Čudna
je "zgodovinska pozabljivost", ki POMNI podatke (o zgodovinskih
okoliščinah), ni pa zmožna teh okoliščin tudi RAZUMETI, jih PREPOZNAVATI
(takrat, ko se spet porajajo) in na osnovi prepoznavanja in razumevanja tudi
LOGIČNO UGOTAVLJATI ponavljajoča se stanja!
Res čudna, ta(kšna) "pozabljivost", kajti - ni pozabljivost takšna, da najprej podatke pozabi?!
Res čudna, ta(kšna) "pozabljivost", kajti - ni pozabljivost takšna, da najprej podatke pozabi?!
Ne,
seveda, da ne gre za nikakršno pozabljivost, celo daleč od tega! Ob tem, da je
zgodovina, kot učni predmet, tako enostavna, tako razumljivo ubesedena, le
navajanje določenih dejstev, opisovanje dogodkov, naštevanje imen in letnic…
težava je drugje, v ODSOTNOSTI ZMOŽNOSTI t. im. abstraktnega mišljenja, to je natanko tistega umskega procesa, s
pomočjo katerega je moč ugotavljati določene (tudi družbene) zakonitosti, s
pomočjo katerega je moč sestavljati posamezne sklope nekih celot, vsebin, in je
to sestavljanje možno tudi takrat, kadar teh vsebin še ni moč zaznavati s
čutnimi zaznavami. To je tista zmožnost, s pomočjo katere se da prepoznavati
značajskost ljudi (kolikor je pri nagonskem ravnanju sploh moč o značajih
govoriti), s pomočjo katere je moč ločevati med neetičnim in etičnim (ker
etično ni le tisto, kar »meni prija« in dokler »mi« prija, nasprotno, etično
je, v nagonskem svetu, večinoma celo takšno, da NE prija, nagonskemu, ker
etično zahteva upoštevanje drugega/drugih, pomeni, da zahteva
samoodpovedovanje, zahteva sklepanja kompromisov, zahteva delitev sveta, ki ne
more več biti samo »moj« in »ne-moj«, pač pa, na temelju etike, postane
skupen!), ne nazadnje je abstraktno mišljenje tudi tista zmožnost, s pomočjo
katere se je moč NAUČITI iz zgodovine!
In je
težava, dodatna, ker – izključno na temelju tega abstraktnega mišljenja zmore
obstajati tudi mišljenje, imenovano kompleksno
(oz. celovito), in zgolj takrat, kadar celovito dojemaš, razumevaš, obravnavaš
posamezne (in obenem vse) vsebine, tudi družbena dogajanja, izključno takrat je
moč govoriti o razumu!!!!
Naj te
ne begajo posamezniki, ki se uvrščajo med izumitelje, odkritelje, snovalce, med
njihovimi in večinskimi umskimi zmožnostmi so nepremostljive razlike. In te
razlike nikakor niso posledica znanja, večjega ali manjšega, sploh ne, kajti –
kaj pa je to znanje, če ne samo kup nekih podatkov?! Zmožnost ravnanja s temi
podatki, zmožnost njihovega dejanskega razumevanja, izkazanega s pravilnim
postopanjem v praksi, v življenju… ja, to pa je tisto, v čemer se razum
razlikuje od ne-razuma!
Ni komentarjev:
Objavite komentar