ponedeljek, 26. december 2016

Jej, saj je zastonj!



Poziv (s tem tudi izkazovan odnos) sem že tolikokrat doživel, da mu (jima) posvečam pričujoč zapis. Zapis, v katerem se ne lotevam zgolj izkazovanega odnosa do “zastonj hrane” (odnos = izkazovanje = posledica zmožnosti dojemanja = ločnica med nagonskim in razumskim svetom), pač pa se, skozi obravnavano, malček posvetim tudi samemu - jeziku. In začnem s slednjim...

Jezik je zastavljen kot ORODJE SPORAZUMEVANJA, pa je njegova uspešnost opredeljiva izključno na osnovi ugotovitve ne/zmožnosti (sporazumevanja), ki jo izkazuje. Za to, da so (prek pisane/govorjene besede) vsebine uspešno posredovane, je potrebno posamične vsebine čim bolj jasno, nedvoumno opredeliti, in je bistveno lažje takrat, kadar ima vsaka vsebina svojo(e) besedo(e), ki velja izključno zanjo. Kakopak, teh besed je lahko tudi več, a tudi one morajo govoriti izključno o eni stvari, kot, npr. besede vrata, dveri, duri... govorijo izključno o zadevščini, ki zapira/odpira odprtino, skozi katero vstopam/izstopam v/iz prostor(a).

Seveda obstajajo tudi besede, ki se sicer, tozadevno, enako (za)pišejo, čeprav jih razlikuje, do popolne ločljivosti, poudarek... in ko povem tisti “gori na gori gori”, takrat točno vem (zahvaljujoč poudarku), da sem govoril o treh različnih vsebinah, in to ve tudi tisti, kateremu sem stavek izrekel.

Nagonska “znanost” skuša jezik (zgolj tozadevno) poenostaviti, a v bistvu dosega povsem nasproten učinek. In je tipičen primer za to trditev besedna zveza “oljčno olje”. Takole je s tem...

Oljka je rastlina, drevo, oliva je plod tega drevesa. In (v kolikor ni prišlo do radikalnih sprememb) za izdelavo olja stiskajo olive, ne oljk! Pa bi, po tej “logiki”, v kolikor ji, teoretično, pripustim utemeljenost, tudi jabolčni kis moral postati jablanin kis, in bi grozdni sok moral biti - trtni sok. Kakopak, gledano z drugega vidika...
V kolikor “jezikoslovci” poenostavljajo jezik s tem, da po sistemu “hruške, marelice, slive, oreha...” tudi v primeru oljk/oliv uvajajo poenotenje, s katerim plodove poimenujejo z istimi besedami, katere veljajo za samo rastlinje, potem zadeve le - zapletajo, kajti...

V kolikor mi nekdo pove, da je redčil jabolka, potem bom takoj razumel, da je trgal odvečne plodove, tiste, ki bi (zaradi gostote nastavkov) privedli do gnitja, do obolelosti sadja, s tem tudi do škode, v sadovnjaku nezaželene. V kolikor pa mi pove, da je redčil jablane, potem vem, da ni dobro načrtoval sadovnjaka, in se zdaj ukvarja s posledicami svoje nepremišljenosti ter odstranjuje odvečna drevesa (da bi preostalim zagotovil zdrave pogoje rasti, uspevanja). In, če nadaljujem - ko mi nekdo pove, da je redčil hruške... takrat ne vem (brez dodatnega pojasnjevanja) tega, ali je redčil plodove, ali drevesa!

Skratka, jezik ni tako nepomembna stvar, kot bi se dalo sklepati o njem, na temelju odnosa, ki ga nerazumski svet do njega izkazuje. In je podobno tudi z naslovnim pozivom...

Beseda “zastonj” je uporabljana tudi v podobi, na primer, “zastonj se matraš, ne bo ti uspelo”, pomeni, da v tem primeru beseda “zastonj” pomeni - zaman. Pomeni, da ima, v primeru nepravilne opredelitve, sleherna beseda lahko več pomenov, pomeni, da s tem sporazumevanje zapleta, namesto da bi ga lajšala.
V stavku “jej, saj je...” bi ustrezala beseda, ki govori o tem, da (hrane) ne bo treba plačati, da lahko ješ brez plačila, da je hrana - brezplačna. Potemtakem, ko bi bilo v prid sporazumevanja, in doslednosti, bi se zapis (poziv) glasil v podobi “jej, saj je brezplačno”.

Toliko glede jezika.

Jej, saj je brezplačno... tipičen izkaz nagonskosti, za katero je značilen sistem delovanja po principu “zagrabi priložnost, ko se ti ponuja”! Veliko sem jih srečeval, ki delujejo (tudi) na tak način, celo takšne, ki so “se šparali” (tekom dneva), vedoč, da se bodo lahko nažirali na nekem, npr., obisku... bo, itak, brezplačno.

Razumsko bitje ne je zaradi tega, ker je hrana brezplačna. Ne je zaradi tega, ker je hrana dobra, ker sploh je. Razumsko bitje ne je zaradi ugodja, ki naj bi ga samo hranjenje povzročalo (sicer ne vem, katero ugodje naj bi to bilo, sem, očitno, deformiran, pa mi čas-potreben-za-po/jesti predstavlja zgolj neko nujno zlo, mi predstavlja, v bistvu, izgubo časa, v katerem bi lahko počel nekaj drugega), pač pa je iz enega samega razloga: je tako zasnovano, da potrebuje hrano za obnavljanje lastne energije, za to torej, da zmore pre/živeti. Pomeni, da je razumskemu bitju hranjenje zgolj predpogoj njegovega obstoja, in nikakor predmet/cilj, katerega doseganje vodi v “lepše življenje”. Zatorej: Ne, hvala, vem, da je brezplačno, vendar nisem lačen!

Ni komentarjev:

Objavite komentar