sreda, 13. januar 2016

Mislim, torej sem...



... ali: Dekart ni ugotavljal samega fizičnega obstoja, pač pa ZMOŽNOST ZAVEDANJA.

Mislim, torej sem = zavedam se samega sebe, zavedam se dejstev (na temelju katerih misli/mnenja oblikujem), zavedam se “tokov” lastnega razmišljanja (zaradi česar vem, KAKO sem do mnenja/stališča/ugotovitve prišel, in znam/zmorem taisto mnenje/stališče/ugotovitev tudi pojasniti/ubraniti)... še bolj preprosto: RAZMIŠLJAM, ne papagajim.

Ko bi bilo drugače/nasprotno od takšnega dojemanja Dekartovega pojmovanja, potem bi se dalo “mislim, torej sem” pojmovati povsem dobesedno, in Dekart niti slučajno ne bi bil Dekart, pač pa bi bil le eden izmed neštetih “vsevednih”. In...

Ko bi Dekart za (fizičen) “obstoj” nečesa, česarkoli, potreboval mišljenje kot tako, kot proces, potem... potem bi bilo z njim nekaj hudo narobe, kajti - videl je kamen, zemljo, drevesa... vedel je, da tvar/rastlina/stvar ne razmišlja... potemtakem bi zanikal obstoj nekih tako vsem-vidnih-zadev, da ga ne bi bilo moč uvrščati med mislece “nekdanjega/vseh časa/ov”. Ampak...

... vsi mislimo, pomeni, da vsi obstajamo, se ja zavedamo tega, da mislimo. Ne nazadnje, dokazano je, da tudi živali mislijo...

Zavedati se, napram domnevno zavedati se. Če NE poznam dejstev, če NE poznam medsebojnega delovanja, na relaciji dejstva-jaz, če se NE zavedam tega, da z vsakim lastnim ravnanjem posegam v “svet”... potem se NE (Z)MOREM ZAVEDATI realnosti, potem ne (z)morem trezno razmišljati, potem moje razmišljanje ni tvorno, moje mnenje NI MOJE, in ker ni moje, in ker samo z ne-mojimi mnenji razpolagam... jih ne zmorem niti pojasniti/ubraniti, niti ne zmorem lastne suverenosti izkazovati. Sem, preprosto, le eden med (s)programiranimi...

Ampak, ne, ne bo držalo, Dekart je ja rekel, da ni pomembno to, če napak razmišljaš, pač pa je pomembno to, da sploh razmišljaš! In, ja, je rekel tako, in, ja, je lep dokaz tega, ta njegova trditev, da pomanjkanje spoznanj (še tako velikega dekarta) privede do - napačnih ugotovitev! Pojasnim...

To, da je “napačno mišljenje” le posledica drugačnih informacij/podatkov/znanj (o istih dejstvih) zmore, pogojno, veljati v NJEGOVEM (Dekartovem) SVETU, ampak - samo začasno! Kajti, ko se srečata dva, ki zmoreta ravnati z razumom, takrat lastna mnenja drug drugemu pojasnjujeta/branita z navajanjem argumentov, dejstev, na temelju katerih sta prišla do zaključka/ugotovitve. In, ker znata navajati dejstva, ker jih zmoreta pojasnjevati, predvsem pa zaradi tega, ker jih ZMORETA RAZUMETI, neizogibno pride do tega, da so ta, domnevno nova dejstva, prepoznana tudi tistemu, ki jih prej ni poznal. In, ker deluje razumsko, ta dejstva tudi upošteva, kar pomeni... takrat, ko se srečata dva, ki zmoreta z razumom, takrat bodisi tisti, ki je prej “manj vedel” (ali je “drugače vedel”) svoje mnenje spremeni, ali pa pride do tega, da oba ustvarita neko novo mnenje/stališče, izpopolnjeno s spoznanji obeh!

V občečloveškem okolju, seveda, to NE velja. Zaradi tega je tudi tista o “prepričanem, ki ga ni moč prepričati”. Ne pomaga navajanje dejstev, ne pomaga pojasnjevanje, tisti, ki “ve”, v naprej in zlahka, tisti, ki “vse ve”, tisti ne zmore...

Čemu ne zmore, se ni naučil razmišljati? Takole je s tem: ko se lotim izdelave glinene posode, takrat potrebujem material (glino/podatke/dejstva), potrebujem znanje (brez znanja se lahko v nedogled trudim), potrebujem orodje (glino je le potrebno “zavrteti”, okraske vrezati, jo dobro popeči)...

Pri mišljenju/razmišljanju je takole: material/dejstva obstajajo, nahajajo se (“razmetana” v svojem lepem, večnem redu) povsod okoli nas. Znanje/mišljenje menda tudi premoremo. Orodje/razumevanje/dojemanje/”znati misliti”... s tem se pa zaplete.

Pa ja obstaja neka šola, v kateri bi se dalo misliti naučiti? Bi bilo dobro, ko bi nas o tem skozi redno izobraževanje naučili... tako je s tem: zadošča že dvakrat, trikrat, da te nekdo postavi v vlogo “bedaka”, da se naučiš najprej pomisliti, preden usta odpreš. To je vsa resnica o “šoli mišljenja”... več kot dejansko vem, več kot dejansko znam, manj možnosti je za to, da bi se z neumnostjo izkazal. In, če si “ne-bedak”, potem daš to izobraževanje hitro skozi... glede samega orodja je pa malček bolj zapletena zadeva: ga imam ali pa ga nimam, žal. In se lahko, v obeh primerih, materi naravi zahvalim... trgovine, v kateri bi ga kupil, namreč ni.

Seveda, Dekarta poznam le toliko, kolikor sem ga na papirju srečal. Osebno se nisva imela priložnosti spoznati (mislim, razen, če me spomin daje, in sem v neki svoji predhodni, naknadno zreinkarnirani podobi, z njim, ob kapučinu, debatiral), a si kljub temu upam trditi, da ne kaže dobesedno njegovega “mislim, torej sem” brati, še manj razumevati. In sem prepričan, da bi bil danes (Dekart) nekoliko previdnejši, s tovrstnimi izjavami, ko bi o “obstoju”, (osebni) suverenosti razglabljal, obenem pa ugotavljal odsotnost zmožnosti dojemanja, torej taistega “mislim, torej sem”.

Ni komentarjev:

Objavite komentar