nedelja, 1. julij 2018

Tehnološki razvoj = družben razkroj


Naslovna trditev se načeloma zdi povsem nepravilna, kot takšna nesprejemljiva, kajti tehnološki razvoj v bistvu lajša izvajanje številnih opravil, s tem izboljšuje standard bivanja, posledično veča zadovoljstvo živetja, vse to pa naj bi se odražalo tudi na lepšem, boljšem sobivanju. Pomeni, da bi bilo povsem normalno, ko bi sočasno s tehnološkim napredkom (in tudi na njegovi osnovi) (so)bivanje postajalo razvitejše, boljše, vendar…

Najprej ugotovimo, kaj so povzročili(e) različni stroji oz. naprave, ki postajajo vse bolj robotizirani(e). Prva stvar, ki se kaže kot posledica omenjene tehnologije, je ta, da je moč v enakem času s strojem (napravo) narediti ne samo večjo količino določenega dela, pač pa je to delo tudi enake kakovosti (stroj ne pozna nihanja, nastavljen je tako, da proizvaja serijske izdelke). Druga stvar je v tem, da so strojno narejeni izdelki cenejši (zaradi večje količine narejenega, v nekem konkretnem času, se sicer neposredno ne zmanjša strošek materialov, uporabljenih za izdelavo posamičnih izdelkov, se pa zmanjša posredno – pri ročnem delu pride do nihanj v kakovosti izdelave, pri strojnem teh nihanj ni, pomeni, da je manj »škart« izdelkov, s tem tudi manj nesmotrno porabljenega materiala… govorim kakopak o stanjih, v katerih je ves izdelovalni proces že dorečen in so odpravljene »začetniške napake« oziroma napake, nastajajoče v obdobju uvajanja /s tem tudi spoznavanja/ določenih proizvodnih postopkov in »linij«). Zaradi obeh posledic se načeloma izboljša življenje, kajti zaradi hiperprodukcije izdelki postanejo cenejši, s tem tudi dostopnejši malodane vsakomur, a tu nastopi tretja, odločilna posledica – avtomatiziranje proizvodnje namreč pomeni tudi nadomeščanje fizičnega (ročnega) dela s stroji, potemtakem pomeni zmanjševanje zaposlenosti in ustvarjanje (rastoče) mase tistih, ki za druga(čna) opravila (kot so fizična, ročna) niso zmožni (osebno v fizična dela štejem vsa izvajalska dela, potemtakem tudi delo telefonistke, ki naj bi posredovala telefonske klice… a so jo nadomestile samodejne telefonske centrale, delo tajnice, ki naj bi tipkala zapise… a so njen pisalni stroj nadomestili računalniki, trgovke, ki naj bi stregla kupcem… a jo je nadomestil samopostrežni sistem, fizičnega delavca, ki naj bi kopal jarek… a ga je nadomestil rovokopač…).

Biološko dejstvo je, da v svetovni populaciji t. im. človekovega sveta obstajata dve vrsti, človejak in človek! In je dejstvo, da se prvi izkazuje kot nagonsko bitje, potemtakem nerazumsko, potemtakem kot bitje, ki je nezmožno tvorjenja (snovanja), je pa zmožno naučiti-se-izvajati-določena-opravila-pri-katerih-za-sam-rezultat-dela-ni-potrebno-sprejemati-kompleksnejše-miselne-odločitve (potemtakem je človejak zmožen za dela, katera se izkazujejo kot izvajalska, in katera sam uvrščam med fizična dela, četudi so oziroma naj bi bila med njimi tudi dela, tozadevno opravljana z »glavo« - le kaj drugega je »učitelj/ica«, ki zgolj ponavlja, iz razreda v razred, iz leta v leto, to, kar so jo (ga) – v času šolanja oz. usposabljanja – naučili, kot povsem navadna »papiga«, naučena izključno podajanja učne snovi, obenem pa nezmožna razumevanja istega, sočasno tudi razlage učenega učencem?!)
Številčno dejstvo govori o tem, da je človejak, v odnosu do človeka, v absolutni večini.
Objektivno dejstvo govori o tem, da je vsem nagonskim bitjem (ponavljam, netvornim, nesnovalskim in zgolj izvajalskim!) živetje smiselno takrat, kadar jim zagotavlja vse potrebno za a) sam fizičen obstoj (potemtakem dovolj za jesti in piti, ustrezno zaščito pred vremenskimi vplivi), b) razvrščanje na »družbenih lestvicah« (ki, pri človejakih, poteka na osnovi imetja, potemtakem na temelju materialnih dobrin, s katerimi posameznik izkazuje svojo več- ali isto- ali manjvrednost v odnosu do okolja) in za c) čim bolj ugodno preživljanje »prostega časa« (za zabavo, sprostitev, potemtakem).

