Izkušnje,
do katerih sem dospe(va)l na področju psihoterapevtskega delovanja, so me
pripeljale do določenih ugotovitev, spoznanj, le-te(a) pa mi, posledično,
omogočajo nekolikanj drugačen vpogled v
tisto, čemur pravimo možgani, njihovo delovanje.
V
pravilnost izkušenega, spoznanega, ne dvomim, kajti – v kolikor bi bile
izkušnje napačne, potem bi to pomenilo, da napačno izvajam terapijo, in v
kolikor bi napačno izvajal terapijo, potem rezultati (nikakor!) ne bi bili
pravilni, in ne bi iz osebe, obremenjene z več psihičnimi krči, in, posledično,
s kupom psihosomatskih obolenj, fobij (nezdravih, bolestnih strahov) in obsesivno-kompulzivnih
motenj, iz osebe, ki je povsem nagonsko ( = nerazumsko, človejaško) delovala in
katero je njeno lastno življenje dobesedno bremenilo, in jo v apatičnost
privedlo, naredil osebe, ki teh obolenj, fobij, motenj… več ne premore, ki
deluje povsem razumsko (in, brezpogojno, etično!) in ki ne samo da ima voljo do
življenja (in potrebno energijo zanj), pač pa tudi (na več zahtevnih, tako
umsko-fizično, kakor časovno, področjih hkrati, sočasno) dosega krepko
nadpovprečne, odlične rezultate!
In,
obenem: hvala Naravi, hvala živalskemu svetu, temu, da ga, vsaj v temeljnih zadevah,
poznam, in zmorem, tudi s tem poznavanjem, razumevati tisto, česar sicer ne bi
zmogel – človejake, njih delovanje.
Zdaj pa
o srajcah, železnih…
Kakor
pri vsem, tako je tudi pri navadah potrebno nekoliko širše, dejanskim stanjem
primerno, pa, če odgovorim na naslovno vprašanje, potem zapišem takole:
DA, določene navade so »železna
srajca« vsem mislečim bitjem, tako tistim, ki premorejo zgolj pamet (ves
nagonski svet), kakor tistim, ki so razumsko zasnovana.
DA, navade so »železna srajca«
celotnemu nagonskemu svetu, potemtakem tudi človejaškemu.
NE, pri razumsko zasnovanih bitjih
navade (z izjemo tistih temeljnih, omenjenih v prvi trditvi) ne obremenjujejo v
podobi absolutno zapovedanega.
DA in NE, kajti tudi pri razumsko zasnovanih bitjih, a psihično »zaznamovanih«
(poškodovanih, obolelih), obstajajo navade, ki so »železna srajca«, četudi to
ne bi smele biti (ko bi možgani zmogli zares razumsko delovati, na teh
področjih).
Prvi
DA, ki pravi, da so določene navade vsem brezpogojne.
Za vse,
kar počneš, obstajajo določena navodila, vse, kar počneš, si se nekoč učil
početi. Učil si se, na primer, plavati, in si poslušal navodila »zamahuj-z-rokama-brcaj-z-nogama«…
učil si se voziti kolo, učil si se oblačiti, opraviti ves »obred« izločanja (z
umivanjem rok vred), učil si se, ne nazadnje, tudi hoditi. Za vse, kar (četudi
zgolj domnevno) znaš, si se, nekoč, moral naučiti, kako se izvaja!
Takrat,
ko si se učil, si imel v mislih, v zavedanju vsa navodila, si jih ponavljal, v
mislih, da si jih uspel v praksi, v izvajanju, upoštevati. Danes jih NE PONAVLJAŠ
VEČ, v lastnih mislih, zavestno, teh navodil, opravila (izkazovanja) so postala
rutinska, sploh ne misliš nanje, takrat, ko jih izvajaš. Kar pa ne pomeni tega,
da taistih navodil ne ponavljajo – tvoji možgani (v tvoji podzavesti, v tistem
svojem delu, ki je tvojemu zavedanju nedosegljiv, resda, a kljub temu)! Jih,
redno, dosledno in vedno!
