četrtek, 15. marec 2018

Razlika med naučenim "razumevanjem" in razumevanjem



Zastavim z dvema (uradno) živalskima primeroma…

Moja Tar in Tisa vesta, tozadevno »sama od sebe«, da morata takrat, ko nataknem slušalke, dati mir. In res, takrat, ko to naredim, se Tar zakoplje pod odejo (in tam, v miru, spi), medtem ko Tisa odkoraka v kopalnico (in se, zleknjena na hladnih in njeni dlaki osvežilnih tleh, prepusti sanjam).
Pomeni, da razumeta preprosto dejstvo, ki govori o tem, da potrebujem mir (tišino) krog sebe, takrat, kadar snemam?!
Daleč od tega, kajti – na začetku se nista tako izkazovala, pač pa je bilo potrebno moje (dokaj energično) ponavljanje tistega »mir« (tudi za to besedo sta se naučila, kaj ob njej pričakujem od njiju), takrat, kadar sem vzel slušalke v roke, naknadno pa sta, povsem preprosto, povezala slušalke (v mojih rokah ali na glavi) z dejstvom, da sta v primeru (moje) uporabe slušalk vedno morala biti tiho, nemoteča. Pomeni, da NE razumevata, pač pa sta le NAUČENA »razumevati« neko neposredno vzročno-posledično povezavo, imenovano mir - (njuna) nemotečnost. Da, zgolj naučena sta, kajti…

Ko bi zares razume(va)la, potem bi tudi takrat, ko zaslišita poštarjev moped, takrat, ko nekdo pozvoni na vratih, takrat, ko se nek pes oglasi z ulice… tudi takrat, ko se pripetijo določeni zvoki, ki vzbudijo njuno nagonsko odzivanje, potem bi tudi takrat ostala tiho (nemoteča), a tega, pač, ne izkažeta, ker nista zmožna izkazati, kajti vse našteto sodi v okoliščine, znotraj katerih nista (bila) naučena biti nemoteča.

Podoben primer je (tudi) po vprašanju hrane, konkretneje, po vprašanju vnašanja hrane v organizem. Domnevajmo, da sta pravkar zaključila s svojim obrokom. Resda dobita odmerjeno količino hrane, resda dobivata raznovrstno hrano, resda je poskrbljeno za to, da na področju hranjenja dobita vse (in toliko), kolikor potrebujeta za zdravo pasje življenje, vendar – v kolikor bi se pripetilo, da bi bilo (po njunem hranjenju, torej po tem, ko sta se že nasitila – in, objektivno, nista več lačna!) na mizi nekaj dobrega, nekaj dišečega, potem bi želela jesti (še) naprej in – ko bi jima dal, bi pojedla tudi tisto, in… ko bi se, spet, znašlo nekaj dišečega, na mizi, bi hotela tudi tisto, in bi se dobesedno prenažirala toliko časa, da njuna želodca več ne bi prenesla vnesene količine hrane, in bi vse, kar sta pojedla, preprosto – izbljuvala, oziroma bi, z drugimi besedami, po obilnem hranjenju ostala lačna (s praznima želodcema)!
Podobno sem doživljal z mačkom, ko sem (še) stanoval v hiši, in je maček, malodane takoj za tem, ko je pospravil svoj obrok, zavohal neko »dišečnost« pri sosedih. Soseda je skuhala neko jed, in dala (k sreči pokrit) lonec na okensko polico, hladit, maček pa je, gnan z vonjem (ki mu je, očitno, ustrezal), preskočil ograjo in se, v trenutku (in s polnim želodcem), znašel na taisti polici. Zdaj pa – ker se je napokal do konca, in ga je poln želodec oviral, je pojedeno izbljuval, na taisto polico, domnevajoč, da bo tako pripravljen za nadaljnjo pojedino. Vendar, ker je gnan z nagoni, ker še ni imel podobne izkušnje, je prezrl (ni razumel) neko malenkost, to, da je bil lonec – pokrit, potemtakem to, da zaradi pokrovke ne samo, da ni bilo nič z nadaljevanjem požrtije… ne samo, da je ostal (ob izbljuvani hrani in s praznim želodcem) lačen, in to takoj za tem, ko se je dobro nasitil… pač pa tudi ni razumel tega, da sem ga moral, zaradi sosedine nejevolje, po tem dogodku prostorsko omejiti, da sem mu moral preprečiti nadaljevanje tovrstnega izkazovanja, da sem mu (zaradi taistega izkazovanja) – omejil svobodo (gibanja)!

