O
»človeštvu« oziroma o človeku-razumnem bitju in o človeku-nagonskem bitju…
Ni pomembno »biti«. Biti zna vsak
kamen.
Predbeseda
Zavedam se,
da sem zastavil zahtevno temo in se lotil vprašanja, ki je dokaj nehvaležno. Ne
morem reči, da se zavedam tega, kaj s tem izkazujem, predvsem povzročam, saj je
nemogoče že v času pisanja ugotavljati načine, na kakršne se bo okolje
(dolgoročno) odzivalo. Kakšno okolje živimo, v širšem in v ožjem smislu, to pa
vem.
Morda se
utegne zdeti, skozi branje, da bi bil jezen nanje, pa povem, da nisem več! Bil
sem, nekoč, takrat, ko sem še mislil, da je predvsem značaj tisto, kar je krivo
za živalskost našega vsakdana, za to, da po dveh nogah hodeči ravnajo po
nagonih, predvsem po nagonu preživetja, na načine, ki so mi ne samo tuji, pač
pa tudi zavračanja vredni. Dobro, seveda, da ima tudi značaj vlogo pri človeku,
samo…
Na sodišču
obstaja element, ki se mu reče »olajševalna okoliščina«, med te in takšne
okoliščine sodi tudi stanje neprištevnosti. Nekdo, ki se ni (bil) zmožen
zavedati lastnega početja, ne more nositi polne odgovornosti zanj. Kriv je
tisti, ki mu zaupa, neko, kakršnokoli, odgovornost.
Res je,
svet, ki ga živimo, ni moj svet, moj bi bil popolnoma drugačen, na glavo
obrnjen, v primerjavi z današnjim. V mojem svetu ne bi šteli ne položaj, ne
materialno bogastvo, ne poznanstva, ne limuzine, jahte, raznorazne hijacinte in
gostilniški »šefi«, modne zapovedi… v mojem svetu ne bi štela barva dlake, in
dolžina repa posamezne živali ali vrste, štelo bi izključno to, kaj »nosiš v
sebi«, kaj zmoreš »iz sebe dati«, kaj »iz sebe daš«. Zmožnosti, vsebina.
Moj svet bi
imel eno samo merilo, temeljno, ki bi uravnavalo in presojalo vsa početja –
ETIKO. Pa elite, če bi že morale biti, tistim, ki potrebujejo vodiče in vzore
in primerjave, ne bi bile takšne, kakršne so dandanes, ko so v »elitah« vsi, ki
sežejo na lestvicah »prodornosti« dovolj visoko, in dospejo do položaja ali
imetja, pri čemer je še najmanj pomembno to, kako, na kakšen način to naredijo.
Vem, tema,
ki sem jo zastavil, je sila nerodna. Vsaka stvar, ki se pokaže kot problem,
terja namreč tudi tisti kako rešiti. Ne ukvarjam se z iskanjem odgovora, na to
vprašanje, namenoma ne. Prav zaradi ETIKE, ki sem jo omenil, zaradi vsebine,
brez katere razumen človek, prepričan sem, ne zmore niti obstajati, kaj šele
opravičevati samega sebe. Na svetu so različnosti, svet je skup nasprotij,
celota nekega sobivanja, znotraj katerega ima sleherno življenje pravico do biti,
do tega, da živi in se ohranja skozi čas, dokler v druga življenja nasilno ne
poseže. Resnično, ne ukvarjam se z iskanjem rešitev na (meni in trenutnemu
času) nerešljiva stanja.
Pogovor
NN: Jaz sem
pameten!
Radovednost:
Kako pa veš, to, da si pameten?
NN: Kako ne
bi vedel, bral sem Platona.
Radovednost:
Se bojim, da samo branje ni dovolj. Jaz berem o življenju v morju, pa ne
zmorem, brez škrg...
NN: Seveda,
da ni dovolj, da prebereš, tudi zapomniti si moraš kaj!
Radovednost:
Kaj si moraš zapomniti?
NN: Ja, kako
kaj, to vendar, kar je Platon rekel!
Radovednost:
Čemu, za vraga, pa si moraš to zapomniti, kaj boš s tem?!
NN: Si pa
butasta, da veš, Radovednost! Kako čemu, preprosto zaradi tega, da bodo tudi
drugi vedeli, da sem pameten!
Radovednost:
Po čem bodo pa to vedeli?