Kako
smem kaj takega trditi? Preprosto: pri terapevtskem delovanju sem ugotovil, da
si (psih. obolela) ODRASLA oseba, torej oseba, ki je nekoč, pred nastankom
obolelosti, vsa temeljna opravila izvajala rutinsko, ne da bi razmišljala o
omenjenih navodilih, MORA ponavljati navodila, v kolikor želi nekaj, karkoli,
uspešno opraviti! Da, celo za takšne banalne zadeve, si takšna, obolela, oseba mora
sprotno dajati navodila (denimo, če sem že »obred« izločanja omenil, in s tem
dvom vzbudil, potem: ko se je namenila »na stran«, je ta oseba, po tem, ko je
potrebo ugotovila, sama sebi naročila, naj se odpravi v kopalnico, tam so
sledili ostali, potrebni napotki: zapri vrata, stopi k školjki, sleci spodnji
del telesa, dvigni pokrov školjke, sedi na školjko, spusti ali stisni, vstani, vzemi
papir, obriši se, povleci vodo, vzemi krtačko in očisti školjko, spusti pokrov
školjke, obleci se, stopi do umivalnika, odpri pipo, »naredi« /temperaturno/
ustrezno vodo, vzemi milo, zmoči roke, namili jih, drgni jih, speri milnico z
rok, zapri pipo, obriši si roke…). Potemtakem je nesporno dejstvo, da vsa
navodila (in za ves čas našega življenja) obstajajo (in delujejo) v naših
možganih, le da se jih, zvečine, sploh ne zavedamo.
Kaj,
kako, čemu pa oživijo (dospejo, znova, v zavesten del), ta navodila, pri
psihični obolelosti, o tem pa lahko le domnevam, in to domnevo (ki se mi zdi
edina racionalno sprejemljiva) izkažem takole: ker je takšna oseba naučena,
zdresirana, PRISILJENA v to, da se ravna po napotkih (nekoč so jo, dobesedno, dresirali,
in njene »napačne« odzive, odzive drugačne odzivom okolja, kaznovali, za to, da
je opustila lastna razmišljanja, lastna izkazovanja, in se je začela obnašati,
izkazovati na načine, na kakršne se je izkazovalo njeno okolje!) in ker so,
zaradi omenjenega, ti napotki (napotki kot taki, napotki sami po sebi) postali
njeno TEMELJNO VODILO, njeni zakoni,
v okviru katerih MORA ravnati, da ne bo kaznovana, zato se, sočasno, ni zmožna
izkazovati na osnovi lastnega (vsakokratnega) razmisleka (boji se razmišljati,
po svoje, kakorkoli, o čemerkoli, kajti kadarkoli je to, v preteklosti, počela,
je sledilo kaznovanje!).
Je
težko, celo nemogoče verjeti? Res? Kaj pa silna prepričanja, razumsko povsem
neutemeljena, v katera verujejo (dobesedno verujejo, vanje nikdar ne
po/dvomijo) množice?! Niso, ta prepričanja, oblike naučenosti? Nimajo, množice,
glav (možganov), da bi presojale o ustreznosti teh prepričanj (tu smo že pri
delikatnejši zadevi, kajti nagonska glava, ki nima enovite zavesti, ki,
posledično, ne zmore večplastno obravnavati vsebin, jih upoštevati z več zornih
kotov hkrati, ta tako in tako ne zmore drugače, kot v okvirih naučenega, medtem
ko razumska zasnovanost, kadar bazira na prepričanjih… o tem malček kasneje)?!
Z
drugimi besedami: za določene navade ni prav nič narobe to, da so »železna
srajca«, da jih samodejno (ne zavedajoč se navodil za njihovo izvajanje)
izvajamo, saj s tem, ko možgani določene podatke (napotke) iz zavestnega dela
prestavijo v podzavestnega, razbremenijo sami sebe, poskrbijo za to, da ne bi,
zaradi prekopičenosti podatkov, zavestni del, preprosto, pregorel (tako, kot »sesuješ«
računalnik, kadar ga obremeniš več, kot prenese).
Drugi
DA, ki pravi, da so navade »železna srajca« celotnemu nagonskemu svetu.
