sobota, 21. januar 2017

O pasji (ali kar splošni) pameti



Za izhodišče vzamem doživet prizor…

Nič me ne uboga, mi je tožil lastnik pasjega mladiča, medtem ko ga je, zaman, skušal ujeti.
Pa ga učite, sem povprašal v odgovor.
Še ne…, sem zaslišal.

Kaj je moč ugotoviti, ob zapisanem? Preprosto to, da sta se srečali dve povsem enaki pameti, pri čemer je bila pamet pasjega mladiča krepko uspešnejša (mladič je počel natanko to, kar je želel početi – ni se pustil prijeti, pomeni, da ga je njegova pamet pripeljala do želenega rezultata) od pameti njegovega lastnika (ki ne samo, da se je brezuspešno trudil ujeti psička, pač pa je od njega pričakoval to, da ga »bo razumel« in se bo nenaučen na poklic odzval lastnikovi volji).

Kakopak, tudi moj Tar je pameten, pa še kako! Natanko ve, kaj mu prija, in na vse kriplje si to tudi prizadeva doseči. Pa – ker sem ga namenoma pustil čimbolj takšnega, kakršen je, po svoji naravi, porojen, tudi on uboga le deloma oziroma, če zapišem drugače: nisem ga učil »dajati taco« in podobnih bedarij, zna pa priti, in zna še nekaj osnovnih zadev… nekaj kot posledico mojih prizadevanj (mojega učenja), nekaj pa v podobi povsem realne zmožnosti povezovanja posameznih dejstev (denimo ve, da bo dobil piškot, takrat, ko mu povem, da je »zelo priden«).

In je pri njem tako, da ko zasliši SEdi, sede, ko porečem POči se, leže, in ko ga pošljem po nogavICE (kup starih, odpadnih nogavic, povezanih v pasjo igračo), poišče te svoje igralne nogavice. Pomeni, da je NAUČEN razumeti določene BESED(N)E (POVEZAVE), medtem ko mu sama Narava ni dala zmožnosti razumevanja vsebin, vsega tistega, kar ni neposredno dostopno čutilom, pa…
Ko mu rečem, naj mi prinese krvavICE… ne bo šel po klobase, pač pa odfrči po svojo igračo. Da, ima nekoliko manjšo spominsko kapaciteto od ljudi, pa reagira (nagonsko, po pogojnem refleksu) na posamezne zloge, zaradi česar je priporočljivo, da so vsi ukazi, namenjeni živalim, izrečeni v podobi kratkih besed. Torej ima manjši spomin, a pamet, po kateri deluje…

Stroka pozna enostavno, konkretno, neposredno vzročno-posledično mišljenje. To je mišljenje, ki zmore biti uspešno izključno v okviru čutno zaznanega, mišljenje, ki ga vsebujejo nagoni, mišljenje, s katerim je Narava vsa živa bitja pospremila v ravnanja po pogojnem refleksu. Pomeni, da je takšno mišljenje usmerjeno v preprost »boj za (pre)živetje«, in deluje tako, da se odziva na vsako konkretno (zaznano) stanje, okoliščino posebej. Pa če je ta okoliščina prijetna, vzbudi ugodje, če je neprijetna, pa neugodje, čeprav… čeprav ene same stvari ni, ki bi obstajala le v svoji enoplastni podobi, in zna, na primer, pogled na nož psa odgnati, čeprav je nož v roki zato, da taistemu psu pripravi obrok.
In natanko tako, torej v podobi enostavnega, konkretnega, neposredno vzročno-posledičnega mišljenja, v okviru nagonov in pogojnega refleksa… deluje absolutna večina človeštva!

Ampak, slišim ugovor, ljudje marsikaj vemo… marsikaj znamo… imamo tehnologijo, jo uporabljamo… hodimo v službo… rešujemo lastne težave…
Pojdimo po vrsti.

Ljudje marsikaj vemo. Res je, marsikaj, in izključno tisto, kar smo se NAUČILI vedeti, pomeni, da tudi sami povezujemo določene besede (s katerimi so nam znanja prenašali) z ustreznimi aktivnostmi. In znamo narediti mizo, stol, cesto, hišo, a vsega naštetega mišljenje, kakršno je dano večini živih bitij, NI ZMOŽNO izmisliti (se pa nauči izdelovati).
Ko bi ljudje RES vedeli (v smislu RAZUMEVANJA), in ko bi držala tista »vsi ljudje vse vemo«, potem… potem bi, bržčas, vedeli tudi to, kako »delati« pogoje sobivanja, da bi – normalno, nemoteno sobivali!

