Zasledil
sem trditev, ki jo zapišem v (njeni) skrajšani obliki: »Rimski imperij je
propadel, ker ni imel več kje krast. In zato bo propadla tudi zahodna
civilizacija.«
Trditev,
ki se zdi celo sprejemljiva, a je takšna le na prvi pogled, in tistim, ki –
niso zmožni dospevati do (dejanskih) vzrokov! A najprej sledeče…
Zaustavimo
se malček pri sosledjih, pri t. im. vzročno-posledičnih povezavah, pa se
povprašajmo o tem, katera od zapisanih trditev je pravilna (in katera ni).
Je
pravilna sledeča: Ker govori neumnosti, je neumen.
Ali,
morda, ta: Ker je neumen, govori neumnosti.
Da bo
nekoliko lažje, je pravilno ker daje mleko, je krava, ali ker je
krava, daje mleko?
Nekoliko
poenostavim, pa pripišem, da je resnica zagotovo ta, da vsaka krava v
normalnih okoliščinah daje mleko (potemtakem velja ker-je-krava-daje-mleko),
dočim vsaka žival, ki daje mleko, NI krava (poznamo tudi ovčje, kozje, kobilje,
oslovsko, kamelje… mleko), pa, potemtakem, trditev ker daje mleko, je krava
NITI SLUČAJNO NE MORE BITI PRAVILNA!
Krasti
( = izkazovanje = posledica), govoriti neumnosti ( = izkazovanje = posledica),
dajati mleko ( = izkazovanje = posledica)… vse to SO IZKAZOVANJA, in
izkazovanja so zgolj POSLEDICE določenih zasnovanosti, določenih dejstev,
značilnih bodisi za posameznike, bodisi za vrste. In kdor vsaj jezik (vsaj
malo) pozna, ta bi moral vedeti, da posledica in vzrok nista eno in isto,
potemtakem bi moral poznati tudi sosledje, in vedeti, da je najprej vzrok, nato
njegova posledica. Bi moral, vedeti, ko bi – imel s čem misliti! Pa – ker nisem
sposoben na pošten način, zaradi tega kradem… in nekdo mi lahko prepreči krajo
(ali se sam odločim prenehati z njo – pomeni, da je kraja spremenljivka), a mi
ne zmore odpraviti nesposobnosti (pomeni, da je le-ta trajnost, konstantnost).
Vrnimo
se k Rimskemu imperiju, in domnevnem razlogu njegovega propada, k tistemu
propadu-zaradi-odsotnosti-kraje, pa se povprašajmo, tako, za hec, sledeče: ZAKAJ
oz. čemu pa so morali krasti (v smislu zagotavljanja lastnega
pre/živetja)?! Na tak način bomo namreč dospeli do nekega izhodiščnega stanja
(v odnosu do tega »krasti«), in bomo porekli zaradi tega, ker niso bili zmožni drugače (torej na
pošten način) zagotavljati pokritje
lastnih potreb. In s tem smo že pri povsem drugačnem razlogu propada
(Rimskega imperija), pri razlogu, ki govori o NESPOSOBNOSTI (za ohranitev
istega). Potemtakem, če je bila nesposobnost najprej (in JE bila!), in je šele
naknadno (zaradi taiste nesposobnosti) nastala kraja, potem je nesposobnost
(za ohranitev skupnosti) tista vsebina, zaradi katere skupnost ni mogla
preživeti. Ampak…
Da, ko
bi se zaustavili pri tej trditvi, in tudi za to nesposobnost ne bi poiskali
VZROKA, bi le delno pojasnili dejanski vzrok propada Rimskega imperija, kajti –
le-ta, imperij, se je spreminjal, s časom: najprej je bil relativno majhna
tvorba, kasneje se je obrnil navzven in je začel pripajati številna druga
ozemlja… in na začetku (torej v času še-majhnosti) niso imeli komu krasti (kadar
samemu sebi jemlješ, takrat drugemu ne kradeš), a so bili, kljub temu, uspešni
(niso propadli) – ne nazadnje so »gradili civilizacijo«, osnovali vojsko
(potrebno za osvajanja), opremljali taisto vojsko (jo ne le hranili, pač pa
sredstva vlagali tudi v oborožitev)… pomeni, da so zmogli, poleg pokrivanja
osnovnih stroškov (potrebnih za zagotavljanje pre/živetja skupnosti), nositi
tudi dodatne, stroške, in jim je to uspevalo! Pomeni, da so (na začetku) bili
zmožni ( = sposobni) zagotavljati lasten obstoj. Potemtakem…
Potemtakem
so bili (v samem izhodišču) zmožni (sposobni) živeti brez tega, da bi
kradli! In glede na to, da se zmožnosti (sposobnosti) ne spreminjajo kar
tako, čez noč, ja, glede na to je, nujno, zastaviti sledeče razmišljanje: če so
bili na začetku (kot relativno majhna skupnost) sposobni samostojnega živetja, ZAKAJ
oz. čemu niso bili taistega zmožni tudi kasneje (takrat, ko so se
razširili)?!
