Nedavno
sem zasledil (video) zapis, v katerem mlado žensko bitje, bojda formalno in
strokovno usposobljeno za (psiho)terapevtsko delovanje, razlaga o tem, da »je
moč z božanjem živali, predvsem psov, odpraviti vse strahove«.
Če tej,
njeni izjavi pridodam malček neresnosti, potem zapišem takole: redke so živali,
pri katerih se lahko, z njih božanjem, dejansko znebiš vseh strahov, še več,
vseh težav, ki se porajajo v življenju. In se te navlake znebiš trajno. Med
temi živalmi je tudi – črna mamba…
Ko bi
bila trditev, o kateri zapisujem, pravilna, potem… potem sploh tega zapisa ne
bi bilo! Ker pa je povsem napačna, in je napačna v dveh temeljnih zadevah, ji
posvetim nekaj časa. In besed.
Kot
prvo – ni NORMALNEGA terapevta, ki bi skušal oboleli osebi odpraviti VSE
strahove! Čemu ga ni? Preprosto, zaradi tega, ker…
Poznamo
t. im. »zdravi strah«, in poznamo
tudi »nezdravi strah«.
Prvi (»zdravi
strah«) je tista podoba čustvovanja (da, tudi tisti bati se je čustvovanje), katero nam je dala narava zaradi tega, da
nam PORAJA PREVIDNOST. »Zdravi strah« je tista negotovost (in iz nje,
posledično, izhajajoča previdnost), ki nas svari bodisi pred (popolnoma)
neznanim, bodisi nas svari pred neko vsebino, ki se lahko, v odnosu napram nam,
in v določenih okoliščinah, izkazuje kot nam NEPOSREDNO in OBJEKTIVNO nevarna.
Drugi (»nezdravi
strah«) je tista podoba čustvovanja, ki se izkazuje v svojih maničnih podobah,
v katerih NE poraja previdnosti, pač pa rodi ODPOR, in nas, s tem, v bistvu
(dobesedno) HROMI, nam preprečuje, da bi se v odnosu do neke vsebine
(katerekoli oziroma do tiste, pri kateri ta nezdravi strah izkazujemo) NORMALNO
obnašali.
Bom
zapisal primer razlike med obema vrstama strahov, povsem banalen primer (kar pa
ne pomeni, da tudi takšnega primera ni moč srečevati v vsakdanjem življenju).
Primer
»zdravega strahu«.
Predstavljaj
si, da moraš prečkati zelo prometno cesto, cesto, po kateri se v času, ko naj
bi jo prečkal, odvija gost, tekoč in relativno hiter promet. Recimo, da gre za
štiripasovnico, da bo zadeva še malo bolj zapletena.
Res je,
na voljo imaš prehod za pešce, ni pa semaforjev, ki bi ustavili vozečo
pločevinasto reko, pravzaprav vse štiri njene tokove (po dva v vsako smer). In
je res, da se vsem vozečim nekam mudi. In je res, da je med njimi večina
takšnih, kakršnim ne bi prav dosti zaupal, glede njih zmožnosti ugotavljanja in
presoje. In v vseh teh okoliščinah ti, preprosto, moraš na drugo stran, torej
prek ceste.
Kakopak,
odpraviš se, vendar to počneš skrajno PREVIDNO. Najprej se prepričaš, če je
varno stopiti po prehodu, v (njegovi) širini prvega voznega pasu. Sproti
ugotavljaš, da na sosednjem voznem pasu še kar lepo drvijo naprej. Nato se
previdno premikaš do linije, ki deli prvi in drug vozni pas ter čakaš, da se te
bodo usmilili in bo nekdo toliko ustavil avto, da boš lahko šel naprej… in tako
vse do takrat, dokler varno ne prispeš na »drug breg«.
