Med
nagonskim in razumskim svetom obstaja popolna kontradiktornost, tako v
ravnanju, kakor v dojemanju in pojmovanju. Na temo slednjega zapišem nekaj
prikazov…
Ponos(nost)
Nagonski
so »ponosni« sami nase, na tisto, čemur pripadajo, na to, da obstajajo enaki
med enakimi. Pomeni, da so »ponosni« zaradi tega, ker ustrezajo kalupu.
In kaj
morajo narediti za to, da zmorejo biti, na tak način, »ponosni«? Ničesar, zadošča,
da so porojeni v – nagonski svet.
Pomeni,
da je vsaka mravlja lahko »ponosna« zaradi tega, ker je mravlja. Pomeni, da
vsakdo, ki obstaja, sme biti »ponosen nase«, kajti težko bi našli katerokoli
bitje, ki ne bi bilo enako drugim, znotraj svoje vrste.
Razumski
so »ponosni« na svoje – značilnosti, ne neposredno nase. Ponosni zmorejo biti
na lastne zmožnosti, in, posledično, na lastna izkazovanja. Pa njih ponos ni
samoumeven, pač pa zmore obstajati samo v primeru (in toliko) skladnosti njih
vedenj o tistem »prav« in njih izkazovanja taistega »prav«.
Pomeni,
da je med razumskimi potrebno izkazati utemeljenost njihovega ponosa, pomeni,
da med razumskimi ponos ni samo »blagodejna dobrina«, pač pa gre za
neprizanesljivega sodnika, ki vsak odmik od pravilnosti (v nepravilnost) obravnava
kritično in brez odpustkov, pri čemer primerjava s preostalim svetom ne
opravičuje posameznikovih »spodrsljajev«.
Spoštovanje
Nagonski
menijo, da je potrebno »spoštovati« vse, in vsakogar. Pri njih, potemtakem,
spoštovanje ni kategorija, s pomočjo katere bi ugotavljali razlike med »vrednim
spoštovanja« in »nevrednim spoštovanja«. Kar pojasnjujejo s tem, da je vsakdo »nekaj
zase« (kar, absurd, v njihovem svetu drži zgolj domnevno, saj so v temeljnih
značilnostih medsebojno povsem enaki!) in da ima vsakdo pravico biti »nekaj zase«.
Pomeni,
da nagonski svet v pojem »spoštovanje« pretvarja pojem – upoštevanje! Kajti to,
da posamičnost sprejemaš natanko takšno, kakršna je, pomeni, da jo upoštevaš
(takšno, kakršna je).
Absurd:
nagonski svet dejansko ni zmožen upoštevati, kaj šele zares spoštovati razlik,
nasprotno, razlike jih motijo, se do njih izkazujejo z nestrpnostjo!
Pri razumskih
je spoštovanje kategorija, na temelju katere ugotavljaš razlike med
posamičnostmi. Pa nikakor ne razlik v podobi naravnih danosti, kajti ni dveh
posamičnosti, ki bi si bili povsem enaki, in ni ene same posamičnosti, ki bi
smela terjati od drugih, da ji morajo biti podobne!
Pri
razumskih je ne/spoštovanje vezano (spet, kakor tudi pri ponosu!) na
izkazovanja posamičnosti, torej na njene lastnosti, ne na samo posamičnost kot
tako. Pri razumskih je spoštovanje moralna kategorija, pa zmore spoštovati
doslednost, trajnost in skladnost besed in dejanj, zmore spoštovati tudi tiste,
ki »drugače mislijo«, ki nimajo enakih mnenj, stališč, kot so mnenja, stališča spoštovalca,
vendar zmore spoštovati zgolj toliko časa, dokler se »predmet spoštovanja« ne
izkazuje v nesprejemljivih, neetičnih podobah.
Pomeni,
da si je pri razumskih spoštovanje potrebno pridelati, in ni razmetano
vsevprek.
Avtoriteta
Nagonski
svet zmore kot avtoriteto pojmovati nadmoč, premoč, moč torej, kot tako. Bodisi
fizično moč, bodisi moč »položaja«, bodisi moč premoženja, bodisi moč
kateregakoli drugega otipljivega izkaza tistega »nekaj več« (tudi raznih
potrdil, denimo šolskih spričeval, in zlasti moč občega konsenza… iz katerega
izhajajo tudi njihove poenotene, uniformirane ugotovitve o temeljnih »pomembnih«,
»vrednih« stvareh njihovega sveta).
