nedelja, 12. februar 2017

Dve plati umetnosti



Uvodoma priznam, da nikdar nisem razumel tistih, ki dneve, tedne, celo mesece in leta »pilijo« stavek (lahko zgolj enega, lahko nekaj njih) ali pesem, preden so zadovoljni z njim/i/jo. In tudi tistih ne razumem, očitno, najbolje, ki imajo »ustaljen dnevni red« (pri, denimo, pisanju), pa začnejo, vsak dan, ob neki opredeljeni uri, in ob neki drugi, prav tako opredeljeni, uri, zaključijo s svojim umetniškim ustvarjanjem. Čemu jih ne razumem? Preprosto: umetnost (ki naj bi bila izpovedovanje) NE BI SMELA biti obrt, torej ne bi smela biti obvladovana (s strani umetnika), pač pa bi morala biti stvar navdiha, torej nekega osebnega doživljanja (za navdih pa velja, da ni vajen ur/nikov, pride, ko pride, in ne čaka, v nekem zmrzovalniku, na to, da bo seženo po njem).
Da ne bo nesporazuma: kakopak razumem to, kaj počnejo (s tem, ko obdelujejo, dodelujejo lastne zapise), in razumem, kako zmorejo svoje umetniško ustvarjanje časovno razporejati, le znotraj tega početja ne zmorem razumeti tega, da isto, početje torej, sodi v umetnost, in ne v – umetelnost, v OBRT! Pa pojasnim razliko, s tem spregovorim o dveh plateh umetnosti…

Že bežen pogled na besedo »umetnost« razkrije, neposredno, da je v tej besedi moč prebrati dodatni besedi, besedo »um« in besedo »umetno«. In, zares, ti dve besedi tudi razkrivata razliko, bistveno, med dvema povsem različnima pristopoma, s tem tudi izvajanjima, (k) umetnosti. Pravzaprav vlečeta ločnico med obrtjo in izpovedjo.

Normalno, absolutno ni moč ločevati obeh teh plati, v umetnosti, saj sta v njej prisotni tako izpoved (avtorjevo doživljanje nečesa), kot tudi znanje oblikovanja te izpovedi (na področju pisanja potemtakem besedni zaklad, poznavanje temeljnih pravil jezika, zmožnost tvorjenja taistega jezika, zmožnost »racionalne« rabe besed – njih jedrnatost oz. izpovednost…), a je, kljub temu, pomembno to, kateri plati ustvarjalec daje prednost! V kolikor v ospredju vidi »dovršenost izdelka«, v njegovi oblikovni podobi, potem se trudi k stanju »všečnosti tega izdelka njegovim odjemalcem«, v nasprotnem primeru pa pozornost posveča – (samo)izpovedi.

Žal, večina zmore (po svoje, potemtakem neenako drugim) »razumevati« besede (torej same znake, s katerimi so glasovi povezani v določene pojme), ni pa zmožna, prek teh besed, razumevati same vsebine, torej izpovedi tistega, ki je v nek zapis »izlil« svoja doživljanja, svoja čutenja.
Da je temu tako, ugotavljam prek raznih spletnih »portalov«, s pomočjo zapisov, katere objavljajo posamezniki, ter s pomočjo odzivov nanje. In tudi takrat, kadar je zapis »srce parajoč«, boleč, kadar (posredno, seveda) govori o trpljenju avtorja (tega zapisa), a je to trpljenje zapisano v »lepih«, med seboj umetelno povezanih besedah, tudi takrat dežujejo številna mnenja všečnosti…

