ponedeljek, 18. december 2017

Je Brejvik pozitiven ali negativen lik?!



Na prvi pogled nepotrebno vprašanje, celo – moralno sporno… bi se dalo sklepati, a le na prvi pogled, torej tako, kot to zmorejo človejaki, nerazumska bitja, ki sklepajo izključno »na prvi pogled«… pa četudi se zaradi tega do ISTIH VSEBIN izkazujejo v popolnoma DRUGAČNIH IZKAZOVANJIH, v odvisnosti od konkretnih okoliščin in lastne pozicije znotraj le-teh. In kar slišim razlago, da je omenjeni »počel tisto, česar SE NE SME početi… zato je, vsekakor, negativen«!

Je etičnost dejanska osnova za ugotavljanje ne/dopustnosti ravnanj? JE, RAZUMNEMU BITJU, in NI nagonskemu, človejaku! Četudi se kaže, tozadevno, da mu je, a mu ni, saj ne/dopustnost ravnanj ugotavlja IZKLJUČNO z lastnega zornega kota, potemtakem povsem subjektivno… medtem ko etika temelji na načelih, torej na pravilih, le-ta pa morajo veljati generalno, brezpogojno, za vse in vsakogar, za vsa ravnanja, v vseh časih!

Čemu Brejvik ni pozitiven lik? Ker je počel nekaj, kar se ne sme početi: je tako ogrožal življenja drugih (tistih, na katere je streljal, a jih ni do smrti ustrelil), kakor tudi ubijal. Pomeni, da je ta »ne-sme-se« merilo ravnanj, tudi človejakom? NE, NE, NE in še neštetokrat NE, ni jim. Trditev zlahka potrdim s primeri…

Literarni Robin Hud v občestvu velja za junaka, torej je – pozitiven lik. In kaj je počel, ta, Robin Hud? KRADEL je bogatim in DELIL revnim…
Kadar nekdo krade, komurkoli, kadar nekdo odtujuje tujo last, takrat počne nekaj, kar je v VSEH zakonodajah – nedopustno! Ni pomembno to kdo krade, komu krade, čemu krade (dobro, v pravu obstajajo t. im. olajševalne okoliščine, na temelju katerih je moč omiliti težo »(ob)sodbe vrednega dejanja«), pomembno je NAČELO, PRAVILO, ki bi moralo veljati brezpogojno: krasti se ne sme!

Ko bi Robin Hud ne dajal revežem, bi bil – baraba! Zgolj eden od tistih, ki »nam« jemljejo, pa zato »mi« še težje živimo! Ker pa je dajal revežem, potemtakem »nam«, mu je ravnanje, merodajno za ugotavljanje tistega, čemur pravimo ravnanje po zakonu, po družbenih normativih, obravnavano skozi prste, pravzaprav njegovo odtujevanje tuje lastnine v nobenem oziru – ni sporno! Pomeni, tako gledanje, da je ne/pravilnost ravnanj odvisna od tega, če »nam« ta ravnanja koristijo ali ne? Ja, pomeni, in tako, dejansko tudi je. V svetu človejakov!

Skočimo še v podtriglavje, najprej k drugemu literarnemu junaku, Martinu Krpanu. Je etičen, ta mož, dober, da bi smel šteti za junaka? Hm, če je etično kršiti zakonodajo (pa čeprav »samo« za tihotapljenje /soli)… če je dopustno goljufati državo (in njeno blagajno… posledično tudi njeno urejanje nekih občih, »družbenih« problemov), potem je junak… če je etično mlatiti (fizično obračunavati) z nasprotniki, potem tudi je junak, ne nazadnje – goljufal je državo (in le-ta je vedno »grda do nas«) in mlatil je tiste dvorne (ki so vedno proti »nam«)… in bi, v hipu, ne bil junak, ko bi (namesto državi) kradel »nam«, in mlatil »nas«!

