Velikokrat
slišim, kako so danes ubogi, neki mladi, in malo manj mladi, ker nimajo časa za
svoja živetja, je »tempo življenja«, baje, tako zahteven, celo krut…
Ne vem,
lahko da me daje spomin, morda, kdo bi vedel, se mi je celo nekaj zafecljalo,
pa si umišljam, vendar…
Kolikor
vem, je tudi danes, in tako je bilo tudi pred nekimi štiridesetimi, petdesetimi
leti, dnevna delovna obveznost osem ur. S to razliko, majhno, da je bilo nekoč
hoditi v službe, in v šole, šest dni na teden, in je bila samo nedelja dela
prost dan… službenega dela prost dan, seveda.
Pomnim,
hodil sem v dvoizmensko šolo, teden dopoldne, teden popoldne, in ni ga bilo »slajšega«
konca tedna, tistega prostega časa, kot takrat, ko si, iz popoldanske izmene,
od pouka prišel domov v soboto zvečer, da, tudi po temi, v ustreznem letnem
času, in si se v razred moral vrniti v ponedeljek zjutraj. En cel prost dan,
aleluja… ko si iz dopoldanske šel v popoldansko, si imel dva, če si upošteval
tudi prosto sobotno popoldne in ponedeljkovo dopoldne…
»Danes
se imajo otroci toliko za učiti…«
Ja,
ubogi revčki, nekoč se nam ničesar ni bilo potrebno, učiti. K pouku smo hodili
igrati družabne igrice…
Danes
imajo otroci za vsak prdec nek učbenik, nekoč ti je znala, tekom šolske ure,
roka malodane odpasti, boleča, toliko je bilo poslušati in zapisovati, v
kolikor si želel učitelju postreči, vsaj približno, s tistim znanjem, katerega
je pričakoval…
Nekoč
smo brali knjige, morali smo jih, sicer ne bi zmogli obnov izkazati, danes
eseje kradejo s spletnih strani, ne da bi sploh platnice knjig razprli…
In – ko
samo pomislim na to, da si, nekoč, utegnil z ravnilom dobiti po prstih, da ti
je znal kos krede v glavo prileteti, medtem ko te danes učitelj ne sme niti
postrani pogledat, brez tveganja, da ga bosta obiskala starša, z odvetnikom,
seveda…
Ja,
res, se vidi, na vsakem koraku, ta kakovostna razlika… samo čas ji ne sledi, pa
si, brez slehernega zadržka, upam zapisati, da se krepko bolj neumen, in s
praznino, izkazuje…
Pomnim
nek pralni stroj, najstarejšega, ki je obstajal v našem domu. Ko bi ga na hitro
opisal, tako, površno, bi dejal, da je bil podoben velikemu, štirioglatemu
loncu. Polnil si ga z vrha, tudi perilo si, iz njega, natanko tam jemal…
Celo
cev pomnim, gumijasto, opečno rdečo, skozi katero je bilo moč, po pranju, vodo
izliti. Na svojem koncu je imela simpatično, tudi rdečo, »žogico«, edino
prepreko, ki je vodi preprečevala izkazovanje njene svobodne volje… cev pa je
morala biti, kakopak, med pranjem, v navpičnem svojem položaju.
V tak
stroj so napolnili vodo, perilo, in stresli prašek vanj. In je ogreval, ogreval
vodo, pa – ker ni imel nikakršnega bobna, ki bi se vrtel, in z vrtenjem za
opranost poskrbel, je bilo treba vsake toliko perilo »mešati«, kot bi nek golaž
mešal, da se zadeva ne »zažge«…
Pomnim
tudi velike »ščipalke«, nekakšne, lesene, »klešče«, s katerimi se je to mešanje
odvijalo, in s katerimi je bilo potrebno, po zaključenem pranju, perilo, kos za
kosom, prijeti, in ga usmeriti med dva valjčka, dodatno opremljena z ročico.