Pomeni, da je odločilna OBLIKA, in nikakor RAZUMEVANJE VSEBINE, kajti – kako bom nekomu naklonil svoj »všeč mi je«, ko pa skozi zapis berem o trpljenju?! Mi je všeč trpljenje, izpovedano z zapisom? Ne, nikakor. Mi je všeč zapis, njegova »literarna podoba«? Da, lahko je izjemno OBLIKOVAN, sestavljen, vendar – je oblika res pomembnejša od vsebine? Me palica, s katero me tepejo, manj boli (mi je bolj lepa) takrat, kadar jo s pentljo okrasijo?!
Potemtakem, kadar se odzovem na tovrsten zapis, povem vsaj dvoje: da mi je sicer izdelavno lep, a da mi NI lepa vsebina, NI mi lepo dejstvo, da je nekdo (avtor) doživel vse tisto trpljenje, o katerem govori (resda z lepimi in lepo razvrščenimi besedami)! Potemtakem NE morem »všečkati«, kajti v takšnem primeru, očitno, NE razumem sporočila zapisa, in se ta zapis ni uspel preseliti vame, mi prenesti tisto, čemur je namenjen – lastne IZPOVEDI (ni deloval name, me ni razžalostil, ni vame prenesel vsaj dela bolečine, o kateri govori).

Izvor besede »umetnost«? Najprej se je, po tem vprašanju, potrebno zavedati dveh dejstev. Prvo govori o tem, da jezik (tudi slovenski) ne obstaja, v svoji nespremenjeni podobi, od nekdaj (pač pa se, s časom, spreminja… zaradi česar je potrebno pri razlagah besed »iti v preteklost«). Drugo govori o tem, da imajo vsi »slovanski jeziki« skupne korenine, vsi izhajajo iz enega (vsem skupnega) jezika, stare slovanščine.

»Umeti«, stara, v slovenskem jeziku davno pozabljena beseda, katero je moč prevesti v – zmoči (biti zmožen). Zmoči KAJ? Nekaj narediti? NE, ta »nekaj narediti« zmore vsakdo, tudi narediti stol, prekopati vrt, odnesti smeti v zabojnik… je »nekaj narediti«. Pomeni, da ta »umeti« ne govori o IZVAJANJU (izvedbi, s tem tudi NE o »brušenju, piljenju, dovrševanju«), pač pa o – IZKAZOVANJU, o tem, kar nekdo zmore IZ SEBE pokazati (dati). Konkretno, o IZPOVEDI (avtorja, ki skozi svoje delo izpoveduje samega sebe). Zdaj pa takole…

Kdaj si bolj iskren, kdaj si dejansko »ti, takšen, kakršen zares si«, takrat, kadar pol ure razmišljaš o tem, kaj boš povedal, v odgovor na doživeto vprašanje, ali takrat, ko spontano, malodane hipoma, odgovoriš? Upam si trditi, da si »ti dejansko ti« takrat, kadar se spontano izkazuješ, torej ne razmišljaš o tem KAKO boš povedal, in še manj razmišljaš o tem, če bo povedano všeč(no) tistemu, ki te bo slišal. Kajti – IZPOVEDOVANJE je izkazovanje sebe, nikakor ugajanje drugemu…

V kolikor te vodi potreba (želja) po tem, da nekomu ugajaš, potem samega sebe prilagajaš vzorcu, za katerega domnevaš, da bo drugemu dopadljiv, potem – nisi, ne moreš biti iskren, potem tudi tvoja izpoved ni izpovedovanje tebe, pač pa iskanje ugodja, potrditve pri drugem.

Da, tako je s tem, tako je s tema dvema platema umetnosti: bolj kot »piliš«, manj je v izpiljenem tebe samega, in več je zgolj tvojega znanja za »narediti nekaj«, manj je iskrenosti, več je obrti (umetnega)… in več je, preprosto, izdelave stola, prekopavanja vrta, odnašanja smeti. Kakopak, ker je občestvo »pridno«, in rado vidi »delovne« posameznike, so mu tudi takšna piljenja (umetelnosti, obrtniške) všečna. Čeprav so, vsebinsko, potvorjena (lažna), saj z vsako obdelavo besed(e) posegam tudi v samo (izhodiščno) doživetje, v njegovo krašenje, v to, da bo ZAPIS (ali nek drug umetniški izdelek) všečen drugim, medtem ko zanemarjam samo izpoved, lastno, njeno iskrenost, pa se izkazujem bolj v podobi obrtnika, kot v podobi tistega, ki »ume iz sebe porajati«.

Pač, iskrenost je spontana, »piljenje« pa je že preračunljivost (potemtakem NEiskrenost).

Ni komentarjev:

Objavite komentar