NN: Groza
nedopovedljiva! Ja, po tem, ko jim bom govoril to, kar je Platon rekel!
Radovednost: Ampak, to lahko vsakdo prebere, če želi, ne potrebuje tebe, da mu
govoriš.
NN: Saj v
tem je fora, ker vsakdo ne (pre)bere, pa je dobro, da se, vsaj občasno, pametni
najdemo nekje, da ostalim povemo.
Radovednost:
In potem, ko jim poveste, vi, pametni, potem tudi ostali postanejo pametni? NN:
Ja, itak da, ker tudi oni vedo, kaj je Platon povedal!
Radovednost:
Dobro, pa veš...ne, drugače bom, si bral Platonovo Državo ?
NN: Seveda,
da sem jo, kako ne bi, bi brez nje ne mogel biti pameten.
Radovednost:
Dobro, dalo bi se, teoretično, biti pameten tudi brez branja Platonove Države,
ampak vseeno...daj, mi lahko poveš, katero je temeljno sporočilo, ki ga je
mislec izkazal v svoji "državni teoriji"?
NN: Ne vem,
na kaj misliš, veliko je tega...
Radovednost:
Resnično, veliko je besed v knjigi zapisanih, ampak vseeno, iz nekega spoznanja
je izhajal, filozof, ko je s svojo teorijo ponujal rešitev osnovnega problema,
ki tare človekovo sobivanje.
NN: A, to
misliš! Ja, seveda, da vem, rekel je, da morajo biti tisti zgoraj pametni!
Radovednost: Vidiš, jaz pa mislim, da se motiš, in je rekel samo to, da ti, in
tebi podobni, nikdar ne bi smeli tja "gor" priti.
»Človeški
svet«
Bojda je
takšen, kakršen »se nam kaže«. Pametnejši neumnejšim, neumen pametnejšim. V
iskanju smisla in v opravičevanju lastnega obstoja modrim. In, absurd, ne samo,
da »se nam kaže«, še prikriva se nam, v največji svoji meri, pa slehernim
rodovom razkriva za odtenek več ene in iste barve, v katero se je, med vsemi
ostalimi, odel, jo celo pred naše poglede izpostavil, čakajoč, da vidimo, kaj
skozi njo pronica do naših zmogljivosti. In mi na njem smo višek, višek dna,
višek neke domišljave (samo)prepričanosti o domnevni neki naši veljavi, v
bistvu pa smo nič, ki je samega sebe uspel pregovoriti, da je – nekaj.
Nič kaj
prijetno ni spoznanje, ko stopiš prek črte, in ugotoviš, da njih vse razumeš,
in razumeš celo to, na kakšen način so lahko prepričani v lastno znanje, čeprav
– ne znajo. In se niti tega ne zavedajo, da ne dojemajo, kaj šele, da bi
razumeli besede, ki jih sam uporabljaš, domnevno tudi iz njihovega jezika,
besede, ki o povsem drugih, drugačnih vsebinah govorijo, kot so tiste, ki jih oni
poznajo, in kakršne, domnevno, poznajo. Ljudje, tozadevno razumna bitja.
Ugotavljaš,
da si vse bolj sam, da je vse manj vsebin, o katerih se lahko z njimi pogovarjaš.
Vreme, šport, izleti…povsem neke banalne stvari, ki so vsakomur v dojemanje
omogočene, ki jih vsakdo po svoje doživlja, in je povsem normalno, da jih sme,
in celo zna, po svoje razlagati. Stvari, o katerih se ti ne da, saj si o njih
že neštetokrat, in se bolj ali manj ponavljajo neke ugotovitve, in je bolj ali
manj dolgočasen, nezanimiv, pogovor o njih.
Vse na svetu je relativno, edini
absolut je – relativnost!
Naj bi bilo
tako, tam, pri tistih, ki vedo, zares vedo, v smislu dojetja, da obstajajo
zakonitosti, za slednjo drobtinico, ki so-tvori vse, nam znano in tisto
večinsko, nam ne-znano. Učijo se, oni, o tem, učijo se o času, ki teče, o
dnevih, ki se v staranje, v minevanje nabirajo, o tem, da se vse spreminja, in
celo gledajo te spremembe, nenehne in nenehno, a jih ne zmorejo – videti! Ne, njim
je vse absolutno, vse jim je zapovedano, že v zibeli položeno kot do/končno
spoznanje, in edina relativnost pri njih so – oni sami; vselej tako, kot se je
»treba znajti«, kot velevajo zakoni narave, da je v boju čim lažje preživeti.
