petek, 10. marec 2017

"Predalčkanje"...



Predalčkanje, oziroma razvrščanje vsebin, njih umeščanje v strogo odmerjene okvirje, značilnost občega izkazovanja do vsega, do življenja. Značilnost odsotnosti domišljije, značilnost nerazumevanja celote kot take.

Razvrščajo vse, od običajnih predmetov, do samega življenja, kajti zanje je vse enoznačno, in predvsem v odvisnosti od konkretnih okoliščin.
Hrano razvrščajo na zdravo in nezdravo, čeprav sta obe pridelani v »nezdravem« okolju (zrak, voda, zemlja so »obogateni« s kemičnimi sredstvi tudi tam, kjer pridelujejo t. im. »zdravo« hrano, celo sama pridelava »zdrave« hrane poteka z dopustno – in domnevno neškodljivo – količino »kemije«, zaščitnih sredstev), pomeni, da obe vsebujeta povsem iste kemične sestavine, le da v različnih količinah (tozadevno »zdrava« hrana vsebuje manj zgolj zaradi tega, ker je pri njeni izdelavi navzočih manj preparatov). In obe se lahko izkazujeta kot zdravi, ali pa nezdravi, v odvisnosti od količine zaužitja.
Da, verjetno je večja težava v količini vnašanja (česarkoli) v organizem, in ne toliko v sami (kemični) sestavi vnesenega, kar bi se dalo, preprosteje, zapisati tudi takole: v majhnih količinah zmore ista sestava koristiti, v večjih škodovati. Tipičen primer tega je, na primer, cepljenje: v majhnih količinah vnesene bakterije vzpodbudijo organizem, da obvlada vnesene tujke, in s tem postane odporen na kasnejše njihovo delovanje, v večjih količinah telo odpove, ne zmore ustrezne moči za uspešno obrambo.
Povsem enako je s hrano: vse, kar se v naravi izkazuje kot sestavni del hranjenja, vse telo potrebuje. Tako smo zastavljeni, da potrebujemo tako škrob, kakor maščobe, beljakovine, minerale in vitamine, potrebujemo, vse našteto, da zmore organizem nemoteno delovati, pretvarjati zaužito v energijo, potrebno za živetje. In nastane težava zgolj takrat, kadar vnašamo prekomerno ali v nezadostnih količinah (celo sploh ne vnašamo), takrat torej, ko naravno zasnovano delovanje skrene iz temeljnega ravnovesja.

Tudi preproste stvari se jim kažejo v neenovitih podobah, in jih, temu ustrezno, obravnavajo, odvisno od »konteksta«. Pa zmore biti, denimo, atomska energija produkt »sprijenih možganov«, ker ob njeni omembi pomislijo na atomsko bombo, na ubijanje, pozabijo pa na mnoge reaktorje, ki predstavljajo enega najčistejših načinov proizvajanja energije, tako potrebne za nemoteno delovanje obstoječega načina življenja. In pri tem niso zmožni narediti potrebnega koraka naprej (če že v osnovi ne vidijo dveh plati, kako bi jih videli v »globini« določene, obravnavane posamičnosti?!), pa, denimo, (atomski) bombi, uporabljeni tik pred zaključkom druge svetovne vojne, vidijo bodisi v podobi tistega slabega, kar je povzročilo strahotne (tudi dolgoročne) posledice, bodisi v podobi sredstva, ki je privedlo do zaključka omenjene vojne, in s tem, posredno, do zaključka obdobja pobijanja, rušenja, živalske podivjanosti.

Ni ene same stvari, na vsem svetu, ki bi bila le enostranska, samo slaba, ali samo dobra. Celo cigarete, ki, neposredno, dejansko škodujejo zdravju, saj v slabem delujejo na številne organe, imajo svojo pozitivno vlogo, tistim, ki v njih (sebi) najdejo zadovoljstvo, zadovoljstvo v podobi nekega ugodja. Da, ugodje kot tako je način porajanja zadovoljstva, zadovoljstvo pa je edina oblika ustvarjanja potrebne »življenjske energije«, torej moči, potrebne za to, da v življenju najdeš nek razlog vztrajanja. In celo samo življenje obravnavajo povsem enostransko. Naj traja čim dlje, temeljno njih merilo. V nasprotju z obče znanim »raje dan kot lev, kot sto let kot ovca«. Njim vsebina (kakovost življenja, njegova smiselnost) ni pomembnejša od trajanja (količine, preživetega časa, četudi povsem netvornega, praznega, namenjenega izključno samemu sebi, lastnemu preživljanju).

