četrtek, 1. marec 2018

Čustvovanja, primerna in neprimerna



Kakopak, tudi pričujoč zapis ne bo najbolj skladen z občim pojmovanjem, da ne zapišem »razumevanjem«, in sploh ne bo skladen s svetom, v katerem sem sam nenormalen, v odnosu do večine. A, kljub temu, zapisujem…

Kaj so čustvovanja?
Gre za (recimo da preprost) sklop nekih kemičnih reakcij, ki se pojavljajo kot odzivi na dražljaje, na določena dogajanja, katera zaznavamo v (našem) okolju. Pomeni, da gre za vsebino, na katero sami nimamo neposrednega vpliva, pač pa se izkazuje sama od sebe, samodejno.
Čustvovanje je v bistvu izkaz dovzetnosti za neko konkretno zadevo, katero zaznaš, in do nje (še) nisi ravnodušen.

Ravnodušnost? Tudi čustvovanje, le da se izkazuje v smislu »ni mi mar (za nekaj)«, in nastane kot posledica tega, da si določene vsebine (zadeve), ki si jih že ne-vem-kolikokrat videl (oziroma zaznal z drugimi čutili), prepoznal kot tisti meni-nič-posebnega.
Obstaja ravnodušnost, ki se izkazuje v svoji bolestni podobi, in ji pravimo – apatija, brezvoljnost. V okviru apatije ti ni nič nekaj-posebnega, tudi življenje samo po sebi ne.
Obstaja »privzgojena« ravnodušnost, odsotnost sleherne podobe dovzetnosti za določene vsebine, ki zlahka temelji na sebičnosti. In se, tudi zlahka, spremeni, ta ravnodušnost (v določenih primerih) v sovraštvo! Ti, slednji zapisani podobi, nikakor ne pričata o »zdravem duhu« (četudi v od-zdravja-pokajočem-telesu)!
Lahko bi dejali, da je ravnodušnost posledica otopelosti, čustvene, seveda. In ker je popolno nasprotje tistega, kar (vsakemu živemu bitju) daje narava,  bi lahko dejali tudi, da gre v primeru ravnodušnosti za okvarjenost (lahko pa, tudi takšni primeri obstajajo, za dejstvo, da se odnos ne-pritegne-moje-pozornosti oblikuje do nekih povsem – vsebinsko - praznih, enoličnih, serijskih vsebin, do tistih vsebin, potemtakem, ki se znotraj neke celote izkazujejo, v svojih posamičnih podobah, natanko tako, kot se izkazujejo vse preostale posamičnosti iste celote).
Ravnodušnost napačno pojmujejo tudi kot »čustveno umirjenost (obrzdanost)«, in je, kot takšna, celo temelj (žal še vedno) »vzgoje«, oziroma tistega, k čemur naj bi ta(kšna) »vzgoja« stremela. Pomisli samo na stereotipne predstave o tem, da ženska sme (celo mora) jokati, medtem ko za moškega ni primerno izkazovanje solza (in bi se dalo tudi o čem drugem pripisati)!

Glede na to, da so čustva povsem naravna zadeva, na katero niti vpliva nimamo (ne moremo vplivati na to, kako bomo določeno vsebino za/občutili), glede na to, da taista narava ničesar ne porodi brez razloga (torej v podobi nesmiselnega), bi se dalo sklepati o tem, da je čustvovanje pomemben del slehernega živetja, in bi se, v kolikor malo bolje pomislimo, dalo sklepati tudi o tem, da je taisto živetje brez čustvovanja – otopelo, prazno, se niti samega sebe ne zaveda.
Z drugimi besedami, dalo bi se ugotoviti, da je čustvovanje izjemno pomembno, in da je, posledično, pomembno tudi to, da mu »pustimo živeti«, da samim sebi dovolimo – izkazovati ga!

