nedelja, 7. oktober 2018

Kaj si zares, svoboda?


Že nekajkrat sem pisal o tem, da občost, potemtakem absolutna (človejaška) večina niti pojmov ne zmore razumeti, kaj šele, da bi se skladno s pravilnim razumevanjem izkazovala, a se, kljub temu, tokrat posvetim vsebini, katero pojmujemo pod besedo svoboda. In, kakopak, zastavim s primeri…

Poglejmo najprej v (uradno priznan) živalski svet. Kako (uradno priznane) živali pojmujejo svobodo?
Da je ne pojmujejo, ker niso zmožne misliti, razmišljati, ker jim pojmovanja potemtakem ni moč prisojati, bi se dalo slišati iz ozadja, a kaj, ko so takšni medklici popolnoma napačni, kajti – slednje pojmovanje je moč ugotavljati v načinih, po katerih se tisti, ki nekaj (karkoli) pojmuje, izkazuje (po vprašanju zadeve, o kateri pojmuje). In ker se tudi živali izkazujejo, je moč prav zlahka ugotavljati to, kako o čem – pojmujejo!

Lahko pogledamo med tiste »divje«, ali med »udomačene«, bistvenih razlik ne bomo ugotovili.
Denimo srna. Njej je povsem normalno, da sme početi vse, kar ji (za)prija. Sme, po njenem, tudi v zelenjavni vrt, prek ograde, in v njem smukati tisto, kar ji sicer ni namenjeno, kar nekdo drug in z lastnim trudom ustvarja, kar naj bi bilo potrošeno povsem drugače kot tako, da gre v tek srni. Sme v sadovnjak, obirati dosegljive ji sadeže, smukati mlade poganjke, sme v vinograd, s takistim namenom. Kakopak, obdelovalci (lastniki) naštetega, torej tudi človejaki, jo podijo, z zelenjavnega vrta, iz sadovnjaka in vinograda, ker VEDO (kako ne bi vedeli, takrat, kadar je nekaj njihovega ogroženega?!), da srna nima te svobode, da bi lahko počela vse, kar ji pade na pamet…

Lisici, denimo, je povsem normalno, da sme priti na kmečko dvorišče, in raco zagrabiti za vrat. Ali se dokopati v notranjost kurnika, in si tam postreči s kokošjo. Čemu ne bi, ko pa ji je našteto pred nosom, tako dišeče, tako mamljivo, da komaj dočaka seči po njem?! Vendar… tudi človejaki VEDO, da so takšna izkazovanja nepravilna, in da lisica ne sme krasti njihovih rac in kokoši!

Spusti goveda iz hleva, spusti jih v neograjeno, pa…
Pa boš čistil njih dreke, povsod, tudi pred hišnim pragom. In boš imel obžrto, pomendrano, podrekano vse, tako prek cvetličnih gredic, v zelenjavnem vrtu, kakor na njivi, na kateri se trudiš pridelati tisto, kar ti bo služilo kot hrana, bodisi neposredno tebi, bodisi v podobi krme, tisto, pač, kar počneš, da bi na temelju tega svojega početja lahko (pre)živel.
Kako ne bi, goveda, počela takšnih stvari, ko pa je svoboda…

Svoboda je to, da smem početi, kar mi prija, ne glede na to, kar drugi ob tem mislijo… je obče veljavno prepričanje človejakov!!!!! In, očitno, tudi srn, lisic, govedi! Vendar – je temu res tako?

Da ni, smo ugotovili že ob omenjanju početja (uradno priznanega) živalskega sveta, ki očitno NE sme početi tistega, kar mu prija, in tega ne sme početi takrat, kadar škoduje – človejaškim interesom, in, predvsem, njih pameti. Ko bi, na primer, MOJA žival nekaj neprimernega spočela sosedu, s katerim nisem v dobrih odnosih, bi bil JAZ, morda, celo zadovoljen, in se nad živaljo ne bi jezil, a – bog ne daj, da nekaj meni neustreznega spočne (meni)!

Da, tudi človejaki menijo, da svoboda pomeni »početi vse, kar in kakor mi prija«. To, ne nazadnje, izkazujejo na slednjem koraku. Tudi takrat, ko oblajavajo vse in vsakogar, čeprav o »vsem« niti temeljnega pojma nimajo (pa bi se morali, po neki logiki, vzdržati »komentiranja«), in čeprav od tega »vsakogar« niso niti za trohico boljši (a je dejstvo, da do njegovega položaja niso uspeli seči, pa se – še – niso utegnili izkazati tako, kot se izkazuje ta »vsakdo«).
Da jim je popolnoma samoumevno to, da v kolikor nekdo deli določene dobrine, do katerih je dospel, a niso njegove, in da smejo biti tudi sami udeleženi v tej delitvi (torej v prejemanju nečesa, za kar se niso sami trudili, kar jim, načeloma, ne pripada, do česar niso upravičeni!), o tem tudi govori veliko primerov. Vzemimo, za ilustracijo, zgolj enega med svežimi, primer nekega sodobnega robina huda, tistega bankirja, ki je KRADEL premožnim, in je to počel zato, da je NAKRADENO delil »revežem«, in je to počel v podobi posojil.
Ta, konkreten bankir, je, kakopak, v očeh občosti, junak, poštenjak, ne glede na to, da JE KRADEL, kajti – DAJAL JE NAM, REVEŽEM!

