sreda, 10. november 2021

Srečen jaz med »poštenimi«!

Veliko, preveč primerov »poštenosti« sem doživel, na vseh področjih svojega bivanja, da ne bi vedel tega, da je poštenost, med nagonskimi – ničelna! Kakopak, pri drugih vidijo grde rabote (tudi takrat, ko zares niso, a je njih posledica nekaj slabega za prizadetega, in nezmožnega realne presoje, potemtakem tudi samo/kritičnosti), a sem jim taiste, ali podobne, zdijo povsem »normalne«, kadar jih sami počno. »Saj vsi tako delajo,« radi porečejo…
 
Tudi kot avtor sem imel blazno srečo, v življenju. In jo, še vedno, imam, kajti – bržčas ni načina, na katerega te lahko (o)goljufajo, katerega ne bi spoznal, in občutil. Denimo…
 
Dogovoriš, z založnikom, naklado, in njej ustrezen honorar, potem pa – natisnejo krepko več izvodov, kot je bilo dogovorjeno. Kakopak, za ta presežek se lahko obrišeš pod nosom…
 
Izveš, povsem slučajno, prek spleta, da se je tvoja pesem znašla v izboru, v knjižni podobi. Kakopak, zadovoljen si, ko ugotoviš, da si se, s svojim delom, znašel med desetimi izbranimi, celo zvenečimi, vendar…
Po telefonskem pogovoru, v katerem povprašaš, na temelju čigavega dovoljenja se je tvoje delo znašlo v izdaji, namenjeni v tržne, prodajne namene, zveš – smo mislili, da je kolegica, ki je šla na porodniško, uredila, glede soglasja, z vami…
Pa, da ne bo nesporazuma:
-          tovrstna soglasja (avtorjev) morajo biti podana v pisni obliki, potemtakem dostopna in vidna vsem in vsakomur, ki se s takšnim poslom bavi… če jih, kakopak, želi videti;
-          ta, konkretna zadeva ( = goljufija) se mi je zgodila dvakrat, pri dveh različnih knjigah (izborih) in pri isti založbi!
 
Izveš od prijatelja, znanca, da mu je bilo všeč tisto, kar so »po radiu« predvajali, tvojega, ti pa, kakopak – pojma o tem nimaš! Mislim, ko ti pove, kaj je slišal, veš, da si ti to spočel, ne veš pa tega – kdaj in pod kakšnimi pogoji si se z radijsko hišo dogovoril o tem, konkretnem, predvajanju!
 
Ko prirejajo razne nastope, nastopajoči, za katere zaračunavajo, in podajajo tudi tvoje delo, med ostalimi, naj bi ustreznim agencijam, namenjenim ščitenju avtorskih pravic, sporočali program (seznam del, ki jih, za plačilo, izvajajo), vendar – bodisi sploh ne prijavljajo, ali pa prijavljajo izključno svoje stvaritve, da jim ni potrebno namenjati denarnega nadomestila, s katerim bi, potem, agencija izplačala honorar, avtorski, (nekim drugim, v kliko nevključenim) avtorjem!
 
Dogovorijo pogodbo s teboj (k sreči sem tvoril, dolgo, pogodbe, pa na finte bebastih pravnikov ne padam, in, po potrebi, akt dopolnim, s svojim pripisom!), in na začetku celo izpolnjujejo svoje obveznosti, kasneje pa začnejo, lepo, po domače – ponavljati tvoja dela, jih v drugo, tretje… tiskati, tebi pa porečejo saj-si-že-prejel-plačilo-zanje…
 
Ja, in še bi se našlo, med tem, s čemer te okrog prenesejo. Ker te lahko, ker si butec, pardon, ker sem butec, ki nekaj da na besedo, na dogovor, in se predvsem izogiba sodnemu razreševanju »nesporazumov«. Bentiš, da bom za svoje beračil nekoga, da meni v prid presodi, v državi, v kateri barabam itak nič ni, nasprotno, prosperirajo!
 
Ko bi me nekdo povprašal koliko objav štejem, bi mu ne znal odgovoriti. Pa ne, da ne bi imel evidentiranih tistih nekaj tisoč primerov, le – vrag ga vedi, koliko je takšnih, o katerih se mi, še danes ne, sploh ne sanja!
 
In ko bi me nekdo povprašal, če mu lahko pomagam, pa mu nekaj napišem, nekaj prevedem – ej, bratec, tolikokrat sem že pomagal (brezplačno naredil) takšnim, ki bistveno lažje preživijo, kot jaz, pa dobesedno nič, z izjemo lastnega zadovoljstva, ker sem pomoč izkazal, od tega imel (tudi takrat ne, ko so zadeve tržili), da – redki, zelo redki so ostali, katerim bi, in bom, če bo tako naneslo, izkazal tovrstno pomoč, ostali pa se boste znašli tudi brez mene!



Ni komentarjev:

Objavite komentar