Pravijo, da brez teme ni svetlobe. Zamisli si, da si porojen v nekem temnem prostoru, kjerkoli, in da tega, temnega prostora nikoli ne zapustiš. Skozi generacije (takšnega življenja) se boš (kot vrsta seveda, ne kot posameznik) prilagodil takšnemu življenju, natanko tako, kot so se prilagodile določene živali/rastline, denimo »človeška ribica«, ki je ugotovila, da za življenje v tem(ačnost)i – ne potrebuje oči. In je, namesto njih, izostrila ostale (svoje) zaznavne zmožnosti. In ta, »človeška ribica«, ne ve kaj je svetloba, potemtakem tudi »ti«, ki bi živel izključno v temi, ne bi vedel, kaj je svetloba, kaj je Sonce (kakor vsakdo, ki ne ve o določeni zadevi, četudi je o njej poslušal, a je ni doživel, pa si jo povsem po svoje zamišlja in, kakopak, napačno… lep primer je »razumevanje« besed razum, razumno, ki priča le o tem, da se večina smatra za razumna bitja, torej za bitja, ki premorejo razum in zmorejo razumno delovati, obenem pa se izkazujejo v popolnem nasprotju, potemtakem NErazumno!).

Če nadaljujemo s primerom »človeške ribice«, potem ugotovimo, da je prikrajšana za svetlobo, za vse tiste lepe, prijetne občutke (čustvovanja), ki jih le-ta poraja. In, v kolikor izvedemo preslikavo, ter to prikrajšanost, za svetlobo, prenesemo na področje čustvovanja, prav tako, celo zlahka, ugotovimo, da so tisti, ki se izkazujejo v podobah neizkazovanja čustev, prikrajšani zanje, sčasoma (dobesedno) otopijo, niso več zmožni (vsaj v običajnih razmerah) njih izkazovanja! Bi se dalo poreči, da postanejo nasprotje tistega, v kar jih je narava porodila, da postanejo, potemtakem – nenaravni, potemtakem tudi, in neizogibno, nenormalni!

Robot. Zgolj neka mehanska, obstoječa zadeva, ki »živi« izključno tako, kakor je za »življenje« ustvarjena, brez sleherne možnosti za to, da bi se, na okolje, odzivala v podobah izbire. Monotono, samodejno, prazno. Zgolj – biva, obstaja, in zares NE živi!

Čustvovanje in »razmišljanje« sta medsebojno (in neposredno) povezana! Celo tako, da – več kot je čustvovanja, manj je merodajno »razmišljanje« (in obratno). Pomeni, da je potrebno najti neko ravnovesje, med obema vsebinama (načinoma izkazovanja), da se je potrebno naučiti o tistem KDAJ je potrebno pustiti živeti bodisi čustvom, bodisi mislim. Pravzaprav, če še malo temeljiteje zapišem, da ne bom napačno razumljen: nepravilno je »izklopiti« katerokoli od obeh vsebin (načinov izkazovanja), da bi druga lahko živela nek svoj čas, kajti – tako, kot je sama misel brez čustvovanja nekaj povsem hladnega, tako je tudi čustvovanje brez misli nekaj povsem norega! Lepa primera za takšno trditev, če ju, kot povsem banalna, zapišem, sta »sla po pridobitništvu« (ki lahko temelji samo na odsotnosti  dovzetnosti-za-druge/ga, in ki, posledično, vodi v nezadovoljstvo tega/h drugega/ih, kar, posledično, vodi v nezadovoljstvo taistega s-slo-po-pridobivanju zaznamovanega, saj se bo nezadovoljstvo drugega/ih obrnilo naravnost – proti njemu!) in »brezmejno razdajanje«, potemtakem neka radodarnost, temelječa izključno na čustvovanju (ki, posledično, privede do tega, da prenehaš biti radodaren, kajti – ko razdaš vse, kar si imel, takrat nimaš ničesar več /za dajati/ in takrat nimaš niti možnosti za to, da bi iz nečesa ustvarjal določene zadeve, katere bi, še naprej, lahko daroval… tipičen primer za to je, denimo, nekaj, česar občost ne razume najbolje, in kar bi se dalo označiti v podobi radodarnega-milijonarja… primer vzamem zgolj zaradi tega, ker sem spremljal konkretne razprave, znotraj taistega občestva, ki so izhajale iz nekega /časopisnega/ zapisa o radodarnem bogatašu, in je občestvo sklepalo takole: kako-je-radodaren-ko-pa-je-bogataš, oziroma, če zapišem drugače, ko-bi-bil-radodaren-bi-razdal-in-ne-bi-mogel-biti-bogataš! Da, takšna je »logika« tistih, nerazumskih, ki niso, objektivno, zmožni razmišljati o »jutri«, pač pa vidijo le tisti »danes«, in vidijo, v okviru taistega »danes«, izključno lastne želje, lakoto, ne vidijo pa svoje nezmožnosti po tvornem izkazovanju, po ustvarjanju pogojev lastnega živetja, kajti – v kolikor si zmožen /sebi/ ustvariti tisto, kar /vsaj domnevno/ potrebuješ, potem še zdaleč nisi odvisen od radodarnosti nekega drugega!).

