Danes
se lotim pojava, katerega poznamo pod besedno zvezo »že videno«. O njem nisem
le slišal, pač pa sem ga, kar nekajkrat, tudi doživel. In izpostavim le tri
primere tega doživetega…
Prvič
sem doživel ta »že videno« še kot otrok. Pripetilo se je, da smo odšli na
obisk, k sorodnikom, nekam na Štajersko. Da, niti tega ne pomnim, kje so živeli
(domnevam, da v Mariboru), vem pa, da smo se podali na pot zaradi tega, ker je
umrl očetov stari stric (brat očetovega deda).
Pravzaprav
ničesar nisem vedel o njem, ali njegovi družini, kaj šele o stanovanju, v
katerem so živeli. Vsaj zavedam se ne, da bi mi kdo podrobneje opisoval njihovo
bivališče, in tudi, če bi mi ga, bi moral to početi tako podrobno, da bi za
takšno opisovanje moral imeti »fotografski spomin«, obenem pa bi v meni to
opisovanje moralo vzbuditi tolikšno mero zanimanja, da bi si vse, do pikice
natančno, zapomnil, vendar: kolikor vem zase, me nikoli, še zlasti ne pri
osmih, morda devetih, ali desetih letih (da, niti tega ne vem, koliko sem bil
takrat star) ni zanimalo to, kaj kdo ima in kako je to svoje imetje razporedil,
kam je postavil določene predmete, na primer.
Sama
pot ni bila nič posebnega, pot kot pot, in vse do prihoda pred vhodna vrata
stanovanja je bilo, meni vsaj, nekaj povsem sproti zaznavajočega, novega. Ko pa
smo vstopili skozi prag…
Vse,
kar sem zagledal, mi je bilo, kot da gledam (vsaj) v drugo. Znan mi je bil
hodnik, in vse v njem, znan mi je bil vsak prostor, v katerega smo vstopili, in
za vsak predmet, ki je bil v nekem prostoru, mi je bilo »povsem normalno«, mi
je bilo tako, kot da bi ugotavljal tisti aha-še-vedno-stoji-na-svojem-mestu…
Torej
sem vedel (kako, tega ne znam pojasniti) vse o samem stanovanju, do
podrobnosti, ničesar pa nisem vedel o samem dogajanju, o pogovoru s sorodniki,
o tem, kam se bomo kasneje podali (iz stanovanja), pomeni, da sem vedel vse o
(zgolj) materialnih, opredmetenih zadevah, vezanih za nek, relativno ozko
omejen prostor, imenovan stanovanje.
Drug
primer, ki me je presenetil, nič manj kot prvi, se je pripetil, ko sem bil
gimnazijec. Kar precej časa pred tem, preden se je zadeva zares (in do pikice
natanko tako) pripetila, sem isto doživel. Ne vem, tega ne pomnim, sem o tem
sanjal, ali zgolj »sanjaril z odprtimi očmi« (torej v budnem stanju), vsekakor
pa se ne zavedam tega, da bi mi karkoli od tega, kar se je pripetilo, kadarkoli
vzbujalo posebno pozornost, in da bi se zaradi tega posvečal razmišljanju o
tem. Kakorkoli že…
Bilo je
med uro nemškega jezika, in učiteljica, sicer izjemno stroga, a korektna do
konca, in dejanski pedagog, je izčrpala snov, namenjeno konkretni uri. Pa je,
da bi uro zaokrožila na prijetnejši način, kot je učenje (ne poznam normalnega
bitja, ki bi rado svoja mlada leta presedelo v učnih klopeh), pozvala sošolko
Duško, ki je pela v zboru ljubljanske opere, na pride pred tablo in razredu nekaj
zapoje…
Do
tedaj mi je bilo vsa ura nemškega jezika »nekaj novega«, od tistega trenutka
dalje, ko pa je učiteljica začela govoriti o tem, da sošolka poje v opernem
zboru… od takrat naprej pa sem se zgolj čudil, kar verjeti nisem mogel samemu
sebi, kajti vse, kar se je dogajalo, vse mi je bilo »že videno«, in ne samo to,
v naprej sem »vedel« kaj in kako se bo odvilo!
Tretji
primer sem doživel nekaj let nazaj: neka oseba mi je povedala, da ji je izjemno
všeč zmagovalna pesem festivala San Remo, pri čemer – ni vedela niti naslova
pesmi, niti mi ni znala opredeliti melodije, ni vedela niti tega, katerega leta
je bila pesem na festivalu, niti o tem ni imela pojma, ali jo je pel pevec, ali
je bila, morda, pevka, duet, skupina… skratka, vedela je le to, da ji je všeč »zmagovalna
pesem festivala«.
