četrtek, 21. december 2017

Sto babic, kilavo dete?!



Je soupravljanje (skupinsko odločanje) res (in brezpogojno) boljše od individualnega?

V nekem (daljšem) zapisu, v katerem obravnavam vprašanje človejakov (in človejaškega sveta), sem zapisal, da en sam (iz)rek (pregovor), ki izpričuje t. im. življenjsko modrost, NI človejaški, pač pa je tistih redkih, ki sicer živijo med človejaki, a pripadajo drugi, popolnoma drugačni vrsti (kot je človejaška). Čemu tako trdim? Preprosto: kadar govoriš o LASTNEM življenju, takrat MORAJO besede ustrezati praksi (tistemu, kar in kakor živiš), z drugimi besedami – teorija in praksa, besede in izkazovanja se ne smejo medsebojno razlikovati, kaj šele, da bi bile v ekstremnem nasprotju! Pri pregovorih pa NI tako, in četudi so človejaki, bojda, »ponosni« nanje, ker NAJ BI BILI »ljudski« (potemtakem tudi njihovi, človejaški), to niso!

Obče prepričanje je, da je odločanje vseh (demokracija) edini pravilen sistem. Ta sistem je vzpostavljen v praksi, praksa pa izkazuje – splošen nered, kaos, anarhijo. Pomeni, da je nekaj narobe. Zdaj pa…
Ker so človejaki bolj skromnega uma, iščejo razloge za ta »nekaj narobe« tam, kjer so jih zmožni videti, v tistih, ki (kot vrh gore) izvajajo to demokracijo, vodijo državo (gospodarstvo, zdravstvo, karkoli že)… pomeni, da vidijo vzroke v POSLEDICAH LASTNEGA ODLOČANJA (le-te, »vodeče«, so namreč človejaki, neposredno ali pa posredno, sploh ni pomembno, sami izb/i/rali, pomeni, v nadaljevanju, da so izbrani le izkaz NEzmožnosti človejaškega dojemanja, razumevanja, in pomeni: KO bi bili človejaki zmožni razumskosti, bi razumno izbirali in bi – izbirali dobro, sprejemali dobre odločitve… in bi bilo tudi obče stanje, temu ustrezno, dobro)!

Na eni strani »demokracija kot najboljši sistem«, na drugi (iz)rek »sto babic, kilavo dete«. Oba navedka govorita vsak zase, in oba govorita o popolnoma drugačnem stanju PO ISTEM VPRAŠANJU, po vprašanju odločanja!
Kaj je pomembno, pri »sto babic, kilavo dete«?
Morda »dete«?
Ne, niti najmanj. Dete je le PREDMET nekega delovanja, in ta predmet je lahko (če prevedem v besedo, ki bo NEdete) kmetija, podjetje, stanovanjska skupnost, država… pomeni, da je »dete« le nek objekt, čigar usoda je odvisna od tega – v čigavih rokah se bo znašel!
Je pomembna »kilavost«?
Ne, »kilavost« zgolj stanje (položaj, v katerem se znajde) »deteta« izkazuje, in se da na to »kilavost« vplivati (resda na popolnoma drugačen način, kot je zapisan v pregovoru), in to tako, da postane NEkilava. Torej je »kilavost« samo nek proces, nek način odvijanja (vseh stvari) v primeru, da o »detetu« odloča…
Sto babic?
Da, poudarek pri obravnavanem pregovoru je na »STO babic«, oziroma, drugače, če prevedem: kadar jih več odloča (o »detetu«), takrat – ubogo »dete«!

Pa se praksa, življenje, strinja s takšnim pojasnilom pregovora? Hm, o tem naj vsakdo zase presodi, meni osebno pa stanje, kateremu smo priča, ni najbolj normalno za normalen, umsko normalen svet, čeprav… je dejstvo, da živimo splošno norišnico!
Pa je res, da »če jih več odloča, potem je slabo«?
Je in ni, zato sem tudi v samem naslovu zapisal, v oklepaju, tisti »in brezpogojno«. Pa pojasnim…

Kadar odloča sto (tisoč, desettisoč… večje kot je število teh, ki odločajo, slabše je!) človejakov, takrat bo »dete« ZANESLJIVO kilavo, in utegne tudi umreti. Čemu? Preprosto: človejaki niso razumna bitja, ne zmorejo celovitega razumevanja denimo družbenih vprašanj, in med njimi (človejaki) so le malenkostne razlike: količina »znanja« (podatkov) o neki posamični stvari… različnost okusov, potreb, interesov… različnost prepričanj… različnost okoliščin, znotraj katerih živijo… a pri VSEH miselni proces poteka popolnoma ENAKO in enostavno: zmorejo razumeti SAMO NEPOSREDNA VZROČNO-POSLEDIČNA stanja, ne zmorejo pa prodirati do »vzrokov vzrokov vzroka«, niti do »posledic posledic posledice«. Bedasto, to s temi vzroki, in posledicami? Morda, na prvi pogled, a pojasnim, na povsem banalnem, »otipljivem« in človejakovemu razumevanju lažjem primeru…