Vrtel si to ročico, da sta se vrtela valjčka, in da je nek kos perila opravil
svojo pot med njima, in sta mu, med to potjo, valjčka skušala čim več vode
odvzeti. Da, takšne so bile, nekoč, »centrifuge«…
Danes
dodobra izžeto perilo vzameš iz stroja, nekoč – je voda občutno silila, čeprav
iz »izžetega« perila. In se je le-to
moralo krepko dlje sušiti…
Ja,
sušiti, ker, veš, nekoč ni bilo sušilnih strojev. No, vsaj drugačnih ne, kot v
podobah vrvi za obešanje, s kljukicami, seveda, in sonca, vetra…
Da,
nekoč tudi ni bilo likalnih strojev… razen v podobah bolj ali manj preprostih
likalnikov, in rok, ki so z njimi upravljale. In ni bilo »ekonom« loncev, »mikrovalovk«,
»paličnih« mešalnikov… marsičesa, nekoč, ni bilo, le – delo pa je obstajalo,
enako, kot obstaja danes, in tudi takrat ga je bilo potrebno opraviti. Za kar
si krepko več časa potreboval, kot danes…
Ne vem,
čemu tako napačno razmišljam, ko trdim, da ti je bilo s tem, ko si enaka dela
opravljal, a si zanje krepko več časa potreboval, manj prostega časa na voljo…
kot ga imaš danes na razpolago. Pa – če si imel manj tega, prostega, časa,
potem je bil tvoj »tempo življenja«, vsakdanji, tedenski, mesečni… bolj krut,
kot je danes. Kajti tudi takrat si potreboval neke ure za počitek, za spanje,
morda celo za sprostitev, razvedrilo. In si moral še kako bolj (po)hiteti, da
si opravil, kar si za opraviti imel, da si lahko, po tem, do prostega časa
dospel…
Da, res
je krut, današnji »tempo življenja«! Povsod neke naprave, ki lajšajo, krajšajo
delo, »svoboda« v šole vpeljana, »znanje«, šolsko, krepko bolj površinsko, in
površno, marsikdo napreduje v višji razred zgolj radi tega, ker se ga v
poprejšnjem želijo znebiti…
Pomnim.
Dva primera bom omenil…
V
gimnaziji sem imel (k sreči, samo dve leti, potem ga je drug zamenjal) učitelja
zgodovine. Neko uro je tik za zvonjenjem pribrzel v razred, še preden je
odložil redovalnico, in neke druge, svoje, zadevščine, že je izustil moje ime…
Pred
tablo sem stal celo uro. Vprašanje za vprašanjem, odgovor za odgovorom, in – že
je odzvonilo, konec ure, potemtakem se je le-ta končala, in bi morali, po vseh
pravilih, imeti odmor, in bi učitelj, po vseh pravilih, ne smel več svojega
izživljanja izkazovati, ko je priletelo še eno, izkazalo se je, da poslednje
vprašanje… na katero pa, priznam, nisem znal v celovitosti odgovoriti.
Celo
uro, šolsko, in še malo več, ni iskal mojega znanja, tekom ure sem mu ga
namreč, na njegovo nezadovoljstvo, izkazoval, nasprotno – iskal je točko, na
kateri me bo našel, in me, dobesedno, potolkel. Kajti taisti učitelj je znal,
določenim, in zlasti sošolcu, ki je bil sin njegovega kolega, že po desetih
minutah spraševanja, in zlahka, petico dodeliti.
»To pa
ne bo pet,« je zmagoslavno ugotovil, po tem, ko mu na eno samo vprašanje, med
množico tistih, ob katerih je slišal, kar je hotel slišati, nisem v celoti
odgovoril…
In ni
prav nič pomagal protest, ki se je iz razreda zaslišal, on je ja učitelj, »avtoriteta«,
še več, imel sem srečo, da sem »samo« s štirico odnesel za svojo »predrznost«,
kajti…
Bila je
neka sošolka. Sedela je v prvi vrsti, potemtakem v neposredni bližini učitelja,
in mene, pred tablo stoječega, in ta sošolka je najbolj glasno ta protest
izkazovala, in najbolj vztrajno, pa si je, pikico za pikico, nakopavala
učiteljevo nejevoljo, kar mi, priznam,
ni bilo všeč, zato…
Obrnil
sem se proti njej, zamahnil z roko, in rekel: »Lora, nehaj, prosim, vsaka beda
ima svoje veselje.«
Kakopak,
te moje besede je slišal tudi učitelj, in mu niso bile všeč, in je malo
manjkalo, do tega, da nisem bil še dodatnega kaznovanja deležen. A sem zgolj
resnico povedal.
Kdo ve,
morda pa je učitelja »nekaj zagrizlo«, za trenutek, nekje v drobovju, da se je,
na koncu, za »milostnega« izkazal, s tem, da me ni k ravnatelju gnal…
Mislim,
v kolikor me spomin ne vara, da se je Lebar pisal.
