ponedeljek, 20. november 2017

Vesolje, živeče umiranje... 9. del



Družina

Družina, stara beseda, ki izpričuje: tisti, ki se družijo (običajno "se družijo" tisti, ki "so radi skupaj", običajno "so radi skupaj" tisti, ki "se imajo radi").

V "primitivnih plemenih" zmore "družina" ne šteti po principu "dva vodoravno + kolikor-že navpično", pač pa šteje po tistem, kar določene ljudi združuje, povezuje v neko celoto.
V "razvitem svetu" so si izmislili "našo" opredelitev pojma "družina". In so svoj izmislek uspešno "prenesli" naprej, hitro po-kalupih-ravnajočih-se-bojda-razumnih-ljudi. In "smo" dobili formulo, kajti brez formul, brez tega, da nam NEKDO pove, kaj je kaj, sploh ne vemo, kaj nekaj je.
Ja, ta opredelitev tudi omejuje, objektivno, res. In, domnevam, ne omejuje brez razloga. Kakor tudi vse "zapovedi" ne zapovedujejo, brez razloga, kar tako, "počez". Če imaš opraviti z bitjem, ki niti vsebin ne prepoznava (da bi vedelo, kaj je in kaj ni prav, lepo, dobro), če imaš opraviti z bitjem, ki bi sebi in zase drugače (bi si dovoljevalo), kot drugemu (bi mu prepovedovalo), če imaš opraviti z bitjem, ki ne zmore suvereno obstajati, na razumski podlagi, potem mora to bitje imeti - navodila.

Stereotipno? Ne vem, če res, preveč je raznoraznih vzorcev, mišljenjskih, ravnanjskih, v obtoku.


Orodja presoje

Je bila znanost prehitra, ko je ugotavljala izumrtje neke vrste? Je sklepala površno, izključno na osnovi vidnih, »otipljivih« dejstev, ker se, zaradi pomanjkanja (spo)znanj o mišljenju ni zmogla dokopati v »globino«, s pomočjo oziroma prav prek omenjenih »otipljivih« dejstev? Ne nazadnje, ima znanost vselej prav, in je imela prav tudi takrat, ko je govorila o ploščatosti našega planeta… in o atomu, kot najmanjšem delcu?!

Pravzaprav »da«, znanost ima vselej prav, o tem ni dvoma. Do spoznanj namreč prihaja po izkustveni poti, na tak način skuša dognanja tudi pojasnjevati, dokazati, v praksi, v življenju. IMA vselej prav, le ene zadeve ne kaže ob tem pozabiti, in to je sledeče: znanost ima vselej prav, kadar govori o razkritjih, dejstvih, do katerih je dospela v območju objektivnih (z)možnosti taistega – dospetja! Z drugimi besedami: sleherno odkritje je verodostojno, če ga je moč dokazati, a je njegova veljavnost ustrezna le v okviru okoliščin, ki so nam (po)znane, zato vsako neko »naslednje« dejstvo, do katerega se dokopljemo (bodisi zaradi razvoja pripomočkov in s tem tudi tega, da več in bolje vidimo, slišimo, izmerimo…, bodisi zaradi nekega »novega spleta spoznanj«, globljega in širšega od predhodnih), terja »popravek« odkritja, zapisa, formule, resnice!

Naše domnevne »rezerve«…

VSE, kar "narava" da (ustvari), da (ustvari) z določenim, povsem konkretnim razlogom/namenom. V "naravi" stvari niso "na zalogo", v nekem čakanju na čas, ko bi se kdo spomnil, da bi to začel uporabljati, nasprotno: tisto, kar ni v redni uporabi, (za)krni, odpade, odmre.
Razvoj (evolucija) se ne dogaja na način, da se (postopno) dosegajo (začnejo uporabljati) "še neizkoriščeni potenciali", pač pa tako, da uporaba obstoječega, soočena z "novimi okoliščinami" (posledično z iskanjem "novih rešitev") poraja spremembe.
Ne samo, da stvari, ki niso v REDNI uporabi, odmirajo skozi tisočletja, celo v nekem konkretnem življenjskem obdobju nekega konkretnega bitja se lahko zgodi, da ostane brez določene zmožnosti. Primer: poškodovanec, ki mora (v času "sanacije poškodbe") dlje časa mirovati, poškodovanec, ki dlje časa ne uporablja (lastnih) nog, se mora ZNOVA UČITI HODITI... in če bi ta "znova učiti hoditi" nekako zanemarili, "preskočili", potem - potem bi ob svojih nogah ostal brez njih (ne bi bile funkcionalne, ne bi služile svojemu namenu).

