ponedeljek, 8. julij 2019

Izkušnja v odnosu do spoznanja ("svet je kakršen se mi kaže" = POPOLNA BEDARIJA)


Izkušnja je odločilen dejavnik v procesu dospevanja do ugotovitev. Obstajajo različne izkušnje v zvezi z neko, katerokoli in vsako, vsebino. Te izkušnje se med seboj razlikujejo tako zaradi tega, ker se slednja vsebina izkazuje skozi lastna nasprotja, kakor tudi zaradi tega, ker različni posamezniki v različnih okoliščinah dospevajo do različnih izkušenj v odnosu do istih vsebin.
Kakopak, izkušnje delimo tudi na neposredne ( = osebno doživete) in posredne ( = spoznanja nekih drugih).

Pri razumskem bitju je izkušnja zgolj EDEN IZMED VIROV dospevanja do (spo)znanja! Razumsko bitje namreč zmore zavedanje različnih (med seboj tudi nasprotujočih, izključujočih se) izkušenj, in šele na (po)iskanju stičnih točk teh (različnih) izkušenj dospe(va) do spoznanja, obenem pa razumsko bitje POTREBUJE preveriti verodostojnost spoznanja in to preverko izvaja prav skozi različnost izkušenj (o enih in istih vsebinah). Z drugimi besedami: več kot je izkušenj (spoznanj) o neki vsebini, objektivnejše je spoznanje o njej.

Pri nagonskem bitju, torej tudi pri človejakih, je izkušnja že KONČNO SPOZNANJE! Zaradi tega se nagonska bitja, ki ne razpolagajo z enovito zavestjo, izkazujejo z različnimi »resnicami« o enih in istih vsebinah, in so te »resnice« v neposredni odvisnosti od okoliščin, v okviru katerih so nastale. Tako se NOBENO nagonsko bitje niti s samim seboj ne more zmeniti o določeni, katerikoli vsebini (ne zmore oblikovati poenotenega mnenja, mnenja, ki bi bilo trajno, načelno, in bi kot tako vzdržalo skozi čas), pač pa se izkazuje z različnimi (tudi povsem kontradiktornimi) mnenji o posamičnih zadevah (obče znana nenačelnost), in je še manj možnosti za to, da bi se nagonska bitja zmogla med seboj uskladiti o posamičnih vsebinah.

Zapisano je moč ugotoviti tudi skozi odnos posameznikov (razumskih in/ali nagonskih) do povsem praktičnih zadev. Tako, denimo, nagonsko bitje v odnosu do znanosti daje prednost OSEBNI izkušnji, in ga lahko znanost prepriča šele takrat, kadar svoja dognanja ponuja v podobi neke svoje uporabnosti (banalen primer: ko je letalo že zgrajeno in ko že leti, takrat tudi nagonsko bitje verjame znanosti in njeni ugotovitvi leteče naprave… še bolje: ko že obstajajo posnetki okrogle Zemlje, takrat tudi nagonsko bitje zmore verjeti glede oblike našega planeta), dočim razumskemu bitju znanstvena dognanja ustrezajo v primeru, ko so – logično sprejemljiva (pomeni, da razumsko bitje sploh NE potrebuje nekega končnega izdelka, neke naprave, da bi dopustilo možnost njenega delovanja, pač pa mu zadošča poznavanje posamičnih elementov, ki povezani v celoto tvorijo spoznanje, in njih logična vzdržnost oz. sprejemljivost)!

Tudi v odnosu do povsem nasprotnih vsebin, kot je znanost, denimo do različnih verovanj, se izkazuje način »spoznavanja resnic(e)« s strani nagonskih bitij. In so te »resnice« odvisne predvsem (če ne izključno) od mnenj okolja, v katerem takšno, nagonsko bitje živi. Po sistemu kar-se-janezek-nauči-to-janez-zna. Zaradi različnih okolij so tudi »resnice« o enih in istih stvareh pri nagonskih bitjih RAZLIČNE, in je vsem skupna ena sama lastnost – VSE PO VRSTI SO DALEČ OD RESNIC(E)!
Zaradi takšne razlike v postopku spoznavanja sveta so nagonska bitja »obsojena« na to, da morajo VEROVATI v resničnost svojih »spoznanj« (in le-ta še zdaleč ne ustrezajo objektivnim dejstvom!), dočim zmore razumsko bitje sprejeti kot resnično slednjo LOGIČNO VZDRŽNO trditev (in jo sprejme po tem, ko jo izkustveno preveri oz. jo preveri v primerjavi s svojimi že oblikovanimi spoznanji).

Ko bi bilo odvisno zgolj od nagonskih bitij, takrat – znanosti sploh bilo ne bi! Ne bi bilo ene same ugotovitve, katero bi bilo moč vsakomur dokazati, predvsem pa – resnica o znanosti ni skladna z občim njenim pojmovanjem, kajti celo znanost NE more dokazati slednje svoje trditve, lahko pa dokaže logično vzdržnost postavljenih trditev (banalen primer: pravilnosti izračunov oz. ocen temperature Sonca NI moč dokazati, saj ne obstaja material, ki bi to temperaturo vzdržal, in s pomočjo katerega bi se jo dalo izmeriti… z drugimi besedami to pomeni, da znanost ugotovitve oblikuje tako na neposreden način oz. neposredno izkustveno, kakor tudi na posreden način, na temelju logičnega predvidevanja).

Ni komentarjev:

Objavite komentar