Obstajajo
določene zadeve, vsebine, posledično izkazovanja, do katerih tudi pamet
dospeva. Ne nazadnje, sleherni mladič se, z opazovanjem svojih staršev, in vseh
ostalih članov nekega, njegovega, sobivanja, nauči vsega tistega osnovnega, kar
potrebuje za svoje (pre)živetje, obenem pa se zmore, v vsem kasnejšem času
svojega živetja, učiti na osnovi izkušenj, ki jih sproti, sam, pridobiva (ali
pa jih drugod vidi). Denimo…
Starša
moje lepe Tise je, nikakor, nista mogla naučiti tega, da se zna »šlepat« na
pipo v kopalnici. Stopi, to moje srakasto pasje bitje, lepo v kopalnico, se
vzpne, s prednjima tacama, na umivalnik, in z jezikom liže pipo, njen spodnji
del, iz katerega (običajno, dokler ni voda iz pipe izpraznjena) pri/teče voda. In
– kako je prišla do takšne ugotovitve, kako se je naučila »molsti« pipo? Preprosto,
gledala je, videla, kako iz pipe priteče voda (kadar pipo nekdo »odpre«,
seveda), pa – če drugemu uspeva (iz pipe »priklicati« vodo), čemu ne bi tudi
meni (Tisi)… poskusiti ni greh!
Ali pa
primer, denimo, divjih živali (s katerimi imajo, v posameznih vele/mestih, hude
težave), ki se (na)učijo tega, da (vsaj v nočnem času, nekatere pa, npr. ptice
ujede, tudi v dnevnem) pridejo na mestne ulice in si tam (bodisi v smetnjakih,
bodisi z lovom na »mestne živali«) (po)iščejo hrano. Te živali v bistvu povsem
zamenjajo svoje naravno okolje, ga, s časom, preobrazijo, se naučijo (sočasno)
živeti tako v »naravi«, kot v mestu, in vse to zmorejo izključno zaradi ene
same zadeve – lakote!
Da,
potreba (lakota, glad) privede do tega, da žival premaga strah pred mestom
(pred neznanim, pred nečim, kar se izkazuje s povsem tujimi vonjavami, zvoki, z
bitji, katera čudno delujejo – kaj ve nek volk o tem ali je avto živ ali ne, z
bitji, katerim se tudi v svojem lastnem, naravnem okolju, izogiba – ves dvonog
svet…) in se poda vanj, ker… v svojem (naravnem) okolju ni zmogla priti do
hrane, ker… je lakota že tako huda, da jo utegne »pokopati«, v kolikor je ne
odpravi, ker… potemtakem nima česa zgubiti, ali bo jedla (karkoli, kjerkoli),
ali pa se lahko poslovi od (svojega) živetja!
Čemu
sem zapisoval to, o živalih? Preprosto, da bi povedal sledeče: tam, kjer zmore
(tudi) pamet dospe(va)ti do določenih ugotovitev (in to zmore v praktičnem delu
sveta, pri zadevah, ki jih zmore ugotavljati s pomočjo čutnega zaznavanja in v
okviru preprostih miselnih operacij), tam NI nujno, da je navada »železna
srajca« (ne nazadnje, da se »prevzgojiti« psa, ne nazadnje, Turki so »kradli«
otroke s področij, na katera so vdirali, in te otroke prevzgojili v janičarje,
ki so bili, po svoji brezpogojnosti, krutosti… hujši »turki« od samih Turkov…
četudi so jih poslali v boj v njih nekdanja /življenjska/ okolja, četudi so jih
poslali nad njim nekdaj »lastne« ljudi, nad /nekdaj/ »svoje«)… obenem pa je (v
primeru psihične obolelosti) tudi takšna (oziroma kakršnakoli že) navada (spomni se zapisanega v prejšnjem
poglavju!) NUJNOST, katere se ne sme spreminjati!
Razumljivo?