Če izhajam iz ugotovitev, ki govorijo o fizični omejenosti abstraktnega mišljenja na vsega 4 % človeške populacije; če upoštevam dejstvo, da polovica teh odstotkov odpade na tisto stran Gaussove distribucije, na kateri se nahajajo posamezniki, ki so izgubili domala sleherni stik z realnostjo, in živijo v svetu nekih svojih predstav… potem ne morem mimo ugotovitve, da se tudi v znanosti in v umetnosti (na področjih torej, kjer se človek izkazuje z omenjeno mišljenjsko zmožnostjo) nahaja dobršno število tistih, ki abstraktnega mišljenja ne zmorejo živeti.
Ti ljudje se ukvarjajo s tistimi področji, na katerih je moč temeljiti na osnovi – čutnih zaznav (otip, vid, okus, vonj, sluh). In ko pomislim na to, da so ugotovitve o izumrlih Neandertalcih porajali ljudje, ki so sklepali na osnovi nekih materialnosti, nekih otipljivih, »izmerljivih« dokazov, reči, stvari… niso pa bili zmožni »videti v možgane«, ugotavljati značilnosti mišljenjskih procesov, primerjati zmožnosti miselnih operacij med posameznimi vrstami, me sploh ne čudi informacija o tem, da »znanost proučuje razloge, zaradi katerih se človek–razumsko bitje izkazuje z nerazumskimi ravnanji«. Bega me bolj to, če zares raziskuje o »teh razlogih« ali se bolj ukvarja z vprašanjem – kako popraviti napako, storjeno v preteklosti?!

Človek potrebuje določeno modrost, da ugotovi lastno neumnost. Tega ne zmore vsak bedak.

Leta nazaj so Ljubljanske mlekarne jogurt prodajale v povsem drugačnih lončkih, kot so ti, današnji. Ti, današnji, so ličnejši, celo barvno so bolj bogato okrašeni, ampak, se mi zdi, da je jogurt v njih (še vedno) povsem enak tistemu, kakršen je bil v prejšnjih lončkih.

KAJ je TISTO, kar ptico uvrsti v »red ptic«? Večinski odgovor bi bil: ptica leti!
Kadar neka stvar (so)pogojuje neko vrsto, potem ta stvar MORA biti prisotna pri slehernem pripadniku te vrste, v nasprotnem ne more obstajati kot »opredelitev« (vrste), ne more biti osnova za razvrščanje. NE, ni res, da je temeljna zadeva, ki opredeljuje ptice to, da letijo, kajti noj NE LETI, a je kljub temu ptica (na sprehodu skozi čas, obstoječi in minuli, bi našli še druge neletalce, na primer: pingvina, galapaškega neletečega kormorana, emuja, kazuarja, kivija, kakapoja)! In, z druge strani – tudi leteča veverica in netopir in metulj in čebela… letijo, pa NISO ptice!

Ptice ležejo jajca!
Trditev je pravilna, ampak vsekakor NI odločujoča za opredelitev vrste, kot takšna, sama po sebi, kajti  tudi kljunaš leže jajca (a sodi med  sesalce), tudi krokodil in aligator ležeta jajca (a sodita med plazilce), tudi določene vrste kač ležejo jajca (a sodijo med plazilce)…

Bilo bi povsem stran od osnovnega namena mojega pisanja, ko bi se tukaj podajal preveč na področje zoologije, pa zgolj na kratko: pri pticah so sprednje okončine spremenjene v krila; ptice imajo perje; ptice imajo votle kosti. Vse ostalo (kljun, kljunaš, sesalec; gnezdo, miška, rovka, osa…) je sicer (lahko) značilno za ptice, a je tudi zmožnost, dana nekim drugim živalskim vrstam!

