torek, 6. februar 2018

Glasba, v svojem prvobitnem namenu, in v izpeljavi...



Obstaja potreba, med vsemi ostalimi, katero bi lahko poimenovali “potreba po izražanju”. Dalo bi se sicer tudi drugače, poimenovati, to potrebo, pa, namesto besede “izražanje”, uporabiti, denimo, besedo “(samo)izpovedovanje”, a, kakorkoli že, dejstvo je, da “nekaj” malodane sili iz notranjosti na plano, in s tem, ko na plano tudi dospe, porodi občutke, katere življenje potrebuje, za lastno lažje, uspešnejše živetje.

Pojasnim, nekoliko drugače. Pa, za primer, vzamem čutenje, denimo, jeze. Ko si slabe volje, takrat nisi najbolj učinkovit, ta, slaba volja te, dobesedno zavira, v kateremkoli tvojem početju, obenem pa te vodi na način, da “preko volje” počneš tisto, kar počneš, da se, v bistvu, znašaš nad predmetom lastnega početja, ker...

Čutenja so čudna zadevščina, ne samo, da se neizogibno porajajo, celo potrebo čutijo po tem, da se izkažejo, izkazujejo! In v kolikor tej njihovi potrebi ne ugodiš, v kolikor ji ne dopustiš tega izkazovanja, pač pa ga, nasprotno, zadržuješ, ga (tozadevno) onemogočaš, ga (po)tlačiš v sebe... takrat delaš hudo napako, kajti...

Vse, ampak res vse, kar krene, mora nekam iti, in nekam dospeti. Tudi čutenja krenejo, in tudi gredo, in tudi dospevajo, pa - v kolikor jim ne pustiš, da se izkazujejo navzven (na omikan, “civiliziran”, etičen način, kadar so takšna, da so negativno nastrojena, in na svobodnejši način, v kolikor so v sreči kipeča, pa bi se takšna, lepa, dobra, svetla tudi z nekimi drugimi podelila), takrat se, nujno, izkazujejo navznoter. In splošno znano je dejstvo (upam vsaj, da je znano, četudi nerazumljeno), da konstantno zadrževanje, na primer, jeze, pripelje, niti ne tako težko, do - “čira” na želodcu (če govorim o fizičnih poškodbah), ali pa do nenadnega, nepričakovanega izbruha besa (po/bes/nelost je tako in tako čustveno stanje, v katerem besneči nima nadzora nad samim seboj, in večja kot je “količina” te, nakopičene jeze, večja je neprištevnost tistega jezečega se... če govorim o psihičnih poškodbah).

In povsem enako je z vsemi (ostalimi) čutenji (čustvovanji), tudi z žalostjo in veseljem. Preprosto, če želijo živeti svoj namen (ta čutenja), potem se morajo izkaz(ov)ati! Kljub butastim “družbenim normativom” (oblikovanim po “pameti” večinske neumnosti!), ki zapovedujejo zadrževanje, neizkazovanje čustev pri, tozadevno, (do)z(o)reli populaciji (namesto njih obvladovanje, na način, kakor je, preprosto resda, a kljub temu, pojasnjeno v prejšnjem odstavku).

Kadar te žalost preveva... mar ni, takrat, vsaj za odtenek lažje, v kolikor se zmoreš (nekomu) izpovedati, doživeti nek objem, ne nazadnje, v kolikor smeš iztočiti (vsaj del) pritiska, ki ga žalost v tebi poraja, v podobi solza? Kadar si vesel, mar ni veselje lepše, bogatejše, glasnejše takrat, kadar ga podeliš s tistim(i), ki ti “nekaj pomeni(jo)”?!

Glasba je, v svojem prvobitnem namenu (četudi ni porojena s tem, da bi bila čemurkoli namenjena, pač pa se je porodila sama od sebe, prav kot oblika izkazovanja, izpovedovanja čustev!) zgolj in samo - ena od oblik omogočanja čustvom, da zares (za)živijo (s tem, ko smejo dospeti na plano)! Potemtakem je glasba v prvi vrsti potreba tistega, ki se (prek nje) čustveno izkazuje, je samoizpoved, je, ne nazadnje - samoolajšanje potrebe po “spustiti iz sebe tisto, kar navznotraj kipi”. S časom je postala, žal, predvsem način služenja, usmerjena v zabavo (kratkočasenje) tistih, ki, praviloma, niti ne zmorejo dejansko podeliti čutenja s tistim, ki lastno čustveno izpoved podaja! Zdaj pa takole...

V kolikor želim “korektno” zabavati poslušalstvo, potem moram imeti do vseh enaka merila. In, da bi ta merila dosegal, v glasbi, moram vsako pesem vedno odpeti na enak način! Potemtakem, da bi bil zmožen to doseči, potrebujem ustrezna pravila, napotke, potrebujem note, notne zapise, v okviru katerih bom lahko, vedno in kadarkoli, povsem obrtniško posredoval zvoke, ki niso več izkazovanje čutenja glasbenika, izvajalca, pač pa so, povsem preprosto, nek obrtni izdelek, neka puhlost, so - umetni, nepravi, lažni biseri! Z drugimi besedami...

Mar žalost (ali veselje) vselej občutiš na enak način, na isti stopnji intenzivnosti? Ne, zagotovo veš, da temu ni tako, pomeni, da si enkrat bolj (ali manj) žalosten, vesel, kot drugič, pa...

Če je glasba (igranje, petje) podoba (samo)izpovedovanja, potem tudi to, samoizpovedovanje, neizogibno sledi (bi moralo slediti) “velikosti”, intenzivnosti čutenja... ne nazadnje, če sem malo jezen, zakolnem, če sem bolj, takrat, morda, že v stol brcnem (tega sicer ne počnem, nimam tako visokega pragu bolečine, in tudi ne tako visokega, v smislu odnosa do okolja, a le za primer)... če sem malo žalosten, takrat me že neka prijetna stvar hipoma spravi v boljšo voljo, če sem bolj, je potreben večji dogodek (trud, včasih celo napor)... če sem malo vesel, takrat si požvižgavam, sem nasmejan, če sem bolj, takrat sem zelo zadovoljen, če se mi neko ljubo bitje v objemu znajde (da me, od samega veselja, ne “razžene”)... pa - mar naj ne bi bilo tako tudi pri glasbi, če že je oblika (samo)izpovedovanja? Mar naj ne bi bila iskrena (v podajanju), ne pa izumetničena, obrtniška, po notah (strogo) zapovedana... potem pa poslušaš neke tožne viže, obenem gledaš bebasto režeče se obraze (zadovoljne, ker so ujeli trenutke pozornosti občinstva, ali, uh, celo, TV kamer)?! In - mar ne bi moral (eno in isto) pesem takrat, ko si manj (karkoli v čutenju) drugače (manj poudarjeno) izkazovati (zaigrati, zapeti), takrat pa, ko te bolj daje, spet drugače (bolj intenzivno)?

Žal, a tista, ki pravi, da vse, kar naokoli (v splošno upo/rabo) razmečeš, izgubi na svoji vrednosti, še kako drži. In tudi glasba, pri tem, ni izjema!

Ni komentarjev:

Objavite komentar