sreda, 28. december 2016

Kruha in iger, vsečasno zdravilo



Začnem s prispodobo, vzeto s “kmečkega dvorišča”. In zapišem, da (živalsko) življenje na kmetiji poteka v najlepšem redu, v kolikor kmet bivajočim zagotovi (vsaj relativno) fizično in psihično ugodje: skrbi, da je dovolj hrane in “pijače” ter omogoči (denimo z ograjenim pašnikom ali zgolj z dovolj velikim “izpustom”) tudi ustrezno zabavo oziroma dopusti aktivnosti, skozi katere živali izkazujejo svoje posebnosti in, obenem, (po)trošijo odvečno energijo... v kolikor ena sama zadeva od naštetega izostane, takrat so pogoji urejenega sobivanja (že) okrnjeni, in v kolikor ta okrnjenost traja dlje, potem se vse bolj izkazujejo njene posledice.

Natanko enako je v dvonogem nagonskem svetu, pa naslovni “kruha in iger” (ter povsem ustrezen mu, četudi se, na prvi pogled tako ne zdi, “korenček in palica”) ni brez osnove porojen kot ugotovitev “tistega, kar je potrebno izkazovati, da bo sobivanje potekalo po nekih ustaljenih oblikah”. In bi se dalo zapisati nekoliko širše, ter poreči: nagone je potrebno zaposliti (tako v njih “službenem”, kakor tudi v njih “prostem” času), potrebno jim je omogočiti zadovoljevanje njih potreb oziroma doseganje določene stopnje osebnega ugodja, in v kolikor ti to uspe, potem - boš imel “ljubi mir”.

Zaposlitev v “službenem” času je potrebna zaradi tega, da nagoni “opravičijo” (vsaj na tak način) svoje obstajanje/bivanje v konkretnem okolju. Tudi kmet nima krave zaradi tega, da bi jo vodil v park, na sprehod, pač pa od nje pričakuje korist(i), in jo ima, potemtakem, prav zaradi koristi. In bi jo, v hipu, zamenjal za čarobno paličico, ko bi mu le-ta zmogla pričarati mleko.

Krava si ne zna ustvarjati dela, ni zmožna izmisliti si nekih novih vsebin, se, če ponazorim, odločiti, da bo (namesto mleka) proizvajala “vročo čokolado”. Je omejena v okviru tistega, za kar jo je opredelila/namenila “narava”. Povsem enako je z VSEMI ostalimi nagonskimi bitji, ki, potemtakem, ne zmorejo biti tvorna v ustvarjanju nečesa novega, pač pa lahko počno izključno tiste zadeve, katere so bila - naučena početi. Kakopak, lahko jih modificirajo, pa se zna krava pasti tudi na cvetličnem vrtu, v detelji... in ne zgolj na pašniku, a je to, bolj ali manj vse, po vprašanju te “modifikacije”.

Težave “dvonogega sveta” se VSELEJ porodijo v obdobjih “ekonomskih kriz”. Pravilneje bi bilo zapisati, da se v teh obdobjih izkazujejo, saj so vzroki teh težav prisotni NENEHNO, v vseh časih, kajti v vseh časih je eno temeljnih vodil nagonov tisti tudi-jaz-bi imel-to(liko)-kar(kolikor)-ima-tisti-z-”več”... pomeni, da nagonski nenehno teži k “imeti še več”, kar niti ni tako nerazumljivo: ker se ne zna/zmore izkazovati z vsebino, ker ni zmožen svojega “mesta na družbeni lestvici” graditi neposredno z lastno tvornostjo (torej z rezultati lastne kreativnosti, tvornosti), ga mora pridobivati na posreden način, predvsem pa na način, ki je “otipljiv” čutnim zaznavam (če ne zmoreš, na primer, prepoznavati znanja, potem ti je dokaz-o-obstajanju-znanja... šolsko spričevalo, papir, resda “uradno priznan”, a še vedno zgolj - papir!)... in tako lastno “veljavo” izkazuje na način, da ima/da poseduje vsaj toliko “pomembnih” materialnih dobrin, kolikor jih poseduje okolje (od tod potrošništvo!).