Z druge
strani pa takole: vse ostale navade, ki temeljijo
na nezmožnosti dospetja do ustrezne, realnosti ustrezne ugotovitve (in ta
nezmožnost je dana celotnemu nagonsko zasnovanemu svetu, in do nje dospeva tudi
težje psihično obolela, četudi sicer razumsko zasnovana, oseba), do katere ni
moč dospeti bodisi zaradi neenovite zavesti (zaradi odsotnosti zmožnosti
SOČASNEGA abstraktnega in konkretnega mišljenja, v primeru nagonskega, in tudi
človejaškega, potemtakem, sveta), bodisi zaradi psihične obolelosti (sem že
zapisoval, večkrat, da se hudo psihično obolelo, četudi razumsko zasnovano,
bitje izkazuje na povsem enake načine, kot se izkazuje absolutna večina »človeštva«)…
in ni moč dospeti, ker se do takšnih ugotovitev (spoznanj) ne da priti
neposredno, »naravnost«, zgolj s pomočjo čutnega zaznavanja (denimo: kako, za
vraga, lahko dospem do psihe nekoga, neposredno? Jo lahko vidim, otipam, vonjam,
okusim, slišim? Ne morem! Potem mi ne preostane drugo, kot da na osnovi
izkazovanja določene osebe, torej na osnovi POSLEDIC psihičnega stanja, dospem
do samega vzroka, do psihe kot take… in mi to dospetje omogočata le dve zadevi
/ker NIHČE, še najmanj pa obolela oseba, NE ZMORE PRITI do svoje podzavesti, da
bi, naknadno o njej, komurkoli, razlagal/: zadostno poznavanje »narave«, torej /tudi/
živalsko-človeškega sveta, zakonitosti, po katerih poslujeta, in zmožnost
logičnega razmisleka, zmožnost razumevanja, zmožnost – na osnovi že poznanega –
domnevati o nečem, predstavljati si ta nekaj… pri čemer, to pa sploh ni
nepomembno, MORAM vsakokrat, sproti, SLEHERNO SPOZNANJE PREVERITI V PRAKSI, v
življenju, se prepričati, če zares velja za vse primere, in v vseh primerih, in
ga šele takrat, ko vidim, da se izkazuje v podobi pravil/a, lahko sprejmem v
podobi pravilnega, verodostojnega, takšnega, kakršnega lahko, v vsakem trenutku,
podkrepim, zagovarjam, ubranim… z ustreznimi argumenti!)… v takšnih primerih pa
še kako velja železnosrajčnost, za navade. Kakopak…
Kadar
pustiš prepričanega v njegovi svobodni volji, kadar ne počneš nasilja nad njim,
in ga, (kakor so Turki spreobračali v janičarje) ne zdresiraš v neko drugo,
drugačno prepričanje, s katerim spočneš le to, da ga iz enega (miselnega)
suženjstva prestaviš v drugo, v svoje. Kakor je, če se ne motim, storil (po
bajkah, zapisanih v ustrezni literaturi) Kristus, s »krščanskim svetom«: ga je
osvobodil spod jarma, in v povračilo zahteval, da sledijo (tozadevno »osvobojeni«,
»svobodni«) njemu! Težka osvobojenost, svoboda, kadar MORAM nekomu slediti, upoštevati
njegova mnenja, napotke! Ali, če še drugače zapišem: tam, kjer NI RAZUMA, tam
pojasnjevanja ne zaležejo, tam svet funkcionira v okvirih prepričanj, takšnih,
ki, v bistvu, sploh NE USTREZAJO DEJANSKIM STANJEM, tistemu, čemur pravimo –
resnica!
Prvi
(in edini) NE… pri razumsko zasnovanih bitjih navade (z izjemo tistih temeljnih,
omenjenih v prvi trditvi) ne obremenjujejo v podobi absolutno zapovedanega.
Tu
takoj dopolnim samo pojasnilo, torej besedilo, ki je zapisano v (neposredno)
zgornjih vrsticah, kajti… to, da plavaš tako, kot je potrebno plavat, da nekam
dospeš, to je, bojda, edini način (uspešnega) gibanja skozi vodo (kadar nisi na
čolnu, na primer), potemtakem mi je povsem LOGIČNO, samoumevno to, da moram
gibati, da moram mahati, zamahovati, če želim nekam priti… potemtakem to (in
vsa takšna) navodilo ne sprejemam (več) kot zapoved, pač pa kot – preprosto,
razumu sprejemljivo dejstvo!
