V nekem
pogovoru, o veri in verovanju, mi je sogovornik (za katerega mi ni vseeno) »pojasnil«:
Vsega se ne da pojasniti z logiko, ponekod je potrebno zaupanje.
Poglejmo,
malce podrobneje, glede tega zaupanja. In skočimo najprej v naravo!
Verjetno
si že videl/a, vsaj na posnetku, srninega mladiča, še (za beg) nebogljenega,
kako se potuhne v gosti podrasti, takrat, kadar ga mama za nekaj časa zapusti.
In leži tam, tiho in mirno kot bubica, dokler ne zazna mamine vrnitve…
Verjetno
si že videl/a, kako se lisičke, zajčki… razbežijo (takrat, ko so bežanja –
fizično – že zmožne/i) v primeru, da nekaj tujega, njim neznanega, obenem pa
(po njih »presoji«) grozeče delujočega dospe v njih bližino…
Celo mlade
muce, mladički mačke, ki se vsak dan preklada po tvojem dvorišču (a je nisi s
crkljanjem navadil/a na oseben stik), torej mladiči mačke, ki VE, da se ji na
taistem dvorišču nič slabega ne dogaja, celo ti (takšni) mladički bodo zbežali,
takrat, ko se jim boš preveč približal/a…
In – že
res, da bodo, ti (vsi) bežeči, čez čas obstali, (po)gledali v tvoji smeri, se,
morda, celo umirili (v kolikor bodo ugotovili, da zanje več ne predstavljaš NEPOSREDNE
grožnje)… že res, da bo tudi srnin mladič, po nekem času, sam od sebe vstal iz
podrasti, v kolikor mame predolgo (ali pa sploh) ne bo nazaj, da bi preveril
kaj se dogaja… že res celo to, da se zmore tudi povsem »divja« žival, v
določenih okoliščinah, približevati tebi, če jo, denimo, pesti huda lakota, ti
pa ji ponujaš hrano (in je le od razmerja med lakoto in strahom odvisno to, ali
se bo dejansko tudi približala in vzela ponujeno)…
Bi se
dalo kaj sklepati, iz tega? Ob sočasnem upoštevanju dejstva, da narava načeloma
NI neumna (če zmore milijone let uspešno pre/živeti, v tej ali oni svoji
podobi!)?
Seveda
je moč sklepati: narava je v nagone vgradila zadržek ( = previdnost = NEzaupanje), katerega odpravi (ga spremeni
v NEzadržek = NEprevidnost = ZAUPANJE) šele
takrat, ko SPOZNA (ali vsaj domnevno spozna) OKOLIŠČINE, ko ugotovi ali obstaja razlog za strah ( = za biti
ogrožen) ali pa ne! In prav ZAHVALJUJOČ
TEMU ZADRŽKU ( = NEzaupanju) narava zmore pre/živeti (nikakor ne pozabi
preprostega dejstva, da je strah najbolj temeljno čustvo/vanje!).
Že res,
da sta v igri tudi RADOVEDNOST ( = vedoželjnost) in POGUM ( = premagovanje
strahu), a se pojavita, oba, šele naknadno, in v odvisnosti od (ne/varnosti)
KONKRETNIH OKOLIŠČIN.
Brez
radovednosti NE bi bilo nobenih spoznanj oz. sprememb, brez poguma radovednost
NE bi mogla dospeti do predmeta svojega ugotavljanja.
Pomeni,
da narava pravi takole: NAJPREJ UGOTOVI ( = spoznaj, prepričaj se), potem šele
(ne)zaupaj! In, ne pozabi – narava NI neumna (je pa, očitno, neumno vse, kar
se izkazuje v nasprotju z njeno umnostjo)!
Skočimo
zdaj še v čas!
Dolgo,
dolgo nazaj je bilo vse v »božjih rokah, po božji volji«! Vse, kar
obstaja, JE ustvaril »bog«, natanko takšno, kakršno je. Vse, kar se dogaja, JE
po »božji odločitvi«, in se dogaja natanko tako, kot se mora, kajti – »bog
že ve, čemu tako ravna!«
Zanimivo,
mar ne, to, da TI »veš« o tem, kaj »bog«
ve?! Očitno ti poroča…
Kakorkoli
že, nekoč je vse temeljilo na »zaupanju«!
Da ni?
O, pa je, pa še kako JE, kajti:
-
če
je vse v božjih rokah, potem si v njih tudi ti;
-
če
ne bi računal na to, da ti uredi življenje, ga tega ne bi naprošal, v molitvah;
-
če
ne bi ZAUPAL v njegovo zmožnost in voljo – ga ne bi prosil!
Da, nekoč logika (uboga revica V
SVETU BEBCEV!) dobesedno NIKAMOR ni
segla, ni bila zmožna ničesar ugotavljati, pa je »zaupanje« moralo pojasnjevati
VSE o VSEM! A je vrag, s to logiko, kajti – ko se je začela izkazovati,
so padala številna »pojasnila«, s katerimi je »zaupanje« pojasnjevalo svet; ko
se je začela izkazovati, je vse manj prostora ostajalo – NEUMNOSTI!!! *
*čemu sem zapisal NEUMNOSTI in NE nevednosti?