Da pri
tem ni strahu, si prepričan? Napačno, je, pa še kako je, četudi se ga sam ne
zavedaš. Je tako tista negotovost, ki jo čutiš, ko se znajdeš malodane med
drvečimi avtomobili, kakor je tudi strah, četudi se prikriva izven dosega tvoje
zavesti, kajti LE STRAH TI PORAJA PREVIDNOST! Pomeni…
Pomeni,
da te, v konkretnem primeru, ta, »zdravi strah« VARUJE pred neljubimi posledicami,
do katerih bi, zagotovo, prišlo, ko bi se prek ceste podal povsem
nepremišljeno.
Primer
»nezdravega strahu«.
Znašel
si se pred, v izhodišču, enako težavo, priti moraš na drugo stran ceste. Le
okoliščine so povsem drugačne. Res je, cesta je še vedno štiripasovna, a je ustrezno
semaforizirana, in semaforji sočasno TEBI DOVOLJUJEJO (omogočajo) prečkanje ceste,
avtomobilskemu prometu pa gorijo rdeče luči, zaradi katerih le-ta – stoji, se
ne premika, te, s samim seboj, OBJEKTIVNO NE OGROŽA. Vendar…
Ker
imaš nezdrav, BOLESTEN strah pred cesto (v konkretnem primeru pred tem, da bi
jo prečkal), NISI ZMOŽEN (kljub semaforjem, kljub ustavljenim avtomobilom,
kljub okoliščinam torej, ki ti omogočajo VARNO prečkanje) prečkati ceste, pač
pa dobesedno ohromljen (od strahu) stojiš na pločniku, in se – bodisi odpraviš
nazaj (torej NE prečkaš ceste), bodisi imaš »srečo« (teh občutkov sicer sam ne
doživiš kot srečnih, saj v takšnem primeru ves čas prečkanja doživljaš GROZO!),
da te nekdo dobesedno zagrabi, dovolj močno, da se mu ne moreš upreti, in te
popelje na drugo stran. Opozorilo: tega,
slednjega, v praksi NE KAŽE POSKUŠATI,
bi se, po vsej verjetnosti, zelo slabo končalo!!!!!!!!!!!!!!
Potemtakem,
ko pomislim na obe vrsti strahov, in ko ugotovim, da mi je prva vrsta v pomoč,
medtem ko me druga onesposablja, potem zlahka ugotovim, da JE IDIOT tisti, ki bi nekomu skušal odpraviti VSE strahove
oziroma konkretno tiste strahove, ki temeljijo na objektivnih, neposredno (kot možnost)
ogrožajočih nevarnostih! Kajti…
Si že
kdaj razmišljal o tem, kako se izkazuje tisti, ki se »ničesar ne boji«? Si
uspel ugotoviti, da se kaže zaletavo, nepremišljeno, NEUMNO, da dobesedno išče
to, da bi se mu nekaj (slabega) pripetilo?!
To je
torej prva temeljna zadeva, omenjena uvodoma, ki je v izjavi obravnavane »terapevtke«
NAPAČNA! Zdaj pa k drugi.
Še
enkrat: KAJ JE STRAH?
Strah
je podoba čustvovanja, ki se pojavi v odnosu do neke konkretne vsebine, zadeve,
stvari. Pa naj gre za »zdravi« ali »nezdravi strah«, v vsakem primeru STRAHOVI
NISO brezpogojno MEDSEBOJNO POVEZANI, kajti – za vsak strah obstajajo neke
objektivne okoliščine, ki ga porajajo, in te okoliščine so pri različnih
vsebinah (zadevah) različne, pa – če se bojim kač (ni pomembno, v tem trenutku,
ali se jih bojim v podobi previdnosti ali manije), to ne pomeni, da bi se bal
tudi vožnje z dvigalom (bodisi zaradi majhnega, zaprtega – ali odprtega,
občutek NEvarnosti-na-višini vzbujajočega – prostora) ali plezanja v višino! NE,
bojim se kač, in to je to.