Ja, tu sem manjši preskok izkazal, glede izhodiščne teme, a kljub temu – človejaki presojajo (vse in vsakogar) v odvisnosti od tega, v kakšnem položaju se sami znajdejo, v odnosu na presojano (če nakradeno dospe v njihove roke, potem JE tudi kraja nekaj pozitivnega, če kradejo sami, tudi, če pa krade nekdo drug, in njim ne da – ŠELE TAKRAT JE KRAJA, v primeru človejakov, NEDOPUSTNO RAVNANJE)!!! Tako zmoreta tudi moja psa – vselej je prav, kadar onadva dobita hrenovko, in narobe, če je ne.

KO bi bila svoboda res tisto »smem početi, kar mi je volja«, potem…
Smem priti, Lojze, na tvoje dvorišče, obrati tvoje jablane, jabolka spraviti, da jih bom imel za ozimnico, jablane posekati, da si bom drva naredil iz posekanega? Smem, Lojze, vzeti tvoj avto, iz garaže, in ga prodati, da si z iztržkom nabavim novo nekaj-že?!
Smem, Pepca, v tvojo kuhinjo, si postreči iz tvojega lonca, vzeti krožnike iz omare in jih, ker mi niso všeč, treščiti na tla? Smem, Pepca, v blatnih čevljih prek praga tvojega bivališča, da si bom blato ob tvojo preprogo obrisal?
Da NE smem, ničesar navedenega? Čemu? Kako to? Mar zame potem NE VELJA to, da je svoboda »smeti početi vse, kar mi prija«?!

Kaj pa je, zares, svoboda?
Nič več, in nič manj kot – MOŽNOST IZBIRE! Zdaj pa takole…

Ko živim v skupnosti (in to živim vselej, tudi takrat, kadar sem nekje sredi gozda, in taisti gozd, s svojim prebivalstvom, postane moja skupnost), takrat SE MORAM VSELEJ ozirati na to skupnost, na njene interese, se ji moram (v kolikor od mene NE terja nekaj NEmoralnega!!!) prilagajati, moram upoštevati načine njenega izkazovanja (torej tudi izkazovanja tistih, ki to skupnost tvorijo!), MORAM lastna izkazovanja (torej samega sebe) brzdati, da z lastnim obnašanjem NE bom nekoga drugega, kakorkoli, ogrožal!

Možnost izbire obstaja, vselej. Dam povsem banalen primer: tudi takrat, kadar me omejujejo, na kakršenkoli že način, denimo s tem, da mi zapovedujejo (mimo neke šole, vrtca, bolnišnice) hitrost vožnje trideset kilometrov na uro, lahko izbiram med »bom upošteval omejitev« in »ne bom upošteval omejitve«. In tako lahko počnem vselej, povsod: bom počel nekaj, kar je izven etičnega ali nečesa takega NE bom počel?!

Da, ko pogledamo še nekoliko podrobneje, potem, posledično, ugotovimo, da  je svoboda stanje samoomejevanja (ko bi vsi in vsakdo počeli natanko tisto, kar jim prija… potem dobimo »čisto naravo«, do boljšega dospevajo močnejši, in vse teče po zakonih boja za obstanek!), in da svoboda zares zmore obstajati samo tam, kjer je to samoomejevanje udejanjano!!!! Čeprav…

Kako sem lahko svoboden, ko pa samega sebe omejujem?
Sila preprosto: kadar me nekdo drug omejuje, kadar me nekdo drug (in proti moji volji) na primer zapre v nek prostor, in mi ne dovoli gibanja izven tega prostora, takrat ravna PROTI MOJI VOLJI, takrat njegovo ravnanje NI skladno z mojimi željami, nameni, takrat mi, dejansko, omejuje svobodo! V kolikor pa jaz sam VEM, da nečesa NE smem početi, takrat PO LASTNI VOLJI, in odločitvi, samega sebe omejujem, pomeni, da je MOJA VOLJA ta, da samemu sebi nečesa NE dovolim, pomeni – da ravnam povsem svobodno, saj sem se tako ravnati sam odločil!!!

Ne, žal, a pojmovanja (razumevanja, mišljenje) so povsem kontradiktorna, kadar primerjamo nagonski svet (svet ZGOLJ pameti) in svet razuma (svet človeka, in etike), tako da…
Tako da prav zaradi te kontradiktornosti, obstoječe v vseh pogledih in primerih, človejaki (nagonska bitja) in ljudje ne morejo uspešno tvoriti skupnosti, sobivanja, ki bi brez konstantnih pretresov zmoglo urejeno, razumsko, normalno obstajati in delovati!

Ni komentarjev:

Objavite komentar