S
konkretnim vprašanjem smo nekoliko zamajali trditev o
zmožnosti-zagotavljanja-preživetja, in smo, v bistvu, dospeli do ugotovitve, da
je (bila) ta zmožnost relativna (torej NI bila absolutna), in da je bila
neposredno odvisna od velikosti imperija (s tem, posledično, tudi od
količine oz. velikosti potreb, katere so morali zadovoljevati), pa je obstajala
(takrat, ko so bili majhni), in NI obstajala (takrat, ko so bili večji oz. »veliki«).
Potemtakem je prav velikost imperija
tista vsebina, ki je imperij sesula!
Kakopak,
tudi pri tej trditvi obstaja ta vražji ZAKAJ (čemu), in obstaja še toliko bolj,
ko pomislim na tisti obči vsi-ljudje-vse-vedo, ali na tistega v-slogi-je-moč,
celo na tistega več-kot-nas-je-več-smo-zmožni-narediti, oziroma, z drugimi
besedami, NI RES, da je večja (celo gromozanska) skupina nujno obsojena na
propad, JE pa res, da zvečine niti manjše (celo majhne) NE zmorejo obstajati.
Pa, znova, sledi ta ZAKAJ pa je temu tako?
Preprosto:
kadar sobivanje sestavljajo TVORNI, potemtakem tudi UMNI posamezniki,
odgovorni, etični… takrat število teh posameznikov sploh ni pomembno, naj jih
bo v milijardah, vselej bodo znali poiskati (vsem) ustrezne rešitve, vselej
bodo zmogli zadovoljevati svoje potrebe (bodo, pač, tako, kot vsa umna bitja
itak počno, živeli pogojem/okoliščinam primerno, tudi skromno, če za boljše ne
bo)! Pomeni…
Pomeni,
da bi se dalo sklepati, da je bil Rimski imperij združba zvečine NEumnih, NEtvornih,
NEetičnih… posameznikov, takšnih, torej, ki so prav zaradi svojih izhodiščnih stanj (neumnosti, netvornosti,
neetičnosti) že v osnovi bili
NEZMOŽNI dejanskega sobivanja, obenem pa je vsakdo (kakor tudi
dandanes) želel imeti (takratne) plazma sprejemnike, pametne telefone,
avtomobile… plače in pokojnine… kakršne je pri posameznikih (zmožnejših od
povprečja, zmožnejših bodisi po uspešnejšem – in predvsem na nepošten, neetičen
način - izkoriščanju danih možnosti, bodisi objektivno zmožnejših) videl!
Da, to
je to, Rimski imperij je propadel, ker je postal prevelik (v odnosu »vodstva«
in njegovih zmožnosti po vprašanju zagotavljanja temeljnih potreb živetja, do
občosti in njenih potreb, bolje – želja, pričakovanj, zahtev), ker je bila masa
netvornih, nesposobnih, neumnih, neetičnih v tej pre-velikosti takšna, da je že
presegla vse realne zmožnosti zagotavljanja obstoja (na drugi strani pa je bilo
tvornih, umnih… le toliko, približno, kolikor jih je v vsakem in vseh časih,
potemtakem nekih 2 % razumskih bitij), ker so se začela notranja trenja
(sodelovali, zares sodelovali itak nikoli niso, je vsak po svoje vlekel) in
spopadi… in prav zaradi tega, zaradi
OBČE neumnosti, nesposobnosti, netvornosti, obenem zaradi OBČE pogoltnosti – je
propadel Rimski imperij (in radi taistega BO propadla tudi zahodna
civilizacija)!
Kraja
je bila, pač, zgolj POSLEDICA stanja, katerega sem tu skušal pojasniti.
Ni komentarjev:
Objavite komentar