nedelja, 11. februar 2018

Razlika med dresuro, "svobodno vzgojo" in vzgojo



Danes še nekoliko težje, kot običajno, zberem potrebno voljo, gnano z željo po kakovostnih spremembah, in usmerjeno v nek lepši, človeški svet,  kajti v tem, obstoječem, in zgolj tozadevno človeškem svetu, za katerega je značilna predvsem mentalna, posledično tudi etična, beda, so sleherna prizadevanja dobesedno – zaman! Kako, za vraga, boš živalske možgane spremenil, in še zlasti z besedo, da se bodo začeli človeško izkazovati?!

Vem, sem že poslušal in slišal, malodane z vsakim zapisom tvegam, da me dvonoga bebavost razglaša za fašista, četudi – nikdar nisem priznaval, kaj šele, da bi jih izvajal, delitev, temelječih na nacionalni in/ali rasni pripadnosti, na razlikah v okvirih verskih in/ali političnih prepričanj, na razlikah, potemtakem, ki enake vsebine le po njihovih izkazovanjih (po zunanjosti, po podobah torej) razlikujejo, in jih kot več- in manjvredne obravnavajo, kar pa občost počne, redno in dosledno, obenem pa se v lastnem, dejanskem fašizmu ne prepoznava! Ne, vse, kar počnem, počnem izključno na temelju dejstev, nekih objektivnih stanj, na katera sam nimam drugega vpliva, kot to, da jih upoštevam, da se njih obstoja zavedam, da jih, temu primerno, tudi obravnavam, pa – špinača je špinača, mravlja je mravlja, človejak je človejak, človek je človek! Zasnovanosti izpričujejo razlike med posameznimi vrstami, zasnovanosti, narava, je tista, ki (po svojih pravilih, zakonitostih) posameznosti umešča znotraj (med seboj različnih) vrst. Na meni je zgolj to, da ta pravila upoštevam. In da upoštevam tudi to, da je vsebina (in ne forma, izgled) tista, ki razlikuje, kajti: sta dva lončka, navzven popolnoma enaka, a je v enem jogurt, v drugem pa kisla smetana… sama podobnost je krepko premalo, da bi o istosti govorila, da bi, po nekoliko ohlapnejših merilih, denimo tudi orangutane (uradno opredeljene kot človekolike opice) uvrščala v »človeštvo«!

Dresura
Tovrstne aktivnosti srečujemo tako v (uradno prepoznanem) živalskem svetu, kot v svetu človejakov, in v svetu – cirkusa. Gre namreč za (dobesedno) prenos nekih (obstoječih) vzorcev na podmladek, gre za to, da se bo tisti, ki ga zdresiramo, izkazoval natanko tako, kot želijo (da bi se) in kot se izkazujejo njegovi dreserji.
Pri dresuri ni pomembno nič drugega kot to, da »boš takšen, kakršno je pleme, kateremu pripadaš« (če se, za hip, ustavim pri tem, v odnosu do »svobode«, o kateri človejaki radi modrujejo: le-te, svobode, že ob rojstvu NI, za človejake, kajti če MORAM biti takšen, kakršni so vsi /večinski/ ostali, potem mi že v izhodiščnem položaju ni dana možnost izbire, ki je predpogoj sleherne /dejanske/ svobode!).
Že res, da nekaj spregovorijo, ti dreserji, tudi o obstranskih zadevah, kakršne so »reci dober dan«, »počisti za seboj« in podobne, a kaj pomagajo, te stvari, v kolikor jih izkazuješ (kolikor in dokler jih) zaradi tega, ker moraš, in ne zaradi tega, ker sam čutiš potrebo po njih?!
Kakorkoli že, »kar se janezek nauči, to janez zna« je preprost opis človejaške dresure. Temelječe in potekajoče znotraj nekih vzorcev, na temelju katerih ima tudi bodočnost zagotovljene tiste (po nacionalni pripadnosti) »ponosne«, tiste, katerim so njih življenja vredna, ker »imajo« triglave, ker so njihovi »naši« zmagali, ker govorijo »naš« jezik (za katerega, kakor za vse ostalo, kar šteje v svetu dejanskega napredka, tudi po vprašanju človečnosti, niso ničesar drugega naredili, kot da ga razkrajajo, mažejo, s svojim izrazoslovjem, s posnemanjem /modernih/ popačenk in/ali tujk, in s tem, da svoj odnos do tega, tozadevno čaščenega jezika, izkazujejo tudi s svojo polpismenostjo!), ker živijo na tleh, na katerih so živeli njihovi predniki, skratka, če poenostavim: v lastnih očeh štejejo zgolj zaradi tega, ker so (po)rojeni v neko konkretno okolje, in ker so v uradne registre vpisani s svojimi (zanje temeljnimi, za človeka in človečnost nepomembnimi) opredelitvami, ker so del tistega »mi« (»naši«).
Škoda besed o tem, kako papagaja (na)učiš ponavljati, in škoda besed o tem, da papagaj vselej ostane papagaj!

»Svobodna vzgoja«
Takšna zadeva že v teoriji ne more obstajati, kot dejanska vzgoja, pa se tudi v praksi izkazuje, vsaj običajno, tako, da »doma« ne smeš početi vsega, kar se ti zahoče, medtem ko navzven, v širšem okolju, dreserji za vsa neprimerna izkazovanja dresirancev izgovarjajo tisti svoj »je v takšnem obdobju, ga bo že minilo«, kar, z drugimi besedami, pomeni, da je v tovrstni »vzgoji« poglavitno to, da ima dreser mir pred početjem lastnega dresiranca, obenem pa mu je popolnoma vseeno, kako se bo taisti dresiranec izkazoval napram preostalim.
Ta »ga bo minilo« je pa takšne podobe, kakršne so vse navade: ne mine, daleč od tega, ostane za vse življenje, le nauči se tega, da (ko ugotovi, da obstajajo tudi močnejši od njega) se v odnosu do močnejšega zadržuje (da se ne kaže takšnega, kakršen je dejansko), in to počne izključno zaradi strahu pred posledicami, ki jih utegne doživeti, v odnosu do šibkejšega pa je natanko tak, kakršen je od malega: neuvideven, brezobziren, sebičen!
Tudi pri tem odstavku, ki o produciranju nevzgojencev govori, je škoda besed, kajti: tudi papiga zna izbirati sebi primerne odločitve.

