Termin »perfekcionizem«
uporabim izključno radi tega, in izjemoma, ker je razširjen med tistimi, ki se
za narodovo samobitnost zavzemajo, in ta svoja zavzemanja izkazujejo tudi v
kulturi, potemtakem tudi v jeziku. Osebno raje uporabljam slovensko besedo
dovršenost, ali, morda, popolnost…
Obstaja
nekaj, karkoli, kar je popolno, čemur v ničemer ne bi bilo moč oporekati, mu
dodati, ali odvzeti, da bi bilo (še) boljše? Obstaja nekaj, karkoli, kar je
doseglo lasten vrh, in se ne more več razvijati, se v kakovosti izpopolnjevati
(razen človejakov, seveda)? Ne, take zadeve ni (razen človejakov, seveda),
potemtakem je povsem neumestno, če tako zastavim obravnavano temo, kakorkoli delovati
v smeri doseganja popolnosti, če že v naprej vem, da popolno(st) – ne obstaja!
Poglejmo,
kaj počno »perfekcionisti«, v čem in s čem se izkazujejo!
Poznam
jih, kar nekaj, ki so v stanju pesem, eno samo, in vsako posebej, obdelovati
ure in ure, dneve, tedne, mesece in celo leta, preden se odločijo, da je dovolj
obdelana in sme zaživeti svoje (objavljeno) življenje. Na področju proze, ko
sem se že pri literarnem ustvarjanju ustavil, obravnavajoč naslovno vsebino, so
takšni primeri še pogostejši, tudi dolgotrajnejši. In je nek obče priznan
deželni »umetnik«, denimo, potreboval nekaj let samo za to, da je, potem, ko je
bila zgodba že v celoti zapisana, »dodelal« (njen) uvodni stavek!
Kaj je
umetnost? Marsikaj, in predvsem – samoizpoved! Potemtakem naj bi bila
nepreračunljiva, če želi biti iskrena, naj bi bila spontana, če nima potrebe po
»kalkuliranju«, potrebe po tem, da bi se skušala prikazati lepšo kot dejansko
je, zmožnejšo, uspešnejšo… potemtakem naj bi bila »na izust«, zabeležena
natanko v takšnih podobah, kakršne se porajajo, ko začno vreti, nekje iz
globine…
Osebno
počnem na izust. Nimam potrebe po tem, da bi bil nekomu všeč(en). Nimam potrebe
po tem, da bi nekdo priznaval moje izkazovanje. Sem, kakršen sem, in tak(šen)
nameravam tudi ostati.
Res je,
gromozanske večine tistega, kar sem spisal, ne bi spisal na (povsem) enak
način, kot sem, v kolikor bi se pisanja znova lotil. Tudi sam nisem povsem enak
tistemu, kakršen sem bil, ko sem omenjeno gromozansko večino izkazoval. Tudi
sam v vsakem trenutku ne čutim enako. A kljub temu s spisanim nisem
nezadovoljen, tudi takrat ne, kadar ugotavljam, da »danes kaj takega, in
predvsem na izkazan način, ne bi naredil«. Delo, in zlasti tisto minulo, je
namreč kakor stopnišče – v kolikor želiš dospeti v neko nadstropje, prek
stopnišča, moraš hoditi po stopnicah, začenši od tiste najnižje!
»Perfekcionizem«?
Piljenje… obdelovanje… dodelovanje… seciranje… analiziranje… preučevanje…
kakorkoli že, proces izdelovanja določenega izdelka. Proces, ki temelji
izključno na znanju (izpoved, kot osnova obdelovanja, je namreč že ustvarjena,
in le-ta, izpoved, v kolikor tudi zares je, zmore biti iskrenost!), na
umetelnosti, na – povsem obrtniškem delu! Obrtniškem, ne umetniškem!
Res je,
obstajajo pojmovanja v širšem in v ožjem smislu. Denimo pismenost: uradno je
zagotovljena, dejansko je absolutna večina največ polpismena, če sploh. Znanje:
uradno obstaja, praksa govori povsem drugače. Umetnost…
Bojda
je, če poenostavim, umetnost tudi to, da se poserješ v kot okroglega prostora.
Kar ni, če bolje pomislim, nič posebnega, časi govorijo tako o tem, da gre vsem
na okroglo, obenem pa je vse zasrano!
Ni komentarjev:
Objavite komentar