Nagonskim
ne more biti »avtoriteta« nekdo, ki jim ne izkaže lastnega »več od preostalih«,
kajti zmožni so »upoštevati« le tiste stvari, ki so dostopne njih čutnim
zaznavam, in so zmožni »pravičnost«, »lepost«, »dobrost« sveta ocenjevati
izključno na temelju lastnega počutja znotraj taistega sveta, pa – če jim je
lepo, dobro, je svet lep in dober, pravičen! In je dober, pravičen, lep tudi
tisti, ki jim daje (in dokler jim daje), in je zanje – avtoriteta.
Razumski,
spet, tudi na področju avtoritete ugotavlja – značilnosti, kakovosti
posameznika, in ne posameznika samega po sebi, v njegovi fizični podobi ali po
formalnem položaju, katerega zaseda.
Razumskim
zmore biti avtoriteta nekdo, ki se je v pozitivnem izkazal do te mere, da je
vzbudil odnos spoštovanja, s tem tudi željo spoštujočega po tem, da bi se
skušal ravnati skladno z ravnanji spoštovanega.
Pomeni,
da razumskemu ni avtoriteta tisti, ki ima korenček in palico, ali tisti, ki je
obče priznan po določenih merilih/vprašanjih, pač pa zgolj tisti, ki v etični
smeri izkazuje lastne zmožnosti na način, da ohranja skladnost stališč in
ravnanj, obenem pa izkazuje določene dosežke na področju svojega delovanja
(potemtakem tudi v svojem odnosu do sveta kot takega).
Višek
oz. vrhunec
O tem
sem sicer nedavno, pa ponovim na kratko…
Nagonskim
je »višek« nekaj najvišjega, nekaj, prek česar ni moč (seči). Besedo radi
uporabljajo takrat, kadar sebe označujejo za višek stvarstva, pomeni, da želijo
povedati, da so – vrhunec doseženega.
Absurd,
prvi: ker beseda višek hudo navaja na besedo višina, je hudo trapasto trditi za
bitje, ki je obsojeno na trdna tla, o tem, da je na večji višini kot je višina,
na kateri so, denimo, ptice (ali, za hec, celo opice, živeče v drevesnih krošnjah).
Absurd,
drugi: nagonski dvonožni so edina bitja na svetu, ki so zmožna ravnati samim
sebi v škodo, in se, vsakokrat, kadar imajo iniciativo, izkazujejo v povsem
kaotičnih podobah. In če je njih kaotičnost največji možen dosežek »stvarstva«,
potem… je takšna ugotovitev skregana z resnico (je, torej, laž!), bi bilo
stvarstvo dokaj ubogo, v kolikor se ne bi moglo (po)hvaliti s svojimi
utečenimi, smotrnimi izkazovanji.
Razumskim
je višek tisto, kar je – odveč. In tisto, kar sodi na sam vrh, tisto jim je
vrhunec.
Primerjava
Nagonski
besedo primerjava sila preprosto pojmujejo, kot – poistovetenje, večinoma. Kot
iskanje podobnosti posamičnosti s tistimi vsebinami, s katerimi se le-ta
primerja.
In
kadar nagonski ugotavljajo pravilnost, denimo, »naravnega« sveta, takrat vse,
kar temu svetu ni enako, zavračajo kot nepravilno. In ker so znotraj posamičnih
nagonskih skupin (svetov) le njihovi pripadniki »skladni z naravo«, jim je (so
jim) vse preostalo/i nepravilno/i.
Pomeni,
da nagonski v primerjavi med »jabolki in hruškami« iščejo potrditev
ne/ustreznosti ocenjevanega, in pomeni, da so temeljno merilo primerjanja – oni
sami.
Razumskim
je primerjava le ugotavljanje značilnosti primerjanih vsebin, pomeni, da
znotraj primerjave ugotavljajo tako podobnosti, kakor tudi različnosti.
Kadar
razumski primerjajo znotraj istih skupin primerjave, znotraj iste vrste,
denimo, takrat z ugotavljanjem razmerja med podobnostjo in odstopanjem
(različnostjo) ugotavljajo ne/običajnosti posamičnosti, katero primerjajo s
preostalostjo.
Ni komentarjev:
Objavite komentar