torek, 19. junij 2018

Pot do (spo)znanja (na/učiti se in znati NI eno in isto)


Učiti se ni brezpogojna pot do (dejanskega) znanja ( = razumevanja), medtem ko razumevanje neizogibno vodi do (spo)znanja.
Več kot je posamičnega znanja v ospredju (v zavestnem delu), manjša je verjetnost razumevanja (dejanskega vedenja, znanja o nečem).
Obe trditvi pojasnim med zapisovanjem nadaljevanja.

Najprej – kaj je to znanje? Je to tista kategorija, katero je zmožna izkazovati absolutna večina, in se kaže v podobi kopice naučenih podatkov (o čemerkoli), ki pa se v praksi izkazujejo kot neuporabni (ko bi bili uporabni, potem bi praksa potekala uspešneje, kot poteka sicer), ali je to, morda, razumevanje določene vsebine, potemtakem (in brezpogojno) tudi zmožnost uspešnega soočanja s taisto? Bi si upal trditi, da je znanje, tisto dejansko, slednje!

Ves svet je ena sama celota, in bore malo pomaga »vedeti« o nekem posamičnem delu te celote, v kolikor ti ni moč razumevati prepletanja vseh njenih (posamičnih) delov, potemtakem tudi zmožnost razumevanja njih medsebojnega pogojevanja in vzročno-posledičnih povezav.
Za pojasnitev te trditve uporabim tri primere.

Pravo, pravnik. Zgolj poznavanje pravnih normativov se izkaže kot povsem neživljenjska zadeva, neuporabna, celo napačno delujoča, v kolikor (ob taistem poznavanju pravnih normativov) ne izkazuješ tudi poznavanja (razumevanja) preostalih družbenih izkazovanj, tako po vprašanju ekonomskih, socialnih, etičnih razmerij (odnosov), kakor po vprašanju razumevanja samega nosilca teh odnosov, potemtakem obeh bitij (človeka in človejaka), ki tvorita sobivanje! Tipičen primer takšnega »pravnega« delovanja je, denimo, rubež hiše, izveden zaradi poplačila nekega majhnega, banalnega dolga (neplačane položnice). S takšnim izkazovanjem (prava, ali česarkoli drugega) v bistvu prihaja do realizacije nasprotja tistega, čemur naj bi bilo izkazovanje usmerjeno, pa – namesto zagotavljanja pravičnosti, izkaže krivico!

Vzemimo še drug primer, s področja (vsaj po izvedbenem vprašanju) »ročnega dela«, torej s področja, znotraj katerega so vsi elementi, potrebni za uspešno izvedbo, dosegljivi čutnemu zaznavanju (edinemu načinu »dojemanja« absolutne, nagonske večine). Primer izdelave stopnišča.
Kaj potrebujem vedeti (znati), v primeru, da se samostojno lotim izdelave stopnišča?
Najprej moram, zagotovo, znati presoditi možnosti (izvedbe), katere mi zagotavlja obstoječ, konkreten prostor, kajti – manjši, kot je ta prostor, bolj bom moral stopnišče zavijati, ostriti, dvigovati njegov naklon… da bom uspel izpeljati nameravano. Nato moram vedeti, znati o tem, kateri in kakšen material bom uporabil, da bo stopnišče opravljalo svojo funkcijo in da bo njegova uporaba varna. In bom pri tem moral vedeti tudi to, kateri (in kakšen) les bom uporabil (v kolikor se odločim bodisi za leseno stopnišče, bodisi za kovinsko osnovo, in lesene pohodne površine), da se ne bo le-ta sčasoma krčil, krivil, se začel upogibati, se (zaradi uporabe) luščiti, krhati. Potem moram znati izračunati povprečno višino posamezne stopnice, vedoč, da se korak (med hojo) hitro navadi na razmerja (glede dolžine/višine), in da utegne, posledično, sleherno odstopanje od povprečne razdalje (torej od razdalje, ki se kot večinska pojavlja, in se nanjo korak navadi) predstavljati objektivno tveganje poškodbe (v kolikor je stopnica, nameščena na samem vrhu stopnišča, od samih tal, do katerih vodi, oddaljena več, kot je razdalja med posameznimi stopnicami, se mi utegne pripetiti, da se bom ob zadnjem koraku spotaknil, v kolikor se podobno zgodi pri najnižji stopnici, se mi utegne zgoditi, da bom pri sestopu zakoračil v prazno, omahnil) – vse, kar (vsako)dnevno izvajamo, namreč izvajamo povsem rutinsko, v naši podzavesti so shranjena navodila za ta izvajanja, pa povsem mahinalno, v podobi samoumevnosti (ne misleč na sleherno malenkost) hodimo, tečemo, kolesarimo… in tudi če se sam navadim uporabljati (po višini) neenakomerno razporejene stopnice, to ne velja tudi za tistega nekoga, ki bo občasno prišel k meni in občasno uporabljal taisto stopnišče (vajen hoditi po enakomerno razporejenih stopnicah).
Kakopak, še kar nekaj zadev je, o katerih moram vedeti (in razumevati njih pomen, v odnosu do celote, stopnišča), od pritrdilnega materiala, do izbire premaza, na katerem, na primer, v copatah iz blaga, koraku ne bo drselo… pa, z drugimi besedami: če ene same zadeve (med vsemi potrebnimi) ne bom vedel, potem stopnice ne bodo takšne, kakršne bi morale biti, da bi služile svojemu namenu – dolgotrajni in predvsem njih varni uporabi.