Preprosto: nevednost je stanje-odsotnosti-informacij, je stanje, ki izkazuje
pomanjkanje poznavanja določene vsebine, takšno pomanjkanje, da na njegovem
temelju NI MOČ VEDETI (in, če ni moč vedeti, potem tudi NI MOČ POJASNJEVATI, in
še manj TRDITI, kategorično trditi o nečem, ter se s tem izkazovati v podobah
vedenja)! In nevednost nima težav s tem, da izreče svoj »ne vem«, ne bo šla
(kakopak, v kolikor se izkazuje v umni glavi!) izmišljati nekih razlag, za
katere se zlahka izkaže, da nimajo temeljev v realnosti, da NISO dokazljive v vsakdanjem
življenju! Ne, nevednost razumskega bitja SE VSELEJ IZKAZUJE KOT NEVEDNOST,
dočim…
Tam,
kjer NI razumevanja (ni zmožnosti logičnega mišljenja!), tam tudi je nevednost,
dejanska nevednost, vendar - ker neumnost
POTREBUJE »vedeti« (tu bi se dalo na dolgo o marsičem govoriti, tudi o
strahu-pred-negotovostjo, ter tudi o kompleksih!), si, pač, ustvari ( = izmišlja) svoja pojasnila oz. odgovore,
natanko takšna/e, do kakršnih je, neumna, zmožna dospevati!
Bi se
dalo tudi iz tega kaj sklepati? Denimo to, da vse, kar ZARES vemo o svetu,
da vse, kar zmoremo tudi praktično izkazati ( = dokazati) DOLGUJEMO ZMOŽNOSTI
RAZUMEVANJA = RAZUMU = LOGIKI?!!!!!
Pa,
potemtakem – kako bi lahko bilo neko NASPROTJE logike (NElogičnost = NEUMNOST!)
nad samo logiko, razen – pri razumevanja nezmožnih?! Pa četudi to nasprotje
imenuješ zaupanje?! Mimogrede…
Zaupanje
NIKJER ni opredeljeno kot vrsta mišljenja (razmišljanja), pač pa gre za
čustveno kategorijo, in, kolikor mi je znano, človeka – razumsko bitje
opredeljuje to, da na temelju razmisleka (in ne čustvovanja) oblikuje
svoja ravnanja ( = izkazovanja)… pri čemer je pa res tudi to, da pri
razmisleku upošteva TUDI čustva ( = TUDI svoj odnos do konkretne, obravnavane
vsebine)!
Zdaj pa
skočimo kar v – dandanašnji!
Prvič
se znajdeš na neki pečini. O kraju ti nihče ničesar ni povedal, NE poznaš
okoliščin, dejstev. Pod teboj je razburkano morje, pa mu ne vidiš pod površje…
Boš
skočil/a, s te pečine, na glavo, v vodo… ne da bi, pred tem, preveril/a
globino, ali to, če so, pod površjem, skale, ob katerih se lahko raztreščiš?
Proti
tebi teče pes, ki kaže vse znake napadalnosti. Boš obstal/a na mestu, in mirno
čakal/a, da se te loti. Boš mirno stal/a tudi takrat, ko se te loti?
Se boš
odpravil/a, sredi najhujše prometne konice, s prevezo prek oči, prek
štiripasovnice, polne drvečih avtomobilov?!
V vseh
naštetih primerih (in vseh ostalih, primerljivih) ti lahko »stoji ob strani«
tvoje »zaupanje«, vendar – boš kaj dal/a, na to »zaupanje« takrat, kadar se čutiš NEPOSREDNO ogroženega/o
(in so ti okoliščine ter možnosti razpleta znane)?! NE, V TRENUTKU BOŠ
POZABIL/A NANJ! Mu, temu »zaupanju«, NE BOŠ VERJEL/A!
Toliko
pa si se že naučil/a o živetju, toliko (strahu) pa že je v nagonih, ki te (vsaj
na določenih področjih, v primeru psihične okvarjenosti, in na vseh, v primeru
nagonske zastavljenosti) vodijo skozi živetje, da – STRAH PREVLADA NAD (tvojim)
»ZAUPANJEM«! Tako, kakor taisto (s)počne pri VSEH živalicah!
Je pa
tudi res, po drugi strani – kadar so težave nekje drugje, kadar sam/a nisi
neposredno ogrožen/a… takrat je, zagotovo, lažje (četudi NEUMNO) svet »razumevati«
v podobah »zaupanja«, takrat je, zanesljivo, lažje pričakovati, da se bodo
zadeve, kar same od sebe, razrešile, s taistim »zaupanjem«!
Gre,
tu, v konkretnem primeru, za hinavščino?
Ne, žal
ne gre! Gre, preprosto, za NEUMNOST,
ki zmore biti tudi pri razumsko zastavljenih bitjih podana NA POSAMEZNIH
področjih (pač, na tistih, na katerih jih je okolje ZDRESIRALO v svoja
prepričanja, jim, s taisto dresuro, ZABLOKIRALO UM = LOGIČEN RAZMISLEK), dočim
je pri nagonskih bitjih generalna
značilnost. Ki se izkazuje zlasti takrat, kadar se taista – nagonska –
bitja znajdejo v NESVOJEM svetu, v svetu razmišljanja, pa (za)čutijo potrebo po
tem, da bi tudi sama »modrovala«, »ugotavljala« svet!
Da temu
ni tako? Res? O, pa je, kajti – pomisli samo na tista »primitivna« plemena, ki
v nekih džunglah živijo, in zmorejo svoja živetja izkazovati povsem v skladu
z naravo: jedo, kar je za jesti, zdaj so plenilec, v naslednjem trenutku
lahko postanejo plen… in so le del prehranjevalne verige, nič več, nič manj!
Čeprav tudi oni temeljijo na »zaupanju«, in tudi oni »vedo«, da je »vse stvar
božje volje«!
Ni komentarjev:
Objavite komentar