Rad
pomagam. Resda se je, nekoč, ta »rad« izkazoval po krepko blažjih merilih, in
se je malodane razmetaval, povprek, dočim se je kasneje, po določenih
spoznanjih, omejil na »tistim, pri katerih obstaja vsaj domnevna možnost za to,
da je (tovrstna) pomoč smiselna« in »tistim, pri katerih določeno moralno
zavezo čutim« (življenje je le dvosmerna cesta, in je prav dobro z dobrim
vračati, ter slabo, kolikor se le da, zase obdržati), vendar še vedno velja,
krepko velja, da – rad pomagam.
Sodim
med tiste, ki so opravili krepko več seminarskih, diplomskih, magistrskih nalog,
strokovnih izpitov… kot je število taistega, s katerim se zmorejo dejansko, v
podobi (lastnih) ustreznih potrdil izkazati. In to z različnih področij, zvečine
s tistih, na katerih se sam nisem neposredno šolsko izobraževal, pač pa je
pridobljeno posledica uka, imenovanega – (praktično) življenje. In mi je toliko
ljubše, kadar sem poprošen za pomoč s področja, s katerim sem se, tudi v podobi
študija, srečeval. Torej s področja (tudi) filozofije.
Priznam,
o filozofiji pojma nimam! Mislim, vsaj v konkretnem, človejaškem načinu
opredeljevanja tega »imeti pojem«. Nekoč sem moral (po)znati številne teze,
teorije mislecev, malodane vseh obdobij beleženja misli, razmišljanj, spomin
sem moral obremenjevati z zahtevno količino določenih podatkov, medtem ko
danes, ko bi moral po istem merilu opraviti izpit (celo ko bi moral za uspešno
oceno odgovarjati, v podobi raznih navajanj, definicij, formul, v osnovni
šoli!), preizkusa ne bi opravil. Šlo, nekam, v podzavest, je zavedanje (zavest)
vso to (nekoč pomembno, danes obstransko) šaro odložilo na police svojega
skladišča, v nemilost prahu. Se pa lahko dajem, soočam s samimi trditvami,
teorijami, argumentirano, seveda, tu pa nimam težav. Kakorkoli že…
Zdaj se
je pa tipkovnica že ogrela, in je pripravljena za resnejše razvrščanje črk prek
beline.
Mladenka
me je poprosila za pomoč pri njeni seminarski nalogi, s področja filozofije.
Malček sem sicer podvomil, na začetku, kajti – ona študira (nedovršen čas),
medtem ko sem jaz taisto izkazoval pred ohohohoho časa, vmes pa so se zamenjali
predavatelji, domnevam, da se je izkazalo tudi drugačno obravnavanje
(vrednotenje) posameznih teorij… ampak, dobro, sem se odločil, pogledam lahko,
škodovati pa tako in tako ne nameravam…
In,
res, kar nekaj razmišljanj je bilo izkazanih, v gradivu, katerega naj bi
pregledal ter morebitne pripombe (nanj), napotke udejanjil, s katerimi se
nikakor ne zmorem strinjat, med njimi tudi razlaga o tem, da današnji »strokovnjaki«
Dekartov »mislim, torej sem« ne obravnavajo kot nekaj pomembnega, merodajnega,
pač pa je, zanje, za te »strokovnjake«, tovrstna opredelitev (temeljne
značilnosti obstoja) človeka povsem nesmiselna, napačna, neuporabna! Pa – je temu
resnično tako? Poglejmo…
Ko bi
svet potekal po človejaških merilih, skladno z njihovimi možganskimi
(ne)zmožnostmi, potem bi Dekart hitro oplel! Ne nazadnje, misli ni moč videti,
registrirati jo je možno le (izključno) posredno, posledično, bodisi takrat, ko
jo nekdo izusti (zapiše), bodisi takrat, kadar se, po svoji podobi, preobrazi,
in se v nek konkreten izdelek spremeni, in v obeh primerih je »otipljiva«, jo
je moč zaznati s čutili. In, ko bi svet dejansko potekal po človejaško, potem,
v takšnem svetu, misel sploh ne bi bila pomembna, pomembno bi bilo le – njeno izkazovanje
(ja, to je tisti »sistem«, v okviru katerega človejaki svet »ugotavljajo« na
osnovi posledic, in ne na temelju vzrokov zanje!). In je, po istem
pristopu, človejakom pomembnejši »živim, torej sem«, ali »(ser)jem, torej sem«,
skratka neka vsebina, katero je moč čutno zaznati, nikakor pa ne sama misel,
določena neotipljivost, četudi (le-ta) vodi v vsa ugotavljanja (posledično
razreševanja vseh problemov, težav)!