Svet, en
sam? Še zdaleč ne! So trije, ti svetovi: svet, kakršen je, svet, ki se nam
razkriva v svoji delni prepoznavnosti, in nam počasi, skrivnost za skrivnostjo,
pripoveduje zgodbe o tem, da nekaj zgolj obstaja, v bistvu neodvisno od nas
samih, obenem v našem delnem sooblikovanju; svet, kakršnega zmore razum
prepoznavati, pod odgrnjenimi tančicami, in se izkazuje kot povsem logično
delujoča prepletenost raznoterih malenkosti, celo tako majhnih, da vseh ne
zmoremo niti videti, niti s preostalimi čutili zaznavati, pa lahko o njih zgolj
domnevamo; svet, kakršen se njim kaže, svet otipa, vonja, vida, slišanega,
okušenega, svet neposrednih zaznav, posamičnih podob, ki vsaka zase stojijo v njihovih
spominskih shrambah, in so, oni, celo zmožni posamične v določene vsebine
povezovati, v skromne, izključno njim verodostojne in uporabne celote. Kolikor
jih sploh zmorejo po svoje razumeti.
Vse na tem
svetu ima svoj »zakaj«, in vsak med »njimi«, nedojemljivimi, ima predpisane
»zato-je«!
Že v
mladosti sem ugotovil, da sem – čuden. Od nekdaj funkcioniram na način, ki je
povsem nasproten načinu, na katerega živijo oni. Nikdar nisem želel prek
poznanstev sebi utirati poti, vselej sem imel potrebo po tem, da se izkažem,
najprej, s svojim znanjem, preden dopustim domnevo o tem, da – znam. Nikdar
nisem samemu sebi priznaval določenih »dosežkov«, in vselej sem bil prvenstveno
zahteven do sebe, pa sem potreboval dosti časa, za vsako izkazano zmožnost,
preden sem privolil ugotovitvam tistih, ki so znali krepko bolje od mene, ter
pristal na to, da sem tudi sebi pripisal – usposobljenost. Nikdar se nisem
opredeljeval do stvari, ki jih nisem poznal (razumel), le neka načelna mnenja,
temelječa na logičnih povezavah, sem, v podobi previdnega mnenja, dajal. In
nikdar me niso veselila veselja, ki so njim polnila srečo ter jim dajala
občutke tipa zmagali smo – dobri smo, takrat, kadar so »neki drugi« tekmovali,
v imenu nekega športnega kluba, ali države. In nikdar nisem bežal pred
odgovornostjo, nasprotno, tako, kot sem znal deliti zasluge, tako sem znal
priznati tudi lastne napake.
Nikdar mi ni
bila merilo večina, neka povprečnost, vselej sem se oziral proti redkim,
tistim, ki so se že izkazali, dokazali, z nekimi konkretnimi »vsebinami« in z
njih izvajanjem. Manj kot jih je bilo, teh, ki so mi za merilo šteli, bolj sem
vedel, da rastem.
Oni zrastejo
takoj, v istem hipu, ko iz zibeli stopijo. Že vedo, vse, že znajo, vse, in že
se svet krog njih vrti, slab, kadar njim »slabo naredijo« ; običajen, kadar
taisto oni drugim počno; in dober, svet, kadar je po njih volji. Po volji njih,
ki ne zmorejo zaznavati, da bi prepoznavali, da bi prepoznali, pa jim je
potrebno zapovedovati »spoštovati je treba vsakogar«, da vse, enakovredno,
»spoštujejo«, in da nikogar, prav zares, ne cenijo, ne upoštevajo, ne
prepoznavajo kot avtoriteto, moralno (ali strokovno) avtoriteto. Kako bi jim
pomenila morala, ko pa na etičnem temelji, za »biti etičen« pa je potrebno
»biti konstanten«, »biti načelen«, biti z »enim samim obrazom«!
Ne, njim zmore
biti avtoriteta zgolj nekdo, ki dovolj visoko seže, da položaj zaseda, položaj,
ki bi ga tudi sami hoteli, položaj, s katerega utegne zapretiti, božja ali
posvetna moč. Človek-nagonsko bitje.
Različno so jih
pojmovali in opredeljevali, a vsem enake zmožnosti pripisali: nezmožnost
razumskega delovanja, zmožnost »površinskega videnja«, zmožnost enostavnih
»miselnih operacij«.
