petek, 10. februar 2017

Vzrok je vselej V, in ne IZVEN



Kadar skušaš določeno posamičnost pojasnjevati z nečim, kar se nahaja IZVEN nje (torej ni njen sestavni del, ni del njene naravne zasnovanosti), je popolnoma vseeno, če tistemu, kar naj bi opredeljevalo to posamičnost, praviš »bog« ali pa »politik«, »denar«, »družben sistem«, »banka«… v vsakem (takšnem) primeru VERUJEŠ, da se posamičnost izkazuje na določene načine zaradi nečesa drugega, in ne zaradi sebe (zaradi svoje zastavljenosti). Pa poglejmo, če je to res.

Drevo je drevo, načeloma se, po vsebinski plati, med seboj bistveno ne razlikujejo, drevesa. Gre za rastje, ki se izkazuje v svoji oleseneli (bolj ali manj čvrsti) podobi, za rastje, ki poganja na deblu in se razrašča v krošnjo (ki, običajno, sega nad preostalo rastje – grmovje, trave, rože).

Nekoč je bilo drevo pradom človeka. Kakor opica, tako si je tudi davni prednik človeka drevo izbral za svoje zavetje, za prostor, ki mu je nudil občasno (po potrebi) dnevno zavetje in stalen ter relativno varen nočni počitek. Pomeni, da je prednik človeka živel v drevesnih krošnjah? Ne, pomeni, da je del svojega časa preživel v njih, medtem ko je preostali del, v iskanju hrane, preživel izven njih, celo na tleh. Potemtakem je bil kombinirano drevesno-talno bitje, natanko takšno (po okolju, v katerem je živel) kot so, še vedno, večinoma opice.

Seveda, v času drevesnih plodov ni imel potrebe po tem, da bi pogosto zapuščal svoj varen kot (krošnjo), je hrano našel v podobi drevesnih plodov. A kaj, ko ti plodovi potrebujejo čas, za to, da sploh nastanejo, in da dozorijo ter se zreli ponudijo v zaužitje, pa še takrat, ko dozorijo, zmorejo obstati relativno kratek čas na vejah – prezreli, preprosto, (od)padejo na tla. In tudi sicer so, ti plodovi, številčno omejeni, jih ni v nedogled, da bi tudi v nedogled tešili lakoto vseh tistih, ki se z njimi (občasno) hranijo. Pomeni, da je tudi prednik človeka MORAL večinoma hrano iskati – na tleh (kakor to, še vedno, počno opice).

V preteklosti se je zgodilo nekaj, kar je radikalno vplivalo na prednika človeka, da se je le-ta odločil – preseliti se, in zamenjati drevesno krošnjo (začetni dom) za tla (novi dom). Da se je, skratka, odločil (besedo »odločil« uporabljam pogojno, ker dvomim, da je šlo za zavestno odločitev, pač pa mislim, da je bila sprememba bivališča povsem nagonsko pogojena) o tem, da ne bo več v krošnji iskal svoje postelje in pribežališča, pač pa bo spal kar na tleh, morda v zavetju neke jame (brloga). In se, s tem, izpostavil krepko večjemu tveganju (v odnosu napram preostalim plenilcem), kot je bilo tveganje v času, ko je krošnja določenim plenilcem (tistim, pač, ki nimajo zmožnosti plezanja na drevo oziroma jim okolje drevesne krošnje onemogoča takšno učinkovitost plenjenja, kakršno so zmožni izkazovati v svojem okolju, na tleh) onemogočala ogrožanje tega prednika človeka.

Ta »nekaj«, kateri se je pripetil, se je pripetil za VSA v krošnjah živeča bitja, kajti Narava (konkretno naravno okolje) se NE ZNA spreminjati na način, da se za nekatere spremeni tako, za druge pa drugače (trava raste za vse enako, suša pomori zelenje za vse enako, gozdni požar uniči rastje za vse enako), pomeni, da bi se VSI v krošnjah živeči MORALI NA ENAK NAČIN ODZIVATI (in se, v nadaljevanju, tudi razvijati), da bi potemtakem tudi opice morale slediti poti prednika človeka, in da bi, če nadaljujem v tej smeri, tudi opice morale biti danes povsem enake – človeku! KO bi o posamičnosti (s tem tudi o vrstah) dejansko odločalo okolje! Pa niso!