Tudi običajen nagonski, živalski svet marsikaj ve. Denimo ve kako (brez vseh pripomočkov in na osnovi izključno lastnih zmožnosti) pre/živeti v krutih naravnih razmerah. Ne da bi samemu sebi povzročal težave, kakor jih samemu sebi povzroča človeštvo. In tudi običajen živalski svet se uči, iz dneva v dan nabira izkušnje in jih, za razliko od človeštva, s pridom koristi – v lasten prid.
Ne nazadnje, pes se nauči iskati nevarne snovi, ali ponesrečence, nauči se brzdati agresivne osebe, nauči se opravljati poklic reševalnega, policijskega psa, psa vodnika, psa, namenjenega v terapevtske namene…
Torej: žival tudi marsikaj ve, in zmore s tem svojim vedenjem povsem normalno živeti v svojem (naravnem) okolju. Kaj pa človeštvo?!

Ljudje marsikaj znamo. Res je, znamo. In znamo (velja za že omenjeno absolutno večino) SAMO tisto, kar smo se NAUČILI znati. Znamo uporabljati orodje (pripomočke), znamo zidati bivališča, znamo uporabljati vse dosežke razuma (sicer na tem področju rado prihaja do absurda, in je v »dosežkih razuma« krepko več umnosti, kot v njihovih uporabnikih, a kljub temu), znamo večino tistega, kar potrebujemo znati v nekih običajnih razmerah in v okolju, v katerem živimo in na katerega smo se privajali skozi generacije. Koliko pa zares znamo – o tem pa pričajo vse tiste vsebine, katerih ni moč videti (z očmi), slišati (z ušesi), otipati (s prsti), vonjati (z nosom), okusiti (z brbončicami), o tem, denimo, najlepše priča tok dogajanj, imenovan »človeška zgodovina« - vrti se, iz časa v čas, povsem po enakih načelih, pa se izmenično menjavata čas »zdravljenja ran preživelih in gradnja« in čas »pobijanja in rušitve«. In koliko zares znamo, o tem priča tudi naše sobivanje, v katerem nikakor nismo zmožni dojeti, da je svet sestavljen iz različnosti, in da ima vsaka različnost pravico do svojega načina življenja!

Tudi običajne živali marsikaj znajo, tako s pripomočki (orodji), kakor brez njih (zahvaljujoč njihovim, naravno danim, zmožnostim). Znajo, kiti, brezžično govoriti na nekaj deset kilometrov dolgih razdaljah… znajo, ptice, z lastnimi močmi, preleteti pot s severa Evrope v Afriko… znajo se, delfini, brez opore, pognati dva metra nad morsko gladino… skratka: tudi živali znajo, vse tisto, kar potrebujejo za čimbolj nemoteno življenje. In znajo celo uporabljati orodja (pripomočke), bodisi takšna, kakršne najdejo v okolici (opica uporabi kamen, da stre kokosov oreh), bodisi te najdene stvari prilagodijo lastnim potrebam (določene ptice odlomijo delček vejice, da potem z njim izbezajo črviča iz luknje), bodisi ugotovijo, da zmorejo uporabljati dosežke človeštva (sraka nosi orehe na cesto, ter počaka, da jih avtomobilsko kolo stre). Predvsem pa znajo – normalno sobivati, tako znotraj vsake posamezne vrste, kakor medvrstno (niso ne pohlepne, ne maščevalne, ne pobijalsko nastrojene).

Ljudje imamo tehnologijo, in jo uporabljamo. Res je, tehnologija je obče dobro, a je res tudi to, da taista občost zanjo – ni zaslužna! Z enostavnim, konkretnim, neposredno vzročno-posledičnim mišljenjem ni možen celovit vpogled, in brez zmožnosti abstraktnega mišljenja ni moč »videti« zadevščin, ki so čutnim zaznavam nedosegljive! Zato je bila Zemlja toliko časa ploščata, zato so se posmehovali Pasterju (ko je govoril o bakterijah), zato so bili prvi poskusi elektrifikacije (in še marsičesa drugega) neuspešni, ker večina, preprosto, ni zmogla razumeti dejstev, preko katerih je bilo (torej POSREDNO) moč sklepati o nečem očem nevidnem. In zato tudi »zgodovinsko cikcakanje«, ker večina, preprosto, ni zmožna razumeti (vedeti o) niti posledic lastnih ravnanj (medtem ko vse na tem svetu poteka po strogo obstoječih pravilih, in se pri vsaki stvari neizogibno na koncu srečata prvi vzrok in zadnja posledica, v enem in istem »telesu«… KER sem izvolil nesposobne /torej sem jaz vzrok tega, da so nesposobni prišli do možnosti urejanja družbenih razmer/, izključno zaradi tega sem, na koncu, nezadovoljen z rezultati /moje lastne volje, izkazane pri odločanju).
Da, tako je, žal, in zgolj tako.