Z drugimi besedami: kadar presojam neko vrsto, takrat moram presojati o VSEH značilnostih, ki to vrsto opredeljujejo, predvsem pa moram temeljiti na tistih (značilnostih), ki so ZNAČILNE IZKLJUČNO ZA VRSTO, ki je »predmet presoje« (značilnosti torej, ki NISO dane drugim oz. nobeni drugi vrsti)! In kaj naj bi bilo poglavitno, pri presojanju (ugotavljanju) nekega »razumskega bitja«, če ne prav njegove – razumske zmožnosti (načini razumskega delovanja, izkazovanja)?! NE morem biti razumsko bitje, če se izkazujem z nerazumskim izkazovanjem!



Razmišljanja…


O jeziku, kot sredstvu izkazovanja razumskosti


Zapisovanje »tujih« imen v njih izvirnih podobah

Čemu je pomembno zapisovati lastna in geografska imena "tujih" ljudi, krajev... v "tujih", izvirnih podobah (taistih imen)?
Kako, čemu? Zato vendar, da bodo tujci vedeli o čem se pogovarjamo!
Aha. Vedeli bodo "o čem", vendar - glede na to, da ne znajo slovensko, se jim sanjalo ne bo o tem KAJ se pogovarjamo!

Ja, dokaj neumna rešitev, zapisovanje izvirnih poimenovanj, kajti: slovenski jezik pozna VSE znake za glasove, katere uporablja, pa - če zapisujem v slovenščini, potem bom uporabljal te znake, če pa bom zapisoval v nekem drugem jeziku, potem bom uporabljal znake, veljavne v tistem, konkretnem jeziku (kajti v drugem jeziku bom zapisoval izključno zaradi tega, da me bodo ti "drugi" razumeli).

Potrebno se je učiti tuje jezike, z njih znanjem pridobivamo…
Res je, s slehernim (in predvsem dejanskim) znanjem pridobivamo, a samo poznavanje besed (konkretno imen in njihovega zapisovanja) krepko premalo, da bi zagotavljalo poznavanje nekega jezika. Poleg tega znanje določene vsebine koristi le takrat, kadar se (neposredno ali posredno) ukvarjam s taisto vsebino, pa ne zapisujem, denimo, poštevanke (zgolj zaradi tega, da bi dokazoval svoje tovrstno znanje in/ali bi ga obnavljal, da ne bi prešlo v pozabo) takrat, kadar opisujem svoj nedeljski izlet.

Tudi »razlog«, da »svet vse bolj poteka v angleškem jeziku«, je izkaz popolnega nerazumevanja celote, kajti: da, res je, sodobna kolonizacija poteka tudi v jezikovni podobi, a je, z druge strani, dejstvo, da, bojda, skušamo ohranjati značilnosti, po katerih se razlikujemo od preostalega sveta, pri čemer se NE zavedamo niti tega, da je kultura (vključno z jezikom) EDINA vsebina, ki zmore razlikovati med posameznimi skupnostmi (narodi)! Pa, kakor zastavimo, tako nadaljujemo, in prek dopuščanja »tujih zapisov osebnih/geografskih imen«, dopuščamo (uvajamo) tudi tuja zapisovanja na (vseh) ostalih področjih!


Čemu je nastal »knjižni jezik«?

Iz enega samega razloga - da omogoča sporazumevanje na širšem območju.

Pred njegovim nastankom (in tudi dandanes obstajajo) so govorili v narečjih, torej v podobah jezika, ki so, vsaka zase, značilnost določenega okolja. Razlike med temi narečji so (bile) tako velike, da (so) dobesedno onemogočale(jo) sporazumevanje med pripadniki različnih lokalitet.
Z učenjem “knjižnega jezika” je vzpostavljena, potemtakem, že uvodoma omenjena zmožnost sporazumevanja vsakogar z vsemi. Vendar...
Novodobni “strokovnjaki” zagovarjajo to, da ima vsakdo pravico do lastnega jezika (temu “knjižni jezik” nikdar in na noben način ni oporekal!), zaradi česar ZNOVA uvajajo - lokalizme. Kar, preprosto, pomeni to, da “knjižni jezik” izgublja na vrednosti. Zdaj pa takole:

kaj je lažje, naučiti se (poleg lastnega narečja) tudi “knjižnega jezika” (in s tem dospeti do zmožnosti sporazumevanja z vsemi), ali je lažje (poleg lastnega narečja) naučiti se tudi VSEH ostalih narečij, da dospeš v stanje zmožnosti sporazumevati se z vsemi? Mislim, da je lažja tista prva možnost, torej uporaba “knjižnega jezika”, vendar...

