Poslušati
je o »nedopustnih razmerah«, znotraj katerih je posameznik, kot »delovna sila«,
obravnavan na skrajno neprimeren način, v podobi – delovnega sredstva. Pa je
slišati celo o tem, da »je človek opredmeten«…
O »opredmetenju
človeka po človeku« je govoril že Marx. In v bistvu ne gre za nič novega,
nasprotno – gre za stalnico, obstoječo v nagonskem svetu. Gre pravzaprav za dve
vrsti tega »opredmetenja«, za SAMOopredmetenje (ko posameznik samega sebe
postavi v vlogo objekta) in za »opredmetenje človeka po človeku« (kadar
posameznik na položaju odločanja druge posameznike obravnava v podobi sredstev,
potrebnih za dosego njegovega, individualnega cilja). In do obeh vrst tega »opredmetenja«
NI prišlo zaradi nekih zunanjih vzrokov, torej zaradi vzrokov, ki bi obstajali
izven nagonskega(ih) posameznika(ov), pač pa zaradi same nagonske narave. Pa
pojasnim…
Prav VSAKA
NAGONSKA združba, vsaka nagonska povezanost, skupnost, je urejena po sistemu »družbene
lestvice«, potemtakem po hierarhičnem sistemu, znotraj katerega si posameznik
pridobiva veljavo z vzpenjanjem proti »navzgor«. Absurd, gromozanski absurd je
v tem, da t. im. človeštvo pretežno sestavljajo prav nagonska bitja (katerih
narava je »vzpenjanje po lestvici«, s ciljem »biti več od drugih«), ki se,
bojda, zavzemajo za »enakost«, »enakopravnost« (čeprav se v bistvu zavzemajo
izključno za »sebi boljše«, kajti neenakost, neenakopravnost jih prav nič ne
z/moti takrat, kadar imajo sami dovolj oz. več od drugih). Kakorkoli že, v
naravi to vzpenjanje (v smeri »dokazovanja samemu sebi in vsem ostalim«) poteka
izključno na osnovi neposrednih zmožnosti posameznika, pa lahko, če vzamemo za
primer volčje krdelo, posameznik pridobiva na položaju izključno takrat (in
dokler) je dovolj močan, izkušen, spreten, iznajdljiv, da je v teh zmožnostih
boljši od ostalih. In višje kot je, na tej hierarhični lestvici, večje ugodnosti,
pravice ima (dokler je zmožen ubraniti svoj položaj, seveda).
V t.
im. človeškem svetu je RAZUM poskrbel za nek osnoven red: zapovedal je (z
zakoni) prepoved neposrednega »boja za obstanek« (razum je postoril še marsikaj
drugega, ne samo po vprašanju razvoja otipljivih vsebin, tudi po vprašanju
ukinitve nekoč veljavnih praks, denimo – ljudožerstva), s čemer je, vsaj
načeloma, onemogočil družbeno vzpenjanje s pomočjo uporabe grobe sile (torej
neposrednega nasilja), obenem pa je uvedel določena etična pravila (ki tako in
tako v nagonskem svetu veljajo le takrat, kadar je »sodnik« kazen, torej
ustrezna grožnja, posledično strah pred posledicami neprimernega ravnanja,
torej takrat, kadar »niti« drži v rokah razumska manjšina, medtem ko v časih nagonskega
izkazovanja tudi tovrstne zapovedi padajo, in se vzpostavi sistem manj in bolj
upravičenih, manj in bolj zaščitenih, tistih, ki si smejo dovoliti več, in tistih,
ki si smejo dovoliti manj, v odvisnosti, pač, od njihovega aktualnega mesta na
družbeni lestvici). In kadar je moja zmožnost, neposredna, izkazovana le v
podobi fizičnih zmožnosti (kakor pri omenjenih volkovih), takrat lahko (v
primeru, da mi je nasilje prepovedano) svojo fizično moč (energijo) usmerim v
delo, v opravljanje določenih aktivnosti, za katero/e bom prejel določeno
plačilo, in si bom, posredno, s tem plačilom omogočil nakup materialnih dobrin,
tudi (ali predvsem) tistih, ki v (nagonskem) okolju veljajo kot simboli
določene vrednosti, pomena. Pomeni, da bom kupoval stvari, s katerimi bom samemu
sebi, in zlasti drugim, dokazoval »kako sem sposoben«, »koliko veljam« (pa
četudi se bom, zaradi tega dokazovanja, odrekel določenim dejansko potrebnim
stvarem, vsebinam, torej tudi, če bom zaradi nakupa npr. avtomobila, varčeval
na hrani, obleki…). In…
Ker je
moja lakota po takšnem dokazovanju (sebi in drugim) neomejena, nimam nikoli
dovolj, pa se vse življenje ženem za tem, da bi imel več in boljše kot ima moje
okolje (ali vsaj za tem, da za okoljem ne bi zaostajal). In ker s tem početjem
krepko presegam lastne objektivne zmožnosti, in ker mi lastnina nad temi »materialnimi
vrednotami« (veliko) pomeni, se zaradi tega imetja odpovedujem lastnemu
življenju, za to imetje namenjam lep del lastnega početja (moram najprej
oddelati sam nakup stvari, nato moram stvar vzdrževati, moram skrbeti, da bom
potrošeno/obrabljeno stvar nadomestil z novo)… in ker zame niti slučajno ne
velja (tudi) tisti rek, da se pokrijem toliko, kolikor je odeja dolga… zaradi
tega SAMEGA SEBE postavim v PODREJEN POLOŽAJ napram materialnemu imetju, mi »imeti«
pomeni več kot živeti, zaradi česar mi »seznam pomembnih stvari« (povsem
banalnih zadev, ki razumskemu bitju služijo izključno za zadovoljevanje
osnovnih potreb) usmerja moje življenje, kar pomeni, da STVAR postane SUBJEKT,
medtem ko se sam znajdem v vlogi – OBJEKTA.
Pomeni,
da v takšno opredmetenje nihče nikogar ne sili, pač pa je takšen način
funkcioniranja povsem naraven, je danost nagonskega sveta.
Ni komentarjev:
Objavite komentar