Znana
je trditev, da »je nezadovoljstvo gibalo razvoja«, vendar ta trditev izraža le
del resnice. V nasprotju z dojemanjem absolutne večine t. im. »človeštva«, ki
zaradi skromnih umskih zmožnosti zadeve dojema izključno enoplastno (zaradi
nagonske zasnovanosti je obsojena, ta absolutna večina, na ravnanja po principu
pogojnega refleksa, kar z drugimi besedami pomeni, da ni zmožna načelnosti, pa
se do istih vsebin izkazuje v lastni različnosti, odvisno od tega, v kakšnem
odnosu do konkretne vsebine se znajde), se slednja stvar, slednja vsebina
izkazuje v pestri drugačnosti. Tako, denimo, če zapišem povsem preprosto, zmore
običajen sladoled pripeljati do »osvežitve« (torej do prijetnega počutja),
lahko pa, povsem nasprotno, povzroči prehlad (torej neprijetno počutje). In je
podobno tudi z nezadovoljstvom.
Pri tem
različnem »delovanju« nezadovoljstva obstajata dve temeljni ravni. Prva raven
(nezadovoljstvo kot gibalo) se izkazuje v odvisnosti od tega, ali
nezadovoljstvo občuti (izkazuje) razumsko zasnovano bitje, ali pa ga izkazuje (občuti)
nagonsko zasnovano (tu gre za neposreden vpliv nezadovoljstva). Druga raven pa
se izkazuje na posreden način, kot ugotavljanje (slabih) posledic tistega
(začetnega) nezadovoljstva, ki je vodilo v spreminjanje (in pripeljalo do
sprememb). Kakopak, tudi to »nezadovoljstvo na drugi ravni« razumska bitja
dojemajo povsem drugače kot nagonska.
Prva
raven, nezadovoljstvo kot gibalo.
Razumsko
zasnovano bitje se zaveda preprostega dejstva, ki govori o svetu, sestavljenem
iz različnosti; o svetu, v katerem so vse posamičnosti med seboj povezane; o
svetu, v katerem sleherno (po)rušenje medsebojne prepletenosti (vseh)
posamičnosti vodi v težave. Pomeni, da razumsko zasnovano bitje svet pojmuje
kot celovitost drugačnosti, in vsem tem drugačnostim priznava ne samo pravico
do obstoja, pač pa tudi pravico do nemotenega (pre)živetja. Zaradi takšnega
dojemanja sveta, razumsko zasnovano bitje izhaja iz koristi celote (torej vseh
različnosti) in šele posredno pride do lastnih koristi (interesa), kar, drugače
zapisano, pomeni, da razumsko zasnovano bitje izkazuje uvidevnost, nesebičnost.
Nagonsko
zasnovano bitje drugačnost pojmuje kot ogrožanje, zaradi česar izkazuje večno
povezovanje »enakih med enakimi«, s tem izpostavlja lastne (čredne, plemenske)
značilnosti kot vrednejše od značilnosti drugačnosti, in s tem, neposredno,
taistim drugačnostim ne priznava iste vloge v svetu, jim ne priznava istih
pravic do (pre)živetja. Do takšne ugotovitve je zlahka moč priti, kadar »življenje«
privede do tega, da pride do neposrednega stika med dvema (ali več) drugačnostima
in se ta stik dogaja na področju, ki je (po mnenju ene izmed obeh drugačnosti) »življenjsko
področje naših (»nas«)«.
Ker ne
zmore celovitega mišljenja, posledično načelnosti, se nagonski odziva na
drugačnost v odvisnosti od tega, KJE se ta drugačnost nahaja – v kolikor je
(prostorsko) oddaljena, jo zmore doživljati (nekoliko) strpnejše, v kolikor je »blizu«
(in nagonski začuti »ogroženost«), se izkazuje z nestrpnostjo, in s sovraštvom
(nestrpnost je namreč izhodišče odklonilnega odnosa in je sovraštvo samo njeno
potenciranje).
Z
drugimi besedami, nagonsko zasnovana bitja niso zmožna uvidevnosti (nesebičnosti),
pač pa izhajajo izključno iz lastnega interesa, in jim je skupnost ustrezna
samo toliko, kolikor v njej vidijo koristi zase, kolikor njim ustreza.
Ker je
učinek izkazovanja nezadovoljstva odvisen tudi od »smeri«, v kateri se odvija,
je tudi njegov rezultat lahko dvojen.
Ker
razumsko zasnovano bitje deluje v interesu skupnosti (in pri tem zanemari
lastno stanje, počutje), skuša spreminjati tako, da bi skupnosti kot celoti
zagotovilo nek »lepši«, »boljši«, pomeni, da razumsko zasnovano bitje na
temelju lastnega nezadovoljstva stremi k izboljšavam objektivnih danosti,
tistih vsebin torej, od katerih vsi začutijo izboljšave. Zato je »nezadovoljstvo
gibalo razvoja«, kadar ga izkazujejo razumsko zasnovani.
