Um,
razum, intelekt, inteligenca, različne besede, s katerimi označujemo eno in
isto vsebino, vsebino, na osnovi katere se človek razlikuje od živali,
potemtakem od celotnega nagonskega sveta, vključno s človejaki.
O
razumu malodane vsakdo govori, in o njem govorijo tako ne- in polpismeni, kakor
tudi »znanstveniki«. Čemu sem uporabil navednice? Iz preprostega razloga: česar
nikdar nisi okusil, česar nikdar nisi imel, česar nikdar nisi (z)mogel
spoznati, tega, pač, ne poznaš. In če nečesa ne poznaš, če o tem nečem ničesar
dejanskega ne veš, potem je sleherno govorjenje o tem nečem popolnoma bebasto…
kakor je tudi bebasto ugotavljanje tistih, na primer, »znanstvenikov«, ki pri
proučevanju (in, posledično) razlagah živalskega sveta govorijo o inteligenci!
(Raz)um
je vrsta, podoba, zmožnost, način… mišljenja. Podobno kot pamet, le da gre pri
pameti za povsem elementarno, osnovno mišljenje, izkazovano v podobah
praktičnega, konkretnega, neposredno vzročno-posledičnega mišljenja, dočim gre
pri razumu za krepko višjo podobo miselnih procesov. Res je, razum temelji TUDI
na pameti, a je res tudi to, da vsaka pamet NE zagotavlja razuma oz.
razumskosti. Še več – absolutna večina obstoječe pameti, vsa pamet, značilna za
živalski svet, omogoča izključno ravnanja (izkazovanja), značilna za nagonska
bitja, za bitja, ki so sicer zmožna odločati se med različnimi možnostmi, a so
zmožna le prilagajati se objektivnim okoliščinam, dočim le-teh ne zmorejo
zavestno preoblikovati, jih spreminjati v prid (vsebinsko) uspešnejše
bodočnosti!
Poleg
pameti, torej povsem osnovnega načina mišljenja, so za razum(skost) potrebne
tri vsebine: enovita oz. celovita zavest
(posledično enovito oz. celovito zavedanje), enovit oz. celovit spomin (posledično enovito oz. celovito
pomnjenje) in zmožnost abstraktnega
mišljenja ob sočasni zmožnosti zavedati se objektivnih dejstev oz. realnosti.
Ko bi zapisal nekoliko enostavnejše, potem bi zapisal tako: za razum je
potrebno celovito, kompleksno mišljenje, mišljenje, ki praktično mišljenje
nadgrajuje z zmožnostjo »predstavljati si« tisto, kar čutnim zaznavam ni
dosegljivo, pač pa je dosegljivo izključno – čisti logiki!
Velikokrat
je moč slišati o tem, da ima vsakdo neka svoja načela, svojo moralo, svojo
logiko… a je dejstvo daleč od tega in ga je moč zapisati tako: absolutna večina
nima nikakršnih načel, saj se načelno izkazujejo le s svojo NEnačelnostjo; absolutna
večina nima neke svoje morale, saj je za biti-moralen v prvi vrsti potrebna
načelnost (na nje temeljih v vsakem trenutku in v različnih okoliščinah
zavzemaš enaka stališča do temeljnih vsebin, izkazuješ enaka merila lastnega
ravnanja, predvsem pa – ta merila niso le enaka v odnosu do tebe samega, kot so
tista, ki jih izkazuješ v odnosih do vseh ostalih, pač pa – do sebe si,
običajno, celo strožji, kot do ostalih… kar pa zadeva logiko: absolutna večina
je zanjo le slišala, jo, morda, tu in tam tudi srečala, a nikdar prepoznala! In
je tudi ne (z)more prepoznati, saj se, kot vsa nagonska bitja, izkazuje logično
izključno v okvirih nagonov, torej povsem prvobitne naravne zasnovanosti, dočim
mišljenjsko gledano ni zmožna sklenitve mišljenjskih tokokrogov, ni zmožna od
prvega vzroka dospeti do zadnje posledice (ki je, aleluja, sočasno prvi vzrok!),
pa je, kot taka, povsem nelogično delujoča!
Ko bi absolutna
večina imela zmožnost enovite zavesti in enovitega spomina, potem bi se, v prvi
fazi, zavedala same sebe, svojih besed in ravnanj, v drugi pa bi (ob vsaj
osnovni etičnosti oz. ob vsaj osnovnem vedenju o tem, kaj je dobro, in kaj
slabo) izkazovala načelnost! In ne bi bilo t. im. oportunistov, ki niso
nikakršni hinavci, (zlo)namerni pridobitniki… pač pa so, povsem preprosto,
zgolj nagonska bitja, ki, vsa po vrsti, sebi in zase le najboljše iščejo, po
najlažjih poteh hodijo, in v fazi lastne ogroženosti sebe rešujejo.
Res je,
tako žival, kakor človek, oba zmoreta izkazovati neke vrste abstraktno
mišljenje. Ne nazadnje so takšna podoba mišljenja, če zelo poenostavim, tudi
sanje… in blodnje (denimo »fatamorgana« ali katerakoli druga podoba porušenega
psihičnega ravnovesja), tudi tiste, ki jih povzročajo alkohol in droge. Ali pa,
mimogrede, religija, kakršnakoli, kot način povsem nekritičnega sprejemanja
določenih »resnic«, ki pa so – daleč od resnice, celo, razumsko gledano, daleč
od razumu sprejemljivih pravljic!
Kakorkoli
že, tovrstna zmožnost abstraktnega doživljanja (pojmovanja) realnosti je krepko
premalo za to, da bi zagotavljala razumskost. Če za primer le-te vzamem razne
odkritelje, potem zapišem: le tisti, ki zmorejo delovati v okvirih ČISTE LOGIKE
(po njej namreč deluje vse naravno, vse, kar obstaja), zmore razumeti tudi t.
im. sosledja (vzročno-posledične povezave) iz katerih so sestavljene dobesedno
vse zadevščine, ki se tako ali drugače odvijajo, potemtakem so ta sosledja
tisto, čemur pravimo naravne zakonitosti.
Kakopak,
tudi pri razumevanju je potrebno neko predznanje, obenem pa je dejstvo tudi to,
da je moč izključno z razumevanjem oblikovati nova (spo)znanja! In je razlika v
naučenosti (tudi pes se izkazuje kot razumen, saj »razume« ukaze, ki jih sliši,
vendar jih »razume« le tako, da se nauči ponavljati tisto, kar je od njega
pričakovano, in to ponavlja povsem mahinalno, samodejno, v povezavi ukaz-dejanje
(torej je tudi pes zmožen neposredno vzročno-posledičnega mišljenja, t. im.
pameti).
Leteča
bitja zmorejo leteti. In letijo, kadar je z njimi vse v redu. Plavajoča zmorejo
plavati, in plavajo. Razumska zmorejo razumevati, in razumejo, potemtakem – ko bi
bilo človeštvo sestavljeno iz razumskih bitij, bi se izkazovalo temu primerno,
razumsko, in bi bil tudi ves svet razumsko urejen. Tak, kakršen še zdaleč ni,
in tudi ne more biti… dokler bodo nagonska bitja govorila o vsem, tudi o
razumu, in razreševala miselne probleme (posledično tudi praktične), katerim
niti za šalo niso dorasla!
Ni komentarjev:
Objavite komentar