Najprej
poglejmo, o čem govori obče znan pregovor…
Vsak
kovač ve, da mora segreti (razbeliti) železo, v kolikor ga želi oblikovati. Potemtakem
ve, da mora ustvariti določene
okoliščine, takšne, ki so oblikovanju železa ustrezne, in izkoristiti okoliščine, potrebne za kovanje
železa, v kolikor želi doseči svoj
namen oziroma realizirati pričakovane rezultate svojih prizadevanj. In je
takšno kovačevo početje vsakomur »razumljivo«, celo samoumevno, normalno in
sprejemljivo, vendar…
Tudi »kapitalist«
je neke vrste kovač, tudi on potrebuje določene okoliščine, in jih potrebuje (čim
bolj) spretno izkoristiti, za to, da doseže namen svojega dela – prihodek, s
katerim bo (pre)živel, in, po možnosti, presežni prihodek ( = dobiček), s katerim
bo še okrepil (razširil) svojo dejavnost, ter s tem še bolje (za)služil. S to
razliko…
S to
razliko, da kapitalist NE POTREBUJE
USTVARJATI OKOLIŠČIN, znotraj katerih zmore uspevati s svojimi
prizadevanji, saj so te okoliščine v nagonskem, ČLOVEJAŠKEM svetu konstantno
prisotne. In se izkazujejo v podobah trajne pogoltnosti ( = potrošništva),
temelječe na preprostem dejstvu, da si nagonska bitja lahko le s prilaščanjem
materialnih dobrin gradijo svoja (hierarhična) mesta na družbenih lestvicah! S
konkretnimi (tvornimi, ustvarjalnimi) vsebinami nagonska bitja NE razpolagajo (zmorejo
biti le naučeni izvajalci!), obenem pa tem bitjem tvornost (in na njeni podlagi
ustvarjeni rezultati) ne predstavljajo vrednosti, zadostnih za graditev osebne
veljave (v odnosu do preostalih, do skupnosti)! Zaradi tega pri nagonskih
bitjih (tako v »naravi«, kakor tudi v TOZADEVNO socializiranih okoljih) velja
tisti več-kot-imam-večja-je-moja-vrednost-večja-je-moja-moč-več-je-tistih-ki-mi-zavidajo…
in zaradi tega potrošništva sploh ni potrebno ustvarjati, pač pa mu zadošča že
omogočanje njegovega izkazovanja. Potemtakem…
Potemtakem
tudi »kapitalist« kuje železo, dokler je vroče, oziroma izkorišča potrošniško
danost za to, da izvaja svojo dejavnost, ter ji, na osnovi uspešne prodaje,
povečuje obseg. Z drugimi besedami: ko bi nagonska bitja ne bila pogoltna, »kapitalist«
s svojimi namerami ne bi uspeval tako, kot uspeva!
Je »kapitalist«
grd, nepravilen, nesprejemljiv… zaradi tega, ker izkorišča okoliščine? Če je,
potem so grda dobesedno VSA NAGONSKA
BITJA, vključno s človejaki, kajti vsa nagonska bitja izkoriščajo
okoliščine! Svojim zmožnostim primerno, resda, a jih!
Kaj je
drugega to, da greš prek vrste v čakalnici, ker poznaš sestro ali zdravnika,
ali pa, ker zmoreš ponuditi podkupnino?! Kaj je drugega to, da pri znancu (prijatelju)
mesarju dobiš, po isti ceni, lepše meso, kot ga dobijo ostali?! Kaj je to, da
sebi ceneje priskrbiš določene usluge (izdelke) podjetja, v katerem si
zaposlen, kot si jih zmorejo pridobiti ostali?! To vse, in še marsikaj drugega,
redno in vedno prisotnega v človejaških živetjih, je zgolj in samo IZKORIŠČANJE
(sebi naklonjenih) OKOLIŠČIN, potemtakem je to povsem enako ravnanje (izkazovanje),
kot je ravnanje (izkazovanje) kovača in »kapitalista«! Potemtakem – »kapitalist«
ne bi smel biti grd zaradi tega, ker izkorišča okoliščine, če pa je, potem je (iz istega razloga) grd tudi ves preostali nagonski svet,
vključno s človejaškim!
Je »kapitalist«
grd zaradi tega, ker je uspešen v svojem izkoriščanju okoliščin?