Kako
deluje razum? Predvsem zadržano, kritično, kajti – MORA razmisliti o zadevi,
vsebini (o VSEM, s čemer se srečuje), MORA preveriti pravilnost te vsebine (to
pa lahko naredi le tako, da ugotovi, če se vsebina, katerakoli, tudi dejansko
izkazuje na načine, na kakršne naj bi se izkazovala na temelju slišanega, pre/branega,
na/učenega), potemtakem, če zapišem drugače: RAZUM FUNKCIONIRA NA TEMELJU DVOMA!!!!!!!!! Za vse, kar sprejme kot
dejstvo, kot resnično(st), mora pridobiti ustrezne dokaze, šele po tem (ko jih
pridobi, ko lastno ugotovitev preverja, na način, da jo najprej skuša spodbiti –
torej išče neke argumente, zaradi katerih ugotovitev ne bi »delovala«, bila
sprejemljiva – nato šele, če mu izpodbijanje nikakor ne uspe) neko spoznanje,
ugotovitev sprejme v podobi dejstva, resnice, in je šele tedaj lahko prepričan
v to, da je res, kar je dognal (povsem nasprotno od nagonskega sveta, ki je
povsem nekritičen do /lastnih/ prepričanj, ki o njih niti ne razmišlja, kaj
šele, da bi vanje po/dvomil!)! In zmore, vedno, to svoje prepričanje tudi
podkrepiti z argumenti, da zmore razložiti, pojasniti, zanj izkaz(ov)ati povsem
praktične, življenjske primere, v podobi pravil (torej tistega nečesa, kar
velja za vse /neke obravnavane, konkretne/ vsebine in tudi za njih celoto, za
njih seštevek, če želiš)!
Mislim,
da tu dodatne besede niso potrebne.
Edina
kombinacija, torej edini DA in NE… kajti tudi pri razumsko zasnovanih bitjih, a
psihično »zaznamovanih« (poškodovanih, obolelih), obstajajo navade, ki so »železna
srajca«, četudi to ne bi smele biti (ko bi možgani zmogli zares razumsko
delovati, na teh področjih).
Obstajajo
(razumsko zasnovani) posamezniki, in jih sploh ni malo (znotraj razumske
zasnovanosti), ki se izkazujejo kot kombinacija
razumskega in nagonskega sveta. In takšno, kombinirano izkazovanje, priča
zgolj o eni sami zadevi: o psihični okvarjenosti tistih, ki se na tak način
izkazujejo, kajti…
Si že
videl psa, mačko, slona, ptico, mravljo… katerokoli bitje, ki bi se izkazovalo
kot ne-pes, ne-mačka, ne-slon, ne-ptica, ne-mravlja, skratka, ki bi se
izkazovalo v nasprotju od izkazovanj,
značilnih za celotno vrsto (kateri bitje pripada) in s tem za SLEHERNEGA posameznika v njej?!!! Jaz do takšnega
spoznanja (še) nisem dospel, in dvomim, da kdaj bom, kajti ko bi (videl takšno
bitje), potem bi se (mi) vsa pravila po katerih posluje vse na tem svetu, vse
naravne zakonitosti, dobesedno – zrušile, ne bi več mogle veljati! Potemtakem
bi se MORALO sleherno razumsko zasnovano bitje, v kolikor bi bilo z njim »vse v
redu«, izkazovati, VEDNO, povsod – razumsko (na temelju že omenjenega dvoma in
potrebe po ugotavljanju, preverjanju ugotovljenega)!
Pomniš,
da sem (tudi tukaj) zapisal o tem, da se psihično obolelo (a sicer razumsko
zasnovano bitje) zmore izkazovati tako, kot se izkazujejo nagonsko zasnovana
bitja, da razmišlja in ravna na načine razmišljanj in ravnanj nagonskega sveta?
Pomniš, dobro, kajti – tu gre za natanko taisto!