Baje je Neandertalec izumrl..
Živim, od
nekdaj, med njimi. Dolgo sem se zgolj čudil, kako to, da tako enostavnih stvari
ne razumejo, dolgo ogorčenje gojil, ob domnevni dvoličnosti, dvojnem pojmovanju
enih in istih stvari, po principu »kar, kadar in kakor mi prija«, kasneje pa
pričel tudi seštevati, ugotavljati, se spraševati čemu so takšni? Po katerih zakonitostih
delujejo? Gre za vprašanje naravnih danosti, ali je »zgolj« vzgoja kriva?
Imel sem
srečo, v nesreči, srečo, ki je samo sebe pokopala, ne nazadnje, privedla me je
do spoznanja o »človeštvu«, o tem, da je tvorjeno iz dveh, povsem različnih si
vsebin!
Vselej me je
zanimal svet živali (svet naravnih zakonitosti), poznam svet majhnih otrok (povsem
ustrezen svetu živali), učil sem se iz filozofije in sociologije, nekaj malega
iz psihologije, predvsem pa sem gledal življenje z odprtimi očmi, temelječ na
dvomu v vse »dorečenosti« in gnan z radovednostjo iščočega.
Imel sem
srečo, pa sem najprej na sebi spoznal, kako zmore delovati psiha, nato pa dobil
vpogled tudi v psiho sočloveka. Povsem slučajno sem odkril »dar«, ki to
pravzaprav niti ni, pač pa je zgolj posledica nekega »spleta okoliščin«, neke
spojitve ustreznih (spo)znanj, o naravi in o človeku, ter zmožnosti logičnega,
sintetično-analitičnega razmišljanja. In sploh vedel nisem, da zmorem, dokler
se niso začeli kazati konkretni rezultati, v podobah objektivnih izboljšav
konkretnega stanja neke konkretne osebe. In šele tedaj, ko so se ti rezultati
nabirali, in ko so s svojo količino odpravili razlago v smislu »naključij«
(naključja so enkratne narave, konstantnost izkazovanega pa priča o zmožnosti),
sem dognal, da znam, da vem, da razumem to, kar raz/rešujem.
Imel sem
srečo, v nesreči, da sem uspel prodreti tja, kamor slehernik pri sebi ne zmore,
v samo globino, v podzavest, in da sem spoznal, da niso samo nagoni tisto, kar
nas celovito opredeljuje, pač pa še največji delež našega izkazovanja usmerja,
dobesedno zapoveduje – »vzgoja«, neki povsem konkretni »miselni« (in
ravnanjski) vzorci, ki se prenašajo iz generacije na generacijo, že tisočletja,
in je njihova temeljna odlika v tem, da zagotavljajo predvsem, če ne celo
izključno, neko – »plemensko pripadnost«. Od tod tisti večni »naši« in
»ne-naši«. In od tod tudi večni boji med posameznimi volčjimi krdeli, in nenehna
potreba po vsiljevanju »našega« načina razmišljanja, življenja, po obvladovanju
in nadvladovanju vsega drugačnega, v skrajnem primeru – potreba po njegovem
izničenju. Človek-nagonsko bitje.
Ni je druge
možne »svobode«, kot je svoboda, v okviru katere si zmožen samega sebe, svoje
živalske nagone obvladovati, v prid skupnosti, v prid so-bivanja, posledično
tudi v lastne koristi. Spusti z vajeti človeštvo, razglasi mu vsesplošno
»svobodo«, in drug prek drugega bodo hiteli, najprej z besedami, nato z dejanji,
na zadnje tudi z gorjačami…izkazovati to, kar so, obrita živalskost.
Smisel
življenja
Brez teme bi zvezde ne prišle do
izraza, a kljub zvezdam nebo prekriva tema.
Kaj je tebi,
zate, smisel življenja?
- Da
preživim svoje življenje.
- Da mi je
čim bolj lepo.
- Da imam
otroke in da… (kdorkoli že, lahko tudi »mi« ali »naši«)…ne bomo izumrli.
Kateri cilji
so ti najpomembnejši, v življenju?
- Da bom
imel(a) dom in družino.
- Da bom
imel(a) dobro službo.
- Da bom
imel(a) otroke.
Človek, tozadevno
razumsko bitje. Posvetimo se, malček, odgovorom, ki so bili najpogostejši med
slišanimi.
