nedelja, 25. februar 2018

Učenja, učbeniki, učitelji... (na)učenost



Imel sem učiteljico, dolgo nazaj, ki je bila res prava, tipična učiteljica, in je, kakor dobro naučen papagaj, ponavljala (potemtakem učila) natanko o tistem, in tako, kar (kakor) je bilo zapisano v učbenikih. Dobro, imela je pomanjkljivost, po vprašanju tipičnosti, pa je znala prisluhniti... za razliko od (krepke) večine ostalih učiteljic, učiteljev, ki tovrstne spretnosti niso premogle(i).

Bil sem, očitno, na slabšem, v primerjavi z občestvom, že zarana, kajti – obsojen sem bil na nek TV sprejemnik, ki je bil povsem nestandarden, in ni »poneumljal«. Nasprotno, imel je tisti stikali, najpomembnejši, stikalo za izbiro programov (ki so bili takrat, resda, v bolj bornem številu ponujani), in stikalo, na katerem je pisalo »izklop«. Pomembno stikalo, omogoča odločitev o tem, ali te bo sprejemnik »poneumljal«, ali pa boš raje kaj drugega počel… kot se pustil »poneumljat«.

Že na začetku sem zastavil previdno, napram omenjeni učiteljici, kajti že takrat mi je bilo razumljivo to, da naj bi učiteljsko mesto delovalo tudi na temelju avtoritete, s katero naj bi bila izkazana razlika med učečim in učečim se. V nasprotnem, ko te avtoritete ne bi bilo, bi že takrat izkazovali enaka »demokratična« stanja, znotraj katerih ni pomembno kdo je kje, kaj je naloga učitelja in kaj učenca, skratka, bi že takrat vladalo stanje, v katerem je povsem vseeno kdo komu vsiljuje svoja prepričanja, tako in tako se le-ta vrtijo znotraj – neumnosti.

Pri prvem primeru, in drugem, sem počakal, da je minila (šolska) ura, se diskretno približal učiteljici in ji dovolj tiho povedal, da vsebina, o kateri je razlagala, ni povsem na mestu, vsaj po tistem ne, kar sem videl znotraj določene, poljudnoznanstvene seveda, oddaje, ali po knjigi, katero sem prebral. In je prisluhnila ter me povabila v svoj kabinet, bodisi v času glavnega odmora, bodisi po pouku.
Tam, v njenem kabinetu, sva se pogovarjala o predmetnem, posredoval sem ji razlago, do katere sem dospel izven šole, in vselej, ampak res vselej sva zaključila z njenim »bom preverila«.

Kakorkoli že, postal sem nekakšen njen barometer, tudi v vseh nadaljnjih letih, v katerih sva bila razporejena na dva, povsem različna, pola, ona na učiteljskega, jaz na učečega se. In je vsakič, kadar je »padla« neka pomembnejša razlaga, pogledala mene, pa – če na mojem obrazu ni zaznala tistega »o, groza, kakšna neumnost«, potem je bilo v redu, če pa je, takrat pa… niso bili pretirano številčni, takšni primeri, le tu in tam so se pripetili, a v vseh sva zaključila v kabinetu in s tistim »bom preverila«. In je, preverila, celo tako uspešno je to naredila, da je »lastno« učenje spremenila ter uradni, po učni vsebini zapisani inačici, pridodala (času, spoznanjem, logiki) sprejemljivejšo razlago.

Zadovoljen sem bil, ko sem zaključil obdobje tistih let, za katera sem se odločil, da se bom v njih podal v učenje. Ena prvih misli, ki se mi je porodila, ob zaključku teh let, je bila »nič več bedakov«, čeprav…
Takrat me »skupnost« še ni tako iritirala, niso me, vsaj konkretneje ne, zanimale ne politika, ne ekonomija, ne pravo… niso me zanimale vsebine, o katerih sem nekaj malega vedel, in pri katerih sem z gnusom obravnaval marsikatero ravnanje, o katerem informacija me je dosegla bodisi prek TV ali radijskih poročil, bodisi prek časopisa, ravnanja, ki so bila, takrat, še obravnavana kot odstopanja od običajnega, za razliko od današnjih, »demokratičnih« izkazovanj, seveda.
In sem si vzel kratek čas za oddih, in sem ta čas porabil z delom prek študentskega servisa. Sledilo je služenje vojaškega roka, nato iskanje zaposlitve…

Ja, in ko sem, relativno hitro, našel, to, zaposlitev, ko sem, z njo, postal reden član določenega okolja, in se začel soočati s stvarnostjo na drugačen način, kot poprej, sem dokaj hitro spoznal, da tisti »nič več bedakov« ne traja dolgo. Pravzaprav dejansko sploh ne traja, le – v kolikor se slepiš, takrat ne vidiš tistega, kar bi moral videti, in kar naj bi te (z)motilo; v kolikor sodiš v povprečje, takrat ti je, itak, neumnost nekaj povsem normalnega, običajnega, samoumevnega; v kolikor se ne slepiš, obenem zmoreš dojemati, takrat pa si prisiljen naučiti se – živeti znotraj neumnosti!

»Javna beseda« je kruta preverka, te naučenosti. Začela se je z raznimi »pismi bralcev«, se razbohotila v mnogih »kolumnah«, tudi člankih, utrdila se je v »kontaktnih« oddajah, potem pa jo je povsem razneslo, z uvedbo (svetovnega) spleta, pa…
Kakorkoli že, dejstva so dejstva, mimo njih ne gre, z njimi je pa nekoliko lažje, če jih upoštevaš natanko takšna, kakršna so. In vsaj po vprašanju tovrstnega soočanja z bebavostjo imaš moč odločanja, pa – prenehaš gledat (poslušat) poročila, brat časopise, glede spleta pa se naučiš, da je bedak na teden popolnoma dovolj, celo preveč.

Živim v svetu naučene neumnosti, v svetu, v katerem je formalno »znanje« merodajno, saj tisti, ki ga »obvladajo«, ne zmorejo izkazovati distance, ne zmorejo (logično) presojati o tem, če to, »formalno« znanje, zdrži, v praksi, v življenju. In jim, kakršni so, niti tista povsem preprosta spoznanja, o katerih so se učili, se jih, bojda, celo naučili (na primer neke temeljne razlage o vsebinah, katere bi zmogli, ko bi jih radovednost in dvom uspela povleči, sami preveriti, kjerkoli, kadarkoli), prav nič ne pomagajo! Kako bi jim, ko pa so… kot pijanec, ki nima samega sebe (zmožnosti, da bi suvereno hodil), pa se mora plota držati (da sploh kamorkoli pride)!

Dobro, da, vsaj tu in tam, zamenjajo učbenike. In da, zahvaljujoč temu, občestvo vsaj kaj novega izve, se nauči, da dobi neke nove plotove… o katerih pa je zmožno presojati natanko toliko, kot o starih, nič!

Ja, učenja, učbeniki, učitelji, in (na)učenost… popolnoma nepotrebno razmetavanje časa, energije, sredstev, celo škodljivo, kajti ta »naučenost« je kakor (zelo visoka) pručka, na katero se povzpne  (odrasel) palček, meneč, da je »boga za brado zagrabil«, da ve, da zmore! S pručko so pa težave, ko se, v življenju, spodmakne, takrat…
Ne, ne, bi povsem zadoščalo nekaj let »izobraževanja«, pa še to bi moralo biti usmerjeno v neke povsem tehnične vsebine, in v ročne spretnosti. Vse ostalo je zaman. Zaman! Povsem zaman!

Ni komentarjev:

Objavite komentar