Tudi običajne živali znajo uporabljati tehnologijo. Srako (in njeno trtje orehov) sem že omenil, pa pripišem tudi rejne živali, ki znajo uporabljati hlev (za svoje zaklonišče), napajalne naprave, celo na uro znajo gledati (o čemer vedo tisti, ki zmorejo opaziti, da se, iz dneva v dan, ob približno istem času, živali v hlevu oglašajo, želeč bodisi hrano, bodisi molžo… in da se, iz dneva v dan, ob približno istem času, s pašnika nabere živina, pred vhodom, pripravljena za pot v hlev)… in znajo zdresirane živali (v cirkusu, denimo) voziti kolo, avtomobilčke… torej znajo natanko tisto, in toliko, kolikor so se naučile znati. Enako kot pri človeški večini. Je pa res, da običajnim živalim ne bi dajal v šape odločanja o uporabi jedrske energije. A tega ne bi dal tudi v večinsko človeško odločanje!

Ljudje hodimo v službo. Res je, tudi tega smo se naučili. In smo se naučili, da za delo prejmemo denar, in smo se naučili, da z denarjem lahko plačujemo. In to je to, bolj ali manj vse. Vendar…

Tudi službeni psi »hodijo v službo«, opravljajo neke svoje službene zadolžitve, tudi vprežna žival vleče voz, ali plug, pomeni, da se izkazuje z nekim (človeku) koristnim prispevanjem, in, ne nazadnje, tudi maček po službeni dolžnosti lovi miši. V čem smo, glede služb, tako posebni? Ker delamo za hrano (preživetje), torej zaradi tega, ker MORAMO? Ne, tudi v tem ni nobene razlike, napram običajnemu živalskemu svetu.

Ljudje rešujemo lastne težave. Tu bi se dalo ugovarjati na dolgo in široko, obenem spregovoriti tudi o prislovični pridnosti, prizadevnosti, sposobnosti, ter se hkrati čuditi preprostemu dejstvu: če smo tako zmožni reševati lastne težave, kako to, da se te težave v časih vsesplošnega (so)odločanja samo povečujejo?! Kako to, da se iz generacije v generacijo srečujemo s povsem istimi problemi, praviloma vezanimi na samo (pre)živetje? Kako, za vraga, vsaj del težav ne odpade, ko pa jih tako »znamo reševati«?

Pri običajnem živalskem svetu je znanje reševanja težav dokaj izkazano, kajti od tega znanja je dejansko odvisno golo (pre)živetje slehernega posameznika, s tem tudi vrste. In glede na to, da ti posamezniki (vrste) kar uspešno ohranjajo svoje mesto na planetu (razen takrat, kadar jih, tudi do iztrebljanja, privede človeška »pamet«), bi si upal trditi, da so dokaj pametne, in da ne precenjujejo lastnih zmožnosti. Tako kot to počne obče človeštvo, s tem, ko je prepričano v lastno – razumskost!

Da, in tu se pojavi tudi druga oblika (način, vrsta) mišljenja: celovito oz. kompleksno mišljenje, oplemeniteno z zmožnostjo abstraktnega mišljenja! Pravzaprav je abstraktno mišljenje PREDPOGOJ vsake (in vseh) iznajdb, odkritij, kajti le z njegovo pomočjo je moč »videti« - očem nevidno, dostopno izključno logiki, zmožnosti razumevanja (naravnih) zakonitosti, torej tistih pravil, po katerih vse poteka! In tu se zatakne, pri tem mišljenju – niti prstov ene roke ne potrebujem, da bi preštel odstotke tistih, odraslih, ki so znotraj človeštva zmožni abstraktnega mišljenja. In se zato človeštvo (kot celota) izkazuje z NERAZUMNIMI ravnanji (čeprav se ne bi smelo, ko bi bilo razumno!), medtem ko se z nerazumnimi dejanji NE izkazujejo živali (ki ne skušajo prek lastne naravne zastavljenosti, prek lastnih sposobnosti)… in so zato odkritja, iznajdbe rezultat peščice posameznikov, katerim (domnevajoč, da smo sami razumni, domnevajoč, da sami »vse vemo«) pravimo »geniji«. A niso, ti posamezniki, nikakršni geniji, so zgolj – razumni ljudje. Četudi je potem, posledično, absolutna večina preostalih le – nerazumsko delujoče, povsem nagonsko (soodločujoče) telo.

Da, pasja pamet ali pamet občosti je – eno in isto. Gromozanska večina življenja razpolaga izključno s to danostjo. Pa »razume« še najraje tisto, česar dejansko NE razume.

Ni komentarjev:

Objavite komentar