Poglejmo
z drugega zornega kota, s strani človeka, s strani (nedvomno) samega
zapisovalca, Dekarta, potemtakem s strani – razumskega bitja.
Kaj je
temeljna značilnost omenjenega, torej razumsko delujočega bitja? Preprosto:
misel, mišljenje, kajti – če hočem biti razumski, če hočem razumevati, potem
moram biti zmožen misliti (in
domisliti), potem me mora moja misel voditi kakovostno naprej, z njo
rešujem probleme (reševati probleme = odpraviti jih, ne le začasno odložiti jih
na stran)… obenem, da bi zmogel zares misliti (in domisliti), moram razpolagati z določeno količino
dejanskega (v praksi – in v kakovostnih podobah - uporabnega) znanja, če pa to
želim, se MORAM ZAVEDATI tistega, o
čemer mislim, kar razrešujem!!!
Medklic:
človejaki (o tem sem že pisaril) niti ne razpolagajo z enovitim zavedanjem,
njih zavest deluje na način čebeljega satu = neka celota, sestavljena iz
posamičnih in med seboj NEpovezanih »predalčkov«! Prav zaradi tega do istih
vsebin zavzemajo različna stališča, izkazujejo različna svoja obnašanja (kar,
posplošeno, a nepravilno, obravnavamo kot »hinavščino«, »lažnivost«), in to
počno izključno v odvisnosti od tega, v kakšnem položaju se sami znajdejo,
napram določeni vsebini (v njenih različnih okoliščinah, podobah izkazovanja)!
Pa jim je lahko še največja baraba »super tip«, v kolikor (in dokler) jim daje,
nekaj, kar si želijo imeti, in postane, taisti dajalec, slab, grd, baraba šele
takrat, ko – preneha dajati!
Potemtakem,
če se povrnem k obravnavani vsebini, no, vsaj k tej, ki je naslovno
zastavljena, ima Dekart še kako prav! In ima prav za vse čase, četudi ga
uradna, šolska doktrina človejaških časov kot napačnega zavrača. Jasno, kako ne
bi, ko pa je odnos med človekom in človejakom, med njunima dojemanjema, tak, da
je vselej nekdo (od njiju) »na glavo postavljen« (pomisli, v kolikor poznaš vsaj
osnove iz predmeta filozofije, o tistem, da se Hegel izkazuje kot popolno – na glavo
postavljeno – nasprotje Marksu, četudi o istih zadevah govorita, le iz
različnih smeri izhajata: Hegel od posledic, Marks v iskanju vzrokov /taistih
posledic/)… v človejaškem svetu dela stojo človek, in obratno (ne nazadnje,
isto je moč opaziti na vseh področjih, pa medtem ko človek tvori, karkoli, tudi
– knjižni – jezik, človejak razkraja, uničuje, vrača stanja v neke »stare«,
poprejšnje, v SVOJE čase)!
In
pomoč, moja, je bila, v konkretnem primeru uspešna?
V
kolikor je uspeh moč ugotavljati v (mojem) nerviranju, potem – je bila. V vseh
ostalih primerih pa, vsaj po tem vprašanju, ne, kajti – v kolikor bi mladenka
upoštevala moje pripominjanje, potem bi se njen zapis neposredno spopadal s trditvami
(in prepričanji) njenega profesorja, pa ne bi dospela do pozitivne ocene.
Drugače ne gre, v svetu umske nezmožnosti. Potemtakem v svetu »(ser)jem, torej
sem«!
Ni komentarjev:
Objavite komentar