Na povsem enak način »razumeva« »človeštvo«, potemtakem človejak(i), ki zmore(jo) povezovati določene vsebine (izključno znotraj okoliščin, za katere je/so bil/i naučen/i povezovanja!), neke NEPOSREDNE (in samo neposredne) vzročno-posledične povezave, in nič več. Pravzaprav je vsa nagonska bitja potrebno o vsem (vsega) naučiti! Če ne verjameš…

Si že kdaj videl nekega otroka, v trgovini, ki stegne roko in pograbi tisto, kar se mu pograbiti hoče. In ne zaleže pojasnjevanje starša, češ da je to, kar je vzel (otrok) potrebno plačati… ali, da to, kar je vzel, ni zdravo… ali, da tega ne potrebuje… in šele z vztrajnim ponavljanjem enega in istega postopka (tega, da otroku preprečiš samovoljno izkazovanje, konkretno v trgovini; tega, da vidi, pri blagajni, kako sežeš po denar in odšteješ potrebno kupnino; tega, da ne daš v košaro/nakupovalni voziček vsega, kar se ti ponuja…) se nauči, da v trgovini ne sme kar tako jemati vsega, kar se mu zahoče. In »razume«, vendar – mar res razume?!
Ne, niti slučajno, kajti – ko bi zares razumel, potem bi vedel, da ničesar, kar ni njegovo, ne sme jemati (vzeti) brez vprašanja, konkretneje brez odobritve lastnika, pa potem (ne samo otrok/ci, tudi odrasel/sli) ne bi stegnil/i roko/e v nekem sadovnjaku, na primer, v katerem ni videti lastnika (ki skrbi za taisti sadovnjak, ki ga vzgaja z nekim svojim, določenim namenom, ki je, domnevam, daleč od tega, da sme vsakdo, ki vstopi med drevesa, po mili volji jemati sadje!), pa je povsem »normalno«, da »si smeš postreči«.
Podoben primer je v gozdu (ali na travniku), vsaj v tistih gozdovih, ki imajo svoje posamične lastnike – tudi oni, ti gozdovi, so zasebna last (tako, kot so to dvorišča, stanovanja), pa nam je povsem samoumevno to, da smemo (brez vprašanja) ne samo vstopiti v gozd, pač pa tam tudi početi malodane vse, kar se nam zahoče, da je, v bistvu, gozd dan nam na razpolago!
Podobno je povsod, tudi v tovarni, v kateri vzameš s traku (in v žep) nekaj vijakov, ker »jih ti potrebuješ, tovarna pa jih ima več kot dovolj, pa ne bo pogrešala nekaj kosov« (ko ne bi bilo takšno obnašanje večinska praksa, potem tovarne ne bi zaostrovale varnostnih režimov, ne bi uvajale nadzora nad nepooblaščenim iznašanjem proizvodov, ne bi investirale v varnostne ukrepe, s katerimi le dodatni stroški nastajajo – pomeni, posledično, da tudi taisti ukrepi povišujejo ceno proizvodov, kajti stroške moraš nekako »pokriti«, v kolikor želiš pozitivno poslovat! Pomnim konkreten primer, iz neke poslovne stolpnice, v kateri sem delal: z namestitvijo milnikov in dozirnic toaletnega papirja in brisač, se je mesečni strošek toaletnega materiala zmanjšal na četrtino poprejšnjega… ker, pač, ni več bilo možno krasti mila in papirja! Ob plačah, ki niti slučajno niso bile minimalne.).
Mimogrede: tudi s takšnim, opisanim jemanjem, se delavec ne zaveda, da posredno deluje v – lastno škodo, kajti v razmerah konkurenčnega trga marsikdaj ni moč, kar tako in zlahka, višati cen izdelkov, medtem ko stroški varovanja (pred taistim odtujevanjem) ostajajo, pomeni, da jih mora proizvajalec všteti v ceno proizvoda, pomeni, da mora nekje drugje zmanjšati strošek poslovanja, pa – ker ga ne more pri energentih in surovinah (večinoma gre za monopolne dobavitelje, obenem pa gre, tako v primeru energentov, kakor v primeru surovin, za vsebine, ki obstajajo v svojih omejenih količinah, in te količine, same po sebi, »držijo cene« energentov in surovin), zmanjša tam, kjer lahko – pri stroških dela (da, pri plačah in/ali nadomestilih)!

