ponedeljek, 25. junij 2018

Čemu je govorjenje o obstoju "umetne inteligence" - navadna bedarija?!


Umetna inteligenca, termin, ki je dobesedno preplavil svet. S pomočjo občosti, kakopak, taiste občosti, ki je sproducirala številne ugotovitve o stvareh, katere naj bi obstajale, a njihovega obstoja v praksi ni moč izkazati, potemtakem tudi dokazati ne, kar pomeni, da takšne stvari obstajajo samo v prepričanjih, bolje v blodnjah, ki izkazujejo popolno nezmožnost tako dojemanja, kakor razumevanja, potemtakem - izkazujejo neumnost!

Skušajmo ugotoviti, kaj to inteligenca sploh je! Že mnoge “utemeljitve” sem slišal, o njej, inteligenci, med drugimi:
- inteligenca je razmišljanje, mišljenje
- inteligenca je izbiranje med različnimi možnostmi
- inteligenca je učenje na napakah, potemtakem tudi delanje napak

Vse našteto je, v bistvu, eno in isto, čeprav izkazovano v različnih podobah, predvsem pa vse našteto ni tisto, kar inteligenco (razumskost) opredeljuje kot nekaj posebnega, saj so vse omenjene zadeve značilne tudi za (povsem preprosto) pamet (s katero razpolaga, poleg človeškega, tudi ves živalski svet), ki se ekstremno razlikuje od inteligence, razuma!

RAZMIŠLJANJE, mišljenje je zgolj proces, v okviru katerega skušamo ugotoviti določena stanja (okoliščine, v katerih se znajdemo) in to počnemo radi tega, da bi se na temelju ugotovljenega lahko ustrezno odločali (izbrali določen način lastnega odziva, delovanja, v odnosu na omenjene okoliščine). Da je razmišljanje o konkretnem krepko premalo (da bi ga lahko opredeljevali kot temelj inteligence oz. razuma), pričajo številni primeri iz prakse, primeri, znani tako v živalskem svetu, kakor tudi v svetu “človeštva”. To, konkretno razmišljanje (mišljenje) se namreč odloča na ravni čutnega zaznavanja, pa se zlahka pripeti, da v iskanju (sebi) najugodnejše rešitve povzroči (sebi) škodno stanje. Pomisli na strup, ki (z vonjavami, z okusom) privabi podgano, miš, psa... pomisli na deteljo, ki je (v odnosu do trave) okusnejša kravi... pomisli na brezglav beg preplašene živali, ki se med bežanjem poškoduje... pomisli na izbiro številnih politikov, ki so obljubljali klobase, dali pa fige... pomisli na švicarske sanje, že v osnovi docela neutemeljene, nerealne, tumpaste!

IZBIRANJE med različnimi možnostmi je, v bistvu, samo razmišljanje, je opredeljevanje do nečesa, česarkoli, na osnovi miselne obdelave (razmišljanja) taistega. Pomeni, da tudi to izbiranje ni temeljna značilnost razuma, čeprav je njegov sestavni del (kakor je tudi sestavni del preproste pameti).

UČENJE na napakah oz. delanje napak je stranski učinek slednjega odločanja, s to razliko, da bolj kot je odločanje utemeljeno na razumevanju, manj napak bo naredilo, kar, z drugimi besedami, pomeni, da je delanje napak (ne pa tudi, zlasti ne brezpogojno, učenje na njih temelju) prej značilnost pameti, kot razuma, inteligence (ki se zmore učiti tudi posredno, torej na podlagi tujih izkušenj, torej tudi tujih napak)! Kar seveda ne pomeni, da se razum ne zmore zmotiti, obenem pa ne pomeni, da lastne zmote ne prepozna ter na njej bodisi ugotovi lastno nemoč, bodisi najde pot v pravo (vsaj pravilnejšo) smer. Pa, za razliko od pameti, ne ponavlja (in to v nedogled) enih in istih napak, kakor to počne preprosta pamet (tipičen dokaz: nenehno ponavljanje zgodovine, nenehno onesnaževanje okolja, resda z različnimi substancami, nenehno iskanje pravilne družbene oblike...).

Obstajata dve kategoriji (načina, vrsti) mišljenja. Prvo je povsem preprosto, konkretno, enostavno, praktično mišljenje, značilno tako za živalski svet, kakor za svet “človeštva” in za človeka, in jo imenujemo PAMET. Drugo je razvitejše, zahtevnejše, in (poleg zmožnosti konkretnega, praktičnega, enostavnega mišljenja) vsebuje tudi zmožnost celovitega, kompleksnega mišljenja, katero je možno izključno zaradi ZMOŽNOSTI ABSTRAKTNEGA MIŠLJENJA, zaradi zmožnosti, če zapišem dokaj preprosto, “zamisliti si določene povezave in/ali vsebine”, sklepati po posredni poti (na osnovi konkretno ugotovljenega, resda, a nad njim in mimo njega), prepoznavati in ugotavljati “poti”, načine, pravila po katerih se določene vsebine vselej izkazujejo (torej ugotavljati naravne in družbene zakonitosti), in tej drugi obliki mišljenja je ime RAZUM!

To, da zmore razum (inteligenca, intelekt) prepoznavati (naravne in družbene) zakonitosti, to obenem pomeni tudi to, da zmore vedeti o dejanskih vzročno-posledičnih povezavah, kar pomeni, da zmore predvidevati realne posledice zastavljenih izkazovanj in/ali ravnanj, s čemer zmore, zavestno in hoteno peljati in pripeljati do načrtovane bodočnosti! Pri čemer se zmore, in to zna izkazovati v slehernih okoliščinah, odzivati okoliščinam primerno in v prid boljšega, v prid dejanskega razreševanja (ne le mazanja oči) problemov (kadar težavo rešiš, takrat se ne pojavlja več, pomeni, da je nenehno ponavljanje enih in istih težav zgolj izkaz dejstva, da težave nikdar zares niso bile rešene!). Tako je, denimo, razum že pred tremi desetletji govoril o današnjem ekonomsko-socialno-političnem stanju, in je to počel izključno na temelju zastavljenih poti, a kaj, ko je obča pamet bolje vedela, in je gnala po svoje...

Zdaj pa razmisli o tem, kateri stroj, katera naprava se je zmožna samostojno, suvereno odločati znotraj vseh možnih okoliščin, tudi tistih, katerih snovalci (programerji) stroja oz. naprave niso predvideli?! NOBENA! Oziroma drugače: v kolikor se bo znašla znotraj takšnih okoliščin, bo naprava bodisi bedasto odreagirala, bodisi se bo, preprosto, sesula. Kar pomeni...

Da NI umetne inteligence, obstaja le naravna inteligenca (razum), ki pa je (deloma, v nepopolnosti) vgrajena v tehnične izdelke, je v njih opredmetena, a se zlahka (ker se ni zmožna dejansko suvereno odločati) izkaže kot prav nič inteligentna. To, da pa takšna “inteligenca” zmore več od občestva, potemtakem od običajne pameti... to je pa že poglavje zase.

Ni komentarjev:

Objavite komentar