In – KDAJ nastopi potreba po izkazovanju, bolje: po dajanju prednosti, bodisi čustvom, bodisi razumu? Tega ni moč kar tako predpisovati, kajti sleherno ravnanje (naše izkazovanje) mora biti skladno z okoliščinami, mora upoštevati te okoliščine, pa, denimo, ko se znajdeš v nevarnosti, takrat, bi si upal trditi, ni najbolj primeren trenutek za paniko (brezglava podoba strahu, torej tudi podoba čustvovanja), pač pa bolj za razmislek o tem, kaj ti je storiti, in obratno, ko se znajdeš v okoliščinah, znotraj katerih čustva dobesedno kipijo, in z njih izkazovanjem nikogar (ne sebe, ne drugih) objektivno ne ogrožaš, na nikakršen način, takrat je, bržčas, primerno čustvovati, »izliti« to, kar (za)čutiš, na plano. Da, šele takrat, kadar so izlita, šele takrat čustva zares živijo, smejo živeti (ne nazadnje, tako solza, kakor smeh, povišan glas… vse oblike čustvovanja so »opredmetene«, se izkazujejo v podobah, katere neki drugi zmorejo zaznati, ugotoviti, in po njih vedeti o tem, kako se, v nekem trenutku, počutimo. Pravzaprav, če naredimo korak dlje, so te podobe celo neke vrste smerokaz, za ravnanja teh drugih, in, sočasno, signal-za-pomoč, za nas same, kajti: ko vidim neko solzo, takrat me opaženo žene v to, da skušam pomagati, ali vsaj ugotoviti to, če je solza posledica žalosti (potrebe po pomoči) ali radosti (potrebe po delitvi), in ko jo sam spustim, takrat z njo pravim »potrebujem oporo«, ali pa »želel bi podeliti svojo radost, da bo močneje živela«. Ko ne bi bilo temu tako, takrat bi narava čustvovanja zasnovala na način, da se ne bi izkazovala navzven!

Čemu je nujno potrebno izkazovanje čustev, katerihkoli in vseh? O tem sem že pisal, ko sem o psihičnih obolenjih razlagal, obenem sem zapisal tudi tu, v nekaj primerih. »Zgolj« zaradi tega! Nenormalnega (čustveno-umsko) je že tako več kot preveč, da bi mu še (številčno) pridodajali! In – tako, kot se čustva morajo sprostiti (da ohranjajo našo dovzetnost, posledično tudi naše normalne /ne v smislu običajnosti/ miselne odzive), tako se tudi misel mora spočiti, si oddahniti, si popestriti (polepšati, obogatiti) svoj obstoj, da ostane »življenjska«, da se zmore sobivanju primerna izkazovati!

Potemtakem, če povzamem, je normalno to, da se izkazuješ (da se sleherna posamičnost izkazuje) natanko tako, kot ti je (izkazovanje) »predpisala« tvoja naravna zasnovanost, pa – ker si porojen kot čustveno bitje, potem to tudi bodi, ne oziraje se na bebave »vzgojne« napotke (posledično na odnos okolja do tvojega čustvovanja) okolja, v katerem živiš! Seveda, pri tem se, kot nujno, zastavi vprašanje o tem, KAKO izkazovati čustva!

