Tu bom
sicer trdil nekaj, s čemer se »strokovnjaki« ne bodo strinjali, a bom, kljub
temu, tvegal, in to zlahka…
Nagonskega
bitja nikoli ne moreš zares (pre)vzgojiti, nikoli! Takšno bitje se namreč
izkazuje na temelju neke krepko močnejše »vzgoje«, na temelju nagonov, le-ti pa
ženejo v tisti večen njegov MENI-BOLJE! Vidiš, vzgoja, tista dejanska, pa je
POPOLNO NASPROTJE tega meni-bolje, je uvidevnost, je upoštevanje drugega,
upoštevanje nekega DRUGEMU-bolje!
Medklic:
grozljivo, a tu dospem tudi do tistega čustvovanja, katerega so sicer polnih
ust, čeprav ga, resnici na ljubo, niti poznajo ne, kaj šele, da bi ga bili
zmožni izkazovati, do tistega rad-imeti-drugega, do – ljubezni…
In,
dodatno, »malenkost« v pojasnilo…
Meni-bolje
v nagonskem svetu ni samo tisti da-mi-je-bolje-kot-mi-je-bilo-včeraj, pač pa pretežno
tisti dejanski da-mi-je-vsaj-tako-dobro-kot-je-drugim, in še bolj tisti da-mi-je-boljše-kot-drugim!
Pri
nagonih je namreč težava, v nezmožnostih, lastnih, po nekem tvorjenju, so polni
kompleksov manjvrednosti, pa zmorejo samo s svojim imetjem sebi »vrednost«
(po)iskati, v odnosu do drugih. Prav zaradi tega tudi obstaja tisto nenehno
gledanje-k-sosedu, prav zaradi tega obstaja nacionalni »šport«, imenovan zavist,
in, ne nazadnje, tudi potrošništvo…
In –
drugemu-bolje ni samo tisti da-mu-je-bolje-kot-mu-je-bilo, pač pa je prej
da-mu-je-vsaj-tako-dobro-kot-meni, pretežno celo da-mu-je-BOLJŠE-kot-meni!
Vem,
popolnoma nerazumljiva trditev, nagonski pameti, s sebičnostjo obdarjeni, a je
pri razumskem bitju tako, da…
Kot
prvo se zaveda, da zmore IZKLJUČNO v zadovoljni skupnosti tudi sleherna
posamičnost dospeti do lastnega zadovoljstva, trajnega, kakopak, kot drugo pa
ve, jo živi, pozna PRAVO ljubezen (in ne obče sranje, katero tudi z isto besedo
imenujejo), in v okviru te ljubezni zmore do lastnega zadovoljstva dospeti samo
takrat, kadar dospeva prek/skozi zadovoljstvo osebe, katero ima rado! In,
verjel, ali, pak, ne, a kadar gre za obojestranski, recipročen takšen odnos,
takrat ni lepšega soživetja, takrat je EDINO DEJANSKO SOBIVANJE, v podobi
tistega drug-za-drugega in eden-za-vse-ter-vsi-za-enega, v kolikor pa ni temu
tako, in je ljubezen zgolj enostranska (na drugi pa obstaja »ljubezen«), takrat
pa – bodisi preklinjaš nagonsko sebičnost, do skrajnosti neumno, ali pa, v
primeru razumsko zasnovane osebe, neko njeno duševno bolezen.
Kakorkoli
že, da se povrnem izhodiščni trditvi…
Dva
izjemno lepa, zgovorna primera njene resnici ustreznosti zapišem. Prvi je obče
izkazovanje v prejšnjem sistemu, izkazovanje, v času, ko je nek red,
kakršenkoli že, obstajal, in so omejitve, zapovedi, prepovedi, s pomočjo
ustreznih kazni, kakopak, zagotavljale »ljudsko pridnost«, neko »moralnost«.
Da, natanko tisto, po kateri se danes sprašujejo, češ kam-je-šla-vsa-morala…
In so
bili, obči, »vzgojeni« tako, kakor je zakon od njih zahteval, vendar – čim so
se razmere spremenile, čim je čas postregel z občutkom »svobode«, »demokracije«…
ne, res ni močnejše »vzgoje«, kot je delovanje naravne zasnovanosti, delovanje
nagonov!
Drug
primer so tako imenovani prevzgojni zavodi. Ugotovljeno je, kot povsem
nesporno, da prevzgoja v teh zavodih deluje na redke posameznike, medtem ko se
absolutna večina tistih, ki v njih dospejo, izkazuje v podobah povratnikov! Še
huje: ti prevzgojni zavodi pri absolutni večini delujejo celo kot nekakšno »strokovno
izobraževanje«, pri sebi podobnih izmenjajo tehnike nečednih ravnanj, se učijo
o boljših, učinkovitejših pristopih k njihovemu izvajanju, v bistvu dejansko
opravijo nekakšno izobraževanje za učinkovitejše ukvarjanje s kriminalom!
Da, to
tudi »stroka« ve, a kljub temu takšni zavodi, v svojih nespremenjenih podobah,
še vedno obstajajo. Po tistem načelu bolje-vsaj-enega-spremeniti. Khm…
Denimo,
da si drznem podvomiti v pravilnost takšnega načela, in ta dvom nekoliko
drugače izkažem…
Recimo,
da obstaja neka bolezen, katero zmore samo polovica obolelih preboleti… ostali
pa umrejo.
Recimo,
da ne obstaja zdravilo, ki bi delovalo proti tej bolezni, za njeno odpravo.
Obstaja pa nek strup, za katerega so ugotovili, da zmore ENEMU OD STOTIH
pozitivno učinkovati, ga ozdraviti… ostale pa pobiti, seveda.
Kaj boš
naredil v takšnem primeru?! Zdravila ni… če boš križem rok stal, jih bo, morda,
polovica preživela… če se boš podal reševati, boš, morda, enega rešil, ostale
pobil…
Da ne
bo nesporazumov: ne trdim tega, da je potrebno povsem opustiti prevzgojna
prizadevanja, nikakor, le o tem, da jih je smiselno izvajati tam, kjer obstaja
utemeljeno upanje, da bo ta prevzgoja tudi učinkovala! Vse ostale pa, namesto v
družabne prostore, v neke učilnice-izpopolnjenega-kriminala, v osamitev, v
samost, v kateri se vsaj novih zadev ne bodo mogli (na)učiti, morda pa bodo, ob
pravilnem »vzgojnem« pristopu, ob ustrezni vsakodnevni »negi«, del(ček) starih
opustili…
Ni ga,
verjemi, ni za nagonsko bitje boljšega »vzgojnega« sredstva, kot sta »korenček
in palica«, in boljšega »vzgojitelja«, kot je tisti, ki obe zadevi v rokah
drži!
Da
zaključim: nagonsko bitje »(pre)vzgojiš« samo za nek, določen čas, v katerem učinkujejo
okoliščine, v katerih je bila ta »(pre)vzgoja« izvedena! Čim se te okoliščine
spremenijo, pride do tistega piši-kući-propalo… ali tistega
priložnost-dela-tatu, oblast-pokvari…
In
pridodam: »pametnost« okolja je sila lepo razvidna na temelju dejstva, da… na
eni strani zganjajo »humanost« do prestopnikov, jim kazni znižujejo, pogoje
njihovega prestajanja izboljšujejo… na drugi strani pa ugotavljajo (po)rast
nedopustnih ravnanj. In jim ne butne v »pamet«, da bi se, kdo ve, vsaj tako
slučajno, mimogrede, povprašali o – (medsebojni) povezanosti obojega…
Ni komentarjev:
Objavite komentar