Ne,
daleč od tega! Kot prvo človejaki sploh niso objektivno zmožni ugotavljati
uspešnosti (znanja, strokovnosti, prizadevnosti…), kot drugo sami sebe
obravnavajo kot uspešne (in poznavalske, umne…), kot tretje pa gromozanske
večine »kapitalistovih« prizadevanj niti poznajo ne, in o njih kaj prida (če
sploh) ne vedo! Obenem pa…
Že res,
da večina »kapitalistov«, tistih, ki so človejaki, svojo uspešnost gradi (predvsem)
na nemoralnih početjih (utaja davkov, izkoriščanje zvez in poznanstev,
izkoriščanje delovne sile, nelojalna konkurenčnost…), a je res tudi to, da je
nemoralno tudi iti-prek-vrste, dobiti-več-in-bolje-od-drugih… skratka –
nemoralna so tudi početja, s katerimi se človejaki nasploh izkazujejo, takrat,
kadar SEBI ugodnosti pridobivajo (in taista početja obsojajo, kadar se z njimi
neki drugi izkazujejo)! Ne, uspešnost zagotovo ni NEPOSREDEN razlog tega, da so
»kapitalisti« v človejaških očeh grdi. Potemtakem…
Potemtakem
je razlog »kapitalistove« grdosti – njegovo imetje! »Kapitalist« ima namreč (krepko)
več, in ima bolje, kot ima nek povprečen človejak, in ta več mu, poleg udobnega
tekočega življenja, omogoča tudi nadgrajevanje, s tem več lahko »kapitalist«
kupuje dodatne zveze in poznanstva, si utira dodatne poti, veča svoje
premoženje… kar pa zelo moti ostale človejake, ki teh (z)možnosti nimajo. Ne
nazadnje se le povečujejo socialne razlike, med »kapitalisti« in preostalimi
človejaki, to pa človejakom ni všeč!
Dejstvo:
VSI človejaki in VSAK med njimi bi bil takoj »kapitalist«, in bi se takoj
ponašal s svojim (čim večjim) premoženjem… in bi ravnal natanko enako, kot
ravna slednji »kapitalist«: ne glede na sredstva in metode bi si prizadeval
povečevati svoje imetje, svojo veljavo, posledično moč! Pomeni, da – če so »kapitalisti«
grdi, zaradi tega, kakršni so, potem SO GRDI DOBESEDNO VSI ČLOVEJAKI, ki tudi
ne premorejo načelnosti, torej tudi ne poštenosti oz. moralnosti!
Za vsa nagonska bitja, in tudi za človejake,
je značilno, da ne premorejo enovite
zavesti! Pomeni, da se takšna bitja niso zmožna SOČASNO zavedati vseh
značilnosti posamičnih (katerihkoli) vsebin, zaradi česar tudi niso zmožna
nekega celovitega mnenja, stališča, posledično tudi odnosa do teh vsebin! Zaradi
tega se tudi izkazujejo nagonsko, po pogojnem refleksu, ter v odvisnosti od
tega, koliko (če sploh) so jim konkretne okoliščine naklonjene!
Človejaki
imajo dvojna merila, in tista, po katerih sodijo sebe (in svoja ravnanja) so v
popolnem nasprotju od tistih, s katerimi sodijo druge! Tudi sebe se namreč
človejaki NE zavedajo, pomeni, da do sebe sploh ne zmorejo zavzeti nekih
odgovornih, objektivnih, verodostojnih stališč!
Tudi
moje (uradno prepoznane) živali želijo hrano iz nenjihovih posod (želijo, da bi
neki drugi mačke in psi z njimi delili njihovo hrano), obenem pa varujejo in
branijo hrano v svojih posodah (je ne dajo nekim drugim, vsaj toliko časa ne,
dokler se do konca ne nasitijo)! In imajo tudi te, moje (uradno prepoznane)
živali dvojna merila, natanko tako, kot dvojnost meril velja za ves živalski (nagonski)
svet, tudi za človejake!
Ne, »kapitalisti«
niso prav nič grdi, vsaj bolj ali manj ne, od ostalih človejakov – počno natanko
to, kar počno (resda z manjšo uspešnostjo) VSI človejaki! Je pa res, da so uspešnejši,
in zaradi tega tudi bogatejši, imetnejši, v človejaških očeh imenitnejši,
čeprav – čeprav je ves človejaški svet, mišljenjsko in ravnanjsko gledano, (če
zapišem zelo uvidevno) nič več in nič manj kot povsem običajna beda, popolna in
nagnusna beda!
Tako,
pač, je, v nagonskem, živalskem svetu… v katerem se »moralnost« izkazuje le v
okviru strahu pred (neljubimi) posledicami nedovoljenih ravnanj… v katerem se »razumskost«
izkazuje tako, da se ne zavedajo niti posledic lastnih ravnanj…v katerem, še
vedno (in vedno tudi bo) boj za obstanek omogoča pravice močnejših, spretnejših!
Ni komentarjev:
Objavite komentar