Vzemimo še bolj razumljivo primerjavo, s področja gradnje.
Veliko je tistih, ki, denimo, določene stare objekte »adaptirajo«, jih do- in nadgrajujejo, pri čemer jim je povsem samoumevno to, da na obstoječe zidove (in temelje) prislanjajo ali celo postavljajo nove. Domnevam, da je marsikdo že videl takšne (dozidane in/ali nadzidane) objekte, večina tistih, katere sem sam spoznal, se je relativno hitro izkazala kot – za uporabo (bivanje v njih) nevarna! Čemu? Preprosto, bodisi zaradi neustrezne temeljitve (ni vseeno, ko delaš temelje, to, kakšno težo bodo nosili, ni vseeno to, na kakšni podlagi jih izvajaš, ni vseeno to, da se večji /dozidan/ del objekta izkazuje tudi z večjo težo, potemtakem tudi z večjo silnico pogrezanja – še slednja gradnja se namreč pogrezne, vsaj za malo, pa je priporočljivo, da se pogreza kot neločljiva celota, potemtakem kot gradnja, stoječa na enoviti podlagi, temelju…), bodisi zaradi uporabe neustreznih materialov, bodisi zaradi neizvedene povezave med obema (starim in novim) delom končne podobe objekta, bodisi… nisem gradbenik, in se mi ta hip ne da pretirano razmišljat o teh različnih »bodisi«, a, kakorkoli že, opisana problematika je stvarna (dejanska) in sploh ne tako redka.

Kakorkoli že, upam, da so zapisani primeri zadosten dokaz za trditev, da zgolj razpolaganje z določenimi podatki (s tozadevnim znanjem) še ni dejansko znanje, ni razumevanje tistega, kar se lotim razreševati, in kar naj bi uspešno razrešil, ter (predvsem) brez neljubih posledic! V kolikor ne razumem celote, v katero s svojim posegom bezam, potem mi je zagotovljen izključno neuspeh (karkoli bom naredil, se bo izkazalo kot popolno nasprotje tistega, kar sem se namenil delat, kar naj bi delal… pa, kot pravnik, namesto zagotovitve pravice, znotraj etičnih norm, in upoštevaje tudi, npr., socialni vidik »primera«, povzročim krivico… kot izdelovalec stopnic/hiše pa privedem do stanja, v okviru katerega, namesto zagotovitve uspešne in varne uporabe lastnega izdelka, ustvarim težavo, katero bo bodisi moral nekdo drug razreševati, bodisi se bo izkazovala kot grožnja slehernemu uporabniku, tudi meni samemu, sicer vajenemu napačno razporejenih stopnic, a v nekem trenutku zamišljenemu, na stopnice in hojo po njih nemislečemu, hitečemu…)!

Če sedaj to ugotovitev prenesemo v družbo, v svet kot tak, v sobivanje, ki bi, jamčim, med razumskimi bitji zlahka zmoglo potekati povsem normalno, človečno, torej če jo prenesem tja, kjer večine (dejanske) vsebine ni moč »videti« (razumevati) s čutnimi zaznavami, potem ni potrebne neke pretirano obsežne pojasnitve razlogov, zaradi katerih se to sobivanje izkazuje kot prisiljeno bivanje drug ob drugem, ne pa kot dejansko, hoteno, predvsem pa uspešno sobivanje!

Menim, da je povsem dovolj razlage, izkazane za prvo trditev, torej za trditev, da samo učenje ni brezpogojna pot do dejanskega znanja, pač pa je le pot, ki, žal, večinoma zagotavlja le razpolaganje s kupom (v praktičnem, realnem življenju) nepotrebnih podatkov, nekoristnih, celo škodljivih, kadar se lotimo razreševati tisti nekaj, o katerem menimo, da znamo, v bistvu pa ga sploh ne razumemo! In celo še več…

Da, dospeli smo do druge trditve: več kot je posamičnega znanja v ospredju (v zavestnem delu), manjša je verjetnost razumevanja (dejanskega vedenja, znanja o nečem)!

