Nekoč
so v šoli učili, vsaj v tisti, v katero sem hodil, da mora imeti vsak zapis
svoj uvod ( = opis izhodiščnih stanj
oz. okoliščin), jedro ( = opis nekega
dogajanja) in zaključek ( = opis
razpleta omenjenega dogajanja). Potemtakem so učili, v kolikor zmorem
razumevati sporočila ( = informacije) tudi posredno, da sleherno opisovanje ( = podajanje
različnih informacij, o eni in isti stvari oz. vsebini) pripomore k (boljšemu) razumevanju
(opisovanega). In – ker sem okostenel, tam, kjer bi občost novotarije uvajala,
obenem pa za spremembe, tam, kjer se občost v svojih deset tisočletnih podobah
izkazuje…
Uvod
Življenje
mi je streglo s številnimi priložnostmi, v okviru katerih sem, na različnih
področjih (človeškega in »človeškega« izkazovanja), v različnih (mojih) vlogah
delovanja, celo v različnih (nacionalnih, jezikovnih, »kulturnih«) okoljih
srečeval številne sogovornike, tudi prek spletnih omrežij. Na tisoče jih je
bilo, in sprva sem se z vsemi pogovarjal, obenem pa se na začetku niti nisem
zavedal tega, da sem zastavil v smeri proučevanja
in ugotavljanja miselnih oz. umskih
(posledično, kakopak, tudi vseh ostalih) zmožnosti
sogovornikov. Kakorkoli že, vzorec je, številčno gledano, več kot le zadosten
(za ugotavljanje), medtem ko je ugotovitev obstoja
dveh vrst (razumske in NErazumske) znotraj enega in istega »človeštva«
- utemeljena! Med obema so namreč, vsebinsko (po razumevanju, posledično po
izkazovanju) tako rigorozne razlike, da pričajo o različnosti (o
NE-eni-in-isti-vrsti)!
Danes
omenjene pogovore vršim izjemoma, sila redko in s sila redkimi. S tistimi, pač,
za katere vem (ali ugotovim), da so zmožni razumevanja (da so razumsko
zasnovana bitja).
»Sleherno opisovanje pripomore k
razumevanju.«
Drži, ali – ne drži?! Oboje! Pojasnim.
Tam, kjer
obstaja zmožnost razumevanja, tam trditev drži, pa še kako. Ne nazadnje –
tudi znanost se postopoma prebija do svojih spoznanj, ko na temelju že
spoznanega odkriva nova dejstva, in na temelju obojega prihaja do novih
ugotovitev… ki, v končni fazi, znova služijo, v podobi temelja oz. izhodišča,
nekim novim ugotavljanjem. Ne nazadnje, če povsem vsakdanji primer vzamem –
kako boš opravil nalogo iz matematike, v nekem kasnejšem razredu, če niti osnov
(tistega, kar si se v začetnih razredih učil) ne boš znal?!
Po
drugi strani pa…
Velikokrat
sem, pri svojem zapisovanju, doživel pripombe, da »sicer zanimivo pišem, a da
pišem v predolgih zapisih, pa dolžina zapisovanja bega in ŠKODUJE razumevanju«!
In sem takšne reakcije doživel tudi pri pogovorih. In sem (na temelju
zaključkov taistih pogovorov ter, še bolje, na temelju stališč in ravnanj,
kakršna sem – pri taistih sogovornikih – opazil kasneje, ko je pogovor že davno
minil, in so bila stališča in ravnanja natanko takšna, kakršna so bila pred
pogovorom - pomeni, da pogovor, da vsa dejstva, uporabljena kot argumenti
pojasnjevanja, niso zalegla!) ugotovil, da pri nagonsko zastavljenih bitjih
nizanje pojasnil nima nobenega pomena (njegovega učinka ni nikjer
zaslediti), čeprav bi ga moralo imeti… KO bi tisti »razumem« zares izkazoval
razumevanje dejstev (posredovanih v podobi argumentov), in ne bi govoril zgolj
o TOZADEVNEM razumevanju besed, ne pa tudi tistega, o čemer te besede govorijo!
