V svetu
praznih osebkov je veliko govora o lepoti, in prizadevanj za nje doseganje, a
so vsa ta govor in prizadevanja povsem jalovo početje, kajti...
Kaj je
lepota? Mislim, da ne zgrešim, če zapišem, da sta temeljni značilnosti lepote
povsem preprosta dovršenost in predvsem - nepotvorjenost, “naravnost”.
Dovršenost posamičnih delčkov, ki sploh ne potrebujejo biti, vsak zase in po
sebi, idealni, s celoto, in obratno, skladnost celote z njenimi sestavinami, in
z vsako posebej. In nepotvorjenost v smislu tako-se-je-samo-od-sebe-pripetilo.
Nekoč sem
zahajal v muzeje, galerije... in pomnim: v Narodni galeriji sem s celotno
razstavo opravil v pol ure, morda nekaj minut več, a pri neki sliki sem,
vselej, zastal. Da sem te pol ure raztegnil, občutno raztegnil. Ne, žal, ne
pomnim ne imena slikarja, ne naslova slike, vem le to, da sodi v
impresionistično slikarstvo, in da prikazuje neko drevesje, travnik, potoček...
Vse ostale
slike, pa naj so se “mojstri” slikarstva še tako trudili razporejati poteze
čopičev, in barve, naj so skušali biti še tako verodostojni posnemovalci
videnega (za takšno početje mi zadoščata fotoaparat, kamera), so mi budile le
občutek izdelavne popolnosti, umetelnosti, še najraje izumetničenosti, a so me,
obenem, pustile povsem hladnega, neprizadetega. Pač, oseba, upodobljena na
platnu, je izgledala tako in tako, bila je oblečena v prikazanem stilu...
suhoparne, obrtniške drobtinice, združene v očem tozadevno dopadljivost, a
zgolj izdelavno. Vsaj zame, in meni.
Slika
drevesja, travnika, potočka... me ni le zaustavila, pač pa - kot da bi me
vlekla vase, me potegnila, med tiste neštete (barvne) pikice, iz katerih jo je
slikar sestavil! Nisem je le videl, in gledal, pač pa sem jo tudi slišal,
čutil, tonil vanjo. A je bila, na pogled, povsem preprosta, vsekakor (v
primerljivosti s stanjem, katero je prenesla na platno) krepko enostavneje,
lažje izvedljiva, kot je izvedljiv nek portret, neka verodostojna upodobitev.
Sama po sebi prazna, hladna, ničesar izkazujoča, kakor je, predvidevam, bil
tudi upodobljen osebek.
V svetu
praznih osebkov uporabljajo okraske. Krasijo (novoletne) smrečice, krasijo
svoja bivališča, krasijo, ne nazadnje, sebe. In vse to počno radi tega, da bi
do lepote dospeli, čeprav - v kolikor so dodatki tisto, kar lepoto povzroča,
potem je lepota v dodatkih, in ne v sami (osnovni) vsebini! Speri še tako
umetelno nanešena ličila, in za spiranjem bo ostal hlad, brezličnost,
praznina...
Je lepota
minljiva? Ne vem, če je res, takrat, kadar je prava, sama po sebi obstoječa.
Denimo - omenjena slika je vedno enako delovala name, pa naj sem jo že
nevemkaterič obiskal, in tisto, kar žari, in izžareva, tisto, kar daje “dušo”,
toplino, govorico... lepoti, zmore biti enako, in lepo, vse dotlej, dokler
obstaja. Torej tudi takrat, ko se hrbet, zavoljo let, upogne, in obraz, ter
ostalo kožo, razbrazdajo gube. In zmore biti lepo, celo še lepše, tudi takrat,
kadar ni dodatkov, ki bi se trudili krasiti. Tudi ličil ne. Mimogrede: vsi ti
dodatki zmorejo le izpostaviti, poudariti posamezne delčke lepote, nikakor pa
je ne znajo, ne zmorejo tvoriti!
Če je lepota
preprosta dovršenost, potem je sleherno prizadevanje zanjo povsem običajna
izumetničenost, obrt, kič! Pa naj gre za povsem običajno živetje, ali za svet
besede, zvoka, podobe. Da, bržčas bo prav v lepoti, in v kiču na drugi strani,
tista razlika, ki med umetnostjo in obrtjo ločnico vleče.
Ni komentarjev:
Objavite komentar