Če se ukvarjam s kmetijstvom, in pridelujem mleko, potem:
-          moram imeti kravo, da jo bom molzel
-          moram imeti s čem hraniti to kravo (ali bom kupoval krmo, ali jo prideloval, v vsakem primeru moram imeti denar… v prvem primeru za nakup krme, v drugem za nakup travnika… in orodja, s katerim bom kosil, prenašal travo…)… in tu se že pojavita VZROK in POSLEDICA: krava je obenem POSLEDICA moje odločitve o tem, da se bom ukvarjal z mlekarstvom, obenem pa je VZROK potrebe po denarju (zaradi nje moram imeti krmo!)
-          moram imeti tudi prostor, kjer bo krava bivala… posode, v katere bom molzel… vse same posledice odločitve o tem, kaj bom počel (proizvajal mleko)… in hkrati vse sami vzroki (zaradi vsega tega potrebnega moram imeti določeno količino denarja)
-          če bom pravilno izbral kravo… če bom pravilno skrbel zanjo… če bom imel srečo z »zunanjimi dejavniki«, z okoliščinami… (vse sami /potencialni/ vzroki… obenem pa tudi posledice mojih zmožnosti, vsestranskih!)… bom uspeval, v pridelavi mleka (ne/uspeh = posledica vseh naštetih /potencialnih/ vzrokov, pa še kakšnega dodatnega)
-          če bom uspešen (vzrok), bom lahko vračal izposojen denar (s katerim sem omogočil vse, kar sem potreboval, da sem zastavil z mlekarstvom), torej bom spoštoval svoje obveze in posloval v redu (posledica izpolnjevanja vseh predhodnih vzrokov)… v nasprotnem primeru pa bodo posledice (kljub obstoju VSEH naštetih vzrokov) popolnoma drugačne… posloval bom negativno, in…
-          ker bom negativno posloval (vzrok!), bom moral prodati tisto, kar imam (posledica), postal bom socialen problem (posledica!)

Da ne dolgovezim še bolj: pri vsaki odločitvi o nečem obstaja VEČ vzrokov in posledic, in ti vzroki in posledice se medsebojno pogojujejo, pri čemer VSAKA posledica nekega vzroka postane – VZROK neke nadaljnje posledice. In je tako tudi v podjetju, in v državi oz. družbi, le da je tam še nekoliko bolj »zapleteno«: kravo, hlev, travnik… lahko vidim, lahko se naučim z vsem tem ravnati… družbenih procesov pa NE MOREM VIDETI, lahko samo sklepam o njih, jih predpostavljam, jih poznam izključno v primeru, da sem se zmožen »učiti iz zgodovine« (da sem zmožen vse neke predhodne izkušnje, lastne IN TUJE, razumevati in jih znati prenašati v prakso), da sem zmožen prepoznavati PORAJANJE VZROKOV in s svojim delovanjem nanje dopustiti/preprečiti (neizogibno) izhajajoče posledice, pa še kaj…

Dolgo, predolgo nazaj sem pisal: ne prodajajte podjetij, ne zapirajte tovarn… ker – ko boste to naredili, ne bo delovnih mest… bodo brezposelni, ki ne bodo ustvarjali ničesar… ne bo denarja ne za državo, ne za te brezposelne, in tudi ne (dovolj) za zaposlene… tržišče bo izgubilo kupce… proizvajalec odjemalce… vse bo šlo v maloro… tudi tozadevna »neodvisnost« (suverenost) države, ki, ekonomsko odvisna od drugih, ne zmore sprejemati suverenih odločitev… pisal, pisaril, in to počel, kakor danes, zaman. A – vrnimo se k soodločanju…

V kolikor soodloča bitje, ki dejansko je (in ne samo po izgledu) človek-razumsko bitje, potem: vsi dojemajo, razumevajo na enak miselni način… vsi se ravnajo po načelu »v kolikor poznam, se bom opredeljeval, v kolikor ne poznam, bom izrekel ne-vem, in ne bom hotel odločati«… vsi se zavedajo, da sleherno dejanje (tudi sprejemanje odločitev) nosi posledice, s tem tudi (osebno) odgovornost… da, v kolikor soodloča človek, takrat sam proces (so)odločanja sploh ni moteč, in takrat lahko vsakdo, z delčkom nekega znanja (s katerim, morda, ne razpolagajo vsi) pripomore k boljši odločitvi, po načelu »vsi LJUDJE vse vedo« (sicer je takšno prepričanje napačno, kajti še o »človeštvu« ne vemo vsega, niti o površju planeta, o morskih globinah… je pa dejstvo, da več podatkov kot imaš, večja je možnost boljšega odločanja/odločitve).

Pri človejakih pa… kot prvo, večino tistega, kar »vedo«, zares ne zmorejo uporabiti v praksi, kar pomeni, da NE vedo (ker ne razume/va/jo naučenega!)… ne zmorejo osebnih interesov potlačiti v ozadje, in dati prednost interesom skupnosti… zaradi objektivnih (bioloških) dejstev, se niso zmožni zavedati razpleta zastavljenih dejanj (odločitev), saj niso (objektivno, biološko) zmožni sočasnega zavedanja VSEH vzročno-posledičnih povezav, ki se (pri vsaki zastavljeni zadevi) pojavijo.

Da ni res? Poglejmo vpijoč primer iz ZDA… številne tiste, ki niso bili zmožni niti lastnih zmožnosti pravilno ugotoviti (tega, npr., če imajo dovolj visoke prihodke… tega, ali bodo tudi v krizi obdržali službo… tega, ali so sploh kreditno sposobni… tega ali res potrebujejo tisto, v kar so se podali…), in so na koncu ostali brez hiš/stanovanj, ker so jim jih zaplenili (v podobi vračila vzetega posojila), ter se, tudi po ostalih okoliščinah, znašli v neprijetnem (socialnem) položaju.
Lahko bi gledali tudi primer »druge švice«, a sem o tem že tolikokrat, da – komur doslej ni razumljivo, temu… še »bog« ne more pomagat!

Sto babic, kilavo dete! Živela demokracija! Res, kako lepo »pašeta« skupaj ta (kratka) zapisa… in se vsa ta lepota tudi vsakodnevno izkazuje.

Ni komentarjev:

Objavite komentar