Da,
celo besed ne razumevamo enako, nagonski in razumski, čeprav (in bojda)
govorimo isti jezik, uporabljamo iste besede… a nimamo enakih zmožnosti razumevanja!
V
svojem (psiho)terapevtskem delovanju (katerega se tudi nisem zavestno, namenoma
lotil, pač pa je ugotovitev o tem, da izvajam terapijo prišla naknadno, na
temelju rezultatov taistega delovanja) sem spoznal tudi to, da je moč iz
(pretežno) nagonsko izkazujočega se bitja obuditi razumsko bitje (v kolikor je
le-to razumsko zasnovano, seveda, in se nagonsko izkazuje izključno zaradi
psihične obolelosti, povzročene z delovanjem večinskega, nagonskega okolja) in,
da je to moč narediti prav
(izključno) S POJASNJEVANJEM, z opisovanjem, s podajanjem različnih
informacij o enih in istih vsebinah, pa – bolj kot opisuješ, več informacij
kot podajaš, MANJ PROSTORA (manj obrambe!) PUŠČAŠ PREPRIČANJEM, tistim
stališčem (posledično tudi ravnanjem), katera so bila obolelemu VSILJENA
(torej proti njegovi volji, proti njegovemu razumevanju, proti logiki oz.
razumu »dana«), in so mu s tem, ko jih je za lastna sprejel, povzročila –
psihično okvarjenost!
Jedro
Različna
so področja (našega izkazovanja), na katerih sem izkazoval pomoč posameznikom,
tudi pri njih opravljanju »preizkusov (njih) znanj(a)«, pa sem pregledoval
in/ali svetoval pri seminarskih in diplomskih nalogah, strokovnih izpitih,
elaboratih…
Ko si
enkrat ugotovil mravlje, takrat sicer veš, da se lahko kažejo kot manjše in
večje, hitrejše in počasnejše, agresivnejše in umirjenejše, delavke in
vojakinje… a VEŠ tudi to, da se VSE mravlje izkazujejo – kot mravlje! Z
drugimi besedami: pri mravljah ni nobenih bistvenih, vsebinskih razlik!
Tako
teh, vsebinskih razlik ni tudi pri volkovih, medvedih, srnah, zajcih… in tudi
ne pri tistih, ki tvorimo »človeštvo«, pa NErazumevanje česarkoli (celo povsem
preprostih življenjskih dejstev) lahko priča le o NErazumskosti, in obratno,
obenem pa – po istem vprašanju, v isti okoliščini, v istem času NE moreš biti
hkrati razumski in nagonski, pač pa si eno ali drugo! In nagonski se VEDNO
izkazuje kot nagonski, medtem ko se razumski izkazuje kot razumski le
takrat in tam, kadar in kjer nanj (nagonsko) okolje ni uspelo delovati in mu vsiliti
svojih stališč ( = prepričanj)! Koliko sem srečal, teh, slednjih, ki se VEDNO
razumsko izkazujejo? Enega samega ne! Če ne drugje, potem so jih (ta, razumsko
zasnovana bitja) stisnili v svoj mišljenjsko-vedenjski kalup »vsaj« na področju
vere (verovanja)!
Nekoč
sem neki študentki pomagal pri seminarski nalogi, s področja filozofije. In ker
je v svojem zapisu omalovažujoče obravnavala Dekartov »mislim, torej sem«, sem
ji pripisal, na to temo… ter v odgovor prejel »danes strokovnjaki menijo, da
Dekart ni imel prav in da samo mišljenje ni merodajno za opredeljevanje človeka«!
