Recimo,
da je danes praznik. Dan, torej, za katerega je formalno zapovedano slavje.
Celo dela prost je, ta dan, pa zapovedanost slavja ni moteča. Itak radi
slavimo, da je le čemu nazdravljati, ampak…
Najprej
bi bilo potrebno doreči, kako naj ta, konkreten dan, označujemo. Kot »kulturni
dan«, kot »dan kulture«, ali, preprosto, kot »dan kult ur(e)«? Je, dejansko,
neka razlika med omenjenimi možnostmi, in je dejstvo, da v občosti prvi dve
poimenovanji (možnosti) tekmujeta med seboj.
»Kulturni
dan« bržčas ne bo. Kulturen namreč ni prav nič bolj, kot je katerikoli dan v
letu, obenem pa ni v lasti kulture, celo nasprotno: lastijo si ga vsi po vrsti,
in še najraje tisti, ki s kulturo, z njenim ustvarjanjem, nimajo nobene
povezave! Se pa radi pavijo, ob vsaki priložnosti in tudi tej, konkretni.
Čeprav jim to najbolje ne uspeva, celo maske ne prekrivajo bistva.
Če gre
za »dan kulture«, potem me zadevščina še bolj čudi, kajti…
Ko bi
imeli tudi, na primer, smetarji svoj
dan, uradno razglašen za praznik, bi tudi v tem primeru vsi smetarili, se
hiteli izkazovati s svojo predanostjo smetarstvu in poklic smetarja počastiti s
pobiranjem odpadkov? Verjetno, da ne. Potemtakem bi naj »dan kulture« slavili
le tisti, ki se s kulturo dejansko ukvarjajo, bodisi neposredno, kot
ustvarjalci, ali pa posredno, kot tisti, ki ji omogočajo preživetje, s tem tudi
ustvarjanje. Vendar…
Ja, te
tri pike, nesramnice se rado znajdejo tam, kjer jih ne bi bilo treba, v nekih
normalnih, celo »kulturnih« pogojih… kakorkoli že: vendar ni kaj prida tistih,
ki kulturi (kulturnikom) omogočajo preživetje, pravzaprav celo raje vidijo
umrlega kulturnika, kot z življenjem borečega se, obenem »za narodov blagor«
ustvarjajočega. Ne nazadnje lahko ob pokopu tudi (ali celo) kulturnikov svoje
pavje perje razkazujejo. In svojo praznost, iz govorov hlapečo.
Potemtakem,
če skrajšam, kot realnost preostane tretja možnost, da gre za dan kult ur(e)!
Tako in tako nenehno vlačijo Prešerna med zobmi, mu, tu in tam, pristavijo še
Cankarja, morda celo kakega drugega nebodigatreba, takrat, kadar se ne
sprašujejo o tem, če so sredstva, tista minimalna, če ne celo sramotna (zlasti
s strani tistih, ki se s kulturo, pomeni da tujeperno, postavljajo), katera
namenjajo kulturi, utemeljena, če ne bi bilo bolje »v kaj pametnejšega« denarja
dati, denimo, v skrajni sili, v žepe občestva… sila kulturnega, bojda, na
osmega februarja dan, celo tako kulturnega, da ena sama proslava ne mine brez
besednega linčanja, zdaj teh, zdaj onih. Narodna muzika, takšno izkazovanje,
podalpski hojladri, pač.
Ni komentarjev:
Objavite komentar