O tem sem sicer nekaj malega že, nekajkrat, a ne
škoduje, v kolikor ponovim. Koristi pa tudi ne, zagotovo. Kakorkoli že, med
pametjo in razumom je gromozanska razlika...
To razliko najlažje ponazorim s primeri iz
“praktičnega življenja”, denimo z dogajanjem, povezanim s prepoznavanjem
bakterij kot tistih delujočih organizmov, ki neposredno pogojujejo zdravstveno
stanje...
Nekoč so zdravniki, pametni, kakopak, vsi po vrsti,
celo šolani za to, da je njihova pamet dobila potrdilo o usposobljenosti za
pametovanje, operativne posege izvajali kar tako, “po domače”: nož, žaga, pa -
gremo na delo, veselo in poskočno, kakopak! In, ja, nekoč je večina pacientov,
po takšnih operacijah, umrla. Uh, je že božja volja takšna, so menili ti
pametni, izšolani zdravniki, da je revežu namenila smrt, odhod v nebesa... so
pojasnjevali izid lastne “usposobljene strokovnosti”, izšolane pameti...
Flemingu (in še komu pred njim) so se posmehovali,
celo smejali, ko je o bakterijah razpredal. Posmehovali so se, denimo,
omenjanju potrebe po prekuhavanju operacijskih pripomočkov, po vzpostavljanju
brezhibnih, aseptičnih, nekužnih razmer med operativnimi posegi... in se je
posmehovala malodane vsa pamet, tako tista nešolana, kakor tista šolana. Obe
tako in tako vselej vse vesta, saj, ne nazadnje, živita, in vidita svet, pa
celo znata...
Ja, pamet je zmožnost učenja, žal ne tudi zmožnost
razumevanja, vsaj tam ne, kjer razumevanje ni možno neposredno, pač pa je
zadeve le prek posrednih dejstev moč (s)poznavati... in je trajalo približno 17
let (takrat je Fleming celo Nobelovo nagrado dobil), preden je pamet dokončno
ugotovila, da ima Fleming prav, da se ni brez osnove lotil iskanja zdravila, s
katerim bi bakterijsko delovanje (o)brzdal, celo onemogočil...
Ja, in je trajalo dolgo, dolgo, preden je pamet, tudi
“šolana”, videla, da ima Fleming prav... a je to videla šele na osnovi
statistik o preživelih (ki so bili operirani v nekužnih razmerah), in je to
videla šele na osnovi izjemnega preživetja operirancev, podvrženih ustrezni
zdravstveni obravnavi, zdravljenih (in ne le operiranih). K sreči ni trajalo
tako dolgo, kolikor je pamet, tako neuka, kakor (tudi takrat) “izobražena”,
potrebovala, da je “pripoznala” okroglost Zemlje, saj so penicilin s pridom
uporabljali že tekom 2. svetovne vojne... tudi (kakor vse ostale vojne)
posledice pametnih ljudi.
Pamet, zgolj zmožnost učenja. Razum, zmožnost
razumevanja, tako (na)učenega, kakor vsega ostalega, kar še “čaka na odkritja”
in na to, da bo v podobi učnih vsebin dano pameti v uk in v nerazumevanje.
Ni komentarjev:
Objavite komentar