Res je, okolje (posledično način življenja) in posamičnost, živeča v tem okolju, se medsebojno pogojujeta. A le do določene mere, do mere (meje), ki jo lahko obravnavamo kot NARAVNO ZASNOVANOST. Ali, povedano drugače: posamičnost se lahko do določene meje prilagaja okolju, NE ZMORE pa se spremeniti na način, da bi postala popolno nasprotje sama sebi! Človek, denimo, ima noge in roke (tako, kot jih je imel, v pradavnini, njegov prednik, tako, kot jih ima opica, tako, kot jih imajo številne druge živali – pa čeprav tem, njihovim nogam in rokam, pravimo taca, šapa, karkoli že, gre za štiri okončine, s pomočjo katerih se te živali gibljejo, si z njimi tudi pomagajo oziroma jih uporabljajo za neke druge aktivnosti, s katerimi se izkazujejo), vendar – ne zmore leteti. Ne, ne zmore, čeprav je od nekdaj pogledoval v nebo, za pticami, čeprav ga je to pogledovanje pripeljalo do tega, da je iznašel način, s katerim si je občasno letenje omogočil, a sam po sebi, brez »umetnih« kril, letenja NI zmožen. Pomeni, da sama želja (po letenju, ali katerakoli druga) ni dovolj, da bi se dogajale (evolucijske) spremembe, pač pa je potrebno nekaj drugega, nekaj, kar je zapisano v zasnovanosti, naravni, sleherne posamičnosti (vrste). In – tudi opice se ozirajo proti nebu, pa ne zmorejo ustvarjati »umetnih« kril.

Res je, s tem, ko je prednik človeka zamenjal svoje življenjsko okolje, s tem so se porodile tudi TELESNE spremembe. Spremembe ŽE OBSTOJEČEGA, in prav ničesar novega ni izraslo (se porodilo) temu predniku človeka, nasprotno – celo manko je dočakal (s tem, ko ni več živel v krošnjah, ni potreboval repa, da bi se z njim oprijemal vej, in mu je le-ta sčasoma odpadel).
Kakopak, obstajajo, še vedno, tisti, ki »vedo«, da je »bog« ustvaril človeka, in »vedo«, da sta bila »Adam in Eva« (od »boga ustvarjena človeka«) brez repa, a tem, žal, ni najbolj jasno to, kaj je trtica, in ti, kaže, ne vedo za primere (redke, resda, a še vedno prisotne), v katerih dojenčkom kirurško odstranijo repe (kadar se »narava« poigra in dosledno ne upošteva odpadlosti repa, pa ga, tu in tam, nekomu nameni).

Res je, spremenile so se noge, zravnale so se, sčasoma, stopala so pridobila bolj plosko podobo, da bi zagotavljala večji oprijem tal, večjo stabilnost. Res je, telesna drža se je spremenila, bolj se je zravnala, kajti v savani je bilo potrebno stoje oprezati za morebitno nevarnostjo. Res je, s prijemanjem drugačnih stvari (kot so drevesne veje) se je spremenila tudi roka, še najbolj dlan. In je res, da so se v drugačnem okolju (v drugačnih okoliščinah) pokazali tudi drugačni problemi, na katere se je prednik človeka moral priučiti, pa so se, s tem, spremenili tudi možgani. Vendar…

Tudi med opicami obstajajo, ki živijo na tleh, denimo gorske gorile. In je tudi njim odpadel rep. In so se tudi one morale naučiti določenih vsebin, v odnosu do lastnih prednikov (ki so, utemeljeno domnevam, kakor vse opice, nekoč iskali zavetje v krošnjah), da so se uspele uspešno prilagoditi novim pogojem živetja. Z drugimi besedami: tudi gorske gorile so izbrale tla za svoje življenje (kakor človek), pa so ŠE VEDNO – gorske gorile (opice). Kar pomeni?

To, zgolj to, da »okolje« (tako naravno, kakor t. im. družbeno) lahko DELUJE na posamičnost (vrsto), je pa NE MORE vsebinsko spreminjati, NE MORE spremeniti njene naravne zasnovanosti. Te različne zasnovanosti so se dogodile časovno krepko nazaj, celo »tik« pred tem, ko se je življenje tega planeta »odločilo« porazdeliti se v več smeri, in je del tega življenja zlezel iz vode, na kopno. Od takrat naprej pa so se te različne zasnovanosti samo razvile, se izpopolnjevale, a IZKLJUČNO znotraj zasnov(anosti), kajti »od zunaj« ničesar niso mogle zaužiti ali vdihniti, popiti, da bi se tisti »zunanji nekaj« vrasel vanje, da bi postal njih del, celo tisti del, ki bi pogojeval nadaljnji razvoj. Pomeni, če se vrnem k človeku in/ali opici in/ali človečnjaku (nagonsko, človekoliko bitje, denimo Neandertalec), da ŠE VEDNO obstajajo RAZLIČNE vrste, ki živijo v ISTEM naravnem okolju (če tlom lahko tako porečem) in ki bi MORALE biti danes povsem enake (bi morale postati ISTA vrsta), KO bi zares okolje odločilno pogojevalo evolucijo (razvoj)… in ko ta razvoj NE bi bil odvisen od same naravne zasnovanosti!