Najprej
sledeče: Dekart JE (bil) razumsko zasnovano bitje. Dekart je mislil
(razmišljal) POVSEM DRUGAČE, kot je možna misliti občost (le-ta zmore zgolj konkretno,
praktično mišljenje, dočim je Dekart v svojih ugotovitvah izkazoval tudi
zmožnost celovitega, kompleksnega mišljenja, do le-tega pa NE bi mogel
dospeti, v kolikor ne bi bil zmožen tudi abstraktnega mišljenja)! Dekart
je, prav tako, kot občost, na temelju mišljenja prihajal do ugotovitev (le da
so bile njegove ugotovitve, zaradi različnih umskih zmožnosti, kot so umske
zmožnosti občosti, DRUGAČNE od ugotovitev občosti oz. nekega – umskega –
povprečneža). Dekart je na temelju svojih ugotovitev oblikoval svoja ravnanja
(kakor to počne tudi občost, na temelju svojih ugotovitev), pomeni, da je na
temelju misli (mišljenja) oblikoval svoje živetje, svoja izkazovanja, SAMEGA
SEBE (ko bi NE mislil ali KO bi zmogel le razmišljanje občosti, bi se
POVSEM DRUGAČE izkazoval, bi NE bil Dekart)! Predvsem pa…
Dekart je svoj »mislim, torej sem«
zapisal s stališča
(iz zornega kota oz. razumevanja)
razumsko zasnovanega bitja, pa lahko pomen te njegove misli ( =
ugotovitve) razume le njemu enako (vsaj podobno), torej – razumsko zasnovano
bitje! In pojasnim…
Na
malodane vse, iz česar smo sestavljeni, lahko neposredno vplivamo. Celo na srce
– lahko pospešujemo (ali umirjamo) njegovo bitje. Na eno samo stvar pa NE
moremo vplivati, vsaj neposredno (in sami, vsakdo pri sebi), na možgane!
Ne
moremo jih (pri)siliti, da se zaustavijo v svojem delovanju (ko »hočejo«
misliti, takrat ti tudi spanec zmorejo pregnati), ne moremo jih prisiliti, da
NE bi razumeli tistega, kar MORAJO razumeti, v ustreznosti na vse informacije,
katere (tako v svojem zavestnem, kakor in še bolj v PODZAVESTNEM delu) hranijo!
Ko bi kaj takega skušali, ko bi kaj takega samim sebi počeli, bi, preprosto – »znoreli«,
kajti možgani v primeru razumske zasnovanosti
oz. dejanskega razumevanja NE morejo delovati na način, da o eni in isti
stvari na dva (ali več) popolnoma drugačna načina »govorijo«, da eno in isto
stvar pojmujejo kot da NI ena in ista stvar (temeljna značilnost vode je,
da je mokra, pa NE more biti obenem tudi NEmokra… če želiš ostati »normalen«!).
Ko nam taisto (vsiljuje »prepričanja«, nasprotujoča realnemu, dejstvom) počne
okolje (nagonsko, NErazumsko, kakopak), dobimo psihično okvaro (ob trajnejšem in
uspešnem vsiljevanju prepričanj, ob večanju obsega vsiljenih prepričanj tudi
pride do stanja »norosti« oz. »ponorelosti«)…
Možgani
(katerikoli) preprosto MORAJO* DELOVATI, ne glede na našo voljo, in tudi delujejo,
povsem samostojno (resda v okviru podatkov, s katerimi razpolagajo =
znanj/a, in resda v odvisnosti od njih zasnovanosti, pa se izkazujejo bodisi
nagonsko in po principu pogojnega refleksa, bodisi razumsko in v okviru
sintetično-analitične obravnave informacij, povezovanja taistih v neko
zaokroženo, dejstvom ustrezno celoto), pri čemer njih delovanje temelji na zavedanju (tako na
zavedanju okolja, v katerem se nahajajo oz. delujejo, kakor na zavedanju samega sebe kot
subjekta znotraj nekih okoliščin, na katere se odzivajo, nanje delujejo in
taiste okoliščine obravnavajo kot predmet lastnega delovanja – da, razumsko
zasnovana bitja SPREMINJAJO »svet«, »izumljajo«, odkrivajo naravne zakonitosti,
dočim se nagonska zgolj – prilagajajo okoliščinam, znotraj katerih se
znajdejo!).