Ko bi bila vsa (ali vsaj njih večina) dvonoga bitja zares dobra, poštena, nesebična, človečna, potem bi se takšno vprašanje izkazalo kot nepotrebno, kajti: kdorkoli že bi čustvoval, bi to počel na vsem primeren način, in bi bilo njegovo čustvovanje pri tistih (vseh) drugih tudi na primeren način sprejeto, so-doživeto. Ker pa je resnica o dvonogem svetu povsem drugačna, se je potrebno naučiti – izkazovati čustva!

Pri tem vprašanju gre za dve plati, in prva je ta, da moraš znati izkazovati čustva na načine, da s svojimi izkazovanji ne prizadeneš ostalih, drugih! Denimo, skrajno neprimerno je (vsaj meni je, in še vedno stežka takšno izkazovanje sprejemam) smejati se, celo krohotati se, na nekem pogrebu in le nekaj korakov vstran od tistih, ki so dejansko (za razliko od krohotajočega se) prišli na pogreb zaradi tistega, kar naj bi se tam dogajalo (in ne dogaja se le pokop, pač pa se dogaja predvsem slovo žalujočih od fizičnih ostankov umrle osebe!), da o še hujših primerih neprimernega izkazovanja čustev sploh ne govorim. Zagotovo jih tudi sam poznaš (od uličnega dretja, v nekih nočnih, počitku namenjenih urah, do, ne nazadnje, pobesnelega pokanja v pred- in neposredno ponovoletnem času, v okviru katerega pokajočim niti malo ni mar za, recimo, dojenčke, za tiste, ki naj bi navsezgodaj, po možnosti spočiti, vstali in se napotili na delo, za počitka potrebne obolele… in jim ni, niti malo, mar za živali, za to, da jih s svojim početjem spravljajo v dobesedno panična stanja).
Tega, očitno, ne znamo najbolje! Ker smo sebični, neuvidevni, tumpasti!

Druga plat pa je ta, da, prav zaradi tvojega čustvenega izkazovanja (v kolikor se čustveno izkazuješ, potem si iskren, potem, v bistvu, samega sebe drugim odpiraš, te lahko berejo, kot odprto knjigo) drugi ne bi imeli priložnosti za to, da bi te prizadeli! Žal, tudi to zna početi »življenje«, in tam, kjer prevladuje umsko-čustvena nezmožnost, tam, kjer je greh moška solza, tam, kjer je vodilo nagonska glad, začinjena s sebičnostjo, posledično z neuvidevnostjo… da ne naštevam naprej… tam obstajajo tudi podobe izrabljanja (v negativnem smislu, seveda) čustev nekoga drugega, pa, če ne drugače, potem v podobi manipuliranja z njimi, v podobi t. im. čustvenega izsiljevanja (o katerem sem tudi že zapisal, pa ne bi ponavljal, tu).

Pomeni, če potegnemo črto, da nekega univerzalnega recepta ni, za ta KAKO (izkazovati čustva), pač pa se mora vsakdo sam naučiti in ugotoviti, kdaj ter na kakšen način in koliko sme čustvovati, sme biti to, kar je, ali kar bi vsaj moral biti, ko bi ostal skladen s svojo (naravno) zasnovanostjo, ko bi ostal dejansko normalen, in ne zgolj – običajen, pa…
V normalnem, razumskem okolju, smeš čustvovati, smeš (s svojimi izraznimi možnostmi) »govoriti« o tem, kako se počutiš, kakšen (in kdo) v nekem konkretnem trenutku (dejansko) si, celo zaželeno je, da tako počneš, v kolikor želiš, da te bodo obravnavali kot iskrenega! V običajnem okolju pa… hm, imam nek rokopis, katerega ne upam ponuditi v objavo (pa ne radi sebe, radi tistih, katerih življenja so v njem opisana, zaradi tistih, ki so utrpeli hude psiho-fizične bolezni prav in tudi zaradi svojega izkazovanja čutenja, s strani okolij, dobesedno živalskih, v slabem pomenu besede, v katerih so odraščali, živeli… potemtakem: v običajnih okoljih pa le glej, komu, kako in kdaj se boš (čustveno) izpovedoval!

Za zaključek: VSA ČUSTVA SO PRIMERNA, vse podobe čustvovanj pa niso. V konkretnem svetu, ki je daleč od tega, da bi zares bil svet Homo Sapiensa!

Ni komentarjev:

Objavite komentar