Kasneje,
na faksu…
Zgodba
sicer na povsem drugačnih temeljih temelji, saj se je predavatelj stežka
odločil podeljevati najvišje ocene, redki so jih bili deležni…
Pokojni
dr. Marjan Britovšek… Zgodovina delavskega gibanja, devetnajstega in dvajsetega
stoletja… sociologija…
Nobenih
»skript« ni bilo na voljo, da bi se lahko iz njih učili. Predavanja namreč niso
bila pretirano zanimiva, pa bi predavatelj tvegal, v kolikor bi »skripte«
obstajale, sila malo številčno prisotnost na predavanjih…
Literature
kolikor želiš, vendar – izključno dela, katera so določeni teoretiki napisali,
vsak v svojem času, in so v njih lastna mnenja podajali, in nikakor tistega,
katero je bilo v učnem načrtu opredeljeno, in po katerem je predavatelj
spraševal, pa, potemtakem – če si hotel znati, potem si moral hoditi na
predavanja, in po vsaki uri dobro roko razmigati, da je bolečina, povzročena od
silnega, in hitrega, zapisovanja popustila… In – »najlepše« je bilo takrat, ko
so predavanja trajala dve šolski uri, in med njima nobenega odmora ni bilo.
Kakorkoli
že, prišel je čas za izpit.
V
povprečju je profesor že po nekih desetih, petnajstih minutah ugotovil
študentovo znanje, ni mu bilo težko, v indeks, zapisati neke šestice, sedmice,
celo osmice… za kaj več pa…
Prvo
vprašanje, nato drugo, tretje, četrto… niti toliko časa nisem imel, med
odgovarjanjem, da bi na uro pogledal. In vprašanja so se v neskončnost vrstila,
vsaj tako se mi je zdelo…
Na vse
sem znal pravilno, in izčrpno odgovoriti, in prav radi tega se mi je neko
nelagodje začelo porajati, kajti – ni vrag, kadar išče, takrat, zagotovo, tudi
najde, in v morju nekih podatkov zagotovo vseh ne poznam, jih, v bistvu, tudi
poznati ne morem, objektivno ne morem. Predavatelj se je za svoje poznavanje
namreč desetletja usposabljal, jaz pa sem imel za izpit, ob vseh ostalih
predmetih, le nek omejen čas na razpolago…
In se
je zgodilo tako, kot sem slutil, da se bo – priletelo je vprašanje o nečem, o
čemer sem le približno nekaj vedel, zagotovo pa ne celovito, vendar…
Imel
sem srečo. Kot na vsa ostala vprašanja, sem tudi na to začel »bliskovito«
odgovarjati, ne vem, morda mi je uspelo celo tri stavke izreči, ko…
Ko je
profesor izustil svoj »hvala«, misleč, kakopak, da bom v poprejšnjem stilu tudi
s tem vprašanjem opravil, in mi je, dobre volje, nasmejan, desetko vpisal…
Ko sem
stopil iz kabineta, v katerem je potekal izpit, so se krog mene zgrnili sošolke
in sošolci, čakajoči, da tudi sami na vrsto pridejo. Zanimalo jih je, kaj, za
vraga, sem počel v kabinetu skorajda uro in pol, običajno izpit ne traja toliko
časa. In »niso mogli verjeti«, ko sem jim za oceno povedal. Tako redke so bile,
desetke, pri konkretnem predmetu.
Da, v
prvem, gimnazijskem primeru, sem zadovoljstvo učitelja vzbudil po tem, ko je
moje neznanje odkril, v drugem po tem, ko je ugotovil moje znanje. Majhna
razlika, mar ne, čeprav…
Res je,
nekoč, v tistih tako lažjih časih, kot so današnji, nam ni bilo potrebno
ničesar vedeti, in so se težave same od sebe reševale, dočim je danes povsem
drugače, tako nemogoč je postal »tempo življenja«… v katerem malodane ničesar
ne potrebuješ vedeti, in znati, za to, da – vse »veš« in »znaš«!
Resnično,
danes je krepko težje. Prisiljen si namreč izbirati med raznimi osladnimi
nadaljevankami, prenosi športnih dogodkov, resničnostnimi bedarijami… da bi
zmogel čim bolj kakovostno preživeti svoj prosti čas, ki ti ga tako primanjkuje,
in za katerega tako in tako ne veš – kam bi z njim?!
Ni komentarjev:
Objavite komentar