Ker
nagonsko zasnovano bitje deluje v lastnem interesu (in pri tem zanemari
interese skupnosti oziroma, da bom bolj objektiven, se realnosti sploh ne
zaveda, torej se ne zaveda niti samega sebe, kaj šele posledic lastnega
izkazovanja), deluje v popolnem nasprotju od delovanja razumskih bitij, pomeni,
da deluje v smeri osebne pridobitve. In ker to lahko počne le tako, da jemlje
skupnosti, pomeni, da celoti, skupnosti povzroča slabšanje, nazadovanje, razkrajanje
(sebi pa, domnevno, nek boljši položaj).
Trditev
je moč, kot pravilno (in zlahka) prepoznati v neštetih podobah iz sveta »narave«,
skozi katere se izkazuje to, da takrat, kadar ni obilja za vse, močnejši
posamezniki (na temelju lastnih zmožnosti) v prvi vrsti sebi zagotavljajo
(pre)živetje (pomeni, da jim v stiski za skupnost ni mar). In ker je »enostavno,
konkretno, neposredno vzročno-posledično mišljenje« značilnost tako živalskega
sveta, kakor tudi absolutne večine t. im. »človeštva«, posamičnosti (znotraj
obeh svetov) delujejo po istih principih (da, človeka, ali pa »človeka« ne
prepoznavaš takrat, kadar ima dovolj zase, pač pa svoj dejanski »obraz« pokaže
takrat, kadar se začuti kakorkoli ogroženega).
Druga
raven, nezadovoljstvo kot posledica izhodiščnega nestrinjanja z realnostjo
(izhodiščnega nezadovoljstva).
Razumsko
zasnovano bitje zmore sebi graditi zadovoljstvo izključno takrat, kadar
ugotovi, da je njegovo početje smiselno, oziroma drugače, takrat, kadar vidi,
da so njegova prizadevanja za »lepše«, »boljše« rezultirala v dejanskem »lepšem«,
»boljšem« za vse (za celoto). Pomeni, da ob vsakem odstopanju od tega, razumsko
zasnovano bitje doseže stanje nezadovoljstva (ko ugotovi, na primer, da
skupnost rezultate njegovih prizadevanj uporabi za doseganje slabega, ali pa ko
uvidi, da so njegova prizadevanja potekala zaman, »v prazno«). In s
ponavljanjem doživljanja takšnega nezadovoljstva, se pri razumsko zasnovanem
bitju pripeti sprememba: nezadovoljstvo sicer še (vedno) občuti, a to občutenje
ne sili več v spremembe (kaj bi spreminjal, kaj bi samemu sebi odrekal pravico
do čimbolj nemotenega življenja, ko pa skupnost vsa ta prizadevanja potepta?!).
Pri
nagonsko zasnovanem bitju je nezadovoljstvo večno, trajno (vselej želi imeti
vsaj približno toliko, kot imajo »imetnejši« v okolju), pomeni, da je nagonsko
zasnovano bitje vselej »več hoteče« in je samo od okoliščin, znotraj katerih
biva, odvisno to, ali bo svoje nezadovoljstvo »obvladovalo«, ali pa sprostilo
(tudi v podobi nasilja, kadar bo dosežena zadostna – količinsko gledano – masa,
gnana z istim nezadovoljstvom, kakršno žene posameznika).
Izkazovanje
nezadovoljstva pri nagonsko zastavljenem bitju preneha šele tedaj, ko se znajde
v »pat poziciji«, ko ugotovi, da se je znašlo v podrejenem položaju, da obstaja
nek močnejši od njega, nekdo, ki ima dovolj (z)možnosti, da mu bodisi »pristriže
peruti«, bodisi ga povsem izniči.
Pomeni,
če upoštevam tudi to drugo raven, da je trditev o nezadovoljstvu kot gibalu
razvoja, pravilna izključno za svet razumsko zasnovanega (človeka), pomeni, da
bi bil svet, sestavljen izključno iz razumskih bitij, v nenehnem napredovanju, razvijanju,
izboljševanju.
Tako pa
se, ta naš planet, izkazuje v nenehnih nasprotjih, pa izkaže »korak naprej«,
hip zatem »tri nazaj«… predvsem pa nikdar (in nikakor) ne beleži tistega
osnovnega razvoja, razvoja dejanske vsebine t. im. »človeštva«, pač pa je
le-ta, vsebina (zasnovanost, način delovanja) pri absolutni večini povsem enaka
vsebini, kakršna je bila pred desettisočletji. Le na drugačna sredstva (načine
življenja) se je navadila, ta absolutna večina, se naučila uporabljati
(tehnične in ostale) pripomočke, s katerimi, zlahka (čeprav so namenjeni, ti
pripomočki, v izboljševanje življenja celote, torej tudi v izboljševanje
sobivanja drugačnosti) krene v »boj za našost« in se izkaže v vsej svoji
živalskosti.
Ni komentarjev:
Objavite komentar