Ne nazadnje, kaj pa je sploh to »okolje«, denimo »človeško«? Nič več, nič manj kot zgolj – seštevek posamičnosti ( = posameznikov), pa kakršen je pretežni del teh posameznikov, takšno zares je tudi »okolje«. Se sicer zmore navzven (in zgolj domnevno) spreminjati (se lahko izkazuje na različne načine, in je, takrat, ko se relativno ugodno počuti, bolj zadovoljno, s tem bolj umirjeno, s tem manj težav povzročajoče, a se izkaže v povsem drugačni podobi takrat, ko količina ugodja pade pod želeno raven… in je to moč opaziti dobesedno pri vseh NAGONSKIH vrstah, in v vseh okoljih, tako v »človeškem«, kakor v živalskem). Z drugimi besedami: sitost (pa ne samo sitost v smislu nahranjenosti s hrano, pač pa tudi nahranjenosti z ostalimi »dobrinami«, ki v odnosu med posameznikom in »okoljem« razvrščajo na »družbeni lestvici«) poraja umirjene, »pridne« posameznike (in s tem tudi umirjeno, »pridno« celoto = okolje), medtem ko lakota vzbudi (tako pri posamezniku, kakor pri okolju) povsem drugačne načine izkazovanja. A se vsebina, dejanska zasnovanost, s tem NE SPREMENI, niti za pikico (ko bi se, bi se, skozi čas, spreminjala tudi izkazovanja teh posamičnosti/okolij, a se ne).

Naučiti nekoga, ki nima lastnih kril, leteti (brez pripomočkov)? Nemogoče. Naučiti nekoga, ki nima pljuč (ribo, denimo), da bo preživel na kopnem? Nemogoče. Naučiti nekoga, ki mu ni dana razumska zasnovanost (pač pa je nagonsko zasnovan), da bo postal razumen? Nemogoče. In, z druge strani: kdor ima krila, ima NAČELOMA možnost letenja (samo načeloma, kajti tudi med pticami so neleteče!), kdor ima pljuča, ima NAČELOMA možnost živeti na kopnem (samo načeloma, kajti delfin brez vode = lastne »zmočenosti« pogine!), in kdor ima zmožnost abstraktnega mišljenja, ima NAČELOMA možnost biti razumen oz. razumski (samo načeloma, kajti zmožnost abstraktnega mišljenja imajo tudi umobolni, vendar nimajo sočasnega zavedanja realnosti… in zmožnost abstraktnega mišljenja imajo tudi razumsko zasnovani posamezniki, tisti, katere je nagonsko okolje do te mere spravilo v svoje kalupe, v fazi njih odraščanja oz. dozorevanja, da jim je razumsko delovanje bodisi okrnilo, bodisi ga povsem izničilo!).

Politiki pogojujejo okolje? Res? Se takšni že rodijo, takšni pogojevalci? Jim je »usojeno« to, da bodo politiki? Daleč od tega: rodijo se kot povsem običajni rojenci, in OKOLJE je tisto, ki jih IZBERE za politike, jih ustoliči na položaje, jim da moč odločanja! In okolje je tisto, ki izbira po sistemu sebi všečnega. In okolje je tisto, ki ne premore zmožnosti enovitega zavedanja, potemtakem tudi ne zmožnosti ugotavljanja »značajev« in sposobnosti izbranih… pač pa izbira po sistemu »ta je pa meni enak, pomeni, da ga »razumem«, in mi je všeč«.
Mediji pogojujejo okolje? Nimam »daljinca« (če se mi že vstajati ne da, da bi preklopil program) in MORAM gledati/poslušati neumnosti? Ne moram, a kaj, ko mi te neumnosti, kaže, povsem ustrezajo, ker enako tudi sam zmorem »razmišljati«, ker enako tudi sam zmorem »dojemati« svet, ker za zahtevnejše (in meni tako drugačne vsebine/programe), preprosto – nisem zmožen! In, ne nazadnje: razum NE VERJAME kar tako, slepo, razum premore DVOM, razum premore POTREBO po tem, da stvari PREVERI (preden ugotovi njih resničnost), pomeni, da bo razum prav zlahka »preklopil program«, ko bo ugotovil, da je ponujeno – neumno (se NE bo pustil »poneumljati")!

Ne, ne, popolnoma vseeno je, če veruješ v tega ali onega »boga«, popolnoma vseeno je, če je ta »bog« v podobi »medijev«, čim veruješ, da je vzrok tebe samega (tvojega početja) IZVEN tebe samega, že izkazuješ NErazumevanje temeljnih zadev, že izkazuješ svojo NErazumskost!

In, mimogrede, da bo, morda, lažje razumljivo: če »okolje« (nekaj IZVEN posamičnosti) brezpogojno pogojuje posamičnost, povej – čemu različne tvari, različne vsebine zmrzujejo pri različnih temperaturah (če je zmrzovanje odvisno od »mrzlega«, bi bilo to »mrzlo« za vse enako)! Morda zaradi tega, ker ISTI dejavnik RAZLIČNO vpliva na RAZLIČNE vsebine (vrste)?
In, razmisli, za zaključek: bi bilo lačno »človeštvo« kaj bolj zadovoljno, ko bi mu »mediji« ponujali same kakovostne, "pametne" vsebine?!

Ni komentarjev:

Objavite komentar