Da preživim
svoje življenje. To naj bi bil smisel življenja, mnogim. Smisel, ki izkazuje –
popoln nesmisel, popolno odsotnost razumskega delovanja, kajti – ne poznam
enega samega primera življenja, ki ne bi sebe živelo vse dotlej, dokler ne –
umre! Pomeni, da je »živeti do konca lastnega življenja« neka danost, naravna
samoumevnost, ki je zagotovljena slehernemu bitju, pa v njej sploh ne kaže zase
in sebi smisla iskati, celo »naravi« ne, kajti nikjer v naravi ničesar ni zgolj
zaradi tega, da je! Vse, ampak zares vse, ima neko svojo nalogo, poslanstvo, in
šele z opravljanjem tega poslanstva je »naravi« smiselno.
Da mi je čim
bolj lepo. Človek, bitje, ki naj bi bilo razumsko, tvorno. Bitje, ki naj bi
bilo vrhunec »naravnega dosežka«. Smisel življenja, »da mi je lepo«?!
Življenje ni
igra, in pri nobenem drugem bitju, razen pri človeškem, ni moč zaznati –
nerazumskih ravnanj! Človek je, ne nazadnje, tudi »družbeno bitje«, živi v
določenih, manjših in večjih, skupinah, če hoče v njih (pre)živeti, se jim mora
tudi prilagajati, živeti po določenem redu, po nekih vsem veljavnih zapovedih,
pa si zaradi tega ne more zadati za smisel lastnega življenja to, da »mi je
lepo«! Kaj pa bo imel, kdorkoli, ne nazadnje »svet«, narava, od tega, da bo
tebi lepo?!
Da imam
otroke in (…) ne bomo izumrli. Grozljivo, dobesedno grozljivo, takšno
»razmišljanje«! Če sta prvi dve odločitvi, o tem, kaj je »smisel življenja«,
zgolj izkaza umske zaostalosti, potem je ta, konkretna, izkaz dodatno zmanipulirane
umske zaostalosti! Je izkaz nekega povsem neetičnega odnosa, nekega »nekoga«,
ki že itak povsem zbegana bitja, nesamostojna, čredno naravnana… dobesedno
zakoliči v njih osnovni zadolžitvi: razplod, da bo pleme preživelo, obstalo,
raslo!
Dobro, s
stališča »narave« bi bil razplod celo pripoznan, kot del nekega življenjskega
smisla, ne nazadnje, tudi rastline in živali se – plodijo in razmnožujejo,
vendar to razmnoževanje poteka samo po sebi (in, vselej, v naravi, upoštevaje
okoliščine, potemtakem, z naravne strani, odgovorno!), pomeni, da je danost kot
taka, pomeni, da naj ne bi bilo smisel posameznikovega življenja (ali življenja
skupnosti, seštevka posameznikov). Je lahko »smisel mojega življenja v tem, da
imam noge« (ko pa jih že imam, so mi samoumevne, se zanje ne rabim po/truditi,
da bi jih imel) oziroma – so življenja, ki potekajo brez nog, nesmiselna?!
Smisel
življenja, v »naravi«? Mar ni to nekaj, kar in kakor sam živim, da imajo drugi
nekaj zase, od tega »mene« in »mojega živetja«, da sobivanju (skupnosti)
doprinašam, in da lahko potem (naknadno, posledično) tudi sam pre/živim, kot
del te skupnosti (celote, Sveta)? In je to, da živim, zgolj moja možnost da od
sebe dajem, medtem ko sam sočasno dobivam od nekih »drugih«, in od »njihovega
živetja«. Poglejmo, za primer, srno, in volka.
Srna. Živi
zaradi tega, da preživi, da ji je čim bolj lepo in da se razplodi? Verjetno, da
to ni njen osnovni namen, potemtakem tudi ne more biti – smisel njenega
življenja, karkoli od naštetega. Še najbližje mu je, temu smislu, to, da se
razplodi, ampak samo – posredno blizu, kajti: ko se ne bi razplodila, ne bi
bilo nekih drugih srn, ki bi po smrti lastne matere nadaljevale s – poslanstvom
(smiselnostjo obstoja oz. živetja) srne!