Gre,
bolj konkretno, za posameznike, ki so sicer (v svojem otroštvu, v obdobju
lastnega odraščanja, v času dospevanja do lastne /in vsaj relativne, tudi
ekonomske/ neodvisnosti) sicer imeli, načeloma, možnost »imeti svojo voljo«, »razmišljati
po svoje in svoje misli izpovedovati«…načeloma, a po določenih vprašanjih, na
določenih področjih te svobode NISO IMELI (je niso smeli imeti!), obstajale so
neke »tabu« teme, pri katerih ni bilo pregovarjanja, pač pa je veljal »prav«
močnejših, »prav« odraslih, »prav« okolja, pa… če si hotel biti priden (in
nagrajen, ali vsaj pri miru puščen ter nekaznovan!), potem si moral ta »prav«
upoštevati, ga za svojega sprejeti, se po njem tudi izkazovati, tako v besedah
(mislih… to, kar govorim, naj bi bil odraz tistega, kar mislim), kakor v
dejanjih. Ja, navada je »železna srajca«, in kadar nekaj dovolj dolgo
ponavljaš, takrat… hopla, Janez, kar si se, kot Janezek, naučil, to danes
izkazuješ!
Katera
so ta področja, znotraj katerih se izkazuje psihična okvarjenost (sicer
razumsko zasnovanih bitij)? Različna so, in odvisna izključno od okolja,
katerega vpliv je prevladoval, v osebnostnem formiranju nekega posameznika, a
najpogosteje se, kot takšna, izkazujejo: področje verovanja (v nadnaravne sile,
v boga), področje (nacionalne ali katerekoli druge) pripadnosti plemenu, na
področju predstave o tem, kako naj bi se odrasli čustveno izkazovali (običajno
z brzdanjem čustvenega izkazovanja, potemtakem – povsem v nasprotju z naravnim,
z logičnim, s potrebnim za to, da ne zapadeš v /še hujše psihične/ težave)! In…
Na vseh
teh področjih se takšni posamezniki izkazujejo v POPOLNEM NASPROTJU OD LASTNE
(siceršnje) ZASNOVANOSTI, v nasprotju s pravili (razumske vrste), ki o dvomu,
preverjanju, o »v realnem, praktičnem, otipljivem svetu dokazovanju«… govorijo.
Je to
hudo, življenjsko hudo? Zanje, za okolje?
Takole:
v kolikor psih. okvarjenost ni tako huda, da še bolj korenito poseže v
izkazovanje posameznika, ta posameznik zmore (po vseh ostalih vprašanjih, na
vseh ostalih področjih) povsem razumsko delovati, četudi je res, da sta tako
njegov razum (razumske zmožnosti) in čustvovanje (tovrstne zmožnosti) okrnjena,
prizadeta, obremenjena, posledično – manj zmožna (o tem sem tudi v Kako »brati«
Gaussovo krivuljo, tam, kjer sem o »genijih« in o tistih, ki bi lahko postali »geniji«,
a zaradi določenih dejstev to nikoli ne bodo postali) relativno normalno
živeti. Resda je njegovo živetje nekolikanj manj lepo, kot bi bilo, ko bi zares
bil sam svoj (deloma je v lasti tistih, ki so ga, s svojimi prepričanji,
zasužnjili, ga za sebi podobnega, sprejemljivega naredili, ga v ne-jaz
spremenili), a – dokler gre, gre. Je pa ena sama težava, ob tem, težava, ki jo
lahko opišem takole…
Sleherno
ner(azr)eševanje obolelosti, tudi in predvsem psihične, s časom samo slabša objektivno stanje (da, jamčim,
poznam tudi takšne, ki sicer zmorejo razumsko, a se, prav zaradi določenih
prepričanj, katera jim vladajo, začenjajo enoplastno, nerazumsko izkazovati pri
povsem banalnih, logiki povsem preprostih vprašanjih, začenjajo, potemtakem,
videvati določene zadeve le z enega samega zornega kota /tako kot to počne
nagonski svet/, in jih, temu ustrezno, tudi obravnavajo, pomeni, da jih
obravnavajo – napačno!), kar pomeni, da bodo, s časom, postali še manj umsko
(čustveno) zmožni, bo njih stanje samo slabše, lahko, v končni fazi, povsem
potonejo v svet nagonskosti! Žal.
Bodi
dovolj, po tem vprašanju. Če si zmogel razumeti, dobro, če nisi – živi dalje,
po svoje, kakopak!
Le še
pozdrav: živelo okolje, živeli vsi »ta pametni narodi« sveta, živela neumnost!
Le kaj bi svet brez tebe?! Bi postal – normalen?
Ni komentarjev:
Objavite komentar