*ko govorim o tem MORATI, pri možganih, to ne pomeni
tega, da so od zunaj prisiljeni v delovanje, daleč od tega, pač pa to, da so
organ namenjen razmišljanju, pa s tem, ko razmišljajo, ko različnosti
obravnavajo zgolj delujejo, opravljajo svojo vlogo… tako kot morajo jetra in
ledvica pre/čistiti, tako kot mora srce poganjati kri…
Tudi o
zavedanju (zavesti) sem že pisal, nekaj malega. In omenil, da obstajata dve
obliki, te zavesti: enovita
in NEenovita.
Prva se
kaže v tem, da zmore SOČASNO zajemati in obravnavati VEČ INFORMACIJ (o enih in
istih vsebinah). V tem, da ji pojasnjevanje (torej tudi »na dolgo in široko«
zapisovanje) zmore koristiti, pri ugotavljanju, saj ponuja tisti »več
informacij«. Da zmore iz različnih zornih kotov videti ( = razumevati)
obravnavano vsebino.
Druga
se kaže v tem – da se je zmožna zavedati le delčkov neke celote (tudi samega
sebe). Da jo obsežno pojasnjevanje »zbega«, jo onemogoča v delovanju (ker si
vseh podatkov, preprosto, ne more priklicati v njih sočasno obravnavo). Da
zmore zagotavljati le odziv na delne informacije, na natanko tista
konkretna stanja, katera se ji, v določenem trenutku, izpostavijo v ospredje…
pa zaradi tega tudi tisti pogojni refleks, tisto nagonsko izkazovanje v podobi »menjavanja
obrazov« (mnenj, ravnanj do ene in iste vsebine)…
Če
velja, da je RAZUM edina vsebinska zadeva, ki človeka razlikuje od živali (in ustreznejše definicije oz.
razlage še ni zaznati, niti zdaleč ne)… če velja, da do razumevanja prihaja
na osnovi razmišljanja… če velja, da se obnašam svojemu razumevanju
primerno… potem, za vraga, JE Dekartov
»mislim, torej sem« še kako verodostojna opredelitev bitja, imenovanega človek
(RAZUMSKO BITJE)!!!
Zaključek
»Danes
strokovnjaki menijo, da Dekart ni imel prav in da samo mišljenje ni merodajno
za opredeljevanje človeka«!
Res je,
nikdar nisem nadaljeval svojega učenja v smeri pridobitve nekega dr-naslova
(ali vsaj mag). Nikdar nisem nameraval nastopati v vlogi učitelja, še manj
nekoga, ki se ukvarja z vsebinami na način, kakršen pritiče znanosti. In še
manj sem nameraval del življenja posvetiti (psiho)terapevtskemu delovanju. Ter
tudi sicer nikoli v formalnih zadevah, v zunanjosti nisem ne iskal, ne videl
bistva. Sem zgolj to, in tak, kakršen sem. In vsekakor napačen, če ne celo
neumen, v tem, normalnem svetu občestva, v svetu, v katerem nadudlani (a
nerazumevajoči) dr-mag PRDOLOGIJE** tolmačijo zadeve, katerih,
preprosto, niti razumejo ne!
**prdologija = »znanost«, potemtakem
tisti del znanosti, v katerem »znanstveniki« lastno nerazumevanje izkazujejo. V
približno enakem odstotku (zahvaljujoč javnemu šolstvu, po zahtevnosti in
ostalih merilih prilagojenemu nerazumevajočemu povprečju!), v kakršnem
se nagonska bitja izkazujejo znotraj »človeštva«. Ki NAJ BI BILO RAZUMNO
(delujoče), glede na to, da NAJ BI BILO sestavljeno iz – razumnih bitij?!
Ni komentarjev:
Objavite komentar