Medklic:
kakopak, običajno je tako, da psihično oboleli izkazujejo več strahov (bolje:
manično se bojijo različnih stvari), vendar se ti strahovi NE PORAJAJO brezpogojno
in v medsebojni soodvisnosti, in se tudi
ne morejo izkazovati kot takšni (medsebojno pogojujoči se), ker TEMELJIJO NA
RAZLIČNIH VSEBINAH. Če zapišem preprosteje: odprava strahu pred bakterijami
(dokaj pogost pojav, mimogrede) še NE pomeni tega, da si sočasno odpravil tudi
strah pred zaprtim prostorom, ali pred pajki, psi… DALEČ od tega, slednji strah
je potrebno LOČENO (terapevtsko) OBRAVNAVATI!
Potemtakem,
če mi je nekdo odpravil (manični) strah pred psi, mi je lahko (kljub omenjeni
odpravi) ostala še cela vrsta drugih »nezdravih« strahov, katerih mi NIHČE NE
BO MOGEL ODPRAVITI s tem, da bom – božal psa!
Še en
medklic: zelo slabo uslugo mi naredi »terapevt«, v kolikor mi manični strah
pred psi odpravi tako, da me naredi NEPREMIŠLJENEGA, da me prepriča (nauči) v
to, da se psov sploh NE smem bati, kajti – obstajajo tudi popadljivi,
objektivno nevarni psi, pa je priporočljivo, da mi terapevt odstrani zgolj
tisti del strahu, katerega kot nezdravega označujemo (čemu bi se bal nekega
scrkljanega psa, dobrodušnega, povsem nenevarnega, ki mi celo izkazuje željo po
tem, da bi ga božal, da bi z menoj izmenjeval naklonjenost?!), obenem pa me
nauči tistega najprej-ugotovi-če-smeš-psu-zaupati-nato-zavzemi-konkreten-odnos-do-njega…
in NE božaj nekega vraga, ki ti zmore hude težave povzročiti!
Takole,
toliko o temeljnih napakah. Ob katerih pa je izkazana tudi neka pomanjkljivost,
in to velika pomanjkljivost…
Terapevtka
namreč govori o tem, da samo božanje zajca, mačke, ovce… privede do
tega, da se lahko obolela oseba sooči tudi z božanjem psa (če obravnavamo
primer, v katerem naj bi terapevt zdravil NEzdrav strah pred psom). Vendar to,
preprosto, NI RES! Do tega, da zmore božati (tudi) psa, katerega se, načeloma,
BOJI, ga privede – ZAUPANJE, katero začuti do terapevta (s pomočjo božanja
nekih drugih živali, z določenimi konkretnimi aktivnostmi, katere terapevt
vpričo obolelega izvaja – denimo on sam, ali nekdo drug, neka tretja oseba,
boža psa… katerega naj bi po/božala tudi obolela oseba, in predvsem – na temelju
obnašanja, s katerim se sam pes izkazuje, v podobi neagresivnosti, priljudnosti…).
Pomeni, če še bolj preprosto povem: samo božanje NE MORE NADOMESTITI BESEDE
(po/govora, kot temeljne in EDINE PODOBE ZDRAVLJENJA), s katero terapevt
oboleli osebi razlaga, ji dopoveduje, predstavlja konkretna dejstva, nanašajoča
se na predmet zdravljenja!
Tako,
toliko o strahovih. In njih zdravljenju, ki bi bilo sila preprosto, v kolikor
bi bilo moč izjavo, katero sem se odločil danes obdelati, obravnavati kot
resničnemu, dejanskemu stanju ustrezno, pravilno! Je pa res nekaj drugega –
sleherno božanje (pa naj gre za psa, katerokoli drugo žival, neke/ih oseb/e)
sprošča (tako, kot to počne tudi poslušanje glasbe ali slikanje ali sajenje
rožic…) čustvovanja, poraja občutke ugodja (katere psihično obolela oseba še
kako potrebuje!) in (lahko, v določenih primerih) prispeva k socializaciji.
Vendar samo to, in nič drugega, in še najmanj – da bi odpravljalo kakršnakoli
psihična obolenja!
Ni komentarjev:
Objavite komentar