lahko, preprosto, rekli predvidevanje).

Ker sleherno učenje, ki podaja resničnost, dejanskost, temelji izključno na preverljivem (potemtakem tudi dokazljivem), ne zmore pa vključevati še nedoživetega (nepreverjenega), vsaj drugače ne, kot v obliki domneve, učenje samo po sebi ne zmore nadomestiti razumevanja v okviru novonastalih okoliščin. In še zlasti tega ne more narediti pri nagonskih bitjih, pri bitjih z neenovitim zavedanjem, saj le-ta niso, objektivno, zmožna celovitega, kompleksnega vpogleda, vsaj pri tistih vsebinah ne, pri katerih sestavni elementi niso v dosegu čutnega zaznavanja.

Obstajajo mišljenja o tem, da bi bilo moč z ustreznimi vsadki zagotoviti razumskost, pri obči populaciji, a ta mišljenja ne upoštevajo ene same zadeve, sploh ne nepomembne, kar zadeva zmožnosti dojemanja, torej same razumskosti. Če, ob tem, zanemarim vprašanja, kakršno je vprašanje kakovosti (trajnosti) morebitnega vsadka (vse, tudi mehanika, ima nek rok trajanja, potemtakem tudi takšni vsadki zmorejo odpovedati), ali pa vprašanje možnosti zlorabe takšnih vsadkov, s pomočjo katerih bi lahko (v kolikor bi bili tako zastavljeni) posamezniki sebi priskrbeli množice vodljivih osebkov.
Tovrstni vsadki že obstajajo, četudi v podobi, na primer, računalniških programov. Računalnik, denimo, zmore zagotoviti tudi izjemno močnega partnerja pri šahu, celo takšnega, da je potrebno vrhunsko poznavanje te igre, da zmoreš zmagati, premagati nasprotnika, računalnik (oz. program v njem), a, kljub temu: vsi ti, in takšni, programi (in/ali vsadki) zmorejo vsebovati zgolj že preverjeno, že iskušeno, že poznano, pomeni, da je njih zmožnost delovanja omejena v okvirih tistega, kar sodi v poglavje učenja, znanja, pa - tisto, kar se nauči izvajati (v določenih okoliščinah), tisto zmore uspešno izvesti, vendar...

Ker se z razvijanjem (spreminjanjem) posamičnosti spreminja tudi celota (in obratno), in ker narava ne pozna, v svojem razvoju (ki poteka vse do samega konca, torej do smrti), “stop” znaka, pomeni, da se tekom razvoja (nenehno) spreminjajo okoliščine, nastajajo nove, o katerih pa se v času namestitve vsadka ni bilo moč ničesar (na)učiti, zmorejo biti vsi ti vsadki učinkoviti izključno v okvirih predvidenih okoliščin, medtem ko ob nastanku nečesa novega in/ali nepredvidenega, preprosto - odpovedo! In...

Ker je značilnost razuma ne le tvorjenje novih okoliščin, pač pa tudi prepoznavanje novonastalih (nastalih v neodvisnosti od delovanja razuma, po svoji naravni poti) in ustrezno odzivanje nanje, in ker nobena mehanska naprava te zmožnosti ni zmožna nadomestiti, je zlahka moč ugotoviti, da bi sleheren (kakršenkoli) vsadek morda omilil nerazumska izkazovanja večinske populacije (ob sočasnem tveganju, bodisi zaradi mehanske okvare /vsadka/, bodisi zaradi zlorabe njegove moči s strani neetičnih, a odločitve v rokah držečih, posameznikov), nikakor pa ne bi zmogel zagotoviti dejanskega razumevanja (“razumevanje” izključno v okviru naučenosti NI dejansko razumevanje - ko bi bilo, sploh ne bi prihajalo do odkritij, do novih učnih vsebin, bi, vekomaj, ostajale ene in iste razlage, potemtakem tudi učne vsebine!). Pa je, zaradi tega...

Bolje določena dejstva prepustiti naravi, le-ta “ve”, čemu je ustvarila razlike, le - te različnosti je potrebno umestiti na prava mesta, jih razporediti, konkretno, v svetu “človeštva”, tja, kamor sodijo, pa - naj razumski odločajo, medtem ko naj se nerazumski raje ukvarjajo s tistim, za kar so zasnovani, kar so zmožni izvajati brez sleherne škode tako za sobivanje, kakor za planet kot celoto!

Ni komentarjev:

Objavite komentar