Pomeni, da če temu nagonskemu svetu ne omogočaš “služenja”, potem s tem ne ogrožaš le njegovega fizičnega obstoja, pač pa hkrati onemogočaš njegovo samopotrditev, ga s tem tozadevno “spravljaš v nižji položaj kot je položaj, ki nagonskemu bitju (po njegovem prepričanju) pripada”! Da, nagonski (dvonogi) so prepričani, da JIM PRIPADA, malodane ves Svet, in pravice niso zmožni dojemati kot posledico odgovornosti, pač pa so pravice zanje povsem samoumevne... in vsaka samoumevnost postane brez sleherne vrednosti, brez pomena, o čemer priča, na vseh področjih, življenje.

Po odsluženem času, potrebnem za (pre)živetje nagonskega, mu je potrebno (po)nuditi tudi možnosti, s katerimi bo trošil lastno energijo, v kakršnikoli že obliki se izkazuje. Daj mu zabavo, primerno njegovim zmožnostim, posledično interesom... daj mu čvek, tekmo, veselico, daj mu jedačo in pijačo, televizijski in/ali radijski program, pa si - zmagal! Imel boš, kolikor toliko, nemoteno sobivanje!

Pri razumskem bitju je zadeva krepko drugačna. Temeljni razlog, ki ga “vleče v delo” NI v zaslužiti-za-preživetje (ko samo pomislimo na razne znanstvenike in umetnike, ki so živeli dobesedno v pomanjkanju, in na vse tiste, ki se niso zmogli/hoteli izkazovati z “materialnim bogastvom”, takrat je zapisana trditev lažje sprejemljiva), pač pa je ta razlog POTREBA po tvornosti, potreba po tem, da nekaj počneš, ustvarjaš, da vidiš na koncu lastnega dela nek rezultat, da čas ne gre v prazno! Da, razumski, preprosto, NE ZMORE brez tvorjenja, obenem pa materialnega ne dojema v podobi sredstva-s-katerim-lastno-veljavo-izkazuje, pač pa le kot nujen predpogoj živetja (potrebujem hrano, če hočem živeti, potrebujem obleko/bivališče, da se zaščitim pred prehladom/boleznijo...), zaradi česar ne sili v kopičenje materialnega (le-to je tudi breme, ne samo “ugodnost”, potrebno ga je zaslužiti, potrebno je služiti za vzdrževanje, potrebno je del življenja dati za čiščenje, pleskanje, popravljanje...), pač pa sili - v izkazovanje svojih aktivnosti, v tvornost! Pomeni, da razumski ne potrebuje niti nekega “organizatorja-prostega-časa”, kajti zna zaposliti lasten čas (s tem tudi sebe, seveda), in v okviru tega si zna poiskati tudi zabavo (ki jo vidi tudi/predvsem v izkazovanju lastne tvornosti... da, delo JE ZABAVA, in je sila lepa aktivnost, ki nagrajuje z radostjo takrat, ko vidiš, da uspevaš na poti realizacije neke naloge, ki porodi zadovoljstvo ob spoznanju, da si uspešno opravil... in, ker to zadovoljstvo dokaj hitro izpuhti (se razumski, za razliko od nagonskega, ne naslaja do konca svojega življenja na “svojih dosežkih”), zato potreba po zadovoljstvu dobesedno sili k nekemu novemu izkazovanju, k nekemu novemu tvorjenju.

Kdor je zmožen zapisano razumeti... kdor je zapisano zmožen “prenesti” v konkretne, življenjske razmere, okolje... ta zmore, z lahkoto, priti do odgovora na tisto večno vprašanje o “nenehno vrteči se zgodovini” (v bistvu se ne vrti, pač pa cik-caka, zdaj navzgor, v dobro, zdaj navzdol, v slabo) in o edinih razlogih, ki onemogočajo neko ustaljeno, povsem normalno (v smislu UMNOSTI, in NE običajnosti!!!) sobivanje znotraj “človeškega sveta”. Pač, tudi v preostalih džunglah interesi nagonov in razuma nikoli ne bodo dospeli na skupni imenovalec!

Ni komentarjev:

Objavite komentar