Kadar
ugotavljam/spoznavam določeno konkretnost, takrat je prvi korak v tem, da se
opremim s potrebno količino osnovnega znanja o tej stvari. In že pri tem znanju
se rado – zaplete!
Obstajata
namreč dve, na videz različni vrsti znanja o sleherni zadevi. Prvo je tisto
znanje, ki neposredno opisuje/pojasnjuje samo posamičnost, drugo pa je tisto
znanje, ki govori o taisti posamičnosti, postavljeni v »okolje«, potemtakem
obravnava posamičnost kot del(ček) določene celote (s tem pojasnjuje tudi
medsebojne/interaktivne vplive/dogajanja, izkazovanja, torej obravnava
konkretne vzročno-posledične povezave). In tu se že izkaže, da je zgolj
poznavanje posamičnosti lahko zelo vprašljiva zadeva, v kolikor je nisem zmožen
obravnavati kot del(čk)a vsega, v kolikor ne poznam njenega »obnašanja« znotraj
neke celote, v kolikor mi je celota – ne(po)znana!
In
velja povsem enako načelo tudi v obratni smeri, pa je moč trditi, da je
poznavanje celote praktično neizvedljivo, v kolikor ne vključuje tudi
poznavanja njenih sestavnih delov, torej posamičnosti.
Kakopak
je priporočljivo vsa pridobljena znanja (o čemerkoli) sproti preverjati, ter
jih, v primeru, da se v praksi, v življenju izkažejo kot dejanska, izkazljiva,
s tem tudi dokazljiva, sprejeti v podobi spoznanj, ali pa jih, v nasprotnem
primeru, preprosto – zavreči kot neuporabna, kot nedejanska, v praksi
neizkazljiva, neobstoječa.
Ker je
ugotavljanje vseh (do zadnje) posamičnosti (znotraj neke skupine/vrste) neizvedljiva
zadeva, je do spoznanj moč priti na osnovi zadostnega števila vzorcev – čimvečje
je, to število, verodostojnejše je spoznanje – pri čemer je potrebno te vzorce
iskati/obravnavati v različnih okoljih/stanjih/situacijah, saj je postavljanje
pravil(a) izvedljivo izključno ob ugotovitvi enakega (enakosti), in smejo biti
morebitne razlike (različnosti) zgolj posledica različnih vplivov (torej posledica
nečesa, kar je izven obravnavane posamičnosti), nikakor pa se te različnosti ne
smejo izkazovati znotraj ugotavljanega (kajti tovrstne, »notranje« razlike ne
dovoljujejo postaviti pravila). In v tem primeru je priporočljivo poznati tudi
ugotovitve nekih drugih, tistih, ki se ukvarjajo z istim »predmetom opazovanja«,
ter, na osnovi primerjave, s temi ugotovitvami – dopolnjevati lastno spoznano.
Ugotavljati
je moč na dva načina: neposredno in posredno. Neposredno ugotavljanje je
izključno tisto osebno, pomeni, da poteka na osebnih izkušnjah/vrednotenjih,
medtem ko je moč posredno spoznavanje deliti v dve vrsti…
Prva
vrsta posrednega spoznavanja je tisto običajno »učenje«, ki poteka na osnovi
seznanjanja z izkušnjami/spoznanji nekih drugih (proučevalcev), denimo (šolski)
uk.
Druga
vrsta posrednega spoznavanja pa je – spoznavanje prek tistih zadev, s katerimi
se, na različne načine, izkazuje predmet preučevanja. Pojasnim: po načinu je to
»posredno« spoznavanje v bistvu neposredno, saj ga izvaja preučevalec osebno,
in ga izvaja s tem, ko opazuje/ugotavlja konkretno posamičnost, a je te vrste
ugotavljanja kljub temu posredno, saj prek izkazov posamičnosti ugotavlja
značilnosti vsebine. Denimo, pri opazovanju človeka, pri ugotavljanju njegovih
umskih zmožnosti, ni potrebe po tem, da mu fizično »sežeš« v možgane, je
dovolj, da ugotavljaš njegova stališča (njih ustreznost z dejanskim, njih
trajnost v istih in spremenjenih okoliščinah), ravnanja (njih skladnost s
stališči), zmožnost dojemanja razlage in sploh – zmožnost sodelovanja v
pogovoru, na način, ki izkazuje tvornost, konstruktivnost (in ne nenehno enega
in istega ponavljanja enih in istih stališč, npr, katerih ne zmore niti
argumentirano pojasniti in jih, v odnosu do stvarnega,
ubraniti/zagovarjati/izkazati).
Kakopak,
tovrstne ugotovitve je moč oplemeniti/podkrepiti tudi s spoznanji, dobljenimi
na povsem »fizičen« način, torej z različnimi ugotovitvami, pridobljenimi v
obliki preučitve konkretnih vzorcev (npr. s pomočjo ugotovitve »genske
zasnovanosti«).
In šele
takrat, ko je zapisano zaokroženo v podobi celovitega, takrat, ko je proučevana
vsebina spoznana v zadostni meri, da odklanja možnosti napačnega sklepanja,
šele takrat se je moč od ugotovljenega/spoznanega dokopati do (po)iskanja
VZROKOV, merodajnih za to, da se obravnavana posamičnost izkazuje natanko v
takšnih podobah, vsebinah, izkazovanjih, kakršne so bile tekom preučevanja
ugotovljene. In ker gre za povsem ENAKE vsebine, znotraj določene vrste, je moč
te vsebine opredeliti v podobi pravil, ki veljajo za sleherno posamičnost, ki
konkretni vrsti pripada (ko ne bi veljale, bi, preprosto, pripadala neki drugi
vrsti).
Ni komentarjev:
Objavite komentar