Trditev (oziroma njeno pojasnilo) bo, morda, težje razumljiva, a kljub temu poskusim. In vzamem za primerjavo računalnik.
V primeru, da bi bili vsi podatki, vsi programi, potrebni za delovanje računalnika znotraj ene same spominske enote, potem bi se ta računalnik bodisi izkazoval kot povsem neuporaben za sprotno, tekočo uporabo (zanjo bi imel namreč premalo prostora na voljo, premalo zmogljivosti, potrebne za delovanje), bodisi bi se sistem, zaradi preobremenjenosti, enostavno, sesul! Zato imajo računalniki, recimo temu tako, podspominske enote, v okviru katerih spravljajo razne drobnarije, številne podatke, ki vsak zase (kakor znanje, o katerem sem maloprej zapisoval!) niso prav nič uporabni (za delovanje celote), medtem ko v podobi seštevka (torej kot celota vseh podatkov) v bistvu omogočajo delovanje računalnika. In je v glavnem spominu, na glavnem disku, samo tisto, kar računalnik opredeljuje, njegov programski skelet.

Popolnoma enako je z možgani. Objektivno gledano je z njimi tako, da večje kot je število posamičnih podatkov, s katerimi (zavestno) razpolagajo, manj prostora jim ostaja za njih delovanje, za razumevanje! In v kolikor je teh podatkov preveč, potem se lahko pripeti tudi takšna zadeva, kakršna se je nekemu Lojzu (govorim o resničnem primeru!), ki je, dolgo tega, živel v Šentvidu (takrat je še bil Šentvid pri Ljubljani, danes je sestavni del mesta): vse Prešernove pesmi je znal »na pamet«, lepo ga je bilo poslušati govoriti jih, a to je bilo, v bistvu, tudi vse, kar so zmogli njegovi možgani, v smislu nekega suverenega izkazovanja, neogrožajočega sebe in okolico.

Mimogrede: z »učenjem na pamet« uradna doktrina (šole) bojda »urijo spomin«… in se ne zavedajo preprostega dejstva, pojasnjenega v podobi računalnika… in se ne zavedajo še preprostejšega dejstva, govorečega o neuporabnosti (celo škodljivosti) podatkov, »znanj(a)«, katerih/ega ne razumemo! In se, še bolj, ne zavedajo dejstva, ki govori o tem, da je SLEHERNA INFORMACIJA (potemtakem sleherni podatek, sleherno »znanje«), katero možgani zaznajo v okolju (četudi se »mi« tega zaznavanja ne zavedamo!), za vedno shranjena v podzavesti!

Prav zaradi tega tudi možgani razpolagajo z dodatnimi, pomožnimi spominskimi enotami, z neke vrste skladiščem, v katero pospravljajo vse tiste podatke (vsa tista posamična znanja), ki se na določeni stopnji razumevanja izkazujejo kot nepotrebni (čemu moram poznati letnice, za razumevanje zgodovine, ko pa mi zadošča poznavati konkretne razmere, znotraj katerih se določena izkazovanja – neizogibno – odvijajo?!), in to, kadar so razumsko zasnovani še toliko bolj, tudi počno: ves balast s področja znanja odlagajo v kot, v podzavest!
Z drugimi besedami: možgani zmorejo privesti do takšnega stanja, da se nikakor ne moreš spomniti nekih podrobnosti, nekih posamičnih znanj, o čemerkoli, obenem pa si ta nekaj zmožen dejansko razumevati, dejansko o njem vedeti! In ne samo to, pač pa ti to vedenje o tem »nekaj« omogoča tudi razumevanje celote (kakopak, v odvisnosti od tega, s kakšno količino – dejanskega – znanja o določenih vsebinah razpolagaš)!
Pomeni, da ti, posamični podatki, možganom niso več potrebni?
Daleč od tega, niso potrebni zavedajočemu se delu možganov (zavesti), dočim še vedno ostajajo (natanko tako, kot pri računalniku) nekje »notri« in kot celota (do katere resda zavestno ne dospevam) ne samo omogočajo, pač pa tudi zagotavljajo delovanje v podobi razumevanja!

Velikokrat sem že priznal, da bi padel na vsakem izpitu, ko bi moral ponovno v učni proces, tudi na tistih osnovnošolskih… v primeru, da bi od mene pričakovali, zahtevali tisto »znanje«, ki ga občost kot znanje pojmuje. In bi, domnevam, še bolj padel, ko bi učiteljem razlagal o tistem, o čemer se jim zgolj dozdeva, da vedo. Kajti…

Pomisli o tem, koliko šolskih, uradnih, občih »znanj«, merodajnih malodane za vse, je tekom zgodovine že popadalo, se izkazalo bodisi za nepopolna, bodisi v celoti napačna, četudi jih je absolutna večina »razumevala« in je vedela zanje, da so edina pravilna! In vsa ta »znanja« so bila v prvi vrsti predvsem ovira, ki je slednjemu razumevajočemu preprečevala, ali vsaj otežkočala pot do dejanskega spo/znanja!

Pa, za zaključek, zapišem, znova, tudi to: podatki, (tozadevno) znanje NI(so) brezpogojna pot do razumevanja, razumevanje JE pot do (spo)znanja!
In pridodam: dojemljivost, zmožnost razumevanja je naravna kategorija, na katero se ne da vplivati (je ni moč večati/manjšati) in se je ne da (na)učiti! Ali je, ali pa je, preprosto (in večinoma), ni!

Ni komentarjev:

Objavite komentar