Bilo je
pri meni doma, računalnik je bil vklopljen, pa sem sedel za tipkovnico, odprl »jutjub«,
vtipkal določene besede in zagnal predvajanje, in… ko sem se ozrl proti
omenjeni osebi, sem zagledal solze, ki so ji »vrele« prek lic. Da, natanko to
pesem je imela v mislih, med ne-vem-kolikimi, nabranimi skozi vso »zgodovino«
festivala!
Dobro,
tudi to zmorem (sicer ne vem kako), da, v določenih okoliščinah, izustim
odgovor na vprašanje še preden je le-to, vprašanje torej, zastavljeno, torej že
ob samem »ali…«, na primer. Potemtakem zmorem (ne vedno, ne v vseh okoliščinah,
ne pri vsakomur!) tisto, čemur bi se lahko reklo branje misli?! Ne vem, priznam,
ne vem ne tega, kako mi to »uspeva« (saj ne gre za ponavljanje česarkoli že
/dejansko/ doživetega, pač pa izključno za stvari, ki naj bi se odvijale v neki
bodočnosti, v odnosu na že doživeto), ne čemu, pa skušam tu vsaj eno možno
rešitev omeniti. Če pa dejansko razlaga ustreza dejstvom, če je pravilna, o tem
pa nikoli ne bom izvedel!
Ne
verjamem v »tolmačenje sanj«, le toliko vem, da možgani v sanjah premlevajo
neka že doživeta stanja. Lahko so ta stanja doživeta v podobi nekega
konkretnega dogodka, lahko v podobah razmišljanja o nečem, lahko v podobah
občutkov (npr. občutka prijetnosti ali strahu pred nečim)… kakorkoli že, sanje
so IZKLJUČNO obnavljanje minulega, že doživetega (četudi se tega »že doživetega«
ne zavedamo, je v nas, v naši podzavesti, ki vpija, beleži dobesedno VSE
INFORMACIJE, katere zaznava v /našem/ okolju, pa – denimo, da sediš z nekom, ob
kavi, ob pogovoru, in si osredotočen na sogovornika, in se zavedaš njega,
pogovora, tega kje in čemu sediš, natakarice, ki je postregla s kavo, in še
marsičesa drugega… ne zavedaš pa se neke vejice, ki se je premaknila z vetrom, neke
smetke, katero je taisti vetrič prestavil prek tal, tega, da se je tudi šesta
ptica pridružila žgolenju petih, ne zavedaš se kupa, pravzaprav gore dogajanj
in stvari, ki tvorijo, v tistih trenutkih, tvoje okolje, vendar – tvoji možgani
vse te stvari, v podobi informacij, zaznajo, in jih shranijo v svojo shrambo,
za vsak primer, če bi utegnile koristiti. Da pa ne bi bremenili zavesti (ki je
osredotočena na ožji del istega časa, se posveča sogovorniku, pogovoru, pitju
kave, zahvali natakarici, ker je prinesla naročeno…), taiste informacije
preusmerijo v podzavest. Z drugimi besedami: sploh se ne zavedamo (in se ne
moremo zavedati), kaj vse je spravljeno v naši podzavesti, in kdaj bo taisto »privrelo
na plan«, v takšni ali drugačni podobi, če sploh.
Da bi
nekdo, kdorkoli, uspel dejansko »zadeti« pomen sanj, bi MORAL razpolagati z
natanko ISTIMI informacijami (tudi z natanko ISTIM doživljanjem, torej tudi
načinom zaznavanja, vsega, kar se dogaja »okoli mene«!), bi, potemtakem, moral
ŽIVETI »MOJE« ŽIVLJENJE (življenje, ki bi bilo, vsaj v mnogočem, IDENTIČNO
mojemu… pojmovanju stvari, njih razvrščanju, posledično odnosu do teh stvari,
ipd.), predvsem pa bi se MORAL ZAVEDATI tudi tistega vsega, kar sam hrani v
svoji podzavesti (tam, kamor zavestno ne zmore dospe/va/ti!!!)… kar pa je
nemogoče!
Ne
verjamem v reinkarnacijo, v to, da bi v nekem prejšnjem življenju že obiskal
neko stanovanje (in si zapomnil vse podrobnosti o/v njem)… že slišal učiteljico
in sošolko… že prejel popolno (ali vsaj s potrebnimi podatki »opremljeno«)
informacijo o pesmi… že slišal vprašanje, postavljeno v natanko enakih (ISTIH!)
okoliščinah, kakršne so tiste, v katerih z odgovorom prehitim samo vprašanje!