Zdaj pa povežimo ugotovitev o zmanjšani potrebi po fizični sili (večanje brezposelnosti), ugotovitev o tem, da moram najprej zaslužiti, če si hočem omisliti neko svoje materialno (na temelju katerega bom zadovoljen) in preprosto dejstvo, ki pove o tem, da je le začetna faza uvajanja »prostega tržišča« (s tem tudi svobodne konkurence = konkurenčnost močnejšega, spretnejšega) tista faza, v kateri je še dovolj delovnih mest (s tem tudi dovolj zadovoljnih kupcev), medtem ko z daljšanjem časa razmerja postajajo povsem drugačna: pada število populacije s kupno močjo (razna socialna nadomestila niti teoretično, kaj šele praktično, ne morejo nadomestiti plač, obenem plače, za tista dela, katera še niso nadomestili(e) stroji oz. naprave postajajo vse slabše, kajti razmerje med ponudbo delovne sile in potrebami zanjo se krepko prevesi na stran ponudbe), pada količina kupljenih (prodanih) dobrin (živetje se vse bolj reducira na tisto osnovno, na dobrine, potrebne za zagotavljanje golega, zgolj fizičnega obstoja), manjša se količina tistega imetja, s katerim se posameznik lahko razvršča (po tozadevni pomembnosti) v odnosu do ostalih, manjša se količina imetja, ki »prosti čas« (le-tega je, v primeru nezaposlenosti, v nedogled) zmore zapolniti z veseljem ali vsaj z minimalno mero zadovoljstva, prepotrebnega za strpno sobivanje… skratka, večajo se razmere, ki so skrajno neugodne za kakršnokoli podobo sobivanja, pomeni, da sobivanje v določenem trenutku – »poči«!

Pri človeku je krepko drugače, in to ne samo zaradi tega, ker si človek življenja ne osmišlja s posedovanjem materialnega (človek materialno potrebuje bolj ali manj za to, da si z njegovo pomočjo zagotavlja osnovne fiziološke potrebe, da si zagotavlja tisto, kar kot sleherno bitje potrebuje za lasten obstoj), pač pa si ga osmišlja z lastnim izkazovanjem, z lastno tvornostjo oz. snovanjem. Da, človekova prizadevanja vselej potekajo v razmisleku o odnosu do skupnosti in v želji (nameri) po doprinašanju, v kakovostnem smislu, tako neposrednemu, kakor posrednemu okolju, v katerem biva (dočim človejaka, kakor vsako nagonsko bitje, vodi nagon po samoohranitvi, pa se neizogibno izkazuje v podobah, kakršnim – napačno sicer, a kljub temu – pravimo sebičnost). Obenem pa človek razpolaga s kompleksnim (celovitim) mišljenjem, temelječem na zmožnosti abstraktnega mišljenja (dospevanja do neposredno nevidnega, do neposredno in s čutnimi zaznavami neprepoznanega), razpolaga skratka s tistim, čemur pravimo – razum (to je tista vrsta oz. način mišljenja, ki krasi skrajni desni del/ček Gausove krivulje, tista uradno opredeljena 2,1 % celotne populacije, in je neizogibno tudi ali predvsem za »genije«, za bitja, potemtakem, ki kot vrsta sploh ne obstajajo – nobena znanstvena veda ne govori o genijih, govorijo pa o človeku – razumskem bitju!)… in tega razuma noben stroj, nobena naprava nikoli ne bo zmogel(la) (nobena tehnična stvaritev namreč ne bo zmožna samostojnega, suverenega razmišljanja v vseh možnih okoliščinah, in še zlasti ne v okoliščinah, ki bodo nastale – torej v času programiranja delovanja strojev in naprav še niso bile znane – kot posledica aktualnega delovanja /tudi/ strojev in naprav), kar pomeni, z drugimi besedami, da si ni moč predstavljati (vsaj resno ne) »sveta računalnikov« oziroma bivanja, v katerem bi stroji prevzeli popoln nadzor, in bi to bivanje celo lahko trajalo (četudi povsem kaotično, samo sebi v škodo delujoče)!

Da, pravijo, da je vsaka zadeva sestavljena iz (lastnih) nasprotij, da ni ničesar »samo belega ali samo črnega«, pa… pa tudi tehnološkega napredka ne more biti, ki bi v večinsko nerazumskem, nagonskem svetu zmogel (dolgoročno) zagotoviti karkoli drugega kot razkroj taistega sveta (oz. njegove aktualne podobe)!

Ni komentarjev:

Objavite komentar