Kadar obstaja objektivno ugotovljena nezmožnost po učenju, posledično objektivno napačno uporabljanje (domnevno) naučenega (“knjižnega jezika”), potem je, bržčas, bolje znati vsaj narečje, da se zmoreš vsaj v neposrednem okolju (vsaj) besedno sporazumevati.


»Podjetja reklamirajo svoje izdelke…«

Reklamirati, beseda, termin, ki izkazuje, s svojim tozadevno dvojnim pomenom, povsem nelogičen pristop k tvorbi jezika!

Dejstvo, tujka »reklama« (tej tujki še najbolj ustreza beseda “oglas”) zmore kar povleči k lastni izpeljanki, in zapopasti obliko “reklamirati”, ter izhajajoče sklepanje, da “reklamirati” pomeni - oglaševati, izvajati reklamo, vendar...

Reklamacija je “ugovarjanje nečemu”, je posredovanje kritike (negativne), pritožbe na neko zadevo, na nek izdelek, in kadar izvajam to reklamacijo, takrat - reklamiram! Potemtakem bi bilo moč naslovni stavek razumeti na način, da se podjetja samim sebi pritožujejo zaradi lastnih izdelkov... in bi bilo takšno pojmovanje, domnevam, skrajno nelogično, celo butasto, a je, grozljivo, stavek zapisan v smislu “podjetja oglašujejo svoje izdelke”...

Reklama ( = oglas), je način, s katerim ponudnik pridobiva morebitne kupce. Ponudnik razglaša, oglaša, oglašuje določene podatke, značilnosti, za katere je prepričan, da njegovemu izdelku dajejo prednost pred ostalimi. Lahko, če uporabljamo tujke, zapišemo, da ponudnik propagira (izvaja propagando) določeno svojo ponudbo... od tod tudi “služba za propagando” ( = služba za oglaševanje - in NIKAKOR SLUŽBA ZA REKLAMACIJE!!!).

Če nadaljujem, potem ugotovim, da sodobno pojmovanje besede “reklamirati” sporoča/izkazuje dve povsem NASPROTUJOČI SI vsebini, pa, v naslednjem koraku, ugotavljam, da takšno dojemanje posameznih terminov nikakor ne poenostavlja komunikacije, pač pa jo kvečjemu zapleta, s tem, ko neposredno poraja nesporazume in terja dodatno pojasnjevanje (bistvo »praktičnosti« oziroma enostavnosti uporabe, česarkoli, je v nedvoumnosti, v jasnosti, v razumljivosti).

Mimogrede, da ponazorim s preprostejšim primerom: obstajata besedi “suho” in “mokro”, in obe govorita o dveh povsem različnih stanjih... in bi bilo, po “logiki” obravnavanega “reklamiranja” povsem “normalno”, domnevam, ko bi ukinili besedo “mokro”, in bi s preostalo, torej z besedo “suho”, govorili tako o odsotnosti vlage/mokrote, sočasno pa tudi o njeni prisotnosti!


Kratek slovar zgrešenega pojmovanja

Med nagonskim in razumskim svetom obstaja popolna kontradiktornost, tako v ravnanju, kakor v dojemanju in pojmovanju. Na temo slednjega zapišem nekaj prikazov…

Ponos(nost)

Nagonski so »ponosni« sami nase, na tisto, čemur pripadajo, na to, da obstajajo enaki med enakimi. Pomeni, da so »ponosni« zaradi tega, ker ustrezajo kalupu.
In kaj morajo narediti za to, da zmorejo biti, na tak način, »ponosni«? Ničesar, zadošča, da so porojeni v – nagonski svet.
Pomeni, da je vsaka mravlja lahko »ponosna« zaradi tega, ker je mravlja. Pomeni, da vsakdo, ki obstaja, sme biti »ponosen nase«, kajti težko bi našli katerokoli bitje, ki ne bi bilo enako drugim, znotraj svoje vrste.