Da je temu res tako, to, da se »človeštvo« (človejak/i) zgolj nauči »razumevati«, je moč sklepati dobesedno na vseh področjih, od tistega najenostavnejšega naprej, od samega sobivanja, znotraj katerega človejak NI zmožen prepoznavati značajev! Ni zmožen ugotavljati konstantnosti stališč (nekega sogovornika), skladnosti (sogovornikovih) stališč z njegovimi (sogovornikovimi) ravnanji, ni zmožen ugotavljati, na primer, realnost (v okviru etičnih omejitev) nekega imetja (s katerim razpolaga sogovornik) v odnosu na delo (plačo), ki ga taisti opravlja… pač pa »razume« oz. »ugotovi« značajskost šele takrat, ko se ta, sogovornik, že dodobra izkaže s svojimi ravnanji, potemtakem je ne ugotovi sproti (da bi lahko vplival na razplet dogodkov, v povezavi s tem sogovornikom – ki je, mimogrede, lahko politik, ki nagovarja potencialne volilce!), pač pa ugotovi izključno »za nazaj«, pomeni takrat, ko je – že prepozno, ko je škoda že narejena.
Da, le neprepoznavanje značajev ( = nezmožnost razumevanja) vodi do izbire politikov (katerihkoli predstavnikov »ljudstva«) po načelu volimo-tega-ta-se-še-ni-kot-grd-izkazal! Pri čemer…
Pri čemer ne gre zanemariti preprostega dejstva, ki govori o tem, da neko konkretno izkazovanje NI vselej merilo ugotavljanja značajskosti, saj lahko, na primer, sicer (vedno in dosledno) darežljiv posameznik, nekdo, ki praviloma priskoči na pomoč (drugemu/im), ne da, nečesa, tistega, kar od njega pričakujemo, in to nedajanje izkaže le zaradi tega – ker nima (iz) česa da(ja)ti, ker je tudi njemu samemu umanjkalo (kakopak, obstajajo tudi drugi razlogi, a o tistih, ki na etičnosti temeljijo, raje ne bi, je beseda etika, žal, prej termin, pojasnjen v slovarju tujk, kot življenjsko dejstvo)!

Skratka, absolutna večina, potemtakem »človeštvo«, je zmožna natanko enakega »razumevanja«, kakršnega sta zmožna moja Tisa in Tar, »razumevanja« v okviru naučenega (in samo toliko časa izkazujočega se, dokler to »razumevanje« poteka znotraj okoliščin, za katere je bilo naučeno »razumevati«), oziroma, drugače zapisano, je zmožna le izkazovati (uporabljati) določeno znanje ( = naučenost), medtem ko jo do razumevanja (do dejanskega dojemanja) loči – nepremostljiva razdalja!

Ne, razumevanje NI samo pravilna uporaba naučenega (domnevnega znanja), in znotraj pričakovanih, standardnih okoliščin, razumevanje je predvsem – tvorjenje znanja, je tisti proces ugotavljanja dejstev, ki vodi do (novih) spo/znanj, je potemtakem temelj vsega tistega, o čemer se bo »človeštvo« učilo, da bi se (zgolj tozadevno) naučilo in da bi zmoglo v sila omejenih okoliščinah to (vsaj deloma) izkazovati, v podobi (vsaj tozadevno) uporabnega znanja!
Ko bi bilo »človeštvo« zares razumno, potem ne bi bilo obsojeno na zgolj preproste, neposredno vzročno-posledične povezave (in s tem ne bi bilo obsojeno na pogojni refleks oziroma na nagonsko izkazovanje!), pač pa bi zmoglo predvideti realne posledice VSEH svoji ravnanj, potemtakem, preprosto – ne bi »ponavljalo zgodovine« (ker bi se že iz pretekle dovolj naučilo, da bi stremelo le k boljšemu, ne pa v nenehno vrtenje), predvsem pa: ko bi bilo »človeštvo« zares razumno, potem razni galilei, koperniki, ajnštajni, tesle, frojdi… ne bi bili raritete in – ne bi se bilo potrebno (tem posameznikom) tako (in toliko časa) mučiti, preden bi uspeli, s svojimi razlagami, občestvu razkriti določena dejstva! Pardon: preden bi uspeli TOZADEVNO (in v nadaljnje nerazumevanje!) občestvu razkriti določena dejstva.

Ni komentarjev:

Objavite komentar