Res je,
vsa materija kroži, pomeni, da se, na nek svoj, specifičen način, obnavlja,
vendar – možnost, da bi bile okoliščine do pikice enake, v teh procesih
obnavljanja, da se ne bi pripetil nek slučaj, ki bi zadeve speljal (četudi vsaj
malo) po svoje, ne, takšnega dogajanja Narava ne izkazuje! Ko bi ga izkazovala,
potem – potem ne bi bilo nobenih sprememb, in, če ne bi bilo sprememb, potem ne
bi bilo razvoja! In – če pomislimo na kroženje peska… nastane iz neke,
konkretne skale, se nalaga, gosti, čvrsti, vmes mu veter pripiha delce nekega
drugega materiala, dež, ki pronica skozenj, odlaga tisto, kar mu je odveč, a je
v sebi, s seboj prinesel… ne, niti teoretično ni možno, da bi bila skala, ki bo
nastala iz tega nalagajočega se peska, do pikice enaka tisti, iz katere se je
sam pesek (kot osnovno gradivo) razdrobil!!!
Da bi
se taisto dogajalo skozi čas in v RAZLIČNIH DELIH »našega« vesolja, na obeh
straneh črne luknje, izmenično torej? Dvomim, močno dvomim, kajti – ko bi
Narava hotela to, da bi bile ene in iste podobe življenja VEDNO »v obtoku«, da
bi se torej ponavljale posamične (in vse) vsebine, da bi obstajala
reinkarnacija (ne tista, v okviru enega dela »našega« vesolja, pač pa v smislu
ponavljanja že odvijajočega se v tistem drugem delu vesolja, tistem, ki je na
drugi strani črne luknje), potem – čemu, za vraga, bi samo sebe razkrajala,
takrat, ko že doseže nek (vsaj domneven) vrh lastnega razvoja, čemu bi
zastavljala (spet in ne-vem-katerič) iz popolnega nič(a)… ko pa bi lahko
preskočila določene faze, in začela, npr., s podobami že razvitega življenja
(ta »razvitost« je relativna zadeva, znotraj katere sebe štejemo v razvitost,
medtem ko imamo, na primer, bakterije, za »primitivne podobe življenja«, ob
čemer se ne zavedamo niti tega, da smo, v bistvu, sestavljeni iz taistih
bakterij, še manj tega, da so bakterije zmožne preživeti skozi čas krepko,
krepko dlje kot mi, obenem pa se bistveno lažje prilagodijo vsem »šok-spremembam«,
nekim nenadnim novostim v okolju, tudi takšnim, kakršne bi nas zmogle,
dobesedno, zbrisati z zemeljskega površja!).
Se
odgovor na obravnavano vprašanje (na ta »že videno«) nahaja v – zasnovanosti? V
tem, da VSAKO razumsko zasnovano bitje na ENAK način doživlja okolje, samega
sebe, da mu (v odvisnosti od časa njegovega živetja) njegove praktične izkušnje
oblikujejo natanko enake zaključke, kot jih porajajo nekemu drugemu (razumsko
zasnovanemu bitju) njegove?
Dobro,
recimo, da je temu tako, pa – obstaja možnost, da bi tudi sam, ko bi bil na
mestu učiteljice, pozval Duško k petju, vendar… kako bi lahko vedel o tem, kaj,
kako, koliko časa bo pela?
Obstaja
možnost, da bi bila sanremska pesem tudi meni (zelo) všeč (in mi je), vendar…
všeč so mi tudi nekatere druge, in nikoli se nisem opredeljeval do vsebin na
način, da bi ugotavljal sebi najlepše glasbeno delo, sebi najbolj okusno jed,
prijetno pijačo… vselej sem te zadeve prepuščal konkretnim razmeram, nekemu (ob)čutenju,
ki me je vodilo v konkretnem trenutku, pa mi včasih nekaj bolj prija kot
ostalo, in nimam absolutno zapovedanih »naj« stvari!
Bojda
poznamo »svet«, bojda vemo malodane vse, kar bi morali vedeti, a, glej ga
zlomka, niti tistemu, kar je v nas samih, se nismo uspeli približati, kaj šele,
da bi dospeli vsaj korak vstran od človejaške vsevednosti, ki zajema malodane
vse, z izjemo dveh stvari: ne zaveda se tega, da o ničemer (zares) ne ve (ker
moram razume/va/ti, da bi dejansko vedel!), in se ne zaveda, da se, skozi
lastno »vsevedno« prepričanje, izkazuje kot povsem običajna – neumnost!
Ni komentarjev:
Objavite komentar