Kaj počne
srna? Muli travo. Muli vršičke. Pomeni, da je naravni kosec in obrezovalec,
pomeni, da prispeva k temu, da rastje ne bi vsega preraslo, uničilo. Pomeni, da
s tem, ko muli travo, skrbi za razrast njenih korenin, jo krepi. In ko poje
sadež, nek, katerikoli, se premakne nekam drugam, pa tam, čez čas, izloča vse
tiste snovi, ki jih zase ne potrebuje, tudi semena (iz taistega sadeža). S tem gnoji
zemljo (hrani zemljo, in vse rastje, ki je njej, srni, v hrano), obenem pa
»skrbi« za to, da drevo, katerega sadež je pojedla, »prepotuje« določeno
razdaljo in svoje seme poseje tam, kjer ima več prostora za rast, nekje »stran
od samega sebe«. Pomeni, da srna sodeluje tudi v razmnoževanju drevesa!
Da, in
znajde se na krožniku, enkrat, tudi sama. Na krožniku, s katerega nasiti, vsaj
enkrat, številne želodce. Morda medvedovega, volčjega, lisičjega, krokarjevega,
črvovega…pa še bakterijam gre v slast, in prek njih zopet – hrani zemljo.
In zaradi
tega je srna na svetu, to je smisel njenega življenja, jesti, piti, poskrbeti
za obstanek vrste (da bo tudi v bodoče imel kdo početi »smisel srninega
življenja«), širiti semena, nasititi neke druge. Srna je del – prehranjevalne
verige, obenem pa še določena »obstranska« opravila opravi, da se izkaže
»naravi smiselna«, koristna. Seveda, privoščimo ji, da ta čas, ki ga oddela,
čim lepše preživi…
In volk, kaj
on počne? Tuli v luno in pobija ovce, da s tem nam, ljudem, škodo dela? Tudi,
tudi s tem se izkazuje, vendar to ni njegovo »poslanstvo«. Volk je, tako kot
srna, in kot vse ostale živali, celo rastline, del prehranjevalne verige,
obenem pa ima neko posebno nalogo, nalogo »popravljavca«, nalogo »izbiralca«,
celo nalogo zdravnika, ki se preventivno ukvarja s tem, da se določene bolezni
ne bi preveč razširile med živalmi, ki sestavljajo njegov jedilni list. Torej
celo skrbi (tako kot srna, z muljenjem trave in vršičkov) za neko »stanje
vzdržnosti«, za tako imenovano naravno ravnovesje.
Izbira,
zalezuje in lovi predvsem tiste živali, pri katerih bo za to, da jih upleni,
potrošil najmanj energije, pri katerih bo, ko jih bo obvladoval, izpostavljen
najmanjšemu tveganju, torej izbira in lovi živali, za katere presodi, da so
najbolj slabotne, morda celo bolne. In s tem dobesedno izloča bolezen iz
zasledovane črede, obenem pa skrbi, posredno, za to, da v čredi ostanejo
močnejše, odpornejše živali, ki bodo imele – močnejše, odpornejše potomstvo!
In, kakopak,
kakor vse ostalo, tudi volk nekoč pristane na nekem krožniku, nazadnje tudi v
»jedilnici« matere Zemlje.
Da, tudi
volk se plodi, in razmnožuje, ne boste verjeli, celo krepko bolj odgovorno to
počne, kot človek-nagonsko bitje. Pa zmore tudi po nekaj let zaporedoma ne
imeti mladičev, če objektivne okoliščine (npr. količina hrane na področju krdela)
ne zagotavljajo ustreznih pogojev. In ne samo to, tudi otroško varstvo ima
krepko bolj razvito, kot je to v navadi pri ljudeh, v krdelu vsak odrasel član
skrbi za mladiče!
In – človek,
ter njegov smisel? Da jem in pijem, da mi je lepo, da izločam?! Da, nekoč še,
zagotovo, ko se ni povzdignil, povsem nekritično in nerazumno, nad »naravo«, ko
je bil zgolj in samo (tudi on!) del prehranjevalne verige, kaj pa danes? Da je,
in - da izloča?!
Ni poti, če je nisi prehodil, in
nisi cilja dosegel, če stopinj nisi pustil, za seboj.
Bi se upali
poigrati, pa vsaj skušali razmisliti o smislu lastnega živetja? Seveda bi se,
to celo nenehno počnemo, nekateri, če ne drugje in drugače, potem tam in
takrat, kadar se znajdemo na nekih razkrižjih poti, pa vse smeri obetajo, a
morda le ena tudi zagotavlja, da ostaneš to, kar si, samemu sebi zvest (in, s
tem, drugim prepoznaven)!