Razumski so »ponosni« na svoje – značilnosti, ne neposredno nase. Ponosni zmorejo biti na lastne zmožnosti, in, posledično, na lastna izkazovanja. Pa njih ponos ni samoumeven, pač pa zmore obstajati samo v primeru (in toliko) skladnosti njih vedenj o tistem »prav« in njih izkazovanja taistega »prav«.
Pomeni, da je med razumskimi potrebno izkazati utemeljenost njihovega ponosa, pomeni, da med razumskimi ponos ni samo »blagodejna dobrina«, pač pa gre za neprizanesljivega sodnika, ki vsak odmik od pravilnosti (v nepravilnost) obravnava kritično in brez odpustkov, pri čemer primerjava s preostalim svetom ne opravičuje posameznikovih »spodrsljajev«.

Spoštovanje

Nagonski menijo, da je potrebno »spoštovati« vse, in vsakogar. Pri njih, potemtakem, spoštovanje ni kategorija, s pomočjo katere bi ugotavljali razlike med »vrednim spoštovanja« in »nevrednim spoštovanja«. Kar pojasnjujejo s tem, da je vsakdo »nekaj zase« (kar, absurd, v njihovem svetu drži zgolj domnevno, saj so v temeljnih značilnostih medsebojno povsem enaki!) in da ima vsakdo pravico biti »nekaj zase«.
Pomeni, da nagonski svet v pojem »spoštovanje« pretvarja pojem – upoštevanje! Kajti to, da posamičnost sprejemaš natanko takšno, kakršna je, pomeni, da jo upoštevaš (takšno, kakršna je).
Absurd: nagonski svet dejansko ni zmožen upoštevati, kaj šele zares spoštovati razlik, nasprotno, razlike jih motijo, se do njih izkazujejo z nestrpnostjo!

Pri razumskih je spoštovanje kategorija, na temelju katere ugotavljaš razlike med posamičnostmi. Pa nikakor ne razlik v podobi naravnih danosti, kajti ni dveh posamičnosti, ki bi si bili povsem enaki, in ni ene same posamičnosti, ki bi smela terjati od drugih, da ji morajo biti podobne!
Pri razumskih je ne/spoštovanje vezano (spet, kakor tudi pri ponosu!) na izkazovanja posamičnosti, torej na njene lastnosti, ne na samo posamičnost kot tako. Pri razumskih je spoštovanje moralna kategorija, pa zmore spoštovati doslednost, trajnost in skladnost besed in dejanj, zmore spoštovati tudi tiste, ki »drugače mislijo«, ki nimajo enakih mnenj, stališč, kot so mnenja, stališča spoštovalca, vendar zmore spoštovati zgolj toliko časa, dokler se »predmet spoštovanja« ne izkazuje v nesprejemljivih, neetičnih podobah.
Pomeni, da si je pri razumskih spoštovanje potrebno pridelati, in ni razmetano vsevprek.

Avtoriteta

Nagonski svet zmore kot avtoriteto pojmovati nadmoč, premoč, moč torej, kot tako. Bodisi fizično moč, bodisi moč »položaja«, bodisi moč premoženja, bodisi moč kateregakoli drugega otipljivega izkaza tistega »nekaj več« (tudi raznih potrdil, denimo šolskih spričeval, in zlasti moč občega konsenza… iz katerega izhajajo tudi njihove poenotene, uniformirane ugotovitve o temeljnih »pomembnih«, »vrednih« stvareh njihovega sveta).
Nagonskim ne more biti »avtoriteta« nekdo, ki jim ne izkaže lastnega »več od preostalih«, kajti zmožni so »upoštevati« le tiste stvari, ki so dostopne njih čutnim zaznavam, in so zmožni »pravičnost«, »lepost«, »dobrost« sveta ocenjevati izključno na temelju lastnega počutja znotraj taistega sveta, pa – če jim je lepo, dobro, je svet lep in dober, pravičen! In je dober, pravičen, lep tudi tisti, ki jim daje (in dokler jim daje), in je zanje – avtoriteta.