In predalčkajo tudi knjige, filme, glasbo, predalčkajo t. im. izpovedno izkazovanje življenja. In to počno po povsem neumnih pravilih, celo tako neumnih, da posamezne vsebine delijo bodisi po letih (po starosti) tistih, katerim naj bi bile namenjene, bodisi po okolju, v katerem naj bi se te vsebine izkazovale (pa poznajo »ruralno« in »urbano« izkazovanje, pri čemer, absurd, se ne zavedajo niti povsem preprostega dejstva: vsa mesta, vsa »urbana« okolja, so – zlasti v zadnjih nekaj desetletjih – tvorjena iz »ruralnih« priseljencev, pomeni, da so »urbana« okolja le po svoji zunanji podobi dejansko »urbana«, po vsebini, po tistih, ki ta okolja tvorijo, pa so povsem »ruralna«, kajti vsakdo svoje običaje, svoja izkazovanja, svoja dojemanja prinese » s seboj«, iz vasi v mesto, potemtakem – mesto postane velika vas. In celo huje: vsa tozadevna »razvitost«, »civiliziranost« je zgolj oblikovna farsa, kajti absolutna večina je – še vedno in za vselej – »okrašena« s popolnoma prvinskimi značilnostmi, ki se zlahka izkažejo ob vsakem, in vseh, »stresnem« družbenem stanju ).

Bojda so »resne« zadeve namenjene odraslim, ker so le-ti resni (zgolj domnevno, kakopak, po njihovem prepričanju), pomeni, da je vse, kar zmore biti »komično« neodraslo, namenjeno mladim, nedozorelim? Domišljijske stvari naj bi bile namenjene otrokom (žal, resda zgolj – majhni – otroci v njihovem svetu premorejo domišljijo), čeprav je večina ustvarjenega »umetniškega izkazovanja« ne samo posledica domišljije (avtorjeve), pač pa povsem »domišljijsko prikazovanje« določenih podob sveta, kakršne poznamo – vsaka zgodba, ki je izmišljena, živi, ob svojem nastanku, v domišljiji! Bolj »realne« zadeve, in bolj »neresne« pa naj bi sodile tistim, ki so vmes, med otroci in med »zrelimi« odraslimi, potemtakem »mladini«.

Zanimivost, za mimogrede: vse, kar v določenem obdobju postavljajo med »novodobno« (moderno, novo), s časom postane »klasika«, kar, z drugimi besedami pomeni, zanje, da za samo razvrščanje ni pomembna vsebina (konkretnega dela), pač pa čas, količina tega dela, ki zmore preživeti skozi določena (daljša) obdobja. Da o »pametnosti« obče priljubljenih vsebin, tu, in raje, ne trošim besed.

Poznajo svojo najljubšo hrano, pijačo, glasbo, branje, gledanje. Težko razumljivo tistemu, ki se zaveda pestrosti sveta, s tem tudi pestrosti ponudbe/izbire, tistemu, ki se zaveda pestrosti (lastnih) razpoloženj, tistemu, ki se zaveda, da edino pestrost (vsega) preprečuje »avtomatizacijo«, monotonost, praznino živetja, potemtakem tudi nezadovoljstvo, tisto življenjsko nezadovoljstvo!
Kako naj se odločim za to, da mi neka, denimo glasbena, zvrst ni (ali je) »v redu«, ko pa znotraj te zvrsti (vsake) obstajajo tako izdelki, ki me zmorejo prepričati, kakor tisti, katerih ne prebavljam? Kako naj se odločim celo za pesem, ki naj bi mi bila »najbolj všeč«, ko pa me (moje lastno razpoloženje) včasih potegne v radoživost melodije, včasih v tožnost, včasih v ubranost, včasih v »razgrajanje«? Kako naj se odločim celo za »najljubšo mi jed«, ko pa jih kar nekaj ostaja, katere bi zmogel pogostoma uživati, in še več tistih, katere me ne zmotijo, kadar se znajdejo na mizi? Včasih prija sladko, drugič kislo, morda ne/pikantno, morda ne/kuhano…

Predalčkanje, dejanska podoba izkazovanja tistih, ki ne zmorejo primerjave, ki ne zmorejo uvida v raznolikost (ne samo življenja, pač pa tudi potreb, katerih izpolnitev šele omogoča podlago polnosti živetja), ki se ne zavedajo niti tega, da so tako trenutki »liričnosti«, kakor trenutki »besneče nakopičenosti energije«), pa dečke oblačijo v modro, deklice v roza, in dečke učijo vstran od solza, deklice pa v krhkost, tozadevno, čustveno? Čeprav je narava vsem bitjem dala obe plati, čeprav je povsem normalno (za naravo, seveda, in ne za njih, deformirane), da se naravnost izkazuje, da se sme izkazovati, da se celo mora izkazovati, v izogib – deformiranosti, okvarjenosti, prizadetosti?!

Predalčkajo vse, in najlepši primer tega njihovega predalčkanja, tega razporejanja vsebin, katerih niti ne poznajo, kaj šele, da bi jih razumeli, kaj šele, da bi jih živeli, kot sestavni del lastnih življenj, so njihovi »veliki«: zapovedani, z družbenim dogovorom obznanjeni posamezniki, ki so »največji«, »najboljši« vsem, in vsakomur med njimi, tudi tistim, ki se z vsebinami dela teh njihovih »velikih« niti seznanili niso! Čudno, kajne, ob vseh različnih okusih, je okus prav pri takšnih zadevah povsem poenoten… potemtakem, ga sploh ni!

Ni komentarjev:

Objavite komentar