Njim so
takšne težave prihranjene, oni gredo po najlažjem, oni so svet »na glavo
obrnili«!
Čemu to
trdim, in – kako so lahko oni svet obračali, ko pa so v večini, in je svet, po
logiki, njihov?! Zmota, strašanska zmota! Svet, na katerega se vsi sklicujemo,
kadar omenjamo neke »dosežke človeštva«, še zdaleč ni njihov. Oni se niso
podpisali pod eno samo iznajdbo, doslej, pod en sam načrt, pod eno samo formulo,
v kateri so dejstva zapopadena, pod eno samo umetniško podobo, vrstico…njim te
stvari pomenijo izključno toliko, kolikor so uporabne v materialnem smislu,
kolikor lahko nasitijo lačne potrebe, tudi tiste, ki jih ženejo v boj za neka
mesta na njihovih hierarhičnih lestvicah, sicer pa se oni niti v temeljnem
sobivanju niso zmožni tvorno izkazovati, in je njihov prispevek samo v »vodenih
aktivnostih«, pa – če jih graditelj usmerja, bodo gradili, če rušitelj, bodo pa
– rušili!
Čemu trdim
tako? Preprosto, zaradi objektivnih dejstev, zaradi nekih naravnih danosti,
zaradi katerih drugače niti biti ne more. O teh danostih, ki njih opredeljujejo,
pa kasneje.
Smisel
življenja, morda…
Če nisem več
del prehranjevalne verige, vsaj ne na način, na kakršnega sem bil nekoč, in če
ne želim živeti kot žival, potem moram, bržčas, najti neke vsebine, neka
ravnanja, izkazovanja samega sebe, preko katerih bom smel vsaj upati na to, da
ima občestvo, da ima »svet« vsaj nekaj malega od mene, da doprinašam k nečemu.
In tu se razpira nešteto možnosti, v okviru katerih lahko dobesedno slehernik
primakne svoj del, vsaj delček. In se nudita le dve poti, ki te delčke
razvrščata, na etičen in neetičen prispevek, na človečnost in na izkazovanje človeka-nagonskega
bitja.
VSE, na kar
se sklicujemo, s čemer se »ponašamo«, vse, na temelju česar se delimo in
razvrščamo, vse to je prispevek nekih posameznikov, ki so zmogli globlje, višje
in dlje od večine, in so prispevali lastna življenja v nastanek in razvoj jezika,
kulture, znanosti, civiliziranosti, tehnološkega napredka. Posameznikov,
katerim ni bil »smisel življenja« lepo in dobro in zabavno preživeti, jesti,
piti, izločati!
Današnji
svet je svet Homo sapiensa, mislečega, razumskega človeka. Realnost ali zgolj –
domneva?
Da bom
imel(a) dom in družino, dobro službo in otroke… poglavitni, najpogostejši »življenjski
cilji« večinskega dela »razvite« človeške populacije, tudi v 21. stoletju!
Poglejmo
malo bolje, od bližje, na kaj se nanašajo ti »cilji«.
Imeti dom in
družino, imeti krov nad glavo in svojo temeljno, celično pripadnost. Imeti
svojo votlino, v njej ognjišče, in žensko, ki bo nalagala na večni ogenj, da ne
ugasne tačas, ko se bom mudil na lovu.
Imeti
osnovno varnost, pred ujmami in mrazom, imeti možnost podelitve skrbi in
strahov, imeti občutek nekoga-pri-roki. Tipično človeško? Ne, sploh ne, tipično
– »naravno«! Cilj, h kateremu stremi dobesedno sleherno življenje, tako pri
rastlinah (ki tudi potrebujejo nek »svoj prostor«, da zmorejo na njem obstati
in se razvijati, in potrebujejo »nekega svojega«, da zmorejo z njegovo pomočjo
doseči lastno oprašitev), kakor pri živalih (ki imajo svoja zatočišča in svoje
pare, da z družnimi močmi bodisi ščitijo gnezda/brloge pred vsiljivci, da z
družnimi močmi preskrbijo hrano, da drug ob drugem in drug v drugem iščejo in
najdejo tisto, kar potrebujejo za preživetje ne samo vrste, pač pa sebe, kot
nekih »socialnih, družečih se bitij«). Potemtakem gre za neke temeljne
življenjske potrebe, za neka izhodiščna stanja, na katerih naj bi gradili
nadaljevanja, vzpostavljali neko nadgradnjo, ne pa za cilje, za neko končnost,
s katero se zadovolji žival, a se ne bi smelo zadovoljiti razumsko bitje,
razen… razen v primeru, da sploh ni tako razumsko, in zlasti tako snovalsko,
tvorno, kot si pripisuje, da je! V primeru, še huje, da sploh ni ne razumsko,
ne snovalsko, ne tvorno, pač pa zmore le razumeti določena navodila, napotke,
načrte, in se po njih ravnati ter se izkazovati izključno v podobi izvajalca,
na tej ali oni stopnji, lahko celo »fizičnega delavca na področju prenašanja
učnih vsebin« (nekega »učitelja-obrtnika«, ki zmore zgolj prenašati tisto /in
tako/, kar /in kakor/ je bilo preneseno njemu)!