Razumski, spet, tudi na področju avtoritete ugotavlja – značilnosti, kakovosti posameznika, in ne posameznika samega po sebi, v njegovi fizični podobi ali po formalnem položaju, katerega zaseda.
Razumskim zmore biti avtoriteta nekdo, ki se je v pozitivnem izkazal do te mere, da je vzbudil odnos spoštovanja, s tem tudi željo spoštujočega po tem, da bi se skušal ravnati skladno z ravnanji spoštovanega.
Pomeni, da razumskemu ni avtoriteta tisti, ki ima korenček in palico, ali tisti, ki je obče priznan po določenih merilih/vprašanjih, pač pa zgolj tisti, ki v etični smeri izkazuje lastne zmožnosti na način, da ohranja skladnost stališč in ravnanj, obenem pa izkazuje določene dosežke na področju svojega delovanja (potemtakem tudi v svojem odnosu do sveta kot takega).

Višek oz. vrhunec

Nagonskim je »višek« nekaj najvišjega, nekaj, prek česar ni moč (seči). Besedo radi uporabljajo takrat, kadar sebe označujejo za višek stvarstva, pomeni, da želijo povedati, da so – vrhunec doseženega.
Absurd, prvi: ker beseda višek hudo navaja na besedo višina, je hudo trapasto trditi za bitje, ki je obsojeno na trdna tla, o tem, da je na večji višini kot je višina, na kateri so, denimo, ptice (ali, za hec, celo opice, živeče v drevesnih krošnjah).
Absurd, drugi: nagonski dvonožni so edina bitja na svetu, ki so zmožna ravnati samim sebi v škodo, in se, vsakokrat, kadar imajo iniciativo, izkazujejo v povsem kaotičnih podobah. In če je njih kaotičnost največji možen dosežek »stvarstva«, potem… je takšna ugotovitev skregana z resnico (je, torej, laž!), bi bilo stvarstvo dokaj ubogo, v kolikor se ne bi moglo (po)hvaliti s svojimi utečenimi, smotrnimi izkazovanji.

Razumskim je višek tisto, kar je – odveč. In tisto, kar sodi na sam vrh, tisto jim je vrhunec.

Primerjava

Nagonski besedo primerjava sila preprosto pojmujejo, kot – poistovetenje, večinoma. Kot iskanje podobnosti posamičnosti s tistimi vsebinami, s katerimi se le-ta primerja.
In kadar nagonski ugotavljajo pravilnost, denimo, »naravnega« sveta, takrat vse, kar temu svetu ni enako, zavračajo kot nepravilno. In ker so znotraj posamičnih nagonskih skupin (svetov) le njihovi pripadniki »skladni z naravo«, jim je (so jim) vse preostalo/i nepravilno/i.
Pomeni, da nagonski v primerjavi med »jabolki in hruškami« iščejo potrditev ne/ustreznosti ocenjevanega, in pomeni, da so temeljno merilo primerjanja – oni sami.

Razumskim je primerjava le ugotavljanje značilnosti primerjanih vsebin, pomeni, da znotraj primerjave ugotavljajo tako podobnosti, kakor tudi različnosti.
Kadar razumski primerjajo znotraj istih skupin primerjave, znotraj iste vrste, denimo, takrat z ugotavljanjem razmerja med podobnostjo in odstopanjem (različnostjo) ugotavljajo ne/običajnosti posamičnosti, katero primerjajo s preostalostjo.

Da, tudi jezik (kot sredstvo sporazumevanja) izkazuje svoje avtorje, in je razlika, med dosežki (teh avtorjev) utemeljena na nagonski ali razumski zasnovanosti. In, da, tudi na pogled isti, poenoten jezik, terja prevajanja, da bi bil razumljen vsem tistim, ki, bojda, »govorijo en sam, vsem značilen jezik«.

Ni komentarjev:

Objavite komentar