Zastavim
kar s primerom iz »narave«. V njej nikakor nimajo vsi enako, daleč od tega, vse
živalske vrste živijo v hierarhični organiziranosti, in vsak pripadnik točno
ve, »kje mu je mesto«, kakšne pravice ima, napram ostalim.
Seveda,
tudi v »naravi« bi tisti, ki imajo manj, imeli več, in tisti, ki imajo več, ne
želijo svojih ugodnosti oddati/prepustiti drugim… zaradi česar prihaja do
nenehnih spopadov, tudi znotraj skupnosti, ne samo med skupnostmi. Rezultat teh
spopadov pa je odvisen tudi od tega, koliko se tisti, ki nima, a želi imeti,
počuti ogroženega…
Bolj
kot je brez tistega, kar si želi, bolj kot je v podrejenem položaju, manj ima
za izgubiti, več si upa tvegati, s tem je tudi spopad bolj krut. In ko se
znajde v situaciji, da se celo fizično počuti ogroženega (torej ne samo po tem,
da nima enakovrednih pravic), takrat pa, običajno, pride do boja na življenje
in smrt.
Povsem
enako je v dvonogih skupnostih, in povsem drugače v skupnosti – razumskega človeka.
Razum se namreč zaveda preprostega dejstva, da lahko z nekom/nekimi sobiva,
mirno, varno, zadovoljno, le takrat, kadar so vsi v skupnosti (relativno)
zadovoljni. Pomeni, da takrat, kadar je še najslabotnejši član skupnosti
(relativno) zadovoljen, takrat nima potrebe po tem, da bi – izkazoval nezadovoljstvo,
da bi zastavil aktivnosti, s katerimi bi sebi položaj izboljšal, z aktivnostmi,
ki bi jih, brezpogojno, usmeril proti drugim, želeč jim odvzeti (vsaj) delček, zase.
Da, v
razumni skupnosti zmore obstajati takšno sobivanje, kajti v razumni skupnosti
slehernik prispeva, po svojih zmožnostih, resda, a kljub temu, skupnosti, vsem.
V razumni skupnosti obstaja zavedanje o tem, da zmožnosti niso enakovredno
podeljene, in da tudi »delovne usmeritve« niso uniformirane, vsem enako
zapisane, pa – medtem, ko nekdo prideluje hrano, drug izdeluje čevlje, tretji
skrbi za proizvodnjo električne energije, četrti pa le ponuja, na primer,
petrolej, ki ga na domačem vrtu ni moč pridelovati…
In še
nekaj je značilno za razumsko skupnost: materialne dobrine razum obravnava le
kot predpogoj fizičnega obstoja, ne potrebuje jih za izkazovanje svojega,
nekega (razumu povsem neumnega) »statusa«,
»položaja«… ne, razumskost se izkazuje z vsebinami, katere je zmožna »tvoriti
iz sebe«, in njej je, denimo, avtomobil zgolj uporabno sredstvo, pripomoček, pa
ne potrebuje ne mercedesa, ne be-em-veja, da dospe do želene razdalje,
potrebuje zgolj – prevoz(no sredstvo), po možnosti takšno, ki bo za čim nižji
vložek zagotavljalo prevoz. Nič več, nič manj.
Potemtakem,
razumskost tvori (ne zmore, preprosto, brez tvorjenja), troši zgolj po dejanski
potrebi, in ne kopiči zadev, materialnih dobrin, zaradi katerih bi se morala
odpovedovati – lastnemu življenju! Da, vsaka stvar, ki jo kupim, ima svojo
ceno, in za vsako je potrebno oddelati toliko in toliko ur (delčkov življenja),
za vsako je potrebno skrbeti, jo vzdrževati (dodatne oddelane ure življenja),
in za vsako se tresejo, da jim je ne bi »nekdo« ukradel!
Ni komentarjev:
Objavite komentar