Dobra služba,
dobro lovišče, dober pašnik, dovolj za jesti in za piti, sitost želodca,
zadostitev temeljnih fizioloških potreb. Vnašati hrano, jo predelovati,
uporabiti potrebne sestavine, višek pa izločiti. Vsa umetnost. Oplemenitena,
pri določenem številu njih, z verovanjem, da gradiš lastnega duha iz sestavin,
ki jih vnašaš v svoje telo, pa – če želiš imeti zdrav duh, moraš tudi »zdravo
jesti«…
Kakorkoli
že, ustrezen prostor, ustrezna svetloba, ustrezna sestava tal… posledično čim
bolj ustrezna izraba teh prostora, svetlobe, sestave tal = »dobra služba« za
sleherno rastlino! In ustrezen prostor, ustrezen veter, ustrezna kritja…
posledično čim bolj ustrezna izraba teh prostora, vetrov, kritij = »dobra
služba« za sleherno žival! In obe, tako rastlina, kakor žival, imata določene
temeljne potrebe, jim skušata zadostiti, s tem zadoščanjem skrbita za preživetje,
rast, razvoj, razplod, obstoj, lasten in vrste. In prav tako (vsaj po verjetju animistov)
pretvarjata zdravo hrano v zdrav duh! Ampak…človek, tozadevno razumsko bitje,
da bi mu lahko bil temeljni cilj zgolj – zaslužiti za dovolj hrane in vode? Ne,
zagotovo, da ne, fiziološke potrebe so le neko naravno dejstvo, so neka neizogibna
nujnost, in potreba po njih zadovoljevanju je samoumevnost in nikakor ne more
biti cilj nekega tvorno delujočega, živečega bitja! Njegov cilj je vendar –
tvornost!
Otroci? Da,
radost, sreča pravzaprav, tistemu, ki jih ima rad, tistemu, ki se je lastnega
življenja pripravljen odrekati zanje… in nikakor razplodna komponenta, tistemu,
ki komaj čaka da »spravi otroke do kruha«, tistemu, ki »ima otroke zato, da
narod ne bo izumrl«, tistemu, ne nazadnje, ki v odsotnosti lastne
usposobljenosti zagovarja tako imenovano »svobodno vzgojo«, vzgojo po sistemu
»bo že prerasel, zdaj je v takšnem obdobju, počakati je treba, ga bo že
minilo«.
A, ne glede
na to, ne glede na različne starševske usposobljenosti in vzgojne pristope, da
bi bil cilj mojega življenja – imeti otroke? Želja, da, radost, da, obveznost
in veselje, da, a cilj? V kakšnem smislu, naj bi bil to nek življenjski cilj,
morda v razplodnem? Nepotrebno, celo neumno bi bilo tako, kajti razplod kot
tak, ohranitev vrste je že med cilji, za katere je »narava« sama poskrbela, s
tem, ko nam je dala naše nagone! Za realizacijo teh ciljev ne potrebujem
mišljenja, zgolj sledim nagonu, za obvladovanje posledic teh nagonov pa… ja, tu
pa prihajajo do izraza določene usposobljenosti, zmožnosti, zlasti razumske.
Vendar, kakorkoli že, tudi rastline in živali imajo otroke!
Če je neka
med besedami iz človeškega besednjaka največkrat zlorabljena, potem je to
zagotovo beseda »razumem«! Ne razumejo niti besede, ki jo izgovoriš, in je njen
pomen, v ustreznih slovarjih, pojasnjen, kaj šele da bi razumeli vsebino, o
kateri beseda sporoča.
Ni komentarjev:
Objavite komentar