Potemtakem smo merilo ne/pravilnosti, ne/etičnosti – »mi«, in vsak človejaški posameznik znotraj tega »mi«. Da, za nagonsko nerazumskost, DA! Ta, nagonska nerazumskost tako in tako uporablja povsem različna merila zase, kot za druge…

Da ni tako? Poglejmo, če res ni!
Zastavimo pri povsem običajnih, vsakodnevnih zadevah, nekako takole: »politiki so grdi, oblast jih je pokvarila (človejaška bebava ugotovitev!),  zlorabljajo položaj za to, da sebi pridobivajo (pač, poslujejo po sistemu zvez in poznanstev in sistemu zgoraj-sem-nihče-mi-ničesar-ne-more)«.
Kaj pa ostali človejaki, tega ne počno? Počno, počno, pa še kako počno… pa četudi »le« tako, da jim sosed mesar lepše, boljše kose mesa odreže (zgolj zaradi tega, ker se poznajo) kot drugim, čeprav, ko bi bili zares etični, potem – bi moral mesar, po načelu enakosti, vsem enako (od)rezati (ne bi smel delati razlik med kupci, vsi mu enako plačujejo uslugo!), in bi ti, ki pri njem boljše dobijo, tega boljšega ne smeli pričakovati… in lahko takšne podobe sobivanja (ki prav zaradi človejakov NIKOLI ne more biti etično, razumsko, človeško!!!) prenesemo na vsa ostala področja (tudi na področje zaposlovanja, imetja službe-zaposlitve-osnove preživljanja), ne bomo niti za malo zgrešili. Pomeni, če »prevedem«: kadar drugi počno nekaj, pri čemer »mi« (in predvsem v ednini, »jaz«) nimam(o) koristi, in je dejanje zakonsko (etično) nedopustno, počno greh… kadar taista dejanja počnem(o) »mi« (»jaz«) in »nam« (»meni«) koristijo, četudi, objektivno, V ŠKODO DRUGIH, je pa vse v redu!

Brejvik je negativen lik. Dajmo, malo za hec, malo za res, z različnih zornih kotov…

S tem, ko je ustrelil nekaj posameznikov, jih je, vsaj nekatere, za vselej razrešil vseh njihovih težav. Morda so bili, med ustreljenimi, bolni, pomeni, da jim je odpravil bolezen, državi prihranil stroške zdravljenja… morda je odpravil kak socialni problem, stanovanjski, zaposlitveni…
KO bi streljal razne bančnike, zbrane na nekem svojem kongresu, bi bil »dober«! Tudi politikov mu »mi« ne bi zamerili, itak »nas«, ti politiki, nenehno mrcvarijo. Ko bi streljal na naše drugače-politično-misleče-od-nas, bi tudi ne bilo nič narobe, le kdo je že videl, da bi se pretirano razburjali takrat, kadar pobijejo na stotine, na primer, nekih »skrajnežev«… da le niso, ti »skrajneži«, »našega« političnega (verskega) prepričanja?!

Brejvik je ustrelil (prvo kaznivo, nedopustno dejanje) in ogrožal življenja (drugo kaznivo, nedopustno ravnanje). In je – baraba!
Tisti, ki mečejo granitne kocke (ki zmorejo, zlahka, ubiti, v kolikor priletijo, z ustrezno močjo/hitrostjo, na pravo mesto) – ne ogrožajo življenj? Tisti, ki nenehno poglabljajo »družbeno nezadovoljstvo«, celo kličejo, nekateri med njimi, k »za-pravice-mora-teči-kri«, le-ti ne ogrožajo življenj? Seveda, da jih, vendar… ETIKA (in, v okviru nje, načelnost) NI človejaška odlika, pravzaprav sploh ni, vsaj zares ne, človejaška praksa. Saj smo že ugotovili, mar ne, da je njim edino veljavno merilo tisto, kar »je meni (nam) dobro«! Jebeš ostale, ti so itak »grdi«!?

Ni komentarjev:

Objavite komentar