Vzgoja
Res je, tudi pri vzgoji obstajajo prepovedi (in dovoljenja), omejitve, usmeritve, le-da vzgoja temelji na etičnem, pomeni, da skuša s tolmačenjem tistega, kar je in kar ni  (etično) pravilno, dopustno… dozorevajočo osebo formirati v neko suvereno bitje, ki se bo v različnih situacijah vselej znala – pravilno odločati, se pravilno odzivati na okolje, pravilno v okolje posegati.
Pri vzgoji je en sam vzorec, etika (etičnost), zaradi česar pri njej niso v ospredju vse (pri prvih dveh podobah tozadevne vzgoje) naštete »odlike«, pač pa štejejo značajske kakovosti, uvidevnost ( = nesebičnost), tolerantnost ( = strpnost do pozitivnega), neomajnost ( = v zavračanju negativnega) in ostale tovrstne. Pri vzgoji vzgajanemu dovoljuješ »misliti z lastno glavo«, le da mu takšno dovoljenje velja toliko časa in toliko, dokler in kolikor se nahaja znotraj etično sprejemljivega. Pomeni, da ima vzgajani (pri vzgoji) možnost izbire (vselej obstajajo različni /možni/  načini izkazovanja, denimo, nekomu lahko na lep način povem, da mi ni sprejemljiv, drugemu na malo manj obziren, a še vedno korekten, pri tretjemu pa, žal, nimam možnosti pretirane izbire besed), pomeni, da vzgajanega učiš biti človek (človečen) in mu odločitve o tem, kateri triglav mu bo (nekaj) pomenil (ali pa ne), prepustiš za njegovo kasnejše, zrelejše življenjsko obdobje. Ne ubijaš ga, ne izničuješ, dopustiš mu, da obstaja z lastnim mnenjem, in povsem (razen etično) nevkalupljen!
Takšna vzgoja deluje vseživljenjsko… razen v primerih (že ničkolikokrat, tudi z moje strani, obravnavanih) delovanj okolja, večinskega, na temelju katerih, posledično, pride do psihičnih obolenj, ki, v kolikor so težja, tudi razumsko zasnovano bitje pri/silijo v to, da se izkazuje na povsem nagonski način, in mu je temeljno merilo to, da pripada (v pripadnosti je varnost, zaščita s strani večine, vsaj tozadevna, in takšno zaščito potrebujejo vsa nesuverena bitja!) in tisti »kar je za mojo rit /ugodje/ najboljše«! DA, žal, a biti (dejansko) vzgojen znotraj »človeštva« predstavlja krepko težjo, predvsem pa grenko, bolečo pot skozi življenje!

O načinih, postopkih (tako dresure, kakor vzgoje) ne bi, različni obstajajo, včasih je tudi pri/sila potrebna (to, sodobno čvekedranje o /zgolj/ bonbončkih, je bedarija, v bistvu je zagovarjanje podkupovanja, vsakokratnega, v bistvu vodi do tega, da nekaj počnem le zaradi tega, ker pričakujem, v povračilo, neko nagrado, neko /zame/ ugodje… obenem pa življenje samo, kot neko objektivno stanje, pozna kazen, kaznovanje, nemalokrat celo zelo hudo), vendar – pri vzgoji vselej gledaš na to, da s tem, kar počneš, ne ubijaš osebnostnih značilnosti, pač pa se bodisi zoperstavljaš samim izkazovanjem vzgajanega (tistim nesprejemljivim), bodisi jih usmerjaš, da postanejo še bolj pravilna, da se še bolj trdno zasidrajo v njem. In to počneš na način, da vzgajanega oblikuješ tako, da zmore upoštevati sila preprosto dejstvo, ki govori o tem, da v sobivanju ne biva sam, da mora tudi druge upoštevati, se s tem, avtomatično, določenim lastnim željam, pričakovanjem… odpoved(ov)ati (seveda vse v okviru etično dopustnega).

In, mimogrede: nagonske zasnovanosti ( = nedojemljivosti, nerazumskosti) NI moč vzgajati, kajti: če ne razumevam stanj, če nisem zmožen videti neke celote, pač pa le njene (posamezne) delčke (pa še te na način, da je »moja rit« os celotnega sveta, in je dobro, pravilno le tisto, kar meni prija, vse ostalo pa je napačno, nedobro!), potem mi ne ostane drugega, kot to, da … kakor volkovi producirajo le nove (sebi povsem enake) volkove, tudi sam ostanem le delček neke nove generacije človejakov.

Resnično, daje me, danes, pomanjkanje volje, potrebne za prepoznavanje smiselnosti lastnega početja, pa, posledično, izkažem bolj kratek, po vsej verjetnosti nedodelan zapis. Še bi se dalo, o marsičem, po zastavljenem vprašanju, čeprav… človejaki tako in tako ne dojemajo, in ne bodo dojeli, tisti, ki pa zmore z razumom, tisti pa bo, upam vsaj, vedel o tem, kar sem – vsaj nakazal.

Ni komentarjev:

Objavite komentar